Markku Lepistö - Solos

Markku LepistöWij leerden de Finse accordeonist Markku Lepistö kennen als de ene helft van duo Lepistö & Lehti, maar op deze Solos is alleen 's mans accordeon te horen (enige uitzondering is Kirkkaus, waarin ook vogelgeluiden te horen zijn). Dat klinkt de ene keer filmisch (de steeds meer crescendo gaande opener Minima 1), dan weer bijna sacraal (Silta) of melancholisch (Minima 2) en elders weer licht jazzy (Concerto Diatonique). Markku Lepistö bewijst met 'Solos' dat het accordeon niet het saaie oubollige instrument is waarvoor het vaak versleten wordt.

www.markkulepisto.com | www.xmd.nl

Etenesh Wassie & Mathieu Sourisseau - Yene Alem

Etenesh Wassie & Mathieu SourisseauVan alle niet westerse genres wordt wellicht nog het felst geëxperimenteerd met de Ethio-jazz, en deze Yene Alem ("mijn wereld") van duo Etenesh Wassie (vocals) en Mathieu Sourisseau (akoestische bas) is zeker geen uitzondering. Het duo combineert de traditionele azmari vocalen van Etenesh met het basgeluid van Mathieu, een Franse muzikant met wortels in de free jazz en alternatieve rock (onder andere bij de jazz en fusion band Le Tigre des Platanes). Voor dit album haalde het duo er bovendien ook nog celliste Julie Läderach bij. Het resulteert in een modernistisch album waarbij de traditie van Wassie botst met naar noise nijgende muziek van Sourisseau en het modern klassiek van Läderach. Origineel maar geen spek voor ieders bek. Eentje voor durvers en fijnproevers dus.

www.budamusique.com | www.eteneshwassie.wixsite.com | www.xmd.nl

Toko Telo - Diavola

Toko TeloNa het plotse overlijden van accordeonist en Malagassisch muziekicoon Régis Gizavo in de zomer van vorig jaar, werd Toko Telo plots gereduceerd van een trio naar een duo. De toenmalige concertenreeks werd afgewerkt als eerbetoon aan Gizavo, en daarna moest er aan een eventuele toekomst gedacht worden. Na rijp beraad besloten gitarist/vocalist D'Gary en vocaliste/percussioniste Monika Njava om Toko Telo als eerbetoon aan Régis toch in leven te houden, maar je kunt jezelf natuurlijk niet "groep van drie" noemen en als duo blijven optreden, dus werd jazzgitarist Joël Rabesolo, eveneens actief bij Malagasy Guitar Masters, aan boord gehaald en het hoeft geen betoog dat de gitaar dus een grotere rol krijgt toebedeeld op dit nieuwe album. Albumtitel Diavola verwijst niet naar de gelijknamige pikante pizza, maar is Malagassisch voor "de maan". In het gelijknamige titelnummer bezingt het trio wat mensen zoal uitspoken eens het nacht wordt en de maan de plaats van de zon inneemt. Een indirect eerbetoon aan Régis Gizavo is er nog met het door de man geschreven Mpembe, een nummer over een traditioneel raadspel dat nog vaak gespeeld wordt in Madagaskar. Oka Niny, dat zich laat vertalen als "ga ervoor meid", zou de lokale hymne van de #MeToo beweging in Madagaskar kunnen zijn en ook in Zaza Somondrara ("jong meisje") heeft Monika Njava het over jonge Malagassische meisjes die tegen de lokale tradities in steeds meer vrijheden beginnen opeisen. Onze persoonlijke favoriet op Diavola is echter de instrumentale afsluiter Ndreto Zahay ("wij zijn hier"), waarin de twee gitaarhelden al hun kunnen bovenhalen in een soort Malagassische versie van Dueling Banjos.

Lees verder