Interview met La Cherga op Sfinks Mixed

Interview met Nevenco Bucan van La Cherga (Sfinks Mixed 2009)La Cherga (Sfinks Mixed 2009)Sfinks Mixed 2009La Cherga mixt traditionele Balkan­muziek met dub en reggae en laat dat nu net twee genres zijn die onder­ge­te­ken­de wel kan smaken. Hun debuutalbum Fake No More was ons al bevallen en we keken dan ook rijkhalzend uit naar hun optreden op Sfinks Mixed. Dat werd uiteindelijk een swingend feestje en dus kon een gesprek met oprichter en bezieler Nevenko Bucan niet uitblijven.

Lees verder

Rodrigo y Gabriela - 11:11

Rodrigo y Gabriela - 11:11Een paar jaar geleden waren ze nog buskers in de straten van Dublin, dit jaar stonden ze op het hoofdpodium van Werchter. Voor het Mexicaanse gitaarduo Rodrigo y Gabriela is het allemaal best snel gegaan. Hun eponymisch debuutalbum stootte de Arctic Monkeys van de eerste plaats in de Ierse charts, en de opvolger 11:11 belooft het in de lijstjes niet veel slechter te doen.

De explosieve akoestische gitaarsound spreekt dan ook meteen aan. Hun roots in de Mexicaanse metal group Tierra Acida zorgen voor een stevige ritmisch onderstel, waarover Rodrigo vingervlugge rifs en solos drapeert. Het geheel heeft nog het meest weg van Flamenco op steroiden, al willen ze dat zelf niet gezegd hebben. Een aantal gastmuzikanten, waaronder een geweldige solo van Alex Skolnick (Testament) op Atman en minimalistische piano van ene Edgardo Pineda Sanchez op de afsluiter 11:11, zorgen voor een paar spaarzame maar welgekome variaties op het thema. Nog maar eens een pareltje dat live zeker nog een pak beter klinkt.

Lees verder

Afel Bocoum & Alkibar - Tabital Pulaaku

Afel Bocoum / Tabital PulaakuDat Ali Farka Touré, de oom van Afel Bocoum én peetvader van de desert blues te vroeg het tijdelijke tegen het eeuwige geruild heeft is duidelijk. Gelukkig leeft zijn muziek verder in zijn zoon Vieux Farka Touré, hoewel Ali eigenlijk zijn neef (en bandlid) Afel Bocoum als muzikale erfgenaam had aan­ge­duid. Daar waar Vieux modernere elementen en instrumenten vermengt met de blues-traditie uit de stoffige straten van Niafunké (Mali), bewandelt Afel een authentieker pad. Niet­tegen­staande zal Afel Bocoum bij het ruime publiek beter bekend zijn met Mali Music, een samen­wer­kings­project met Damon Albarn, frontman van Blur én bezieler van Africa Express.

Net als Niger, zijn vorig album bij Contre Jour is Tabital Pulaaku een klassieke desert blues plaat geworden, waarbij je al snel het warme woestijnzand proeft. Afel's rustgevend, kabbelend gitaarwerk staat in vele nummers in schril contrast met de knarsende, éénsnarige njarka (waar ongetwijfeld wat zand is tussen geraakt) en zorgt zo voor de spankracht die de blues uit de Sahara typeert. Om zoveel mogelijk land­genoten te bereiken vertolkt Afel zijn sociaal bewogen boodschap in het Tamasheq, Sonrai, Peul en Bambara. Die verscheidenheid aan talen is er muzikaal gezien wat minder, al steekt Diadie er wat mij betreft bovenuit. Oordeel gerust zelf middels de voorproefjes op mondomix en radio6.nl.

Mulatu Astatke & The Heliocentrics @ Het Depot

Het Depot (Leuven)
Mulatu Astatke & The Heliocentrics (Het Depot)
Toegegeven, het is hier qua frontstage avonturen een poos stil geweest en gezien we daar allerminst een gewoonte van willen maken trokken we gisteren­avond met veel plezier naar Het Depot, de Leuvense muziek­tempel in de spreekwoordelijke achter­tuin van het tropicali­dad.be hoofdkwartier. Dit jaar lijkt Het Depot terug meer wereld­muziek­acts te program­meren — eerder dit jaar waren we getuige van de Buraka Som Sistema pletwals, passeerde ook Quantic de revue en dit najaar heb je nog Zion Train en Yellowman te goed. Gisteren stond een act van een heel ander allooi op de planken: Mulatu Astatke, de peetvader van de Ethiopische jazz in het goede gezel­schap van The Heliocentrics.

Lees verder

Kottarashky - Opa Hey!

KottarashkyHet debuut van de Bulgaarse techneut Kottarashky (geboren Nikola Gruev) roept vage herinneringen op aan de muziek van Deep Forest en dan misschien meerbepaald hun tweede album Boheme waarvoor de heren (Michel Sanchez en Eric Mouquet) hun inspiratie in de Balkan gingen zoeken. Opa Hey! is een muzikale trip van begin tot einde waarin oost en west, zigeunermuziek, folk en dance moeiteloos versmelten in een perfect gelukte collage.

www.asphalt-tango.de

Hartverwarmende playlist op de tropicalidad.be radio

tropicalidad.be radioTerwijl de temperaturen buiten gevoelig dalen, houden we het hier op tropicalidad.be gezellig warm met een alweer swingende playlist op onze radio. Klikken op play is de boodschap. Enjoy!

Jamaica Groove
Loucos
uit Mãe Terra
Dengue Fever
Integration
uit Venus on Earth
interview concert Festival Mundial
Shantel
Ex Oriente Lux
uit Planet Paprika
— interview Fiesta Mundial
Bassekou Kouyaté
I speak Fula
uit I speak Fula
Mahala Raï Banda
Balkan reggae
uit Ghetto Blasters
Kimi Djabate
Karam
uit Karam
Los Van Van
Chirrín Chirrín
uit Havana Si!
Madera Limpia
Salsa
uit La Corona
— interview Festival Mundial
Ray Barretto
Indestructible
uit Indestructible
Figli di Madre Ignota
Fantapolitika
uit Fez Club
— interview Festival Mundial

Interview met Shantel op Fiesta Mundial

Fiesta MundialShantel heeft pas een nieuw album uit (Planet Paprika) en staat op 18 oktober aanstaande met zijn band op het AB podium; de perfecte gelegenheid om u dit korte interviewtje van op de vorige editie van Fiesta Mundial te serveren.

Lees verder

Tumbélé / Soundman Shots

Twee compilaties die elk een bijna vergeten hoofdstuk muziekgeschiedenis belichten van twee stukken van de Caraïben.

TumbéléTumbélé: Biguine, afro & latin sounds from the French Caribbean, 1963-74 neemt de luisteraar mee naar de Franse Antillen en meerbepaald Guadeloupe en Martinique, waar in de periode van de jaren zestig en vroege jaren zeventig de tumbélé hoogtij vierde. Dit typisch Antilliaans genre ontstond uit een kruisbestuiving van de Haïtiaanse compas, Congolese rumba, Cubaanse guaguanco en de lokale biguine tradities (de biguine was zelf een mengvorm van New Orleans jazz, contredance en Afrikaanse ritmes meegebracht door de slaven). Naast de meer urbane sound van de biguine kenden Martinique en Guadeloupe ook nog de meer rurale tradities van de bélé en gwo-ka (van deze laatste zou de tumbélé de grote ka-drums [zie albumcover] overnemen), beiden ontstaan in de slavengemeenschappen op de vele plantages die de eilanden rijk waren. Het spreekt vanzelf dat deze 'negermuziek' volledig onacceptabel was voor de toenmalige upper class. Het precieze punt aanduiden wanneer een nieuw genre ontstond, is vrijwel onbegonnen werk, maar toch lijkt de ontwikkeling van de tumbélé veel te maken te hebben met het bezoek van het Congolese Ry-co Jazz in 1967; een verblijf dat uiteindelijk vier jaar zou duren.

Soundman ShotsGevraagd naar de vroegste sporen in de rijk gevulde geschiedenis van de muziekbusiness op Jamaica, zullen de meeste bronnen verwijzen naar de Federal Studio van de familie Khouri, actief vanaf 1958, maar Soundman Shots voegt aan die geschiedenis nu een bijna vergeten en verloren gegaan hoofdstuk toe. De compilatie is gebaseerd op de 78 toeren plaatjes van de Caribou en Downbeat labels van Dada Tewari, een Indische entrepreneur die al in 1956 de Jamaica Recording Company oprichtte om Jamaicaanse mento, calypso en rhythm & blues artiesten op plaat te vereeuwigen. Het eerste schijfje van deze dubbelaar bevat de opnames op het Caribou label: Jamaicaanse mento en calypso van artiesten als Lord Tanamo, Count Lasher en het vroege werk van ska legende Laurel Aitken. De tracks op de tweede CD — gewijd aan het Downbeat label — focust op Jamaicaanse rhythm & blues. De rhythm & blues, die kwam overgewaaid uit de Verenigde Staten, zou nog tot ver in de jaren zestig populair blijven op het eiland en uiteindelijk tot het ontstaan van een geheel nieuwe stijl, de ska, leiden. Verschillende van de hier terug te vinden nummers zouden later opnieuw worden ingezongen in een reggaeversie (zo coverden Bunny Wailer & Rita Marley bijvoorbeeld The Vow, hier terug te vinden in de oerversie van Gene & Eunice). Al is Soundman Shots vooral voer voor fanatieke verzamelaars, muziekhistorisch gezien is dit zeker geen onbelangrijk document.

www.soundwayrecords.com | www.snappermusic.com | www.xmd.nl

Radio Mauritsstad: de Braziliaanse muziekgeschiedenis uit de doeken

September was Braziliëmaand bij het Nederlandse Radio 6. Begin dit jaar trok niemand minder dan radiomaker én Brazilië-aficionado Zjakki Willems naar Recife en maakte er opnamen van het RecBeat festival. Hij knutselde de documentaire serie "Radio Mauritsstad" ineen die de muziek­geschiedenis van Recife en Pernambuco uit de doeken doet. Deze ongemeen interessante en swingende radio-docu werd in vier delen uitgezonden op Radio 6 en kun je hieronder her­be­luis­teren. Enjoy!

radio6.nl   1| De modder
6 september
2| Flowerstad
11 september
3| Manguebits & beats
18 september
4| Caos!
30 september

tropicalidad.be twittert

twitter
tropicalidad.be
vind je ook op:
Facebook
twitter
YouTube
MySpace
indymedia.be
Dat we op tropicalidad.be niet vies zijn van de zogenaamde nieuwe media en hippe internet speeltjes, dat zal u al wel gemerkt hebben. Als bloggers van het eerste uur kan u ons ook op sociale speeltuinen als Facebook, MySpace en YouTube vinden.

De opmerkzame bezoeker zal ongetwijfeld gemerkt hebben dat we ook op de twitter-trein gesprongen zijn. Sinds Sfinks Mixed zijn we ietwat stiekem aan het experimenteren met live verslaggeving en micro nieuwsflashes. Zo kunnen we julllie wereld­muziek­nieuws­honger nóg sneller stillen. Onze tweets (korte nieuwsberichtjes) kun je op de voet volgen aan de rechterkant op onze frontpage of op ons eigen twitter profiel. Twitter aldus gerust met ons mee en we hopen u dan ook in grote getale twittergewijs te mogen begroeten!

Jamaica Groove - Mãe Terra

Jamaica GrooveReggae do Brazil? Ach, waarom ook niet, het moet niet altijd samba of bossa nova zijn. Jamaica Groove is een zeskoppige formatie uit Tubarão in het zuiden van Brazilië. Hun volledig in eigen beheer geproduceerde debuut Mãe Terra is pure roots reggae, maar met een Braziliaans hart. Lead-vocalist Frank Medeiros zingt in het Portugees en instrumenten als de berimbau en de cavaco zorgen voor de lokale toets al is het meest in het oor springende instrument op het album duidelijk de dwarsfluit van Nido. Jamaica Groove is, zoals het een roots reggae band betaamt, begaan met het milieu en dat trekt de band ook door naar de productie van hun album; voor de hoes van Mãe Terra werden alleen gerecycleerde materialen gebruikt. Mits wat gericht netwerken zou dit wel eens één van de smaakmakers op de volgende zomerfestivals kunnen worden!

www.jamaicagroove.com.br

Zeep - People & Things

ZeepBeetje een randgeval op tropicalidad.be deze People & Things van Zeep (een samenwerkingsproject van Nina Miranda, die eerder bij het Engelse Smoke City zong, en Chris Frank, bekend van Da Lata en hetzelfde Smoke City). People & Things begint als een leuk popfolkalbum, maar neemt de luisteraar al snel mee naar het Brazilië van de bossa nova. Leukste uitschieter op het album is zonder twijfel de samba-light versie van Ghost Town, een reggae­klassieker van The Specials. Geslaagd semi-akoestisch popalbum met de smaak van een zonnige lentedag.

www.crammed.be

Interview met Dengue Fever op Festival Mundial

Interview met Dengue Fever (Festival Mundial)Dengue Fever (Festival Mundial 2009)Festial Mundial 2009Met hun versie van Cambodjaanse psychedelische rock zorgde Dengue Fever voor één van de muzikale verrassingen van 2008. Het door Real World verdeelde Venus On Earth schiep hoge verwachtingen en we waren dan ook meer dan beniewd hoe ze het er live vanaf zouden brengen. Op Festival Mundial (Tilburg) bleken ze ook op het podium die magie waar te kunnen maken, veel meer redenen om een gesprek aan te knopen hadden wij echt niet nodig.

Lees verder