Couleur Café 2011 - zondag

Titan stage (Couleur Café 2011)Couleur Café 2011Het veelkleurige Couleur Café festivalterrein ontwaakte op de derde en finale festivaldag onder een stralende zon. De grimmige lucht van vrijdag en zaterdag moest plaats maken voor een helblauw firmament en de tropische temperaturen vormden de voedingsbodem van een crème van een festival­parfum bestaande uit zweet, verschaald bier, zonnecrème, exotische kruiden en wierook. Vrijdag en zaterdag zagen we een indrukwekkend aantal concerten voor onze neus (en lens) passeren en ook op zondag ging de queeste naar tropische klanken onver­stoord verder. Tijd dus voor het derde luik van ons festivalverslag, dat naar goede gewoonte rijkelijk voorzien is van kijk­materiaal.

Lees verder

Couleur Café 2011 - zaterdag

Vuurwerk (Couleur Café 2011)Couleur Café 2011Ook op de tweede festivaldag werd Couleur Café niet bepaald op tropische temperaturen getrakteerd, maar dat kon duizenden open-minded muziekliefhebbers niet tegenhouden om terug naar hartje Brussel af te zakken. De (wereld)muziek kwam je ook op zaterdag vanuit alle windstreken tegemoet waaien, maar gelukkig hadden we ons huiswerk gemaakt. Zodoende beschikten we over een uitgestippelde route langs oude bekenden en (hopelijk) enkele fijne ontdekkingen. Men volge mijn (bij momenten modderig) spoor.

Lees verder

Couleur Café 2011 - vrijdag

Los Magnificos (Couleur Café 2011)Couleur Café 2011Ondanks het kwakkelende weer gingen voor de eerste dag van het kleurrijke stadsfestival Couleur Café alle 25.000 tickets vlotjes over de toonbank. Het werd dus aardig koppenlopen op het welbekende terrein van Tour & Taxis, alwaar de Titan, Univers en Fiesta tent een, op z'n zachts gezegd, eclectische collectie acts huisvestten. En dan vergeten we nog de Dance Club, Move stage, rondlopede batteria's, Raggaravane, Electrovan en de instant-DJ's van de ontelbare eetkraamjes en dranktenten. We baanden ons een weg door deze muzikale Brusselse hoogmis en vertellen u graag wat we op ons pad tegenkwamen.

Lees verder

Interview met Anibal Velasquez @ Zuiderpershuis

Interview met Anibal Velasquez (Zuiderpershuis)Zuiderpershuis
Anibal Velasquez (Zuiderpershuis)
In zijn thuisland Colombia is hij een levende legende en zowat iedereen in Latijns-Amerika kent zijn naam en toch is het pas nu dat ook wij accordeon­koning Anibal Velasquez op een podium te zien en vooral te horen krijgen. Wie het zinderende concert in het Antwerpse Zuiderpershuis gemist heeft kan dit weekeinde nog her­kansen op het Afro-Latino festival in Bree. Opwarmen kunt u alvast met dit korte interviewtje!

Lees verder

Couleur Café 2011 - tips & preview

Couleur Café 2011Titan stage (Couleur Café 2010)Momenteel wordt er keihard getimmerd en geknutseld in hartje Brussel en Bree, want volgend weekend barst het festival­seizoen in alle hevigheid los met Couleur Café en Afro-Latino festival. Dat twee titanen onder de wereldmuziek­festivals in ons belgenlandje hetzelfde weekend hebben uitgekozen is een bijzonder spijtige zaak, zeker als beide festivals met een boeiende line-up uitpakken. Uiteindelijk viel onze vinger op het kleur­rijk­ste stadsfestival van het land. Daarom nemen we de Couleur Café affiche alvast even onder de loep en destilleren daaruit onze concert­tips middels woord én beeld.

Lees verder

Interview met Zule Max @ Zule's place in Antwerpen

Zule MaxCouleur CaféMet zijn dertienen delen ze het podium — het moet het grootste latin-orkest zijn dat ons landje gekend heeft sinds het bijna legendarische El Tattoo del Tigre — en hoewel van een album nog geen sprake is en ze nog maar een handvol concerten gespeeld hebben zorgt Zule Max nu al voor een buzz op de zomerfestivals — zoals volgend weekend op Couleur Café (24 juni, Brussel). Tja, dan moeten wij gewoon meer weten en dus spraken we gewoon af met met frontvrouw en ruggen­graat van de band Zulema Hechevarria Blanco voor een gezellig gesprek bij haar thuis op de sofa.

Lees verder

Yacine & The Oriental Groove - Parabòlic

Yacine & The Oriental GrooveBelahcene Yacine is de vaste oudspeler bij onder andere Nour en Cheb Balowski. Met Yacine & The Oriental Groove slaat hij wat dezelfde richting in als Speed Caravan, maar waar Mehdi Haddab's muziek eerder trance- en metalinvloeden heeft, is het bij Belahcene Yacine eerder rock, punk en een streepje reggae (al komen nummers als Saskin of En Va Emigro aardig bij de sound van Speed Caravan in de buurt). Abdelkader herkenden we nog als één van de allergrootste hits van Khaled en Goumari roept herinneringen op aan de hoogdagen van Orchestre National de Barbès. Het feit dat er op Parabòlic vooral in het Catalaans gezongen wordt, geeft het album wel een apart kleurtje.

www.kasbamusic.com | www.xmd.nl

Ibrahima Sarr & Danaya Percussion - Ceremonial Drumming In Modern Bamako

Ibrahima Sarr & Danaya PercussionNa de albums van Lobi Traoré zorgt het Nederlandse Xango Music Distribution nu ook voor de verdeling van wat ouder werk op het Kanaga System Krush label. Ceremonial Drumming In Modern Bamako dateert uit 2006 en focust op de traditionele percussie van Ibrahima Sarr en zijn band Danaya Percussion. Niet wereldschokkend, maar leuk voor wie even terug wil naar de basis van de West-Afrikaanse muziek of nog eens wil horen hoe het nu echt moet na het terug thuiskomen van de djembe-les.

www.systemkrush.com | www.xmd.nl

Anibal Velasquez @ Zuiderpershuis

Wereldculturencentrum ZuiderpershuisAnibal Velasquez (Zuiderpershuis)Het concertseizoen wordt dit voorjaar gedomineerd door her­ontdekte wereld­muziek­helden. In januari viel de highlife van de 74 jarige Ebo Taylor (Zuiderpershuis) uit Ghana be­hoor­lijk in de smaak, in mei vergaapten we ons aan het terug springlevende Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou (Espace Senghor) uit Benin en afgelopen vrijdag waren we opnieuw paraat in ons favoriet wereld­culturen­centrum voor een stukje Colombiaanse muziekgeschiedenis: de ondertussen 75-jarige accordeonist Anibal Velasquez en zijn muzikale makkers van Los Locos del Swing — benieuwd.

Lees verder

Swing Diskoteka

Swing DiskotekaIs de hele Balkan craze wat op de terugweg of was het gewoon tijd voor wat nieuws? Wat er ook van zij, het Eastblok label focust met Swing Diskoteka op een nieuw subgenre dat een mengeling tussen Balkanmuziek, klezmer en de swingjazz uit de jaren twintig tot veertig van de vorige eeuw moet worden. Al is dat nu ook weer niet iets geheel nieuws want al in de jaren dertig evolueerde uit de swingjazz de zogenaamde gipsy swing, vooral bekend gemaakt door gitaarvirtuoos Django Reinhardt. Daar heeft de muziek op deze Swing Diskoteka echter weinig mee van doen (al heeft een track al Carantino Manouche toch ergens raakpunten). Burlesque-beats door een hoop artiesten die ook wij via deze verzamelaar leerden kennen. Zou dit de nieuwe hype worden? Wat ondergetekende betreft klinkt het alvast aanstekelijk genoeg! Voorbeluisteren kan op eastblokmusic.com

www.eastblokmusic.com | www.xmd.nl

Besh O Drom - Kertünk Alatt (Down The Garden)

Besh O DromDe oplettende lezer zal de naam Besh O Drom zeker al eerder op tropicalidad.be hebben zien voorbijflitsen, maar pas nu belandde er ook daadwerkelijk een album (hun eerste in meer dan vijf jaar trouwens) van deze Hongaarse band op onze testbank. Gemakshalve zou je kunnen stellen dat Besh O Drom het Balkan-genre naar de eenentwintigste eeuw probeert te tillen. Zeker, op deze Kertünk Alatt staan nog genoeg authentiek klinkende zigeunernummers (Csángó Leány), maar de band wordt naar eigen zeggen evengoed beïnvloed door ritmes uit Egypte, Afghanistan, Armenië of Griekenland waarbij vooral het geluid van de Hongaarse taragot opvalt. Dat alles levert een fris, modern album op dat ondergetekende er alvast doet naar verlangen om hen eens live aan het werk te zien!

www.beshodrom.hu | www.narrator.hu | www.xmd.nl

BLNRB, Welcome To The Madhouse

BLNRBBouwdewijn Büch, een te vroeg gestorven Nederlands auteur en notoir mythomaan, beweerde wel eens dat Goethe, één van zijn grote fascinaties, allesomvattend en overal aanwezig was. BLNRB (een samenvoeging van de luchtvaartcodes voor Berlijn en Nairobi), een nieuwe verzamelaar op het Out Here Records label, zou hem daarin wel eens kunnen bijtreden, want dit unieke samen­werkings­project tussen Duitse (Modeselector, Jahcoozi, Gebrüder Teichman) en Keniaanse artiesten (Mister Abbas, Kimja, Nazizi, Lon' Jon), werd zowaar gesponsord door het Goethe Institut in Nairobi! Resultaat is een urban blend van vooral hiphop met electro, drum & bass, dancehall en nog een hoop andere invloeden (check bijvoorbeeld zeker eens de niet geringe bijdrage van enkele straathonden op Living Room). Vernieuwend alleszins, maar dit is ongetwijfeld geen spek naar ieders bek. Interessant experiment.

www.outhere.de | blog-goethe.de/BLNRB

Roland Tchakounte - Blues Menessen

Roland TchakounteDe uitzondering bevestigt de regel, zo gaat het spreekwoord en de Kameroense gitarist en songwriter Roland Tchakounte is wellicht die uitzondering. Zich niets aantrekkend van de hele Mali blues hype die wij nu al enkele jaren gewillig ondergaan, baseert een met een Gibson gewapende Tchakounte zijn sound op de echte Amerikaanse blues; muziek die hij ontdekte dankzij een nummer van veteraan John Lee Hooker. Een enkele keer maakt Tchakounte een uitstapje richting jazz (Yuna) of een iets swingender Afrikaans ritme (Yoh Mama, Soukous Blues). Mocht u de taal waarin de man zich uitdrukt niet meteen herkennen, dat is het Bamiléké, een dialect uit het westen van Kameroen.

www.roland-tchakounte.com | www.worldconnection.nl

Interview met T.P. Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou @ Espace Senghor

Interveiw met T.P. Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou @ Espace SenghorT.P. Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou @ Espace SenghorEspace SenghorHet concert dat Le Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou onlangs gaf in de Brusselse Espace Senghor, was zowat het beste wat ons dit jaar al over­kwam. Volledig van zijn sokken geblazen wilde ondergetekende natuurlijk maar al te graag het verhaal achter deze Beninese groep met bijna mythische allures horen. Voor we het interview op u los laten geven we nog even mee dat je de heren van Poly-Rythmo binnenkort live aan het werk kan zien op het Afro-Latino festival (25 juni, Bree).

Lees verder

Zulu 9.30 - Tiempo Al Tiempo + La Kinky Beat - Massive Underground

Zulu 9.30Amper enkele weken na de release van het nieuwe album van La Pegatina, serveert het Kasba label ons al de nieuwe langspelers van hun mestizo-broeders van Zulu 9.30 en La Kinky Beat. Het feit dat ondergetekende het opvallend lichtvoetige en opgewekte Tiempo Al Tiempo van Zulu 9.30 een pak beter kon smaken dan het recente album van La Pegatina, ligt wellicht aan het feit dat hun sound me als reggae­liefhebber wel ligt, maar ook hun teksten lijken iets meer poëtische diepgang te hebben dan die van La Pegatina. En nog meer goed nieuws: Tiempo Al Tiempo kun je gratis downloaden op hun webstek zulu930.com.

www.kasbamusic.com | www.zulu930.com

La Kinky BeatOok Massive Underground van La Kinky Beat is grotendeels een reggaealbum, zij het dan van een iets andere orde. De gelijknamige titeltrack van het album is een UK dub nummer met loodzware bassen. Van dat kaliber staan er op het album trouwens nog wel een paar songs (Dance Floor, Good System), afgewisseld met stevige drum & bass tracks (Vampires, Interjungle 2.0). Het toch wat matige Engels van frontvrouw Matahary moet u er helaas wel bijnemen: het Spaanse accent willen wij nog als charmant klasseren, maar teksten als: "...I need you baby for my satisfy" (Wrong Love) kunnen wat ondergetekende betreft echt niet, al is: "The only good system is a sound sys­tem!" (Good System) dan weer wel leuk gevonden. Niet helemaal bevredigende ervaring dus deze Massive Underground, al sleuren sommige nummers je moeiteloos de dansvloer op.

www.xmd.nl | www.lakinkybeat.com