Fanfare Ciocarlia - Queens And Kings + Oana Catalina Chitu - Bucharest Tango + La Cherga - Fake No More

In onze zoektocht naar de crème de la crème in de zigeunermuziek kon het Berlijnse Asphalt Tango label eigenlijk niet afwezig blijven en we zijn dan ook bijzonder blij dat we vanaf nu ook hun producties mogen voorstellen.

Fanfare Ciocarlia / Queens And KingsDirecte aanleiding voor deze samenwerking is het interview dat we van zomer afnamen van Fanfare Ciocarlia, die met hun Gipsy Queens and Kings tournee het Sfinks festival in Boechout aandeden, en het is dan ook logisch dat het eerste Asphalt Tango album dat in onze CD-speler belandde het bijhorende Queens And Kings album van diezelfde Fanfare Ciocarlia was. Aangezien het waarschijnlijk om allerhande praktische en financiële redenen niet al te handig is om met een al te grote troep op tournee te trekken, mag het niet verassen dat we op het album nog meer gastmuzikanten terugvonden dan we er al opmerkten op het Sfinks podium. Naast Tato en zijn band Kaloome, Florentina Sandu en Jony Iliev, die er ook deze zomer bij waren, vinden we op het album ook nog de Hongaarse Mitsou, de uit Macedonië afkomstige Esma Redzepova en de Servische zigeunerkoning Saban Bajramovic terug. Hoeft het na het lezen van deze gastenlijst nog gezegd dat dit album van begin tot einde een zigeunerfeest is dat zijn weerga niet kent? Als eerbetoon aan de onlangs overleden peetvader van Fanfare Ciocarlia, Ioan Ivancea (die trouwens met zijn vrouw op de hoesfoto van het album staat afgebeeld), bewijzen ze met dit album nog steeds aan de allerhoogste top te staan. Aanrader!

Oana Catalina Chitu / Bucharest TangoVan een heel andere orde is de muziek van de Roemeense Oana Catalina Chitu. Zij herontdekte op enkele oude 78 toeren platen het fascinerende muzikale verleden van het vooroorlogse Boekarest en enkel de meest doorgewinterde zigeuner­muziek­verzamelaar kan vermoeden dat deze nu wat grauwe Oost-Europese metropool, ooit nog een prachtige tussenstop van de Oriënt Express en de bakermat van de zigeunertango was. Chitu neemt je als het ware mee terug de tijd in en recreëert zonder de minste moeite het sfeertje van een rokerige nachtclub uit het interbellum. Haar muziek, een mix van de tango's van bekende Roemeense artiesten uit die periode als Jean Moscopol en Cristian Vasile en de folk ballades van Maria Tanase, ook wel eens de Roemeense Edith Piaf genoemd, herinnert dan eens aan Marlene Dietrich, dan weer aan de fado van bijvoorbeeld Madredeus om tenslotte te eindigen bij de cymbalom klanken van Taraf de Haïdouks.

La Cherga / Fake No MoreWe eindigen deze eerste Asphalt Tango selectie, stevig terug in de eenentwintigste eeuw, bij La Cherga een naar een Bulgaars lappendeken genoemd samenraapsel van muzikanten uit de Joegoslavische oorlogsdiaspora die het feestgedruis van de Balkan brass moeiteloos laten ineenvloeien met invloeden uit de Jamaicaanse reggae en dub. De overeenkomsten in ritme tussen deze twee muzieksoorten, waren ondergetekende als rasechte reggaefanaat trouwens al eerder opgevallen.

www.asphalt-tango.de

Gangbé Brass Band - Assiko

Gangbe Brass BandWat Benin betreft beperkte de muzikale kennis van onder­getekende zich tot voor kort tot het werk van Angelique Kidjo. Nochtans timmert deze eveneens uit dit West-Afrikaans land afkomstige Gangbé Brass Band al sinds 1994 aan de weg. Assiko is alweer de derde langspeler die ze voor Contre Jour opnamen, en dat ze met dit Belgische labeltje in de loop der jaren een goede band hebben opgebouwd mag blijken uit Un Été À Vodelée, een nummer dat niet toevallig de locatie van de zetel van Contre Jour in de titel draagt. Gangbé Brass is zowat het Afrikaanse equivalent van zigeunerfanfares als Fanfare Ciocarlia of Boban i Marko Markovic Orkestar die hier regelmatig de revue passeren. Muzikaal houdt hun sound het midden tussen genres als afrobeat, New Orleans dixieland en de sound van marching bands zoals je die ook wel eens aan het werk ziet bij American football wedstrijden. Live werkt dit zeer aanstekelijk maar in de studio is die feel blijkbaar heel wat moeilijker te vatten.

www.contrejour.com

Aly Keita, Dobet Gnahoré & Gangbé Brass Band in het Zuiderpershuis

ZuiderpershuisAly Keita & friends (Zuiderpershuis)Eind vorig jaar verscheen Akwaba Iniséné, het niet onaardig debuut van de Ivoriaanse balafon­speler & -bouwer Aly Keita. In de Brusselse Molière gingen we toen ook de proef op de som nemen en strikten de sympathieke balafon­meester voor een interview na een boeiend concert.

Dobet Gnahoré (Zuiderpershuis)Dat we dit jaar opnieuw voor Aly Keita in de rij stonden heeft veel te maken met het feit dat hij in het Zuider­pers­huis vocaal ondersteund werd door Dobet Gnahoré die ons begin vorig jaar al overtuigde van haar kunnen. Voor het concert hadden we een kort gesprek met deze Ivoriaanse dame — waar we later uitgebreid op terug komen — maar nu blikken we met plezier terug op het feestje dat Aly Keita en zijn muzikale companen afgelopen zaterdag aan de Waalse Kaai bouwden.

Lees verder

Malick Pathé Sow - Maayo Men

Malick Pathé Sow / Maayo MenMuziekpublique kennen we als de organisatoren van de betere Afrikaanse concerten in de Molière in hartje Matonge (Brussel) waar smaak­makers als Dobet Gnahoré, Aly Keita, Rajery en Bembeya Jazz niet on­opgemerkt de revue passeerden. Naast Afrikaans talent op de planken zetten, lokt Muziekpublique nu ook muzikanten de studio in en met de release Maayo Men van Malick Pathé Sow zag het prille Muziekpublique-label het levenslicht. De CD-voorstelling in de Molière van vorige zaterdag moesten we helaas aan onze neus laten voorbij gaan — het lijkt er trouwens sterk op dat we iets gemist hebben — dus nemen we met veel plezier de langspeler eens onder de loep.

Lees verder

Interview met Fanfare Ciocarlia op Sfinks Mixed

Interview met Fanfare Ciocarlia op Sfinks MixedSfinks Mixed 2008Het Roemeense Fanfare Ciocarlia staat al jarenlang bekend als de crème de la crème als het op koperblazers aankomt. Hun aan­stekelijke feestgeluid is inmiddels wereldwijd bekend en dus vonden de heren het tijd om hun muzikale horizonten te verbreden. Voor het Gypsy Queens And Kings project verzamelden ze de beste zigeuner­muzikanten uit alle uithoeken van Europa rond zich om op het podium een totaal­spektakel te creëren dat de zigeunermuziek in al zijn facetten belicht. Op het Sfinks festival hadden we een kort gesprek met Lazar Radulescu, trompettist en na de dood van peetvader Ioan Ivancea zowat de éminence grise van de band. Wie ze liever live aan het werk ziet sturen we met veel plezier op 28 november naar de 4AD in Diksmuide.

Lees verder

Herfstradio

tropicalidad.be radioBuiten regeert de herfst in al zijn deprimerende glorie, maar op tropicalidad.be zomert het nog steeds. In onze radio steekt een verse playlist waarbij je direct weer op temperatuur komt. Men drukke op play.

Chiwoniso
Kurima
uit Rebel Woman
concert Afro-Latino festival
Figli Di Mare Ignota
Fantapolitika
uit Fez Club
Madera Limpia
Salsa
uit La Corona
Femi Kuti
Demo Crazy
uit Day by Day
concert Flagey
Seun Kuti & Egypt 80
Fire dance
uit Many Things
concert AB / interview
Bembeya Jazz
Sabou
uit Bembeya
concert Molière
Orchestra Baobab
Bul ma miin
uit Specialist in All Styles
concert Handelsbeurs
Buena Vista Social Club
Chan Chan (live)
uit Live at Carnegie Hall
La Caravane Passe
Cosmopolitan fatma
uit Velkom Plèchti
Terne Chave
Phen tu mange chaje
uit More, Love!
Vieux Farka Touré
Sangaré
uit Vieux Farka Touré
interview
Pete Rodriguez: I like it like that 
(Aaron Jerome remix) 
uit I Like it like that: Fania remixed

Chiwoniso - Rebel Woman

ChiwonisoCollega Pieter mocht Chiwoniso enkele maanden geleden al live aan het werk zien op het Afro-Latino festival in Bree, was danig onder de indruk maar liet vervolgens na om haar album eens op de tropicalidad.be testbank te gooien. Dat zet ondergetekende graag nog even recht.

Chiwoniso (Afro-Latino festival 2008)
Chiwoniso (Afro-Latino festival 2008)
De mbira of duimpiano is zowat het nationale instrument van Zimbabwe en Chiwoniso geld daar als de absolute koningin in het genre. Haar muzikale talent kreeg ze met de paplepel mee: haar vader Dumisani Maraire was zelf een begenadigd muzikant en ethnomusicoloog en haar moeder een uitstekende zangeres. Dat Chiwoniso dan ook al op vierjarige leeftijd vlot overweg kon met een mbira mag dan ook niet verbazen. Verwacht van deze Rebel Woman echter geen oer-Afrikaanse plaat; Chiwoniso groeide op in de States en haar muziek is dan ook doorspekt met invloeden uit genres als reggae, r&b en rock, met het geluid van de mbira als enige constante. Rebel Woman slaat op de manier waarop Chi in het leven staat; niet zozeer als een regelrechte dissidente van het Mugabe-regime, maar eerder als een scherpe waarneemster die zonder schroom de wantoestanden om haar heen beschrijft. Zo bekritiseerd ze op Kurima het landherverdelingsbeleid in Zimbabwe en beschrijft Matsotsi de schrijnende economische crisis in haar land. In meer traditionele nummers als Gomo toont Chi dan weer haar enorme verbondenheid met de Zimbabwaanse geschiedenis en haar liefde voor het land waarvan ze onlosmakelijk deel uitmaakt.

www.chiwoniso.com | www.cumbancha.com

Figli Di Madre Ignota - Fez Club

Figli Di Madre IgnotaWe blijven vrolijk verder sporen in onze Balkan-express en die houdt deze keer halt in het noorden van Italië, meerbepaald in Milaan, waar we het zootje ongeregeld van Figli Di Madre Ignota aantreffen. Voor Balkan-freaks die dit blog in de gaten houden kan die naam al een belletje doen rinkelen, want ook de hier besproken BalkanBeats verzamelaars bevatten een nummer van deze Italiaanse band. Muzikaal gezien lijkt wat dit ensemble brengt nog het meest op de soundtrack bij een rondreizende freakshow uit de eerste helft van de vorige eeuw. De muziek van Figli ('zoon van een onbekende moeder' de naam die werd gegeven aan vondelingen, red.) is een rollercoaster van rockabilly, surf, charleston, oriëntalisme (zie ook de geslaagde cover van het album) en natuurlijk Balkan brass.

www.figlidimadreignota.it | www.eastblokmusic.com | www.sapharydeluxe.it | www.xmd.nl

Madera Limpia - La Corona

Madera LimpiaHet was ergens te verwachten dat de succesformule van Orishas — het mengen van klassieke Cubaanse son-elementen met moderne hiphop — navolging zou krijgen. Madera Limpia zijn Yasel en Gerald, twee jonge snaken uit Guantánamo die de Cubaanse muziek naar de 21ste eeuw willen tillen zonder daarbij alle tradities overboord te gooien. Soms lukt dat aardig (En La Esquina) en ook hun uitstapjes richting dancehall werken aanstekelijk (Loco, Salsa), maar andere nummers (Tu Papa, La Corona) klinken dan weer iets te melig en/of poppig. La Corona, het Cubaanse teken voor respect, is een meer dan degelijk debuut en wij gaan dit duo zeker in de gaten blijven houden.

www.maderalimpia.de | www.outhere.de | www.xmd.nl