Liraz - Naz

LirazLiraz Charhi, een telg uit een Perzische familie die naar Israël vluchtte toen eind jaren zeventig van de vorige eeuw de Iraanse Revolutie uitbrak, is een bekend gezicht in eigen land en dat zowel in het theater, in de film (waaronder Doug Liman's Fair Game uit 2010 en Yaron Zilberman's A Late Quartet uit 2012) en als zangeres. Wat dat laatste betreft raakte Liraz tijdens een trip naar Los Angeles, een stad met een grote Perzische gemeenschap (bekend als Tehrangeles), in de ban van de contrarevolutionaire klanken van Iraanse muzieklegendes als Googoosh, Ramesh en Dariush. Voor haar debuutalbum Naz (Perzisch voor "schattig") sloeg ze de handen ineen met de Israëlische producer Rejoicer die de traditionele Iraanse popnummers van Liraz - een mix van zelfgeschreven tracks en covers van voorgenoemde artiesten - aanvulde met elektronische beats. Onze favorieten: het swingende Zendegi ("leven"), een cover van een oud nummer van de Iraanse zangeres Pooran dat je zou kunnen samenvatten als "pluk de dag", het vrij traditioneel klinkende Nozi Nozi, geschreven door de Iraanse veteraan Ali Nazari (en met bijhorende videoclip in vintage jaren zeventig stijl), waarin Liraz speelt met "noz", het Iraanse archetype van de eeuwig glimlachende vrouw die subtiel toch alles van haar echtgenoot weet los te krijgen, en tenslotte Shirin Joon ("ze is zo lief"), een liefdesliedje en een cover van een origineel van de Iraanse singer-songwriter en gitarist Kourosh Yaghmaei. Meer dan geslaagde update van de gouden era van de Iraanse popmuziek.

Lees verder

Jungle By Night - Livingstone

Junle By NightJe zou het Nederlandse Jungle By Night kunnen vergelijken met het Braziliaanse Bixiga 70, want beide bands spelen een louter instrumentaal repertoire en net zoals de sound van de heren uit São Paulo de laatste jaren geëvolueerd is van vrij pure afrobeat naar een gelaagde puzzel van verschillende muzikale invloeden, zijn ook de jongens uit Amsterdam niet blijven stilzitten en hebben ze hun aanvankelijke recept van Ethio-jazz en afrobeat ondertussen bijgekruid met invloeden uit krautrock, elektro en jazz. Die muzikale ontdekkingstocht gaven ze ook al aan op voorganger The Traveller, waarin ook onder andere invloeden uit het oeuvre van artiesten als minimalist Philip Glass en de Turkse rockzanger Barış Manço opdoken, en deze keer trekken ze graag een parallel met de expedities van avonturiers als Stanley en Livingstone, wat meteen ook de titel van het album verklaart én de hoesfoto, want "living stone" is naast "fool's gold" of "klatergoud" één van de bijnamen voor het mineraal pyriet dat vaak verkeerdelijk door goudzoekers aanzien wordt voor echt goud. Muzikaal gezien klinkt dat op Livingstone de ene keer al wat toegankelijker (opener Hangmat, die exact doet wat de titel belooft) dan de andere (het tweeluik Spectacles Pt. 1 & 2), dan weer eerder nijgend naar klassieke afrobeat (Pompette, Love Boat) of Ethio-jazz (het al vernoemde Hangmat, Ja Precis), maar dankzij toetsenist Pyke Pasman steeds met een elektro-ondertoon, en in Stormvogel opnieuw duidelijk geïnspireerd door de Turkse psychedelica van eind jaren zestig en begin jaren zeventig. Dat deze bende nog lang muzikale horizonten mag blijven verkennen!

Jungle By Night komt Livingstone live voorstellen op 8 december in de Brusselse Ancienne Belgique!


www.junglebynight.com | www.rushhour.nl

Minyeshu - Daa Dee

MinyeshuVijf jaar na Black Ink is de Nederlands-Ethiopische Minyeshu terug met Daa Dee. Die titel laat zich vertalen als "de eerste babystapjes" en is het geluid dat Ethiopische moeders maken om hun spruiten aan te moedigen die eerste stappen te zetten. Het nummer is een zogenaamde tizita, Amhaars voor "verlangen" of "nostalgie", en het Ethiopische equivalent van de Portugese fado of de Amerikaanse blues. Minyeshu die in 1996 via België in Nederland terechtkwam, verhaalt over haar zoektocht naar een nieuwe thuis in Yetal ("waar is het?"): "I was looking for a home, while all the time not realizing I was already home, as home is me! I was inspired by life itself and all it has to offer - love, happiness, sadness, nature, gratefulness and so on - and all these things make up what home is and should be embraced.". Voor wie Ethiopië al eens bezocht heeft zal het onderwerp van Enchet Lekema bekend klinken, want in dit nummer prijst Minyeshu de kracht van de vele vrouwen die dagelijks hun brood verdienen door vanuit de heuvels rond Addis Abeba grote bundels hout op hun rug naar de hoofdstad te verslepen waar ze het als brandhout verkopen. Opnieuw een ode aan de vrouw, maar in dit geval aan zowat de oermoeder van ons allemaal, Dinknesh (in het Westen beter bekend als Lucy, de overblijfselen van een vrouwelijke Australopithecus afarensis in 1974 ontdekt in Noord-Ethiopië), is Azawntua. Het stevig groovende Wolayta is dan weer een eresaluut aan de Welayta, een kleine etnische minderheid in Ethiopië die echter een grote invloed gehad heeft op de ontwikkeling van de muziek en dans van het land. Muzikaal gezien klinkt Daa Dee minder cross-over en iets steviger ook, dan zijn voorgangers. Moderne Ethiopische muziek van een vrouw met ballen!

Lees verder

Sekou Bah - Soukabbè Mali

Sekou BahDe uit Bandiagara in de centrale Dogon-regio van Mali afkomstige Sekou Bah mag je gerust een natuurtalent noemen. Hij leerde zichzelf al zeer jong gitaar spelen en vervoegde op elfjarige leeftijd het lokale Nangabanou Jazz orkest. Op zijn achttiende liet Sekou Mali achter zich om muziek te gaan studeren in Guinee, Senegal en Gambia. Daarna ging het snel. Bah trok de aandacht van muzieklegende Salif Keita en speelde drie jaar lang gitaar en bas aan diens zijde. Daarna volgde Oumou Sangare en sinds 2014 is Sekou de vaste bassist van Fatoumata Diawara. Maar nu was de tijd dus rijp voor een eigen soloalbum. Soukabbè Mali ("de kinderen van Mali") is zeker geen wereldschokkend album geworden, vooral niet voor wie al vertrouwd is met de Malinese muziekscene, maar al van bij de energieke opener Dogon Oulon, een ode aan het rijke cultuurpatrimonium van de Dogon, hoor je dat hier een vakman aan het werk is. In het intiemere Kalan Ko, waarvoor Sekou wat vokale bijstand kreeg van rapper Master Soumy, heeft Bah het dan weer over het falende Malinese onderwijssysteem, of hoe Afrika en Europa soms zeer dicht bij elkaar kunnen liggen, en een wijze levensles deelt hij dan weer in Adamadenw: we zijn allemaal mensen, laten we stoppen met steeds de ander met de vinger te wijzen. Met titelnummer Soukabbè Mali probeert Sekou Bah zijn landgenoten ervan te weerhouden hun land te verlaten voor een leven in het verre buitenland dat mogelijk nog moeilijker en gevaarlijker is. Nourou Chi Rory zou je dan weer kunnen vertalen als "geld alleen maakt ook niet gelukkig", en in het instrumentale Planette toont Bah tenslotte zijn virtuositeit op de gitaar. Oerdegelijk debuut van een doorwinterde Malinese artiest.

www.clermontmusic.com | www.xmd.nl

Gaye Su Akyol - Istikrarli Hayal Hakikattir

Gaye Su AkyolDe Turkse singer-songwriter, producer en audiovisuele conceptuele kunstenares Gaye Su Akyol zette zichzelf met het in 2016 verschenen Hologram Imparatorlugu op de muzikale wereldkaart. Deze opvolger, een coproductie met gitarist Ali Güçlü Şimşek, kreeg Istikrarli Hayal Hakikattir als titel, en dat laat zich dan weer vertalen als "consequente fantasie is realiteit". Akyol licht graag toe: "In terms of its philosophy, lyrics, music and motto, this album is the dream of pure freedom, of showing the courage to be yourself, of looking at the culture I was born into without alienation, a "dreaming practice" propounded into a country and world that is increasingly turning inward and becoming a conservatized prison.". Muzikaal gezien combineert het album invloeden uit de Anatolische psychedelische pop en rock van de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, maar ook genres als surf (Laziko) of flamenco (Şahmeran) en de jaren zeventig-achtige synthesizerklanken van Hemşerim Memleket Nire deden ons dan weer aan de door de Italiaanse synth-pioneer Giorgio Moroder gecomponeerde soundtrack van Midnight Expresslink denken, toevallig een film die zich ook in Turkije afspeelde.

Lees verder