door
tim | 30 december 2014 |
Plaatjes |
Met
Espiritu Del Sol bewandelt
Amparo Sanchez verder het pad dat ze al was ingeslagen met
Tucson/Habana en opvolger
Alma De Cantaora. Opnieuw trok ze naar
Tucson om er samen te werken met Joey Burns en John Convertino, het duo achter
Calexico, en opnieuw overheerst die frontera-vibe waarover we het in onze recensies van
Tucson/Habana en
Alma De Cantaora ook al hadden, al is de Mexicaanse toets zowel in de nummers (
El Ultimo Trago,
Sin Nombre) als het hoesontwerp van het album toch iets geprononceerder dan op die twee vorige albums. En toch zijn er op
Espiritu Del Sol ook echo's uit haar verleden met Amparanoia te horen: de inspiratie voor
Rio Turbio, een ode aan een stadje in het diepe zuiden van Argentinië, deed ze op tijdens een tournee met
Manu Chao in 2013 en
Long Long Nite is een cover van diens gelijknamige nummer uit zijn
Mano Negra dagen.
In februari komt Amparo Sanchez
Espiruto Del Sol uitvoerig voorstellen in ons landje. Voor concerten kunt u onder andere terecht in de
Arenbergschouwburg in Antwerpen (18/02),
De Centrale in Gent (19/02) en de
AB Club in Brussel (22/02).
door
tim | 30 december 2014 |
Plaatjes |
Voor
Next Spring sloeg de Turkse oud-speler
Mehmet Polat de handen ineen met
ney-speler Sinan Arat en de Malinese kora-meester
Zoumana Diarra, om samen het Mehmet Polat Trio te vormen. Samen brengen ze een instrumentaal oeuvre waarin ze invloeden uit de Ottomaanse, Anatolische, Indische en West-Afrikaanse muziektradities tot een harmonieus geheel laten smelten. Mehmet Polat Trio staat met één been in de traditie, maar het feit dat zowel Polat als Diarra er niet voor terugschrokken om hun eeuwenoude instrumenten aan te passen (Mehmet voegde twee bassnaren toe aan zijn en oud en bespeelt zijn instrument met een nieuwe linkshandige techniek en ook Zoumana voegde een hoop extra snaren aan zijn traditionele kora toe, wat hem de enige kora-meester ter wereld maakt die een instrument met meer dan 40 snaren bespeelt), bewijst dat deze drie heren wel degelijk naar de toekomst kijken. Bezwerend, spiritueel en meditatief album.
www.mehmetpolat.net |
www.homerecords.be |
www.musicwords.nl
door
tim | 25 december 2014 |
Plaatjes |
BélO, een
Haïtiaanse singer-songwriter is met
Natif Natal al aan zijn vierde langspeler toe. Voor zijn muziek, een mix van invloeden uit jazz, rock, pop, reggae en Haïtiaanse
rara (Haïtiaanse festivalmuziek die vooral te horen is tijdens de talrijke processies die plaatsvinden in de Paasweek en gespeeld wordt op vaksen, cilindrische trompetten uit bamboe of metaal, drums, maracas, guïras, guïros en metalen bellen), heeft hij zelf de benaming "ragganga" verzonnen. BélO zingt voornamelijk in het Haïtiaans-creools (een Engelstalig nummer al
Citizen Of The World is een uitzondering in de tracklist), maar wie de Franse taal enigszins beheerst zal hier en daar toch een word kunnen oppikken.
Natif Natal is een heerlijk tropisch klinkend singer-songwriter album met hier en daar een meer upbeat nummer (
Banm Nouvel Ou,
Pa Koute Yo) om het geheel wat pit te geven. Absolute aanrader!
www.belohaiti.com
door
tim | 11 december 2014 |
Plaatjes |
Lolomis is een kwartet uit het Franse
Straatsburg dat zijn eigen draai geeft aan traditionele muziek gaande van Roma-liederen uit Oost-Europa (
Romano Radio,
Tutti Frutti,
Niška Banja...) tot
Sefardische gezangen uit Spanje (
Naci En Alamo) en zelfs een enkele keer een
Värttinä-achtig folknummer uit Finland (
Käppee). Wat daarbij vooral opvalt, is het gebruikte instrumentarium, een ongewone combinatie van fluit (Stélios Lazarou), percussie (Louis Delignon), harp en viool (Elodie Messmer) met de geweldige stem van Romane Claudel-Ferragui.
www.lolomis.net |
www.playasound.com |
www.xmd.nl
door
tim | 3 december 2014 |
Plaatjes |
Claude Teta is een singer-songwriter uit
Ampanihy, een klein stadje op de weg tussen
Toliara en
Fort Dauphin in het zuidelijke deel van
Madagaskar en groeide op in een familie van traditionele muzikanten. Al op achtjarige leeftijd leerde hij de mandoline bespelen, maar zijn echte grote liefde zou de gitaar worden. Nadat hij bij verschillende pogingen om een band op te richten telkens het deksel op de neus kreeg, besloot Teta in 2007 om zich aan een solocarrière te wagen. Op
Blue Tsapiky (de titel is een verwijzing naar
tsapiky, net als
salegy, energieke dansmuziek die evolueerde uit de traditionele muziek uit de regio rond Toliara met een gitaarstijl geïnspireerd op traditionele
marovany-composities, maar waarin net zo goed invloeden uit de Zuid-Afrikaanse
township jive doorklinken; in het genre worden tegenwoordig ook westerse instrumenten als basgitaar, elektrische gitaar en drums gebruikt) speelt hij op virtuoze wijze complexe maar toch vaak intimistische arrangementen waarin hij de tradities van zijn thuisland Madagaskar verweeft worden met invloeden uit de blues (titelnummer
Blue Tsapiky) en Zuid-Afrikaanse township jive (opener
Inay Karay Inay). Intimistische Malagassische parel!
www.teta-madagascar.com |
www.budamusique.com |
www.xmd.nl
door
tim | 3 december 2014 |
Plaatjes |
Joyce Moreno is een Braziliaanse singer-songwriter met een stevige voet in het jazzgenre die door
Antonio Carlos Jobim omschreven werd als: "One of the greatest singers alive!" en door
Giles Peterson bejubeld werd als zijnde: "One of the crown jewels of Brazilian music...". Met
Raiz ("wortels") blikt ze na een carrière van ruim vijftig jaar terug op haar begindagen toen ze als vijftienjarige door
Roberto Menescal werd uitgenodigd voor de opnames van
Sambacana. Op
Raiz krijgt u dus een aantal klassiekers uit de bossa nova (Antonio Carlos Jobim's
Desafinado en
O Morro Não Tem Vez,
Nara Leão's
Tristeza De Nós Dois,
Baden Powell's
Canto De Yansan) en Braziliaanse jazz geserveerd. Om de cirkel rond te maken was het deze keer Joyce die Roberto Menescal uitnodigde en samen hernamen ze Menescal's klassiekers
O Barquinho en
Nós E O Mar.
www.joycemoreno.com |
www.faroutrecordings.com