door
tim | 15 februari 2016 |
Plaatjes |
Als u bij de gelukkigen was die onlangs in het centrum van Brussel een dromedaris konden spotten, dan hebt u al een stukje van de promocampagne voor
Tikounen, het nieuwe album van
Kel Assouf, meegepikt. De band rond de uit Niger afkomstige Toeareg Anana Harouna heeft voor deze nieuwe langspeler wel een aantal veranderingen doorgevoerd. Weg zijn de afrobeat en reggae invloeden uit
Tin Hanane en in de plaats krijgen we een stevige dosis rockgitaren, een sound die u deels op rekening mag schrijven van de Tunesische producer
Sofyann Ben Youssef. Nieuw in de line-up van de band is
Toulou Kiki, sommigen onder u wellicht bekend van haar rol als actrice in
Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2014). Vertaald uit het Tamasheq betekent
Tikounen betekent iets als "verbazing" of "verbijstering" en moet de gemoedstoestand waarmee Anana de huidige gebeurtenissen op het wereldtoneel gadeslaat samenvatten.
Kel Assouf stelt
Tikounen live voor in de Brusselse
Ancienne Belgique op 16 maart, in
De Centrale in Gent op 18 maart en in de
4AD in Diksmuide op 25 maart.
www.kelassouf.com |
www.zephyrusvzw.be |
www.igloorecords.be
door
tim | 15 februari 2016 |
Plaatjes |
Op
Oyoyoy serveert
Amsterdam Klezmer Band opnieuw hun ondertussen bekende, maar nog steeds even aanstekelijke mix van klezmer, hip-hopinvloeden (check zeker het geweldige uitgaanslied
Vrijdag) en jazz (
Alec's Ascultare,
The Hipster's Life…), waarbij ze deze keer afwisselen tussen Nederlands en Russisch. Voor dit nieuwe album pakken de Amsterdammers uit met een leuk extraatje, want bij aanschaf van
Oyoyoy krijgt u naast de 13 tracks die het album uitmaken ook nog een tweede schijfje met daarop 8 remixen. Voor die remixen riep Amsterdam Klezmer Band de hulp in van en aantal bevriende deejays en artiesten (
Skip & Die, KinDread Spirit,
Thom Dens,
The Burners…) en liet hen hun creatieve gangetje gaan. Ons vielen daarbij vooral de dubby Irie Remix van
Elsie's Tune door KinDread Spirit en de dubstepinvloeden van de Onrich Remix van
Vrijdag door The Burners, op. Diegenen die zich mochten afvragen waarom die gestileerde pauw de hoes van
Oyoyoy siert, kunnen we nog meegeven dat dat dier in de Jiddische traditie bekend staat als brenger van nieuws uit verre en denkbeeldige werelden.
www.amsterdamklezmerband.com
door
tim | 10 februari 2016 |
Plaatjes |
Supernatural Love luidt de terugkeer in van
Sidestepper, al sinds midden jaren negentig van de vorige eeuw trendsetters en vernieuwers in de Colombiaanse muziekscene. De band rond DJ/producer Richard Blair koos deze keer voor een meer organische sound, die ze zelf graag omschrijven als electro acoustic, met beats en ritmes waarvoor ze akoestische instrumenten als duimpiano's, handtrommels, shakers en fluiten gebruikten. Blair, destijds nog geluidstechnicus voor Peter Gabriel's
Real World Records, vond de inspiratie voor wat uiteindelijk het Sidestepper project zou worden, toen hij in 1992 meewerkte aan
Toto La Momposina's
La Candela Viva album, en diezelfde Afro-Colombiaanse invloeden zijn nog steeds terug te vinden in nummers als
Magangué,
La Flor Y La Voz of
Come See Us Play, al zijn op
Supernatural Love net zo goed calypso (
On The Line') en americana (titelnummer
Supernatural Love,
Supernatural Soul) te horen. Bij gebrek aan een platencontract besloot Richard voor de financiering van
Supernatural Love beroep te doen op crowdfunding. Diegenen die een bijdrage leverden ontvingen het album al in de lente van vorig jaar, maar
Supernatural Love wordt nu dus ook verdeeld door Real World Records en daarmee is de cirkel voor Richard Blair dus mooi rond.
www.realworldrecords.com
door
pieter | 4 februari 2016 |
Frontstage |
Een dikke week na het
concert van Mulatu Astatke vatte de tropicalidad.be-crew gisteren opnieuw post in
De Roma. De toeloop voor de Brazilianen van
Bixiga 70 lag gevoelig lager dan vorige week. Het was er allerminst koppen lopen, maar de doorgewinterde
afrobeat fanaten tekenden wel present. Zowel hun recentste langspeler
III als
Ocupai schopten het hier
tot in de eindejaarslijstjes, dus was het na het
interview twee jaar geleden in Brussel meer dan tijd voor een
frontstage verslag. Hoewel ze weinig optreden buiten Brazilië ruilden de heren uit
São Paulo gisteren hun vertrouwde lokale clubs in voor de bühne van De Roma in hartje Borgerhout.
Lees verder
door
tim | 1 februari 2016 |
Plaatjes |
Zebras Are Timeless is een vijfkoppige mestizo-band uit het Oost-Vlaamse
Deinze die met '99' hun debuutalbum voorstelt. De stevige ska van opener
Fly High zet meteen de toon voor de rest van het album; Zebras Are Timeless gaan voor een feestje en dat zult u geweten hebben. Voor titelnummer
99 kozen de zebra's voor het Frans als voertaal en het is mede die taalkeuze die het nummer wat aan
Spook And The Guay en andere gelijkaardige Franse mestizo-projecten doet denken. Helemaal anders klinkt afsluiter
Round & Round, dat u qua vibe ergens tussen
Joe Jackson en
The Nits moet situeren. Voor
Smiling gaat de band dan weer eerder de rockabilly toer op en de New Orleans rhythm and blues van
The Right Place deed ondergetekende onmiddellijk terugdenken aan
Moon Invaders. Oerdegelijk gevarieerd debuut voor wel een stevig feestje lust.
www.zebrasaretimeless.com
door
tim | 1 februari 2016 |
Plaatjes |
Je zou het niet zeggen als je naar de tracks op deze
Impredecible luistert, maar het Peruviaanse
Bareto begon ooit als een coverband met een repertoire bestaande uit nummers van The Skatalites en Bob Marley! Die invloeden waren ook nog steeds hoorbaar op
Boleto, het debuutalbum van de band uit 2005, waarop Bareto reggae en ska aanvulde met invloeden uit de Peruviaanse cumbia of
chicha. Bareto bleef echter evolueren en de psychedelische cumbia die wij op het door Richard Blair van
Sidestepper gemixte
Impredecible ("onvoorspelbaar") hoorden, deed ons nog het meest denken aan de sound van het Mexicaanse
Sonido Gallo Negro. Peruviaans juweeltje!
www.bareto.net |
www.worldvillagemusic.com
door
tim | 1 februari 2016 |
Plaatjes |
Djamila is het tweede soloalbum van
Mamadou Kelly, een Malinese zanger/gitarist die zijn sporen verdiende bij
Afel Bocoum en
Ali Farka Touré en tegenwoordig aan een solocarrière werkt samen met zijn begeleidingsband Ban Kai Na. Een hoofdrol op
Djamila is weggelegd voor de djurkel (eensnarige Malinese luit) van Brehim 'Yoro' Cisse en voor wat extra gelaagdheid en een vleugje vrouwelijke charme zorgt de stem van Leila Gobi, een zangeres uit
Ménaka in het geplaagde noordoosten van Mali. Klassieke maar daarom niet minder uitstekende Mali Blues en een absolute aanrader voor liefhebbers van het genre.
www.clermontmusic.com |
www.xmd.nl
door
tim | 1 februari 2016 |
Plaatjes |
Ondergetekende leerde de Guinese kora-virtuoos
Sekou Kouyate kennen dankzij
Faya, het album dat hij in 2013 opnam met de New Yorkse rapper
Joe Driscoll. Kouyate's spel deed ons toen al denken aan dat van zijn vroegere bandmakker
Ba Cissoko en dat is op deze
Sabaru ("geduld") zeker niet anders. Wie dus wel een stevig stukje West-Afrikaanse kora lust, zit met dit album zeker juist. Maar Sekou staat natuurlijk niet zomaar bekend als "de Jimi Hendrix van de kora" en op zijn elektronisch versterkt instrument laat hij dan ook net zo goed invloeden uit de blues, soul, funk, jazz en, met het toepasselijk getitelde 'Ska', zelfs wat ska, doorklinken, waarbij hij het volledige spectrum tussen intiem en opzwepend weet te bestrijken.
www.oneworldsmusic.com |
www.sekoukouyate.com |
www.xmd.nl