door
tim | 28 december 2015 |
Plaatjes |
Wie het nieuwe jaar feestelijk wil inzetten kunnen we zeker deze
Fifavela aanraden.
Fifavela is het vierde album van het Kortrijkse feestorkest dat vernoemd werd naar een voormalige lokale textielfabriek die de band in hun begindagen gebruikte als repetitielokaal. Voor deze nieuwe langspeler werkte
Orchestre International Du Vetex samen met producer
Roel Poriau (Think Of One,
Antwerp Gipsy-Ska Orkestra) en verruimde de fanfare enigszins zijn muzikale horizonten, waarvoor inspiratie werd geput uit opgedane invloeden tijdens tournees door Latijns-Amerika en Oost-Europa. En alsof 18 muzikanten nog niet volstaat, nodigde Orchestre International Du Vetex voor
Fifavela ook nog enkele gasten uit: ex-Vetex
Nathan Daems, Lionel Raepsaet (
Skip The Use) en Jean-Baptiste Delneuville (
Den Ambrassband) komen een eindje meeblazen op saxofoon en trompet,
DJ Courtasock voorzag de fanfare van de nodige samples en percussionisten Fernando Rodriguez Bas en Amel Serra Garcia (
BRZZVLL,
Zita Swoon, El Tattoo Del Tigre…) zorgen waar nodig voor de nodige Latin grooves. Het resultaat is een album dat wel een ode lijkt aan de wereldwijd verspreidde traditie van de brassbands en voortdurend heen en weer springt tussen Zuid-Amerika (
Carnaval Chtilombiano, titeltrack
Fifavela WM'14,
Cumbia International), Europa (
Cocek Ljubicasti,
Tarantelle n°10 - La Golosa) en Afrika (
Good Evening Kinshasa,
Good Bye Maputo). Waarvoor trouwens onze complimenten aan Vetex-huiscomponist Thomas Morzewski. En nu feesten maar!
www.vetex.org |
www.vialactea.be |
www.xmd.nl
door
tim | 28 december 2015 |
Plaatjes |
Met
Talco serveert
Kasba Music ons een stevige brok Italiaanse ska-punk. Het zeskoppige gezelschap uit
Marghera bij
Venetië noemt
The Clash,
Ska-P en vooral Mano Negra als voornaamste inspiratiebronnen en brengt vooral nummers met een sterke antifascistische, antikapitalistische en anti-imperialistische boodschap. Helemaal zeker zijn we er niet van, maar albumtitel
Silent Town zou wel eens een knipoog naar het historische stadscentrum van Venetië kunnen zijn; overdag een bruisende metropool waarin duizenden toeristen hun weg zoeken, maar 's nachts stil en verlaten. Ons ding is deze
Silent Town niet helemaal, maar wie de boodschap er graag stevig ingeramd krijgt moet deze Italiaanse ska-punkers zeker eens checken.
Op hun uit 2012 daterende langspeler
Al Borde De La Ruta, konden de reggae-vibes van
Microguagua ons nog overtuigen, maar opvolger
Grandhotel Cosmopolis wist helaas onze aandacht niet het hele album lang vast te houden. Dat is dubbel jammer als we u vertellen dat dit album slechts negen tracks telt. Waar het precies aan ligt, daar konden we niet meteen onze vinger op leggen, maar we misten op
Grandhotel Cosmopolis een beetje de frisse opgewektheid die we op
Al Borde De La Ruta wel aantroffen. In de plaats werden in de nummers op 'Grandhotel Cosmopolis' wat meer rockinvloeden verwerkt, maar dat resulteert dus vooral in een eentoniger klinkend geheel.
www.microguagua.com |
www.talcoska.com |
www.kasbamusic.com |
www.xmd.nl
door
tim | 17 december 2015 |
Plaatjes |
De dubbele hoofdrol op
Folktron, het tweede album van het Bulgaarse
Oratnitza is weggelegd voor de
kaval (een chromatische fluit die vooral in de Balkan en Turkije voorkomt) en fluit van Hristiyan en de didgeridoo van Horhe.
Folktron verwijst naar
folktronica, een muziekgenre waarin folk en elektronica in elkaar overvloeien. Net zoals op hun titelloze debuut uit 2012 serveert het kwartet opnieuw die bezwerende mix van Bulgaarse folk, hip-hop en drum & bass, waarbij we wel moeten opmerken dat, met uitzondering van de remix van
Zhelkya door
High Roll, alle nummers op dit album volledig akoestisch werden opgenomen.
www.oratnitza.org |
www.fusionembassy.com |
www.xmd.nl
door
tim | 17 december 2015 |
Plaatjes |
Aan de re-release van deze
Al Zman Saib ("het zijn harde tijden") - het originele album dateert uit het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw - ging een heus stukje muzikaal speurwerk vooraf. Het begon allemaal toen Jannis Stürtz, de man achter het Berlijnse
Habibi Funk Label, een sub-label van
Jakarta Records, bij een bezoek aan de soeks van
Rabat op een oud elektrowinkeltje stootte waar ook enkele dozen oud vinyl stof stonden te vergaren. De eigenaar bleek in een vorig leven nog even platenbaas geweest te zijn en één van de acts die voor hem opnamen was een zekere Fadoul, een lokale artiest die een eigenzinnige Marokkaanse versie van de Amerikaanse funk neerzette (opener
Sid Redad is bijvoorbeeld gewoon Fadoul's versie van James Brown's
Papa Got A Brand New Bag). Vele maanden speurwerk en volharding brachten Jannis uiteindelijk bij de familie van Fadoul in
Casablanca en nu, zowat 45 jaar na de originele release die enkel in Marokko verdeeld werd is er dus eindelijk deze heruitgave van Fadoul's debuutalbum
Al Zman Saib. Vintage Marokkaans goud!
www.jakartarecords.de
door
tim | 15 december 2015 |
Plaatjes |
De compilatie
10 Years Eastblok Music moest pas nog de tiende verjaardag van het gelijknamige Duitse label in de spotlights zetten en met
il Civetto (Italiaans voor "het geflirt"), een vijfkoppige band uit Berlijn die een mix serveert van zigeunermuziek, swing en folk, halen ze nu ook een nieuwe naam binnen. Hoewel de voertaal op dit titelloze debuut voornamelijk Frans is, passeren daarnaast nog op zijn minst een half dozijn andere talen (Duits, Portugees, Jiddisch, Italiaans, Frans…) de revue. Het geheel deed ondergetekende nog het meest denken aan het imaginaire zigeunerwereldje van het Franse
La Caravanne Passe. De mooie waterverfschilderingen die voor het artwork van
il Civetto gebruikt werden zijn het werk van
Monja Gentschow. Binnenin de albumhoes vonden we nog de leuze: "For a world without borders!" en daar is
il Civetto wellicht een gepaste soundtrack bij!
www.eastblok.de |
www.ilcivetto.de |
www.xmd.nl
door
tim | 10 december 2015 |
Plaatjes |
Khiyo, een zeskoppige Britse band rond de Brits-Bengaalse vocaliste
Sohini Alam en multi-instrumentalist en componist
Oliver Weeks, omschrijft zichzelf als: "Bengali music with a London sound", iets wat ondergetekende meteen aan het eveneens uit Londen afkomstige
Lokkhi Terra deed denken. Maar ook al is Alam actief bij beide bands, toch ligt hun repertoire mijlenver uit elkaar. De filosofie van Khiyo leunt aan bij wat
Susheela Raman doet met de
Tamil-muziek uit zuidoost India en het overgrote deel van de nummers op dit titelloze debuut zijn herinterpretaties van composities van beroemde Bengaalse
bauls, rondreizende mystieke muzikanten. Geen baul sangeet is
Rum Jhum Rumu Jhumu, origineel een nummer van
Kazi Nazrul Islam, een Bengaals dichter, muzikant, revolutionair, en filosoof wiens poëzie en nationalistisch activisme hem de erkenning als dichter des vaderlands opleverde.
Amar Protibaader Bhasa ("de taal van mijn protest") is dan weer een compositie van
Salil Chowdhury. Het nummer verwijst naar de pogingen die Pakistan destijds ondernam om het
Urdu tot officiële taal uit te roepen in wat toen nog
Oost-Pakistan was. De protesten hiertegen zouden uiteindelijk leiden tot het uitroepen van de
Volksrepubliek Bangladesh in 1971.
Khiyo is zeker geen spek voor ieders bek, maar de Londense band biedt niettemin een fascinerende blik in een voor westerlingen vrij onbekende muziekwereld.
www.arcmusic.co.uk |
www.khiyo.com
door
tim | 3 december 2015 |
Plaatjes |
Wat de titel en hoesfoto van dit album betreft, had
het duo Modou Touré (zoon van Amadou Touré, in het verleden nog een tijd lang lid van de Senegalese band
Touré Kunda) en
Ramon Goose (een Britse blues-muzikant die in 2010 ook al samenwerkte met de Senegalese kora-speler
Diabel Cissokho wat uiteindelijk het
Mansana Blues album opleverde) iets meer creativiteit aan de dag mogen leggen, maar muzikaal is er met
The West African Blues Project gelukkig niets mis. Op 'The West African Blues Project' wisselt Touré af tussen Wolof, Mandinka en Frans ('The Lighthouse Keeper'), waarbij Goose zorgt voor een evenwicht tussen de Amerikaanse blues en de West-Afrikaanse muziektraditie, en in nummers als opener
Believe of
Kayre zijn zelfs wat invloeden uit de Zuid-Afrikaanse
township jive te horen. Uitstekende Euro-Afrikaanse kruisbestuiving!
www.arcmusic.co.uk