Fatoumata Diawara & Aurelio Martinez @ De Roma

De RomaFatoumata Diawara (De Roma)Afgelopen donderdag pakte De Roma met een al even diverse als sma­ke­lijke dubbel­affiche uit: de Malinese Fatoumata Diawara en Aurelio Martinez uit Honduras. Een verrassende combinatie die ons prompt naar de oude cinema in hartje Borgerhout lokte. Beide artiesten zijn allerminst on­beken­den op tropicali­dad.be: Fatoumata's debuut­album Fatou doorstond onze test aardig en een tijdje terug kon Tim de jonge zangeres in Amsterdam strikken voor een interview. Ook Aurelio ontsnapte niet aan Tim's vragen na het concert op Sfinks Mixed 2008 en presenteerde begin dit jaar Laru Beya, zijn jongste geesteskind. Meer dan hoog tijd dus om beide artiesten (nog eens) live aan het werk te zien.

Lees verder

Interview met Juana Fe @ Polé Polé

Juana Fe Polé Polé
Van de recentste langspeler van het Chileense Juana Fe waren we dusdanig onder de indruk dat we hen eens live aan het werk wilden zien. Op Polé Polé in volle Gentse Feesten zagen we dat het goed zat en hadden we volgend gesprek met zanger en bandleider Juanito Ayala.

Lees verder

Joni Haastrup - Wake Up Your Mind + Monomono - Give The Beggar A Chance & Dawn Of Awareness

Joni Haastrup
Monomono
Monomono
Aandachtige lezers zullen de naam van de talentvolle Nigeriaanse toetsenist Joni Haastrup al eerder hebben zien voor­bij­flitsen op deze blog, want het Soundway Records label gebruikte al enkele van zijn nummers voor hun Nigeria Special compilaties en ook in de door hetzelfde label her­uit­gegeven soundtrack Black Goddess had de man een hand. In samenwerking met het Tummy Touch label gaan ze nu wat dieper in op Haastrup's carrière met de heruitgave van zowel zijn solodebuut Wake Up Your Mind uit 1978 als de twee albums van het door hem opgerichte Monomono uit 1972 en 1974: Give The Beggar A Chance en Dawn Of Awareness.

Vooral op Give The Beggar A Chance klinkt Haastrup af en toe als een Nigeriaanse versie van Ray Manzarek of Jackie Mittoo (The World Might Fall Over), terwijl zijn enige soloalbum Wake Up Your Mind dan weer een echte smeltkroes aan stijlen is. Joni bevond zich in die periode in Londen en liet zich beïnvloeden door de disco en funk die toen de dienst uitmaakten. Drie pareltjes die in de collectie van geen enkele gedegen verzamelaar mogen ontbreken!

www.soundwayrecords.com | www.tummytouch.com | www.princejoni.com | www.xmd.nl

Salimata Diabate - Kolokagni

Salimata DiabateDe muziek van Salimata Diabate bevat elementen uit zowel de Senegalese als de Guinese en zelfs de Malinese traditie en dat is zeker geen toeval; Diabate werd geboren in Dakar, maar begon al op tienjarige (!) leeftijd de wereld af te reizen met het Ballet National de Guinée. Kolokagni doet terugdenken aan de klassiekers van Salif Keita en Baaba Maal toen beiden nog opnamen voor Island Records en zich lieten beïnvloeden door Cubaanse ritmes. Wie van die vibe hield, zal ook ten volle van Kolokagni genieten. Voor ondergetekende alvast één van de beste West-Afrikaanse albums die recent op onze testbank belandden.

www.salimatadiabate.com | www.africanworldmusic.com | www.xmd.nl

Seun Kuti & Egypt 80 in de AB

Seun Kuti & Egypt 80 (AB)Anciènne Belgique (AB)Afgelopen donderdag­avond vonden we op­nieuw de weg naar de AB, al werden we deze keer in plaats van op Syrische dabke op een hap Nigeriaanse afrobeat getrakteerd — en als die door Seun Kuti geserveerd wordt, zijn we er als de kip­pen bij. Op de jongste Couleur Café editie ging ongelukkiger­wijs het grootste deel van de set van de jonge Kuti aan onze neus voorbij zodat het ongeveer 3 jaar geleden is dat we hem en zijn kompanen van Egypt 80 aan het werk zagen: het memorabele concert in 2008, eveneens in de AB. Of Seun nog steeds de heetste afrobeat act op zijn naam mag schrijven doen we met woord, beeld en veel plezier uit de doeken.

Lees verder

DRC Music - Kinshasa One Two

DRC MusicDeze Kinshasa One Two van DRC Music klinkt het ene moment als een Afrikaanse koortsdroom en het volgende als een LSD-trip doorheen de Congolese hoofdstad Kinshasa. Het samen­werkings­project tussen een aantal Europese artiesten (Damon Albarn, Actress, Dan The Automator, Kwes, etc) en een groep Congolese collega's kwam afgelopen zomer tot stand en dit album werd op­geno­men in zowat een week tijd. Kinshasa One Two zou perfect passen in de reeks Congotronics releases van het Crammed Discs label, maar verschijnt in dit geval op het Engelse Warp Records. Voor de "fairtraders" onder u, kunnen we nog meegeven dat alle opbrengsten uit dit album volledig naar Oxfam gaan. Waar wacht u nog op?

www.drcmusic.org | www.warp.net | trailer

Interview met Fatoumata Diawara @ Lloyd Hotel (A'dam)

Interview met Fatoumata DiawaraFatoumata Diawara bij Oumou Sangaré (Sfinks 2009)Fatoumata Diawara is meteen de jongste toevoeging aan de indruk­wekkende catalogus van het World Circuit label, maar met haar ongelofelijke uitstraling (overtuig uzelf volgende week in De Roma in Antwerpen) past ze zonder twijfel in het rijtje groten dat het label hun thuis mag noemen. Een gesprek met een jong Afrikaans talent dat op dit moment in haar carrière nog het liefst haar gitaar het woord laat doen.

Lees verder

Black Feeling 1 & 2 + Ray Lugo & The Boogaloo Destroyers - Mi Watusi + Shaolin Afronauts - Flight Of The Ancients

Altijd leuk om op deze blog weer eens een nieuw label te mogen voorstellen en deze keer is dat het Engelse Freestyle Records, een in 2003 opgericht label, dat zich vooral specialiseert in funk, jazz, soul en latin muziek.

Black Feeling 2Black Feeling 1Voor wie een idee wil krijgen van het spectrum aan genres dat in de catalogus van het Freestyle Records label terug te vinden zijn, zijn de Black Feeling releases van Australiër Lance Ferguson wellicht een leuke introductie. De albums werden opgevat als ware het compilatiealbums, maar eigenlijk zijn het Lance en zijn band zelf die iedere track onder een ander pseudoniem in­speel­den. De tracklist van beide albums biedt een divers menu gaande van soul en funk over latin en zelfs een streepje reggae. Het eerste Black Feelings album verscheen al in 2007, het tweede volume is net uit.

Shaolin AfronautsRay Lugo & The Boogaloo DestroyersOok de in Venezuela geboren maar in Manhattan getogen Ray Lugo gaat op zijn albums voor een vintage feel; met zijn begeleidingsband The Boogaloo Destroy­ers (een verwijzing naar de in New York ontstane mengvorm van rhythm & blues, latin en soul) zet hij klassiekers van meesters als Ray Barretto, Mongo Santamaria en Willie Rosario naar zijn hand. En hoe! Voor dit superkorte, amper 33 minuten durende, Mi Watusi zult u gegarandeerd de repeat-knop nodig hebben!

Met Flight Of The Ancients van het Australische Shaolin Afronauts zitten we weer helemaal in een andere categorie, ergens tussen de afrobeat van Fela Kuti en de Ethio-jazz van Mulatu Astatke. Veel meer aanbeveling dan dat behoeft deze band naar onze mening echt niet. Oh ja, leuke hoes nog trouwens!

www.freestylerecords.co.uk

Banda Black Rio - SuperNovaSambaFunk + Nicola Conte presents Viagem 1,2&3

Op 4 oktober jongstleden werd eindelijk de aftrap gegeven van Europalia Brasil, het biënnale kunstenfestival dat dit jaar de grootste natie op het Zuid-Amerikaanse subcontinent enkele maanden lang in de kijker moet zetten. Het is dan ook maar niet meer dan passend dat ook wij hier op deze blog onze duit in het zakje doen. Onze specialiteit ligt nu eenmaal op muzikaal vlak en daarom gingen we voor u eens grasduinen in de catalogus van het Far Out Recordings label en selecteerden daaruit de volgende releases.

Banda Black RioSuperNovaSambaFunk is het nieuwe album van een band die in Brazilië geen introductie meer behoeft; funkformatie Banda Black Rio werd opgericht in het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw en is ondertussen al aan een generatiewissel toe. Dat de band in eigen land op heel wat bijval mag rekenen mag alvast blijken uit het indrukwekkende lijstje gasten (Seu Jorge, Gilberto Gil, Caetano Veloso, Elza Soares, Marcio Local, ...) dat ze voor deze SuperNovaSambaFunk wisten te strikken. De funk van Banda Black Rio heeft veel weg van de muziek van het Engelse Brand New Heavies; funk met een jazzy sausje dus.

www.faroutrecordings.com | www.bandablackrio.com

Viagem 1Viagem 2Viagem 3Van een heel andere orde zijn de com­pi­la­ties van Nicola Conte; deze Italiaanse jazz­mu­zi­kant is on­der­tus­sen al toe aan het derde volume in zijn Viagem-reeks en slaagt er steeds in het beste en soms obscuurste uit de bossanova en samba jazz op zijn schijfjes te verzamelen. Voor de geïnteresseerden: de geslaagde comic book style hoesontwerpen zijn van de hand van Giuseppe Palumbo.

www.faroutrecordings.com | www.nicolaconte.it

JuJu - In Trance

JuJuOp hun debuutalbum, het op Wayward Records verschenen Soul Science, stelden Justin Adams en Juldeh Camara zich nog gewoon onder hun eigen namen voor; die zijn ondertussen gereduceerd tot het lekker bekkende JuJu, een term die natuurlijk ook verwijst naar de uit West-Afrika afkomstige en naar Amerika overgewaaide aan hekserij gelinkte religie en dat past dan weer mooi bij de titel van dit nieuwe album: In Trance. Het album werd volledig live opgenomen en het samenspel van Justin's gitaar en Juldeh's ritti klinkt nog pakken ruiger dan op de voorgangers die we al geserveerd kregen. Ondergetekende zou het bij moment bijna over West-Afrikaanse metal willen hebben. In Trance telt amper zeven nummers, waarvan geen enkel korter dan vijf minuten en sommige het bijna een kwartier uitzingen; trance indeed! Beeld- en geluidsmateriaal vind je op realworldrecords.com. Het is nog even wachten maar volgend jaar (op 5 april om precies te zijn) zijn de heren te gast in het Antwerpse Zuiderpershuis.

www.realworldrecords.com

Fool's Gold - Leave No Trace

Fool's GoldOver het debuut van de Californiërs van Fool's Gold was ondergetekende nog razend enthousiast maar van die af­wis­selend in het Hebreeuws en Engels gebrachte mix van Afri­kaan­se muziek, krautrock en 80's pop en dance blijft op opvolger Leave No Trace weinig over. Akkoord Fool's Gold klinkt nog steeds als Fool's Gold, vooral dan door dat onmiskenbare gitaargeluid, maar het Hebreeuws werd volledig naar de ach­ter­grond verdrongen ten voordele van het Engels en ook de Afrikaanse invloeden die op hun debuut nog zo duidelijk aanwezig waren misten we op dit album. Fool's Gold lijkt volledig voor het rock- en popcircuit gekozen te hebben en wellicht was dat ook wel onvermijdelijk. Voor de duidelijkheid Leave No Trace is nog steeds een aanstekelijk schijfje geworden, maar die titel mag wat ons betreft best letterlijk genomen worden wat wereld­muziek­invloeden betreft (we maken een uitzondering voor het veel meer naar hun debuut neigende Tel Aviv, dat wat ons betreft dan ook als supertip van deze plaat mag fungeren). We de heren live aan het werk wil zien, rept zich op 25 november best naar de Brusselse VK.

www.foolsgoldmusic.com | www.wagram.fr