door
tim | 30 mei 2022 |
Plaatjes |
Net geen twintig jaar geleden verscheen op het
Crammed Discs label
Congotronics, het eerste album van
Konono N°1. De titel van dat album zou algauw ook de aanzet worden tot een hele reeks releases met die rauwe mix van traditionele Congolese ritmes, vervormde versterkte likembes (duimpiano's) en zelfgemaakte uit schroot vervaardigde instrumenten, steeds met Konono N°1 of
Kasai Allstars in de hoofdrol. Hun sound bleek al snel op heel wat bijval te kunnen rekenen in westerse muziekkringen, en acts als Beck, Björk, Wilco, Radiohead en Questlove van The Roots verklaarden zichzelf stuk voor stuk grote fans. Het was ook vanuit die insteek dat Crammed Discs in 2010 zesentwintig artiesten uit het rock- en elektronische circuit samenbracht voor het unieke tribute-album
Tradi-Mods versus Rockers: Alternative Takes on Congotronics.
Lees verder
door
tim | 28 mei 2022 |
Plaatjes |
Black Mango is het geesteskind van Philippe Sanmiguel, een Franse producer die ondertussen al heel wat jaartjes in de Malinese hoofdstad vertoeft en daar albums van onder andere Samba Touré, Tartit, Anansy Cissé, Mariam Koné en Djime Sissoko produceerde. Tijdens dat werk kreeg hij meer dan eens zin om wat invloeden uit de westerse rock in de muziek te verwerken en zo ontstond uiteindelijk het idee voor Black Mango. Philippe verzamelde zijn muzikale wapenbroeders in Mali rond zich en een eerste twee tracks tellende door Glitterbeat Records verdeelde EP zag al het licht in 2014.
Lees verder
door
tim | 28 mei 2022 |
Plaatjes |
Na een afwezigheid van iets meer dan tien jaar en
enkele uitstekende releases op het Franse
No Format label keert
Oumou Sangare terug naar het vertrouwde
World Circuit Records en het mag dan ook niet verwonderen dat deze
Timbuktu bij het beste uit haar discografie behoort. Toch ontstond dit album niet meteen onder een ideaal gesternte. Toen Oumou in maart 2020, kort na het
Festival International du WAssulu of FIWA, naar de Verenigde Staten afreisde, was dat oorspronkelijk voor een verblijf van enkele dagen, maar door de uitbraak van de COVID-19 pandemie zat Sangare plots vast. Ze kwam uiteindelijk in Baltimore terecht, een stad waar ze zich tot haar eigen verbazing meteen thuis voelde: "Something in that city drew me in straightaway. I felt so good there that I bought a house!". Eenmaal gesetteld in haar nieuwe woning, begon ook het muziekvirus opnieuw op te spelen, en samen met Mamadou Sidibé, al sinds het begin Oumou's vaste kamele ngoni-speler, maakte ze van de gedwongen afzondering gebruik om aan een reeks nieuwe nummers te werken.
Lees verder