door
tim | 30 december 2013 |
Interviews |
Taboussizé, het nieuwe album van
Mamar Kassey, het vlaggenschip van de Nigerese muziek, had inruk gemaakt. Begin december speelde de band ten dans in de spiegeltent van
Magic Mirrors Brussels en die kans lieten wij natuurlijk niet onbenut om eens nader kennis te maken met Mamar Kassey frontman Yacouba 'Denké-Denké' Moumouni.
Lees verder
door
tim | 26 december 2013 |
Plaatjes |
Het Finse gezelschap
Jaakko Laitinen & Väärä Raha heeft zich voor hun nieuwe album,
Lapland-Balkan helemaal ondergedompeld in de muzikale tradities van de Balkan en dat levert een hoogst feestelijke mix van Finse en Balkan-elementen op.
Lapland-Balkan bevat echter net zo goed invloeden uit de Turks-Griekse muziektraditie (
Raikas Henkäys,
Unta Vai Totta,
Suuren Maailman Suurilla Teillä) en Russische feestliederen. De Finse band slaat daarmee verder de weg in die ze met
Yö Rovaniemellä ook al bewandelden en bewijzen opnieuw dat ze garant staan voor een stevig feestje!
www.mrjaakko.com |
www.playgroundmusic.fi
door
tim | 26 december 2013 |
Plaatjes |
Het Turnhoutse ska- en rocksteady-collectief
Bottle Of Moonshine geeft er al sinds 2003 een lap op, maar brengt pas nu een volwaardig debuutalbum uit. Geen in-your-face party ska op
Everybody Watches No One Knows, maar eerder in een lekkere bigband vibe badende tracks. Bottle Of Moonshine speelde aanvankelijk een grotendeels instrumentaal repertoire, maar haalde intussen zangeres Hanne Peetermans binnen (die voor een
Caro Emerald-achtig sfeertje zorgt) en ook
Collieman en Saimn-I steken een verbale hand toe op
Everybody Watches No One Knows. Bottle Of Moonshine durft ook verder kijken dan ska en rocksteady; zo zijn op
Everybody Watches No One Knows bijvoorbeeld ook flarden surf (
Horst), afrobeat (de verborgen track op het einde van het album) en cumbia (
Koembinatie) te horen. Meer dan overtuigend debuutschijfje!
www.bottleofmoonshine.com
door
tim | 2 december 2013 |
Plaatjes |
Shanren is een band uit
Yunnan, een bergachtige provincie in het zuidwesten van
China en vrij vertaald betekent hun naam dan ook iets als “de bergbewoners”. Hun sound is een originele mix van de traditionele Chinese folklore van volkeren als de
Yi, de
Wa en de
Nu en westerse genres als rock (
Happy New Year) en reggae (
Thirty Years,
The Crab) begeleid door eenzelfde mix van traditionele instrumenten als de dabiya luit,
sanxian,
qinqin en jian gu drum en westerse instrumenten als elektrische gitaar en bas. Gek zullen wij nooit worden van
Oost-Aziatische muziek, maar Shanren is alvast een leuke uitzondering.
www.worldmusic.net |
www.musicwords.nl
door
tim | 2 december 2013 |
Plaatjes |
Van alle Latijns-Amerikaanse muziekgenres leunt de tango ongetwijfeld het dichtst aan bij klassieke muziek, iets wat ook het Nederlandse
Tango Extremo, een vijfkoppig ensemble rond violiste Tanya Schaap, niet ontgaan is, want op
Dama De Blanco steken ze een aantal bekende composities van componisten als
Claude Debussy,
Georg Friedrich Händel en
Sergei Rachmaninoff in een tangojasje. Maar het is niet al klassieke muziek wat de klok slaat op
Dama De Blanco; het album opent met een opgewekte tangoversie van
Nino Rota’s
La Dolce Vita en ook voor
Cansado Por El Sol duikt Tango Extremo de wereld van de filmsoundtrack in, deze keer die van de Russische componist
Eduard Nikolaevich Artemyev. Ook
Moreno Do Mar, een Braziliaanse klassieker van
Dorival Caymmi, krijgt een tangoherwerking en voor
Estate, een nummer van de Italiaanse jazzcomponist
Bruno Martino, gooit Tango Extremo het tenslotte over een jazzy boeg.
Dama De Blanco is alweer Tango Extremo’s zevende album, markeert meteen het tienjarige bestaan van de band en biedt de luisteraar een gevarieerde en originele kijk op de tango.
www.tangoextremo.com
door
tim | 2 december 2013 |
Plaatjes |
Na
Blick Bassy krijgen we dankzij
Erik Aliana eindelijk nog eens wat muziek uit
Kameroen te horen. Met de afro-bossa van Bassy heeft de muziek van Aliana geen uitstaans en op
Just My Land krijgen we dan ook vooral zachte, soms naar wiegeliedjes neigende (
KourounGanGan,
Ambyo Le Petit Oiseau), singer-songwriter nummers met invloeden uit
de pygmee-cultuur van Kameroen waarbij vooral het gebruik van lokale Kameroense instrumenten als de
mvet en
sanza opvalt en Aliana afwisselt tussen Frans, Pidgin Engels en O’Sananga.
www.erikaliana.com |
www.budamusique.com |
www.xmd.nl