Interview met Mamar Kassey @ Magic Mirrors Brussel

Interview met Yacouba 'Denké-Denké' Moumouni (Magic Mirrors Brussel)Taboussizé, het nieuwe album van Mamar Kassey, het vlaggenschip van de Nigerese muziek, had inruk gemaakt. Begin december speelde de band ten dans in de spiegeltent van Magic Mirrors Brussels en die kans lieten wij natuurlijk niet onbenut om eens nader kennis te maken met Mamar Kassey frontman Yacouba 'Denké-Denké' Moumouni.

Lees verder

Jaakko Laitinen & Väärä Raha - Lapland-Balkan

Jaakko Laitinen & Väärä RahaHet Finse gezelschap Jaakko Laitinen & Väärä Raha heeft zich voor hun nieuwe album, Lapland-Balkan helemaal ondergedompeld in de muzikale tradities van de Balkan en dat levert een hoogst feestelijke mix van Finse en Balkan-elementen op. Lapland-Balkan bevat echter net zo goed invloeden uit de Turks-Griekse muziektraditie (Raikas Henkäys, Unta Vai Totta, Suuren Maailman Suurilla Teillä) en Russische feestliederen. De Finse band slaat daarmee verder de weg in die ze met Yö Rovaniemellä ook al bewandelden en bewijzen opnieuw dat ze garant staan voor een stevig feestje!

www.mrjaakko.com | www.playgroundmusic.fi

Bottle Of Moonshine - Everybody Watches No One Knows

Bottle Of MoonshineHet Turnhoutse ska- en rocksteady-collectief Bottle Of Moonshine geeft er al sinds 2003 een lap op, maar brengt pas nu een volwaardig debuutalbum uit. Geen in-your-face party ska op Everybody Watches No One Knows, maar eerder in een lekkere bigband vibe badende tracks. Bottle Of Moonshine speelde aanvankelijk een grotendeels instrumentaal repertoire, maar haalde intussen zangeres Hanne Peetermans binnen (die voor een Caro Emerald-achtig sfeertje zorgt) en ook Collieman en Saimn-I steken een verbale hand toe op Everybody Watches No One Knows. Bottle Of Moonshine durft ook verder kijken dan ska en rocksteady; zo zijn op Everybody Watches No One Knows bijvoorbeeld ook flarden surf (Horst), afrobeat (de verborgen track op het einde van het album) en cumbia (Koembinatie) te horen. Meer dan overtuigend debuutschijfje!

www.bottleofmoonshine.com

Shanren - Left Foot Dance Of The Yi

ShanrenShanren is een band uit Yunnan, een bergachtige provincie in het zuidwesten van China en vrij vertaald betekent hun naam dan ook iets als “de bergbewoners”. Hun sound is een originele mix van de traditionele Chinese folklore van volkeren als de Yi, de Wa en de Nu en westerse genres als rock (Happy New Year) en reggae (Thirty Years, The Crab) begeleid door eenzelfde mix van traditionele instrumenten als de dabiya luit, sanxian, qinqin en jian gu drum en westerse instrumenten als elektrische gitaar en bas. Gek zullen wij nooit worden van Oost-Aziatische muziek, maar Shanren is alvast een leuke uitzondering.

www.worldmusic.net | www.musicwords.nl

Tango Extremo - Dama De Blanco

Tango ExtremoVan alle Latijns-Amerikaanse muziekgenres leunt de tango ongetwijfeld het dichtst aan bij klassieke muziek, iets wat ook het Nederlandse Tango Extremo, een vijfkoppig ensemble rond violiste Tanya Schaap, niet ontgaan is, want op Dama De Blanco steken ze een aantal bekende composities van componisten als Claude Debussy, Georg Friedrich Händel en Sergei Rachmaninoff in een tangojasje. Maar het is niet al klassieke muziek wat de klok slaat op Dama De Blanco; het album opent met een opgewekte tangoversie van Nino Rota’s La Dolce Vita en ook voor Cansado Por El Sol duikt Tango Extremo de wereld van de filmsoundtrack in, deze keer die van de Russische componist Eduard Nikolaevich Artemyev. Ook Moreno Do Mar, een Braziliaanse klassieker van Dorival Caymmi, krijgt een tangoherwerking en voor Estate, een nummer van de Italiaanse jazzcomponist Bruno Martino, gooit Tango Extremo het tenslotte over een jazzy boeg. Dama De Blanco is alweer Tango Extremo’s zevende album, markeert meteen het tienjarige bestaan van de band en biedt de luisteraar een gevarieerde en originele kijk op de tango.

www.tangoextremo.com

Erik Aliana - Just My Land

Erik AlianaNa Blick Bassy krijgen we dankzij Erik Aliana eindelijk nog eens wat muziek uit Kameroen te horen. Met de afro-bossa van Bassy heeft de muziek van Aliana geen uitstaans en op Just My Land krijgen we dan ook vooral zachte, soms naar wiegeliedjes neigende (KourounGanGan, Ambyo Le Petit Oiseau), singer-songwriter nummers met invloeden uit de pygmee-cultuur van Kameroen waarbij vooral het gebruik van lokale Kameroense instrumenten als de mvet en sanza opvalt en Aliana afwisselt tussen Frans, Pidgin Engels en O’Sananga.

www.erikaliana.com | www.budamusique.com | www.xmd.nl