door
tim | 30 november 2015 |
Plaatjes |
Temenik Electric is een project rond de Frans-Algerijnse vocalist en gitarist
Mehdi Haddjeri. Die creëerde een eigen muzikaal universum waarin westerse rock en electro naadloos overlopen in ritmes en melodieën uit
de Maghreb; een wereld zonder de beperkingen die genres, culturen en talen (hoewel op
Inch'Allah Baby Arabisch te horen, schakelt Mehdi voor
Kifech'n Dir even over op het Engels) kunnen opleggen en waarin iedereen op zijn minst een stuk van zichzelf zou moeten herkennen. Voor de opnames van dit album trok Temenik Electric naar de
Real World Studios waar de werden bijgestaan door
Justin Adams (
JuJu) en Tim Oliver. Ons deed het geheel wat denken aan de rock-'n-raï van
Rachid Taha of Mehdi Haddab's oed-op-speed experimenten met
Speed Caravan.
Lees verder
door
tim | 19 november 2015 |
Plaatjes |
Na de release van hun debuutalbum
Imbarca in 2014, vertrok
Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra op tournee, een tournee die hen naar tal van plaatsen bracht waar ze kennismaakten en musiceerden met lokale artiesten uit het zigeuner- en klezmergenre. In plaats van gewoon aan een tweede langspeler te beginnen leek het de band dan ook een uitstekend idee om enkele van die collega's (de Macedonische saxofonist
King Ferus Mustafov, de Sloveense muzikant
Vlado Kreslin en de Turkse sopraan
Nihan Devecioğlu) uit te nodigen om hen in Barcelona te komen vergezellen om samen een aantal klassiekers opnieuw onder handen te nemen. Het mag dan ook niet verbazen dat
Balkan Reunion toch iets authentieker klinkt dan
Imbarca, dat een hoger cross-over gehalte had.
www.bgko.org |
www.satelitek.com |
www.xmd.nl
door
tim | 19 november 2015 |
Plaatjes |
Los Suicidas ("de zelfmoorden"), de nieuwe langspeler van het Colombiaanse
Meridian Brothers is het eerste deel van wat uiteindelijk een drieluik moet worden, opgedragen aan en geïnspireerd door het werk van de Colombiaanse pianist en Hammond-organist
Jaime Llano Gonzalez. Die verwierf naam met zijn ambient-versies van traditionele Colombiaanse genres als
pasillo,
bambuco en, natuurlijk, cumbia. Het psychedelische getingel van Meridian Brothers zal wellicht nooit helemaal ons ding worden, maar de band zorgt in ieder geval eens voor een ander geluid uit het Zuid-Amerikaanse subcontinent.
www.meridianbrothers.com |
www.soundwayrecords.com
door
tim | 19 november 2015 |
Plaatjes |
Het was alweer van het uit 2010 daterende
Jamm dat we nog eens van de Senegalese bard
Cheikh Lô hoorden. Deze
Balbalou ("praten" in het Wolof) is het eerste album waarvoor Lô niet meer samenwerkte met Nick Gold van
World Circuit, maar de Zweedse producer Andreas Unge vult diens schoenen met verve. Op
Balbalou vooral eerder ingetogen
mbalax ritmes (opener
Bamba,
Doyal Naniou,
Lutax…) aangevuld met Latijns-Amerikaanse (
Baissons Les Armes) en Congolese invloeden (
Suzanah). Om het geheel wat meer kleur te geven nodigde Cheikh Lô voor
Balbalou ook enkele gasten uit:
Flavia Coelho zorgt samen met accordeonist Fixi voor wat Braziliaanse vibes in
Degg Gui, De Frans-Libanese trompettist
Ibrahim Maalouf geeft titelnummer
Balbalou dan weer een jazzy tintje en voor
Doyal Naniou, een nummer waarin hij de talrijke staatsgrepen op het Afrikaanse continent veroordeelt, inviteerde Lô dan weer de Malinese diva
Oumou Sangare. Een van de Afrikaanse aanraders voor 2015!
www.cheikhlomusic.com |
www.chaptertworecords.com
door
tim | 19 november 2015 |
Plaatjes |
In 2005 richtten Alexander Kasparov en Armin Siebert in Berlijn
Eastblok Music op en dat label mag dit jaar dus 10 kaarsjes uitblazen. Met hun label wilden beide heren de rijke waaier aan acts en genres uit Oost-Europa een platform bieden en verschillende van de bands uit hun ondertussen goed gevulde catalogus (
Skazka Orchestra,
Shazalakazoo,
Markscheider Kunst,
La Minor,
Figli Di Madre Ignota…) hebt u de afgelopen jaren ongetwijfeld ook op deze pagina's voorbij zien komen. Om hun verjaardag wat extra in de verf te zetten is er nu deze
10 Years Eastblok Music, een dubbel, 35 tracks tellend, verzamelalbum dat een mooi overzicht biedt voor wie eens wil terugblikken en het perfecte visitekaartje vormt voor diegenen het label alsnog moeten leren kennen. Eastblok Music: al 10 jaar lang Balkan & beyond!
www.eastblok.de |
www.xmd.nl
door
tim | 14 november 2015 |
Frontstage |
Het Turnhoutse cultuurhuis
De Warande baadt nog tot half januari in Malinese sferen met een hele hoop workshops, lezingen, concerten en een dubbeltentoonstelling. Wij waren er voor u bij tijdens de openingsavond op 11 november en zagen naast twee mooie maar sobere tentoonstellingen ook een grandioos semi-akoestisch concert van de
Malinese meester
Salif Keita.
Lees verder
door
tim | 9 november 2015 |
Plaatjes |
De Angolese singer-songwriter en percussioniste
Vivalda Dula begon haar podiumcarrière als danseres bij de Minessa Dance Company, waarna nog onder andere Manésema (2006) en het door Dula zelf opgerichte Karapinha Dura (2009) volgden. Dula woont en werkt tegenwoordig in de Verenigde Staten waar ze zich gaandeweg op een solocarrière ging focussen. In 2013 verscheen al
Insanidade Mental, een eerste solo-EP, nu gevolgd door
Africa, een album waarop Vivalda afwisselt tussen
Kimbundu, Portugees en zelfs een enkele keer Engels, en dat ons muzikaal gezien vooral aan het werk van West-Afrikaanse zangeressen als
Dobet Gnahoré of
Sayon Bamba deed denken, maar waarin net zo goed echo's van neo fado acts als
Deolinda of
Oquestrada doorschemeren (
Sem Intenção,
Negro De Desejo). Een nummer dat zeker uw aandacht verdient is
Mázui ("stemmen") waarin Dula aandacht vraagt voor problemen als kinderarbeid, moderne slavernij en mensensmokkel, die vooral de allerzwaksten en stemlozen treffen.
www.vivaldadula.com |
www.xmd.nl
door
tim | 9 november 2015 |
Plaatjes |
In het
Egypte van net na de val van het
Ottomaanse Rijk gingen de ontwikkeling van de populaire muziek en de film een tijd lang hand in hand. Voor deze
Nostalgique Egypte verzamelde
Buda Records een aantal pareltjes uit de periode 1925 - 1960, de glorieperiode van de Egyptische muzikale cinema. De zogenaamde
taqtuqa werd gespeeld door
takht orkesten en groot gemaakt door figuren als
Umm Kulthum en
Mohamed Abdel Wahab, maar op deze compilatie zijn net zo goed nummers van minder bekende namen als
Mohamed Fawzi, Mahmoud Choukoukou, Laure Dakkache of Sekinah Hassan, waarbij het ondergetekende vooral opviel hoeveel nummers in het genre blijkbaar rozen als thema hebben (
Al Ward Gamil (Les Belles Roses),
Al Ward (La Rose),
Ward Aleih (Des Roses Sur Toi)…). De compilatie besluit met twee instrumentale nummers of
taqsims. Mooi stukje nostalgie voor wie zich wil laten meevoeren naar de sprookjeswereld van
Duizend-en-een-nacht.
www.budamusique.com |
www.xmd.nl
door
tim | 9 november 2015 |
Plaatjes |
Hoewel gasten als
Winston McAnuff,
Linval Thompson en
Soom T wellicht anders doen vermoeden, zijn er op
Low Fidelity, de nieuwe langspeler van
Tom Fire, een pak minder reggae-invloeden te horen dan op voorganger
The Revenge. Zelf omschrijft de Franse doe-het-zelver zijn muziek nog het liefst als "bass music" en dat kan blijkbaar net zo goed dubstep (de instrumentale opener
Hoo Ver,
Drive),
Daft Punk-achtige electro-pop (
Little Cake met
Mélissa Lavaux,
Tomorrow) als electro-dancehall (het opzwepende
Original) of electro-funk (
The Good Love met Soom T) zijn. Het meest in de richting van een traditioneel reggaenummer gaan nog
No Food, de samenwerking met Linval Thompson en
Cool It met Winston McAnuff op vocals (opgenomen midden in de nacht nadat McAnuff na een optreden in Parijs besloot om nog eens snel bij zijn vriend Tom Fire te passeren).
Tom Fire produceerde ook
Free As A Bird, het nieuwe album van
Soom T, en ook hier zullen reggaefanaten een beetje op hun honger blijven zitten. Voor wie de muzikale veelvraat Soom T een beetje kent zal dit echter niet als een verassing komen. Eerder dit jaar verscheen trouwens ook al
Bullets Over Babylon, een samenwerkingsproject met
Monkey Marc waarvoor ze grotendeels de hip-hop toer op ging. Net zoals op Tom Fire's
Low Fidelity, zult u ook op
Free As A Bird een waaier aan genres terugvinden, gaande van funky soul (opener
City Zoo,
I Pray) over electro-pop (
Black Butterfly,
Take A Walk ook terug te vinden op
Low Fidelity) tot electro-disco (
Broken Robots, een titel die waarschijnlijk niet toevallig naar
Daft Punk knipoogt) of drum & bass (
Hard Time), met de snelle raps van Soom T als enige constante. Helemaal bevreemdend wordt het met afsluiter en titelnummer
Free As A Bird, dat klinkt als een country ballad uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Wie toch op zoek wil naar een streepje reggae, zal genoegen moeten nemen met het weliswaar uitstekende
Politic Man'. Niettemin een uitstekend album waarmee de Schots-Indische underground prinses zich wel eens een enkeltje richting mainstream zou kunnen aanschaffen.
www.tomfire-lowfidelity.com |
www.soom-t.com |
www.chaptertworecords.com