door
tim | 26 juli 2021 |
Plaatjes |
Na de release van
Miziki in 2018 ging het
Dobet Gnahoré carrière-gewijs niet helemaal voor de wind. De Ivoriaanse verloor haar platenlabel, boekingsagent en tenslotte viel ook haar begeleidingsband uit elkaar, en dan was de COVID-19 pandemie nog niet eens begonnen! Een mens zou voor minder teruggrijpen naar zijn wortels en dus besloot Gnahoré om begin 2020 vanuit haar tweede thuis Frankrijk terug te keren naar haar geboorteland Ivoorkust. Daar pikte ze al snel de draad weer op en begon samen te werken met een aantal getalenteerde maar ondergewaardeerde producers, muzikanten, ontwerpers en artiesten. Het resultaat is een album gevuld met emancipatieboodschappen voor vrouwen (
Yakané,
Jalouse, of het stevig feministische statement
Mon Epoque, een duet met haar broer Okou Camille Gnahoré aka. Black K, rapper bij de Ivoriaanse band Kiff No Beat), hoop voor een positieve toekomst (
Zaliguéhi) en een upbeat, dansbare Afro-pop vibe.
Lees verder
door
tim | 12 juli 2021 |
Plaatjes |
Beetje een randgeval voor ondergetekende deze
Abantu/Before Humans, want het betreft hier een nieuwe langspeler van de Zuid-Afrikaanse
art-rockband
BLK JKS (spreek uit "black jacks"). De band, een kwartet bestaande uit Lindani Buthelezi (vocals & gitaar), Mpumi Mcata (gitaar), Molefi Makananise (bas) en Tshepang Ramoba (drums), werd rond de eeuwwisseling gevormd en groeide al snel uit tot publiekslieveling in de Zuid-Afrikaanse underground scene.
Wanneer ook
Diplo, bekend van zijn werk met Major Lazer, de band ontdekt gaat he plots heel snel… Ze raken bevriend met leden van
The Mars Volta en
TV On The Radio (twee bands waarmee BLK JKS vaak vergeleken wordt), jammen met The Rootz en ontmoeten Lou Reed op het SXSW Festival in Texas. In 2008 verschijnt
Mystery, een eerste 4 tracks tellende EP opgenomen in de
Electric Lady Studios van wijlen Jimi Hendrix, in 2009 gevolgd door langspelerdebuut
After Robots, omschreven als een mix van Afrikaanse funkrock, jazz,
kwaito, folk, dub, psychedelische prog-rock,
mbaqanga, soul en meer, en door Foo Fighters-frontman Dave Grohl uitgeroepen als zijn favoriete album van dat jaar. Maar net zo snel als hun internationale doorbraak er was gekomen, verdween BLK JKS ook weer van het toneel. Het continue toeren had zijn tol geëist en niet lang daarna besluiten de vier bandleden een hiatus in te lassen om zich te wijden aan "individuele projecten".
Lees verder