In de relatief korte levensduur van onze wereldmuziekblog hebben we al meermaals moeten afscheid nemen van legendes en held(inn)en.
(lees verder)
Laatste Reacties
Babbe (Mukambo presents …): Super! Ter info, hier te beluisteren: https://nyp-r… Carolina Vallejo (Adedeji - Yoruba …): Thank you!! This is truly wonderful Babbe (Adedeji - Yoruba …): Wow, dankjewel, Tim, I love it! Robin Pay (Kid Dynamite - Ku…): Best jammer dat opa Arthur Pay, die met beide heren… Luc Bafort (Moonlight Benjami…): de live show gezien in AB club 9-2; geweldige zange… Jesus (Songhoy Blues - R…): The sound studio is very good Peter "Baobab" Ge… (The Souljazz Orch…): Super sympathieke mensen ook. Ik heb ze in Gent gez… ozuna (Don Omar dubbel): Skreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ozuna (Don Omar dubbel): One of the best artists at the time and still conti… tim (Radio Mukambo #33…): Beste beide programma’s hebben jammerlijk besloten … Vinnie (Radio Mukambo #33…): Waar blijven de wekelijkse radio Mokambo shows op t… Jonas (Brazzmatazz - Tur…): Brazzmatazz is de max!! Benieuwd naar de nieuwe pla… Karahuevo (Dinamo - Ahora Ba…): Muy infantil para gente tan mayor. Nada nuevo. :( tim (Interview met Azi…): beste, dan vermoed ik dat u de Marokkaanse agenda d… tim (Dia de los Muerto…): Mijn excuses, ik kende jullie initiatief niet… Laat…
Het was alweer van het uit 2016 daterende Koko Iroyin geleden dat we nog eens wat hoorden van Ogun Afrobeat, het eigenzinnige Spaanse afrobeat-project rond de Nigeriaanse drummer Akindimeji Onasanya, maar deze Unite maakt die lange afwezigheid meer dan goed.
Speelden ze op voorganger Koko Iroyin nog met genres als funk en gnawa (hier opnieuw omarmd in Gnawa), dan verbreidde de band voor deze Unite alweer hun muzikale horizonten met invloeden uit de Cubaanse traditie (Pastorita met de stemmen van Alejandro Gutierrez en Karla Vicens) en de Ethio-jazz (Afro Shark met gastvocaliste Sara Habasha).
Voor wie het graag net dat ietsje traditioneler heeft zijn er dan weer tracks als opener Orísun (net zoals op voorganger Koko Iroyin opnieuw met een glansrol voor de blazerssectie met Pablo Hernandez Ramos - altsaxofoon, Costanzo Laini - baritonsax, Frank David Santiuste - trompet, Marcos Ortega - trompet en Roberto Lorenzo Elekes - trombone) of 'Benefit For All', waarvoor de band zelfs de Engels-Nigeriaanse veteraan Dele Sosimi aan boord wist te halen.
Wij blijven tot nader order stevige fans van deze eigenzinnige Spaanse afrobeatband!
Als u ons pakweg tien jaar geleden gezegd zou hebben dat we vandaag naar psychedelische Anatolische rock zouden luisteren, hadden we u waarschijnlijk voor gek verklaard, maar ondertussen zijn de Turkse projecten niet meer te tellen en mogen we stillaan van een heuse revival en zelfs een hype gewagen.
En dus begaven we ons afgelopen zaterdag maar al te graag naar de Brusselse Ancienne Belgique om er Derya Yildirim & Grup Şimşek aan het werk te zien. Het gezelschap stond er alweer voor de vierde keer op het podium en kwam deze maal hun nieuwe langspeler Dost 2 voorstellen.
Al-Qasar, Arabisch voor "het fort" of "de vesting" (zie ook het Spaanse "alcazar"), is een project rond bandleider Thomas Attar Bellier, zelf geboren in Barbès, een multiculturele wijk in het noorden van Parijs (net ten zuiden van Montmartre).
Thomas Attar Bellier: "Al-Qasar was born in the Barbès neighbourhood of Paris. I've lived in Los Angeles, Paris, New York, Lisbon… I wanted to start a project that was in tune with the daily life of people living in these international cities, something diverse, radically colourful, with a fresh, contemporary outlook on what societies really look like today.".
Adedeji Adetayo, kortweg Adedeji, is een singer-songwriter uit Lagos, Nigeria, die met deze Yoruba Odyssey alweer aan zijn derde langspeler toe is.
Zeggen dat de man voorbestemd was voor een muziekcarrière is wellicht nog een understatement: al op zijn zesde maakte hij deel uit van het lokale kerkkoor, tegen zijn tiende schopte hij het tot koorleider, vanaf zijn dertiende werd hij een veelgevraagd studiovocalist waarbij hij samenwerkte met lokale Nigeriaanse artiesten als Imoleayo, Pasunma, Obesere, Gbenga Adewusi en Sammy Okposo, op zijn vijftiende begint hij ook te oefenen op de gitaar, en op zijn achttiende gaat hij achtereenvolgens muziek en muziektechnologie studeren aan The Muson School of Music in Lagos, de Polytechnic van Ibadan en de University of Lagos, om uiteindelijk een bachelor in jazzmuziek te behalen aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.
Ook voor Minyeshu werd de COVID-19 pandemie en de daaraan verbonden restricties vooral een periode van zelfreflectie, maar toch bleek muziek telkens weer het antwoord te bieden en het resultaat is Netsa.
Minyeshu: "It became clear that music is a part of me, I breathe music, I Dream music, and of course looking back it has always been a part of me. Music is what sets me free, which is why 'Netsa', meaning "free" in Amharic, was the perfect project for me. It was a chance to have the time to experiment, to explore… To be free! The album also highlights how we should see the world with positivity. The sun is still shining and nature is still nourishing us. People are still free and able to reach out and connect with each other with their hearts, minds and souls, even if physically or geographically they might be distanced.".
Net iets meer dan een jaar na Dost 1 presenteren Derya Yildirim & Grup Şimşek nu ook opvolger Dost 2. Toch verschilt dit tweede deel van het tweeluik enigszins van zijn voorganger. Derya Yildirim: "In Dost 1 we tried to concentrate on the sound that we really like as a whole unit, focussing on each element and arranging and composing the songs all together. Dost 2 is the second part of this adventure and it's really important to actually consider us as individuals, with different influences and backgrounds.".
Voor wat ondertussen alweer de tiende release is in de Hidden Musics reeks van Glitterbeat Records, trok producer Ian Brennan deze keer naar Djibouti voor een ontmoeting met de 74-jarige Yanna Momina. Momina maakte naam voor zichzelf omdat ze niet alleen over een opvallend stemgeluid met trillend vibrato beschikt, maar bovendien één van de zeldzame vrouwelijke Afar-artiesten is die haar eigen nummers schrijft. Dat dat geen nietszeggende niemendalletjes zijn, mag blijken uit songtitels als Every One Knows I Have Taken A Young Lover of My Family Won't Let Me Marry The Man I Love (I Am Forced To Wed My Uncle).