Microguagua - Al Borde De La Ruta + Amparo Sanchez - Alma De Cantaora

MicroguaguaHet wordt bijna een cliché, maar ook de verschillende leden van Microguagua hebben elkaar leren kennen als muzikant in de straten van de Catalaanse hoofdstad Barcelona. Geen mestizo echter voor Microguagua, want zij noemen hun muziek veel liever "street power reggae". Aanvankelijk nog akoestisch (Rootsside uit 2008), maar vanaf het tweede album Barrio Santo uit 2010 gewoon elektronisch versterkt, klinkt Microguagua in 2012 als een moderne Spaanse reggaeband met geëngageerde teksten (Never Trust In A Bank) maar even goed gewoon ganja-nummers (Iman), die afwisselend in het Spaans, Italiaans en Engels worden gebracht (al had dat laatste vanwege de toch wat overvloedige Spaanse tongval niet echt gehoeven van ondergetekende). Voor wie toch naar wat mestizo hunkert, voegde de band als bonus nog drie remixen aan de tracklist toe, waarvoor ze geprobeerd hebben meer de vibe van hun straatoptredens te benaderen.

www.microguagua.com | www.kasbamusic.com

Amparo SanchezOok Amparo Sanchez trok voor Alma De Cantaora naar het Kasba Music label, maar wie daarbij hoopt op een terugkeer naar haar mestizo-roots bij Amparanoia moeten we toch enigszins teleurstellen. Titelnummer Alma De Cantaora of "ziel van een zangeres" roept zowel in de originele versie als de reggae version met Chalart58 en Bongo Botrako nog echo's uit Sanchez' mestizo-verleden op en ook Fuera Fiera neigt wat naar een leuke rumba Catalana, maar voor de rest is Alma De Cantaora een vrij ingetogen album geworden. Net zoals op Tucson/Habana is ook Alma De Cantaora grotendeels beïnvloed door de muziek uit de Mexicaans-Amerikaanse "frontera" (Para Ti en Muchacho met opnieuw Calexico) en Cuba (Que Te Pedi, een cover van een nummer van de Cubaanse legende La Lupe).

www.amparosanchez.info | www.kasbamusic.com | www.xmd.nl

Sotho Sounds - Junk Funk

Sotho SoundsAfrikaanse back-to-basics groepjes die het doen met zelf in elkaar geknutselde instrumenten, het lijkt een trend te worden. Eerst waren er natuurlijk Konono N°1 en Staff Benda Bilili in Kongo, gevolgd door Jagwa Music in Tanzania en meer recent nog Malawi Mouse Boys uit Malawi. Ook het koninkrijk Lesotho laat nu van zich horen en wel in de vorm van deze Sotho Sounds, een groep herders die om de verveling te doden hun eigen instrumenten (tinnen gitaren, metalen eensnarige violen en een drumstel uit olievaten) ineen knutselden en samen muziek begonnen te spelen. De jongens van Sotho Sounds zien er wat uit als een Afrikaanse versie van George Clinton's Parliament en lieten zich naar eigen zeggen muzikaal inspireren door de traditionele muziek van de Basotho en de Zuid-Afrikaanse pop van Brenda Fassie. Dat resulteert in een op zijn minst ongepolijst te noemen sound die live ongetwijfeld voor vuurwerk zal zorgen, maar op plaat net iets minder vlot verteerbaar klinkt.

Lees verder

Malick Pathé Sow & Bao Sissoko - Aduna

Malick Pathé Sow & Bao SissokoAduna ("de wereld") is eerst en vooral een ontmoeting tussen de Senegalese Peul-muzikant Malick Pathé Sow en zijn Mandingo landgenoot Bao Sissoko. Veel meer dan de hoddu en kora krijgt u op dit zeer klassieke West-Afrikaanse album dan ook niet te horen. Op dit soort album kan een ode aan de grootmeester natuurlijk niet ontbreken en die is er dan ook in de vorm van het over­duidelijke Hommage A Ali Farka Touré. Mooi album maar het had hier en daar iets spannender gemogen. Aduna werd net als Malick Pathé Sow's vorige album opgenomen voor het Brusselse Muziekpublique.

www.muziekpublique.be | www.xmd.nl

Interview met Red Baraat @ Sfinks Mixed

Interview met Red Baraat (Sfinks Mixed 2012)Sfinks MixedOndergetekende is altijd al gefascineerd geweest door de Indische muziek, maar wat de heren van het uit New York af­kom­stige Red Baraat ons op de recentste editie van het Sfinks Mixed festival lieten horen en zien was ook voor ons nog een ontdekking. We waren er dan ook als de kippen bij om bandleider Sunny Jain na het concert verder aan de tand te voelen. Reis mee naar de wereld van dhol drums, rode stoffen en Indische trouwfeesten!

Lees verder

Red Baraat - Chaal Baby + Lokkhi Terra - Che Guava’s Rickshaw Diaries

Red BaraatDhol-'n-brass, zo noemt Sunny Jain, oprichter van Red Baraat, de unieke sound van zijn band. Niet dat Jain met iets geheel nieuws op de proppen gekomen is, want de combinatie van koperblazers met de dhol drum bestaat in India al enkele eeuwen in de vorm van de baraat, de klassieke trouwprocessie in de hindoetraditie. Door die muziek te vermengen met invloeden uit jazz, funk en hiphop, creëert Red Baraat een frisse nieuwe mix die moeilijk met iets anders te vergelijken is (al zijn er wel degelijk raakpunten met de marching-bands zoals we die onder ander kennen uit het American Football). Voor de Europese versie van het album werden twee live nummers uit Bootleg Bhangra, het live-album van Red Baraat uit 2011 toegevoegd.

Wie Red Baraat live aan het werk wil zien kan op 2 november terecht in de N9 in Eeklo!


www.redbaraat.com | www.jaro.de

Lokkhi_TerraDeze Che Guava's Rickshaw Diaries, het tweede album van het Londense collectief Lokkhi Terra hoort bij de beste en origineelste albums die wij dit jaar te horen kregen. Deze band rond pianist Kishon Khan maakt wereldmuziek in de letterlijke zin van het woord waarin ritmes uit Bangladesh haast ongemerkt overvloeien in Cubaanse santeria-muziek (Shoki Kunjo Shajao) of Jamaicaanse ska vermengd wordt met teksten in het Bengali (Tomi Eshechile Porshu). De stemmen van Sohini Alam, Aneire Khan en Aanon Siddiqua deden ondergetekende soms ongewild aan het werk van Susheela Raman. Albumtitel Che Guava’s Rickshaw Diaries is natuurlijk een knipoog naar het boek The Motorcycle Diaries: Notes On A Latin American Journey van Che Guevara en geeft al enigszins de ideologische visie van de band weer. Absolute aanrader!

www.xmd.nl

Klezmofobia - Kartushnik

KlezmofobiaKartushnik ("high roller" of "iemand die voor serieuze bedragen komt gokken" in het Jiddisch) is het derde album van Klezmofobia, een Deens gezelschap dat nu al een kleine tien jaar vernieuwende klezmer (het jazzy Yiddische Mame, het door de Balkanmuziek beïnvloede Schlomo Ben Avram, de surf rock van Verdamte Oy Vei, etc) brengt. Dat de band daarbij voor het vocale gedeelte kan rekenen op de stem van Channe Nussbaum, de grandedame van de Scandinavische klezmer, is natuurlijk mooi meegenomen, maar ook gitarist Andreas Ugorskij kan op een lange familiale klezmergeschiedenis bogen. Absolute aanrader voor wie het klezmergenre genegen is!

www.klezmofobia.dk | www.xmd.nl

Ashimba - Wakukaya

AshimbaOndergetekende was aardig onder indruk van deze Wakukaya (vrij vertaald "mijn volk" in het Swahili), een album dat ontstond uit de samenwerking van de Tanzaniaanse singer-songwriter Ashimba met een aantal Finse muzikanten onder leiding van Teho Majamäki. Dat leverde een fris afropop album op met nummers waarin Ashimba het afwisselend in het Swahili, Nyamwezi en Sukuma heeft over uiteenlopende thema's als het dagelijks leven, de prachtige natuur en het belang van bepaalde traditionele waarden in Tanzania. Voor Kidjana en titelnummer Wakukaya kreeg Ashimba het gezelschap van taraab-legende Bi Kidude. Beloftevol nieuw geluid uit Oost-Afrika!

www.udumood.com | www.grandpop.net | www.xmd.nl

Fanga & Maâlem Abdallah Guinéa - Fangnawa Experience

Fangnawa ExperienceFangnawa Experience is een uniek project waarvoor de Franse afrobeatband Fanga ging samenwerken met maâlem (Gnawa meester) Abdallah Guinéa om een ontmoeting te creëren tussen de afrobeat enerzijds en de Marokkaanse gnawa anderzijds. Het resultaat is een verbazingwekkend geslaagd huwelijk van voor de gelegenheid herwerkte nummers uit de catalogus van Fanga. Vooral de eerste twee, elk bijna een kwartier durende, nummers illustreren mooi de kracht van beide genres en brengen de luisteraar zo in een hypnotische trance.

www.strut-records.com | www.fanga.fr

Lucas Santtana - O Deus Que Devasta Mas Tambem Cura + Future Sounds Of Buenos Aires

Lucas SanttanaNa zijn goed ontvangen debuut Sem Nostalgia uit 2011 zet Lucas Santtana zich verder op de kaart als één van de meest beloftevolle Braziliaanse muzikanten van zijn generatie met deze O Deus Que Devasta Mas Tambem Cura of The God Who Devastates Also Cures. De cavaquinho wordt deze keer wat achterwege gehouden en O Deus Que Devasta Mas Tambem Cura is dan ook eerder een modern electropop album geworden met hier en daar invloeden uit andere genres gaande van ska in Se Pá Ska. S.P. over reggae (Tanto Faz), tot afrobeat (O Paladino E Seu Cavalo Altar). Wereldalbum!

www.maisumdiscos.com | www.lucassanttana.com | www.xmd.nl

Future Sounds Of Buenos AiresDe compilatie Future Sounds Of Buenos Aires die de elektronische muziekscene in Buenos Aires in de aandacht wil brengen, toont nogmaals aan dat in de moderne "wereldmuziek" het etnische/tropische element steeds meer een detail in de achtergrond dreigt te worden. Muziek moet en zal blijven evolueren, dus dat is zeker geen slechte zaak, maar ondergetekende hoopt toch ergens dat het met deze muzikale evoluties niet dezelfde weg opgaat zoals in de linguïstiek waar ondertussen al menige taal is uitgestorven.

Maar terug naar Future Sounds Of Buenos Aires, want daar gaat het hier tenslotte over. Hoewel niet alle "experimenten" op deze verzamelaar evenzeer tot de verbeelding spreken, staan er op dit album wel degelijk een aantal intrigerende tracks; zo klinkt de 8-bit elektro-cumbia van Super Guachin als een Atari-spel uit de jaren tachtig, Coombia Del Piano Triste van El Trip Selector is gelijkaardig en ook de cumbia-interpretatie van Fauna (Hongo x Hongo) kon ondergetekende wel bekoren.

www.zzkrecords.com

Urna - Portrait

UrnaDe muziek van de uit Binnen-Mongolië afkomstige Urna, dwong ondergetekende om zich wat buiten zijn gewone comfortzone begeven en herinneringen aan het podium van de Clubtent op het Sfinks Mixed festival flitsten bij het beluisteren van Portrait menigmaal door mijn hoofd. Met de door Huun-Huur-Tu wereldberoemd gemaakte Tuvaanse keelzang heeft Urna niets te maken; de klassiek geschoolde vocaliste werd geboren in Ordos (dankzij zijn ertsrijke ondergrond is Ordos één van de rijkste gebieden in China, maar de stad zelf staat bekend als een moderne spookstad, waar voor miljoenen werd geïnvesteerd in de meest prestigieuze projecten, maar tot op heden bijna niemand woont) en richtte zich aanvankelijk op het bespelen van de yangqin (de Chinese versie van de dulcimer of het hakkebord) maar de drang om ook haar stem te gebruiken bleek te groot en gelukkig maar, want Urna bleek over een stembereik van wel vier octaven te beschikken. Portrait geeft een overzicht van het werk uit haar soloalbums en samenwerkingen met de Italiaanse saxofonist Luigi Cinque (Secret), de Hongaarse violist Zoltan Lantos (Tenggeriin Shivuu), de Iraanse percussionisten Keyvan en Djamshid Chemirani (Sanaaljal) en de Poolse klezmerband Kroke ('Sangjidorji'). Etherische tegen de klassieke muziek aan schurkende belevenis.

www.networkmedien.de | www.urna.com

Wilber Calver - Diaspora + Alex Wilson - Salsa Veritas

Wilber CalverEen Cubaanse doedelzakspeler? Gekker dan dat moet het toch echt niet meer worden en toch, ook al is het even wennen, de muziek van Wilber Calver — hij noemt het zelf Afro-Cuban Celtic music — werkt. Het enige waarmee deze Diaspora nog enigszins mee te vergelijken valt is de muziek van Afro Celt Sound System die de Keltische traditie lieten versmelten met West-Afrikaanse ritmiek. Absoluut te gek is Calver's versie van klassieker Cumbanchero, in de Jamaicaanse muziektraditie bekend als Rock Fort Rock (onder andere vereeuwigd door The Skatalites) en hier in een mix van Cubaanse, Jamaicaanse en Keltische klanken. Dit moeten we absoluut eens live zien!

Wilber Calver | www.alexwilsonrecords.com | www.xmd.nl

Alex WilsonOndergetekende leerde pianist Alex Wilson kennen dankzij het Mali Latino project van enkele jaren geleden, maar de man maakte eigenlijk naam in de Londense Latin scene. Tegenwoordig opereert Wilson vanuit het Zwitserse Zürich en met deze Salsa Veritas richt hij zich rechtstreeks tot het salsa-minnende danspubliek. De nummers op Salsa Veritas hebben wat weg van de Nuyorican sound zoals die grootgemaakt werd door het Fania label (merenguenummer Loco Corazon is de enige uitzondering). Meest verrassend klinkt wellicht Clumsy Lover, waarvoor doedelzakspeler Wilber Calver zijn opwachting maakt en ook de cover van Steve Winwood’s jaren tachtig hit Higher Love (destijds ingezongen door Chaka Khan) is een plezier om naar te luisteren. Muy sabroso!

www.salsaveritas.com | www.alexwilson.ch | www.alexwilsonrecords.com | www.xmd.nl

Tunji Oyelana - A Nigerian Retrospective 1966 - 79

Tunji OyelanaIn de rijke muziekgeschiedenis van Nigeria is Tunji Oyelana een beetje een buitenbeentje. Als leerling van schrijver en nobelprijslaureaat Wole Soyinka was Oyelana zowel actief als academicus, acteur en muzikant. Samen met zijn vaste begeleidingsband The Benders (zo genoemd omdat ze zoveel verschillende stijlen aankonden), bracht Tunji een mix van Nigeriaanse genres als juju, afrobeat en highlife met funk, calypso, afro-rock en reggae en al dat materiaal leverde het Soundway Records label alweer een stevig groovende dubbelaar op!

www.soundwayrecords.com | www.xmd.nl

Robert Soko - BalkanBeats SoundLab

Robert SokoRobert Soko maakte naam als de man achter de ondertussen legendarische Balkan Beats party's en samen met Florian Mikuta (Roemeens deejay, producer, toetsenist) stelde hij nu deze compilatie vol exclusieve remixen van een aantal van zijn favoriete tracks uit zijn deejaysets samen. Een heleboel usual suspects passeren de revue (Watcha Clan, Besh O Drom, Boban i Marko Markovic en zelfs onze eigen Antwerp Gipsy Ska Orchestra) en zorgen samen voor de ideale soundtrack voor een avondje zigeunerplezier.

www.balkanbeats.de | www.piranha.de

Interview met Flavia Coelho @ Sfinks Mixed

Flavia Coelho (Sfinks Mixed 2012)Sfinks MixedDe Braziliaanse Parisienne Flavia Coelho was voor ondergetekende één van de mu­zi­ka­le ontdekkingen van 2012 en we waren dan ook maar al te blij dat ze na haar set op Sfinks Mixed even voor onze microfoon wilde plaatsnemen.

Lees verder

Dienstmededeling

tropicalidad.beDe opmerkzame zielen onder u hadden misschien al gemerkt dat er recentelijk een en ander veranderd is aan uw vertrouwde wereld­muzie­kblog. Dat klopt: de concertagenda zit in een nieuw jasje — de Google Calendar gebruikers onder u zullen dat wel kunnen appreciëren — en hier en daar is er ook iets verdwenen.

Wegens nijpend tijdsgebrek waren we genoodzaakt enkele tropicalidad.be onderdelen op pauze te zetten. Concreet betekent dit dat het wat stil gaat worden in de frontstage rubriek en dat het nieuws voorlopig uit de spreekwoordelijke ether verdwijnt — alsook de gezellige sociale drukte op facebook & twitter. Uiteraard kan u nog steeds bij ons terecht voor ongezouten cd-reviews, in-depth interviews, de vernieuwde concertagenda en uw wekelijkse aflevering van Radio Mukambo.

London's Calling

London's CallingVoor deze London's Calling werden een aantal klassiekers over de Britse hoofdstad (Streets Of London van Ralph McTell, London Is The Place To Be van Lord Kitchener en titelnummer London Calling van The Clash krijgt zelfs twee versies toegemeten) in een nieuw jasje gestoken. Wat ondergetekende betreft zijn de leukste versies Lily Allen's LDN door het Ethiopische Krar Collective en de reggaeversie van Ralph McTell's Streets Of London door Soothsayers. Leuk eerbetoon aan The Big Smoke!

www.londonscalling.org | www.xmd.nl