door
tim | 24 september 2022 |
Plaatjes |
Zoals de titel al duidelijk aangeeft nam de Ghanese highlife-veteraan
Gyedu Blay Ambolley voor deze
Gyedu-Blay Ambolley And Hi-Life Jazz een aantal klassiekers uit de jazzgeschiedenis opnieuw onder handen. De tracklist bevat echter niet alleen herwerkingen, maar ook originele composities zoals opener
Sankumagye-Love Life,
Yekor Ye A Yeaba (met lange jazzy trompet- en pianosolo's door Sekondi Band-leden Kuuku Antonio en Isaacs Karikari aka. Young Anim) of
Enyidado (met subtiele jazzakkoorden op gitaar door Charles O. Donkor aka. Kwesi Arko en opnieuw die trompet van Kuuku Antonio), die in weinig verschillen van het werk dat we van Ambolley gewend zijn.
Met
A Love Supreme wordt een eerst jazzklassieker, origineel van de hand van
John Coltrane ("John Coltrane said love is supreme and we heard him in Africa very loud and clear!"), onder handen genomen. Blay vervolgt nog met
Footprints van
Wayne Shorter, waarin zijn eigen uitmuntende saxofoonwerk natuurlijk perfect op zijn plaats is, en
Thelonious Monk's
Round Midnite krijgt hier dan weer een meer uptempo ritme aangemeten en geeft Blay de kans om zijn scattalenten te tonen. Met het groovy
Asamansudo Groove, krijgen we nog wat uiterst genietbaar eigen werk, en een laatste herwerking volgt met
All Blues, een lekker dansbare versie van de klassieker van
Miles Davis. Besluiten doen we met het ingetogen
Blay's Special, meer dan acht minuten relaxen op de tonen van Blay's saxofoon, de gitaar van Dominic Quachie en de percussie van Peter Mensah Kadesh.
Lees verder
door
tim | 24 september 2022 |
Plaatjes |
Met deze
The Coastal Invasion: Cumbia, Porro, Gaita & Mapalé From Colombia's Caribbean Coast 1946-1961, waarvoor het Radio Martiko label een reeks van de belangrijkste composities van de Colombiaanse cumbia-pionier
Lucho Bermudez verzamelde, krijgen we een unieke inkijk in de ontstaansgeschiedenis van wat uitgroeide tot één van de belangrijkste en meest invloedrijke muziekgenres uit Latijns-Amerika. Lucho Bermudez was zeker niet de enige die tropische genres als cumbia,
porro, gaita en
mapalé populair maakte bij het grote publiek - andere invloedrijke bands waren onder andere Orquesta A N°1, Atlantico Jazz Band en Orquesta Sosa - maar samen met vocaliste (en later ook zijn echtgenote)
Matilde Diaz, was hij ongetwijfeld wel één van de meest succesvolle bandleiders.
Lees verder
door
tim | 24 september 2022 |
Plaatjes |
Janto Djassi, producer voor het Amerikaanse
Ostinato Records label, ontdekte de muziek van Noori & His Dorpa Band via TikTok en raakte zo onder de indruk van de unieke sound die hij hoorde, dat hij in 2021 afreisde naar
Port Sudan, de belangrijkste havenstad in het uiterste noordoosten van Soedan en meteen ook het hart van de
Beja-cultuur (een gemarginaliseerde etnische minderheid die verspreid leeft in een gebied dat zich uitstrekt van zuidoost Egypte over het noordoosten van Soedan tot een deel van Eritrea).
Noori's muzikale reis begon ergens begin jaren negentig van de vorige eeuw, toen hij op één van de vuilnisbelten van Port Sudan en nog bruikbare hals van een elektrische gitaar vond. Toen hij wat later een oude kissar of
tanbour - een traditionele aan de Ethiopische krar verwante Nubische lier - cadeau kreeg, rijpte meteen het idee om het instrument te moderniseren en zo creëerde Noori uiteindelijk de eerste versterkte tambo-gitaar.
Lees verder
door
tim | 24 september 2022 |
Frontstage |
Vijf jaar, zolang was het alweer geleden dat we het Franse Akalé Wubé nog eens live aan het werk kunnen zien. Toen de Franse band
in 2017 op het podium van CC De Warande in Turnhout stond, kwamen ze in principe
Mistakes On Purpose, hun toen net verschenen samenwerking met de Ethiopische pianolegende Girma Bèyènè voorstellen, maar die hoofdrolspeler was er jammer genoeg niet bij.
Afgelopen donderdag kregen we in de Brusselse
Le Lac (of Het Meer, want de hoofdstad blijft tot nader order netjes tweetalig) echter een tweede kans en die lieten we natuurlijk niet aan onze neus voorbijgaan.
Lees verder
door
tim | 5 september 2022 |
Plaatjes |
Wij waren de carrière van
Vieux Farka Touré eerlijk gezegd wat uit het oog verloren, maar om deze
Les Racines, dat hij opnam voor het vermaarde
World Circuit Records label waar ook zijn vader Ali Farka Touré destijds zijn beste werk afleverde, konden we moeilijk heen.
Waar Vieux in het verleden absoluut niet vies was van wat experimenteren (getuige samenwerkingen met onder andere
Dave Matthews,
John Scofield, singer-songwriter
Julia Easterlin en natuurlijk
Idan Raichel als
The Touré-Raichel Collective), keerde hij voor dit album letterlijk en figuurlijk terug naar de wortels: "I've had a desire to do a more traditional album for a long, long time. It's important to me and to Malian people that we stay connected to our roots, to our history. Early in my career people asked why I wasn't just following my father. But it was important for me to establish my own identity. Now people know what I can do, I can return to those roots with pride and I hope a certain authority. We are nothing if we abandon respect fort he past, but we can also marry modernity with the strength of our traditions. Returning to the roots of this music is a new departure for me and I've never spent so long or worked so hard on an album. I knew it had to be deep and durable and powerful and so I took a lot of time to reflect on how to do it and put it together.".
Lees verder
door
tim | 5 september 2022 |
Plaatjes |
Lass, geboren Lassana Sané, is een Senegalese artiest opgegroeid in Mbatal, een voorstad van Dakar, die met deze
Bumayé zijn langspelerdebuut voorstelt.
Wanneer zijn ouders zijn schoolkosten niet langer kunnen dragen, besluit Lass zich volledig op zijn passie voor de muziek te storten. Zijn stem traint hij door 's ochtends op het strand urenlang het geluid van de golven proberen te overtreffen: "J'essayais de chanter plus fort que le vagues. Devan cette immensité d'eau, il n'y a aucun écho. Il faut pousser dans le ventre pour se faire entendre de l'océan.".
Thuis werd hij beïnvloed door de ritmes van de lokale mbalax en de Cubaanse invloeden van bands als Orchestra Baobab of
Super Diamono De Dakar, en 's avonds struinde hij door de straten van Dakar waar rap, reggae en dancehall uit de speakers van de lokale soundsystems schalden. Lass neemt een eerste demo op in de studio van
Daara J, en het zijn zijn ambities om het te maken in de muziekwereld die hem ervan weerhouden om net als veel van zijn generatiegenoten de gevaarlijke overtocht naar Europa te maken: "Les passeurs demandaient de l'argent, et je n'avais pas un sous en poche. La musique et l'argent, ça faisait trop de raisons de rester, j'ai décidé de ne pas partir!".
Lees verder
door
tim | 5 september 2022 |
Plaatjes |
Deze
Musakayike ("twijfel niet aan ons") mag dan al de tweede internationale release van
Madalitso Band zijn, voor ondergetekende geld dit album als de eerste kennismaking met dit duo uit de Malawische hoofdstad
Lilongwe. Meer dan de viersnarige gitaar van Yosefe Kalekeni (het Malawische equivalent van de banjo) en de babatone (een zelfgemaakte eensnarige slide-bas) en hieldrum van lead vocalist Yobu Maligwa heeft Madalitso Band niet nodig om een sound te creëren die ergens het midden houdt tussen Zuid-Afrikaanse
mbaqanga of township-jive en de ritmes uit sommige Polynesische eilanden.
Lees verder
door
tim | 5 september 2022 |
Plaatjes |
Maceió is niet alleen de hoofdstad van de Braziliaanse staat
Alagoas, bekend om zijn pastelkleurige huizen daterend uit de koloniale periode van het land en zijn witte zandstranden, het is ook de thuishaven van de jonge componist en multi-instrumentalist
Bruno Berle, die met
No Reino Dos Afetos ("het koninkrijk der genegenheden") een heerlijk veelzijdig album aflevert.
Lees verder