Kasai Allstars - Black Ants Always Fly Together, One Bangle Makes No Sound

Kasai AllstarsHet was ondertussen alweer even geleden dat we nog iets van Kasai Allstars vernomen hadden. In 2017 verzorgde de Congolese formatie nog de soundtrack bij Félicité, een film van de Senegalese regisseur Alain Gomis, maar daarna werd het stil. Met deze Black Ants Always Fly Together, One Bangle Makes No Sound presenteert het collectief nu eindelijk toch opnieuw een nieuwe langspeler, en het is meteen ook het eerste Kasai Allstars album dat volledig geproduceerd werd door gitarist Mopero Mupemba. Het ondertussen vertrouwde instrumentarium van de band (elektrische gitaren, traditionele drums als de lokombe en ditumba, en elektronisch versterkte likembe's) werd deze keer aangevuld met voorgeprogrammeerde elektronische drumritmes; een zet waarover wij toch nog wat in dubio zijn.

Lees verder

Boikot - Balkan Acoustic

BoikotDe veteranen van Boikot zijn al sinds 1987 een vaste waarde in het linkse punkrock-milieu van Spanje. Dat ze nu ook op onze radar opduiken heeft alles te maken met dit special albumproject. Voor Balkan Acoustic selecteerde de Madrileense band een aantal nummers uit hun repertoire en gaven ze een akoestische ska-punk meets Balkan-adaptatie, waarbij naast viool, en koperblazers ook traditionele Baskische instrumenten als de trikititxa (of trikiti, een Baskische diatonische accordeon) en txalaparta (een moeilijk te omschrijven houten of stenen percussie-instrument) te horen zijn. Los Ojos De La Calle was al terug te vinden op Esperando En El Metro uit 1990, No Callar komt uit La Ruta Del Che (No Callar), De Espaldas Al Mundo was het titelnummer uit het gelijknamige Boikot-album uit 2002 en ook Ines was op dat album terug te vinden, ook uit het in 2008 verschenen Ameneció krijgen we het titelnummer, opener Skalashnikov, Juntos To Y Yo, Bubamar en Hoi He Vuelto A Caer, en Naita Na komt samen met Instinto Animal, Enloquecer en het gelijknamige titelnummer uit Lagrimas De Rabia uit 2012. Enkel Boikot's interpretatie van het Italiaanse partizanenlied Bella Ciao (dat in Spanje recent opnieuw aan populariteit won dankzij de televisiereeks La Casa De Papel) verscheen nog niet eerder op één van hun albums. Leuke kennismaking met deze tegendraadse Spaanse punkveteranen!

Lees verder

Derya Yildirim & Grup Şimşek - Dost 1

Derya Yildirim & Grup ŞimşekHet rond de in Berlijn gevestigde Turkse vocaliste en multi-instrumentaliste Derya Yildirim opgetrokken Derya Yildirim & Grup Grup Şimşek, is de zoveelste exponent van de heropleving in de Anatolische psychedelische rock. Nog meer dan bij vergelijkbare acts, legt deze band echter de nadruk op het psychedelische, waardoor hun interpretaties van traditionele Anatolische folknummers, afgewisseld met eigen werk, ergens gesitueerd moeten worden tussen klassieke Turkse filmsoundtracks uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, het vroege synthesizerwerk van pionier Giorgio Moroder en het werk van pioniers van de Anatolische rock als Moğollar of Erkin Koray. Dost 1 (Turks voor "vriend") is het tweede album van de band en het eerste deel van een tweeluik.

Lees verder

Muito Kaballa Power Ensemble - Mamari

Muito Kaballa Power EnsembleMuito Kaballa Power Ensemble is een negenkoppige formatie uit Keulen rond tenorsaxofonist Niklas Mündermann en pianist Jan Janzen. Niklas begon zijn muzikale carrière als straatmuzikant, waarbij hij al snel de aandacht trok met zijn capriolen op zijn loop station of looper (live-looping is het opnemen en afspelen van stukjes muziek in real-time door gebruik te maken van specifieke hardware-apparatuur, bekend als loopers of phrase samplers). Na de release van zijn debuutalbum Everything Is Broke in 2019, vond Niklas het echter tijd om andere muzikale paden te gaan bewandelen, en nadat hij pianist Jan Janzen tegen het lijf liep, werd al snel besloten om een heuse band te vormen. Op Mamari, de nieuwe dubbel-LP vol Afro-jazz, afrobeat, Afro-groove, Afro-Cubaanse invloeden en meer, hoort u naast Niklas (tenorsaxofoon, flute en synth) en Jan (toetsen) dan ook Nora Beisel op vocalen, André van der Heide op drums, Leonard Gaab op percussie, Lilli Thomas op trompet, Till Weise op bas, Benjamin Schneider op gitaar en Tim von Malotki op baritonsaxofoon.

Lees verder

Nkom Bivoué - Before Zeun Ya Yop EP

Nkom BivouéNkom Bivoué is een jonge Kameroense DJ en producer uit de hoofdstad Yaoundé. De man behaalde vreemd genoeg een masterdiploma financieel management en boekhouding, maar besloot daarna om zijn leven volledig om te gooien en al zijn tijd en energie in zijn ware passie, muziek, te stoppen. Nkom volgde in 2016 een stoomcursus computer assisted music, en in 2019 volgt dan uiteindelijk een eerste single met Akelekui Tche, Beti voor "tot 's morgens" en een uitnodiging om van het leven te genieten en te dansen tot de dageraad, ongeacht de problemen en moeilijkheden waarmee we in het leven worden geconfronteerd. In april 2020 verschijnt Bivoué's debuut-EP From The Stars en in december van hetzelfde jaar is daar al opvolger Processus. Deze Before Zeun Ya Yop ("de weg naar spirituele en materiële verheffing") moet dienen als opwarmertje voor Nkom's later dit jaar te verschijnen eerste volwaardige album Zeun Ya Yop. In de tracklist drie elektronische producties in Bivoué's kenmerkende eclectische stijl, een mix is van EDM, Afro-house, Zuid-Afrikaanse gqom en meer, en die hij zelf omschrijft als Afro Euphoric Dance Music. Bivoué ziet zichzelf als een vrijdenker ("I don't follow the trend, but I do what I feel!") en creëerde zelfs een heel eigen universum waarbij hij zichzelf ziet als een buitenaards wezen afkomstig van de planeet Sirún en zijn fans omschrijft als Sirúnians. From Cameroun to the remote planet of Sirún, welkom in het Afro-futuristische muziekuniversum van Nkom Bivoué!

Lees verder

Balkan Taksim - Disko Telegraf

Balkan TaksimBalkan Taksim zijn de in Boekarest gevestigde multi-instrumentalist Saşa-Liviu Stoianovici en producer Alin Zăbrăuţeanu. Saşa raakte gepassioneerd door de traditionele muziek uit de Balkan en Roemenië en de Slavische cultuur, en begon tijdens zijn omzwervingen door de regio steeds vaker opnames te maken van lokale muzikanten en volkszangers, om ze uiteindelijk te verwerken in de muziek van Balkan Taksim: "Some years ago, in the Balkans, I had the privilige to record stories and songs of the Aromanian community. I could sometimes feel, bei t in the Aromanian, Bulgarian or Macedonian villages, some traces of an Ottoman past, mixed with the Slavic ancient customs and Latin words. And there it was, the music sung by that couple in Velingrad or played on mandolin in Kruševo, in a unique and beautiful house filled with photographs.". Toch is het resultaat volgens Saşa geen simpele collage of culturele toe-eigening (zelfs van de term "fusion" wil hij niet weten), maar eerder het resultaat van gelijkwaardige ontmoetingen tussen verschillende Balkanculturen, traditionele instrumenten, oude ritmes uit de Karpaten, tijdloze stemmen, psychedelica, hedendaagse muzikale technologieën, futuristische visies... en Roemenen. Laat u vooral zelf meevoeren door de bezwerende sound van Balkan Taksim!

Lees verder