door
tim | 27 juli 2012 |
Plaatjes |
Na een
EP en een
eerste langspeler gaat
Tom Fire nu volledig de Jamaicaanse toer op met deze
Fire Riddim EP, een klassiek one
riddim album. U krijgt zes tracks geserveerd allemaal op diezelfde riddim met achtereenvolgens
Derajah,
Biga Ranx, Taiwan MC en
Linval Thompson op vocalen. De track met Derajah was al terug te vinden op
The Revenge, maar veruit de meest geslaagde versie is toch
Jah Jah Children van veteraan Linval Thompson. Zoals gebruikelijk bij dit soort releases eindigt de EP met de instrumentale versie van de riddim.
www.tom-fire.com |
www.chaptertworecords.com
door
tim | 27 juli 2012 |
Plaatjes |
Guzo ("reis" in het
Amhaars) is het albumdebuut van
Samuel Yirga, pianist bij
Dub Colossus en één van de meest beloftevolle en getalenteerde jonge Ethiopische muzikanten van zijn generatie. Op het grotendeels instrumentale album zet Yirga de
Ethio-jazz traditie van
Mulatu Astatke verder, maar op
Guzo staan evengoed een aantal opmerkelijke collaboraties, zo is
I Am The Black Gold Of The Sun bijvoorbeeld een nummer dat hij opnam met het op
Haïtiaanse leest geschoeide
Creole Choir of Cuba en
Nicolette, een zangeres van Nigeriaanse origine die sommigen al zullen kennen van haar werk met
Massive Attack en
4Hero. Toch zijn het vooral de instrumentale interpretaties en improvisaties van Yirga die op
Guzo het meest tot de verbeelding spreken. In de gaten houden deze jongen!
www.samuelyirga.com |
www.realworldrecords.com
door
tim | 26 juli 2012 |
Plaatjes |
Will 'Quantic' Holland is een bezig baasje; nog maar pas passeerde zijn cumbiaproject
Los Miticos Del Ritmo langs onze testbank of hier is hij alweer met een nieuw prestigeproject, een woord dat we niet licht in de mond nemen, maar dat in het geval van
Ondatrópica echt wel op zijn plaats is. Samen met Mario Galeano (
Frente Cumbiero) verzamelde Holland het kruim van de Colombiaanse muziekscene rond zich (
Michi Sarmiento,
Anibal Velasquez, Fruko) en creëerde met hen een mix van Colombiaanse genres als
cumbia,
porro, gaita en
champeta met invloeden uit soul, hiphop, dub en wat nog meer. Dat leverde meteen een dubbelaar op (opgenomen in, hoe kan het ook anders, de legendarische
Discos Fuentes studios in
Medellin) die ondergetekende alvast rekent bij de aanstekelijkste plaatjes van dit jaar! Bekijk alvast de
album teaser.
www.soundwayrecords.com |
www.ondatropica.com |
www.xmd.nl
door
tim | 26 juli 2012 |
Plaatjes |
De prijs voor meest rake bandnaam van 2012 gaat zonder twijfel naar
Los Transatlanticos, een band waarvan een deel van de leden hun thuishaven in
Bogota,
Colombia heeft en het andere vanuit
Berlijn zijn ding doet. Dankzij de wonderen van de moderne communicatie en het gemak waarmee tegenwoordig audiofiles uitgewisseld kunnen worden, vormt die grote afstand dus geen barrière meer. De bandnaam beschrijft trouwens ook mooi de muziek van Los Transatlanticos. Pablo Gaviria en zijn broer Alvaro zorgen voor het exotische gedeelte en Dean Bagar zorgt voor een hoop beats en elektronische effecten. In vijftien tracks komen de meest uiteenlopende genres aan bod, vaak in originele mixen.
First Trip opent met het dubby
Moving Up met Freddy Livingston en Doggy Fresh die voor de Jamaicaanse touch mogen zorgen.
Tierra Y Sol featuring Liana, Gran Mancilla en
Lucia Vargas is dan weer een latin-versie van het dubstep genre. Doggy Fresh duikt opnieuw op op
Desde Colombia een hiphopnummer dat doet denken aan het werk van de eveneens Colombiaanse
Choq Quib Town. Jazzy wordt het met
Alone I Am, hiphop met een jazzy touch door Benjamin Banjam. Niet alle tracks op
First Trip zijn even overtuigend, maar wees maar zeker dat dit een schijfje is waar menig deejay met graagte uit zal selecteren.
www.lostransatlanticos.com |
www.bbemusic.com
door
pieter | 20 juli 2012 |
Affiche |
Het gekletter van de regen tegen de ramen doet het niet vermoeden, maar het zomerfestivalseizoen is in
volle expansie.
Afro-Latino festival en
Couleur Café liggen ondertussen achter ons en terwijl
Polé Polé op tropische temperaturen zit te hopen zetten wij nog twee van onze favoriete festivals in de spotlight.
Op 27, 28 en 29 juli transformeert
Sfinks Mixed het Molenveld in Boechout tot het epicentrum van de wereldmuziek. Het Balkan-accent op vrijdag is dit jaar minder uitgesproken en zo kun je drie dagen lang proeven van muziek uit alle windstreken. In de smakelijke line-up vinden we namen terug als
Maguaré (inlandse
cumbia en ander lekkers uit Colombia),
Kid Creole & the Coconuts (funk met een hoog
entertainment gehalte),
Balaxy Orchestra (
explosieve Balkan sound uit eigen land),
Fatoumata Diawara (groots
Malinees talent in de maak),
Red Baraat (eclectische
Bhangra Funk
Dhol 'n Bass uit NY),
A Tribute to the Fania Era (een gooi naar het legendarische salsa tijdperk van
Fania Records),
Magic System (dé
zouglou meesters uit Ivoorkust),
Flavia Coelho (de
bevallige Bossa Muffin uit Brazilië),
Bonga (de meest
innemende en hese stem uit Angola) en
Zita Swoon Group (met het ons niet onbekende
Wait for me project).
Dat Sfinks en
Esperanzah! dikke vrienden zijn, dat is geen geheim. Niet verwonderlijk dat het festival dat op 3, 4 en 5 augustus de
Abdij van Floreffe in Namen onveilig maakt ook de Braziliaanse
Flavia Coelho en
Bonga uit Angola wist te strikken. Verder op hun affiche vinden we veel bekend volk waaronder
La Chiva Gantiva (een zootje ongeregeld van Colombiaanse
expats),
Va Fan Fahre (inlandse
brassband met Arabische en Ethiopische insteek),
Winston McAnuff (
oerdegelijke reggae uit Jamaica),
Groundation (doorleefde en
uiterst boeiende reggae uit Californië),
Balkan Beat Box (ongemeen
stomende Balkan vibes) en last-but-not-least
Staff Benda Bilili (de sympathiekste een
meest swingende handicapés uit Kinshasa).
door
pieter | 18 juli 2012 |
Interviews |
Het
Afro-Latino festival in Bree heeft er dit jaar opnieuw een
puike editie op zitten. Onze vaste interviewer moest toen helaas verstek geven, maar gelukkig waren onze Nederlandse collega's van
Latin E-magazine aanwezig op het Limburgse wereldmuziekfestival. In hun
juli-editie is er ruimschoots aandacht voor het Afro-Latino festival, inclusief enkele interviews met artiesten. Van die interviews zijn er ook beelden en die willen we jullie allerminst onthouden. Hieronder hebben we voor u ze netjes opgelijst, inclusief links naar de tekstuele versie in het Nederlands — met dank aan de sympathieke mensen van
Latin E-magazine.
Lees verder
door
tim | 18 juli 2012 |
Plaatjes |
Sarazino is het geesteskind van Lamine Fellah wiens leven leest als een avonturenroman; als kind van Algerijnse diplomaten groeide Lamine op in landen als Spanje, Zwitserland, Burundi en Burkina Faso om vervolgens te gaan studeren in het Canadese
Montreal. Tegenwoordig leeft de man dan weer in
Quito, de hoofdstad van
Ecuador en alle invloeden die hij onderweg opgepikt heeft zijn terug te vinden in zijn muziek. Sarazino staat dus voor mestizo muziek in de lijn van groten als
Manu Chao en, misschien nog meer,
Sergent Garcia. Zijn eerste album voor het
Cumbancha label geraakte nog niet tot op onze testbank, maar van deze met een serieuze lepel reggaesaus overgoten
Everyday Salama hebben wij met volle teugen genoten. Sarazino nodigde voor dit album trouwens een hele resem aan gasten uit, gaande van
Amparo Sanchez over het Jamaicaanse
Rootz Underground tot zelfs
Sierra Leone's Refugee All Stars. Voor de hiphopnoot op
Everyday Salama wordt gezorgd door de ons vooralsnog onbekende
Niyo Pumpin, een naar Ecuador uitgeweken Nigeriaanse rapper. Zo snel mogelijk op één van onze podia graag!
Meer mestizo is er van de
Madrilenen van
Canteca De Macao, die voor de release van hun vierde langspeler een beroep deden op hun fans, want via het systeem van zogenaamde microkredieten zorgden zij voor de financiering van deze
Nunca Es Tarde. Die albumtitel wil vrij vertaald zoveel zeggen als "het is nooit te laat" en klinkt in de economische recessie waar Spanje op het moment door moet bijna als een slogan van hoop. De fans van Canteca De Macao hebben hun euro’s alvast goed besteed (als bedankje werden alle donateurs met een piepklein fotootje vereeuwigd op de albumhoes), want
Nunca Es Tarde is niet alleen visueel een pareltje, ook muzikaal zit de mestizo-met-hoog-flamenco-en-rock-gehalte wel snor. We kwamen de band al eerder tegen op
Fiesta Mundial en ook dit jaar zullen ze daar weer voor de nodige Spaanse zonnestralen zorgen.
www.cumbancha.com |
www.kasbamusic.com |
www.cantecademacao.net |
www.sarazino.bandcamp.com |
www.xmd.nl
door
tim | 16 juli 2012 |
Interviews |
Met het uit de assen van
Belgian Afrobeat Association herrezen
Shakara United is de
afrobeat definitief terug in België. Shakara staat deze week op het podium van
Polé Polé in Gent en lanceert hun splinternieuwe website
shakaraunited.be, geen betere gelegenheid dus voor de publicatie van dit gesprek opgenomen na hun
gesmaakte set in
De Roma.
Lees verder
door
tim | 12 juli 2012 |
Interviews |
Hun debuutalbum
Rising Tide had ons al zeer benieuwd gemaakt en al onze hooggespannen verwachtingen werden meer dan beloond
op de afgelopen editie van Couleur Café. Net voor het festival hadden we nog volgend gesprek met
Mokoomba-bassist Abundance Mutori.
Lees verder
door
tim | 12 juli 2012 |
Plaatjes |
Het
Kananga System Krush label blijft het Malinese muzieklandschap verder in kaart brengen en stelt ons deze keer voor aan Sibiri Samaké, lid van de kaste van de donso of jager-krijgers.
Dambe Foli telt op het eerste zicht slechts vier tracks, maar eigenlijk zijn die nummers steeds medleys van meerdere traditionele liederen die naadloos in elkaar overlopend worden gespeeld. Belangrijkste instrumenten bij de donso zijn de
donso ngoni of jagersharp en de karagnan of karinya, een geribbelde metalen pijp.
Dambe Foli werd opgenomen in
Ali Farka Toure's legendarische
Studio Bogolan met onder ander
Koffi Olomide achter de knoppen.Voor wie van authentiek houdt!
www.systemkrush.com |
www.xmd.nl
door
tim | 11 juli 2012 |
Plaatjes |
Voor
He Is #1 van Malawi Mouse Boys hadden wij nog nooit een noot muziek uit
Malawi gehoord en nu belandt er al voor de tweede keer in enkele weken een album uit het Zuid-Afrikaanse land op onze
testbank. Voor we u opnieuw meenemen naar Malawi, moeten we eerst een kleine omweg maken langs Jamaica. Iedereen die iets van de Jamaicaanse muziekgeschiedenis kent, weet hoe belangrijk de rol van de
Alpha Boys School daarin geweest is. Gesticht in 1880 door enkele Ierse zusters van de katholieke
Sisters of Mercy, stond de school, die vooral onhandelbare of verwaarloosde jongens opving, jarenlang garant voor het afleveren van de beste muzikanten van het eiland.
Lees verder
door
tim | 11 juli 2012 |
Plaatjes |
Helemaal passen op deze blog doet
Gaby Moreno niet, want hoewel haar
Guatemalteekse roots misschien anders doen vermoeden, zoekt ze als singer-songwriter haar inspiratie in westerse genres als soul, jazz en blues (enkel het korte
bossanova-nummer
No Regrets is een uitzondering). Moreno wisselt af tussen het Spaans en Engels — waarbij vooral de nummers in die eerste taal onze voorkeur wegdroegen — en roept vocaal bij wijlen herinneringen op aan
Nina Persson (
The Cardigans). De vraag of
Illustrated Songs nog wereldmuziek is mag zeker gesteld worden, maar als singer-songwriterplaat overtuigt dit album zeker.
www.gaby-moreno.com |
www.worldconnection.nl
door
tim | 10 juli 2012 |
Plaatjes |
Rapper
Kaer maakte destijds deel uit van het Luikse hiphopcollectief
Starflam en keert nu terug naar zijn Latijns-Amerikaanse wortels in
Ecuador voor zijn solodebuut
Versatil (mooi verbaal geïllustreerd in het nummer
Mi Tierra). Het resultaat doet wat denken aan de flow van bands als
Orishas (
Me Gusta) of zelfs
Delinquent Habits; hiphop met veel invloeden uit Salsa en andere Latijns-Amerikaanse muziekgenres dus (het snuifje reggae in
Solo Recuerdos en de
John Lee Hooker-achtige bluesrif van
La Calle De Lola mogen gelden als uitzonderingen). Voor de beats deed Kaer beroep op
dj Mig One, die onder andere al zijn sporen verdiende bij Orishas, voor de muzikale omlijsting zorgden onder andere de muzikanten van
Sudakaya en de niet geheel onbelangrijke tweede stem op het album is die van Daniel Lopez. Ook de hoes van het album lijkt sterk geïnspireerd door de Latijns-Amerikaanse kunst en doet denken aan het werk van de Mexicaanse
Frida Kahlo.
Dat Kaer ook live aan te raden is hebben we op Couleur Café ondervonden. Wie er toen niet bij was kan op 12 juli (Dour festival, Dour), 14 juli (Polé Polé), 20 juli (Francofolies, Spa) en 25 augustus (Terratertous festival, Doornik) nog herkansen.
Lees verder
door
tim | 10 juli 2012 |
Plaatjes |
Net als je denkt dat het nu echt wel einde verhaal is wat fysieke albumreleases betreft, verschijnt er weer een pareltje, dat als een lichtje aan het einde van een donkere tunnel een sprankeltje hoop doet herleven. Dat alles om maar te zeggen dat wij terdege van deze
A Search For CMS genoten hebben. De 14 tracks voor dit album werden uitgeselecteerd door
Ziya Ertekin a.k.a. Blue Flamingo (die ook al gelijkaardige releases verzorgde over de Congolese Jazz en zijn passie,
78 toeren plaatjes) die na een lange rondreis door Afrika een laatste dag in
Nairobi te vullen had en besloot op zoek te gaan naar CMS (Capitol Music Store), een legendarische muziekwinkel annex platenlabel die hij als notoir verzamelaar van oude 78 toeren plaatjes maar al te goed kende. Het leuke aan
A Search For CMS is dat dit album eigenlijk bijna fungeert als de soundtrack bij het 26 pagina's tellende reisverslag-van-één-dag dat Blue Flamingo over zijn zoektocht neerpende. Samen met de
benga (een Keniaanse adaptatie van de Congolese rumba en
soukous) ontdekt u het verhaal achter CMS (maar ook andere obscure labels als Melodica Music Store en African Gramophone Store) dat aan de basis van de Keniaanse muziekindustrie lag. Fascinerend! Te beluisteren op
spotify.
www.ziya.nl |
www.excelsior-recordings.com
door
pieter | 5 juli 2012 |
Frontstage |
Met de derde dag incluis tikte de 23ste editie van
Couleur Café opnieuw af op om en bij de
76.000 bezoekers. Ondanks die gigantische aantallen was er op het gereorganiseerde Tour & Taxis terrein toch nog voldoende ademruimte. Naast de vijf concertpodia verdeelde de mensenzee zich onder de openluchtcafés Mamafou en Papafou, het
Cool Art Café (alwaar je je kon vergapen aan akelig goed gephotoshopte beelden), de Souks, de
Solidarity village en het ietwat duistere, maar ruime Palais du bien manger. De festivalzon op
vrijdag en
zaterdag had het terrein in een waar woestijnlandschap omgetoverd en met dichtgeknepen ogen baanden we ons weg door de zandstormen heen langs alweer een boeiend parcours.
Lees verder
door
pieter | 3 juli 2012 |
Frontstage |
Toen
Couleur Café zaterdagnamiddag haar deuren open zette trakteerde de zon de kleurrijke festivalgangers op tropische temperaturen: het ideale kader voor nog een dag multicultureel vertier. Net zoals op
vrijdag werden aan de ingang alle ontblote leden willens nillens beschilderd met Couleur Café artwork zodat iedereen er een beetje kon uitzien zoals de postergirl van dit jaar. Met publiekstrekkers als
De La Soul of
Sean Paul was het ook op zaterdag een beetje zoeken naar de echte wereldmuziekconcerten, maar we kunnen u al verklappen dat we een boeiende concerttrip hebben kunnen uitstippelen slingerend tussen de vijf podia.
Lees verder
door
pieter | 2 juli 2012 |
Frontstage |
Na ons door de begin-van-de-zomervakantie-verkeersellende gewrongen te hebben vonden we dit jaar
opnieuw de weg naar het overbekende stadsfestival aan de Brusselse haven.
Couleur Café mag dan nog steeds over de hipste en meest kleurrijke festivalinkleding beschikken, de line-up verliest jaar na jaar wat kleur. Het aantal wereldmuziekacts krimpt in ten voordele van hiphop en andere "grootstedelijke muziek", maar die eclectische mix blijkt wel aan te slaan want samen met ons vonden
meer dan 26.000 feestvierders de weg naar het terrein van
Tour & Taxis. We zetten ons werelds festivalparcours (dat we vorig weekend op het
Afro-Latino festival aftrapten) dapper verder en laten u graag weten welke bekende en minder bekende gezichten we op het podium tegenkwamen.
Lees verder
door
tim | 1 juli 2012 |
Plaatjes |
Wij kennen het
Kasba Music label vooral als leverancier van uitstekende musica mestiza releases van
een hele resem Spaanse bands. Voor één keertje ging het label echter ook eens buiten de landsgrenzen kijken, want, zoals de naam al aangeeft, komen de heren van
Baciamolemani uit het
Siciliaanse Ragusa.
L'Albero Delle Seppie, "de boom met de
zeekatten", roept herinneringen op aan het werk van
Roy Paci & Aretuska; een feestelijke mengeling van reggae, hoempapa, een streepje rumba catalana (
La Corriera samen met
La Pegatina) en zelfs een verdwaald Siciliaans kinderliedje (
Bambinieddu Aballa Abballa) waar wij wel pap van lusten. Met dit streepje Italiaanse zon is de zomer van 2012 nu ook officieel begonnen!
Wie eens live van deze Italiaanse feestband wil proeven, kan op 14 juli aanstaande naar Gent trekken waar de heren zullen aantreden op het Polé Polé podium.
www.kasbamusic.com |
www.baciamolemani.net |
www.xmd.nl