door
wouter | 25 februari 2009 |
Plaatjes |
Zo op het eerste zicht is
Addis Abeba geen stad die je van een bruisende muziekscene verdenkt. Vandaar dat ik op mijn laatste bezoek meteen mijn muzikale antennes op
Sashamane richtte. Zulk een haast, hoewel gerechtvaardigd, is al enkele keren erg voorbarig gebleken. Een eerste keer toen ik de geweldige
Ethiopiques verzameling ontdekte, een reeks die zowat cultstatus verworven heeft in wereldmuziekkringen. Kort daarop verscheen
Bole2Harlem, een niet te versmaden kruisbestuiving tussen Ethiopische grooves en rap uit de onderbuik van New York.
In A Town Called Addis werpt weer een heel ander licht op de bonte smeltkroes van stijlen, met een veelzijdig en ongemeend boeiend
dub-experiment van
Dub Colossus aka. Count Dubulah aka. Engelse knoppendraaier Nick Page. Tim gooide de plaat eind vorig jaar al even op de
platenspeler, van mij krijg je er nog een diepte-review bovenop.
Lees verder
door
tim | 23 februari 2009 |
Interviews |
Als oudste zoon van
afrobeat legende
Fela Kuti, torst
Femi Kuti een zware erfenis met zich mee. Toch koos Femi er vanaf het begin voor om niet zomaar een kopie van zijn vader te zijn, maar met het nodige respect voor diens erfenis resoluut zijn eigen muzikale koers te varen. Naar aanleiding van de release van
Day By Day — zijn eerste albumrelease in zowat vijf jaar — konden we hem voor
zijn concert in de Brusselse
Flagey strikken voor een kort gesprek.
Lees verder
door
wouter | 17 februari 2009 |
Plaatjes |
Net terug van een paar maandjes (vrijwillig) isolement in één van de meer onherbergzame streken van Zuid Amerika, aan het wachten tot Amazon UK een karrevracht nieuwe CDtjes in mijn brievenbus dumpt. Dat is een ideale gelegenheid om een paar al wat oudere, minder bekende pareltjes af te stoffen en in de speler te ploffen. Van de Engelse DJ
Quantic, bij voorbeeld, die met zijn nevenproject
Quantic Soul Orchestra op zoek gaat naar de roots van de hiphop en soul plaatjes die hij bij wijze van professie aaneendraait. Het is een beproefd concept, maar Quantic heeft van het laatste geesteskind van QSO wel een fijn cross-over plaatje gemaakt. Ooit een Peruaanse pianist funky afrobeat horen spelen? Dit is je kans, en je krijgt er meteen nog een aantal aanstekelijke rifjes bij die wellicht probleemloos de weg naar de hippere Londense nachtclub zullen vinden.
Lees verder
door
tim | 9 februari 2009 |
Plaatjes |
Na de release van het dubbele verzamelalbum
Oumou uit 2003, is
Seya Oumou Sangare's eerste wapenfeit in meer dan vijf jaar. De
Malinese diva was het toeren wat beu en legde zich de afgelopen jaren toe op een boel nevenprojecten (zie
interview). Met
Seya gaat ze eigenlijk gewoon verder waar ze met
Worotan geëindigd was, al klinkt het nieuwe album misschien net dat ietsje meer upbeat dan haar oudere werk. En laat dat nu net Oumou's uitgangspunt geweest zijn; "seya" betekent zoveel als "vreugde" en de zangeres wou de positieve gevoelens die ze had bij het hernemen van haar muzikale carrière maar al te graag overbrengen op haar publiek. Inhoudelijk is er weinig veranderd. Stokpaardjes zoals het gearrangeerde huwelijk (
Wele Wele Wintou) of de gelijkheid van man en vrouw (
Senkele Te Sira) duiken ook op
Seya weer op. Conclusie? Wie al van de muziek van
Oumou Sangare hield, zal ook weer van dit album genieten en het zou ons sterk verbazen moest er na vijf jaar geen heel nieuw publiek warm lopen voor de sound van de ongekroonde koningin van de
Malinese muziek!
Update: op
guardian.co.uk kun je momenteel de titeltrack uit het album beluisteren én
gratis downloaden. Op
worldcircuit.co.uk vind je nog wat extra voorproefmateriaal en een stukje video.
Lees verder
door
tim | 9 februari 2009 |
Interviews |
Meer dan vijf jaar lang verdween
Oumou Sangaré, de nachtegaal uit
Wassoulou (regio in zuidwest
Mali, red.), van het internationale toneel, maar nu is ze terug met het album
Seya waarmee ze bewijst niets van haar pluimen te zijn verloren. Aangezien wij al jaren fan zijn was een trip naar het
Lloyd Hotel in
Amsterdam dan ook een kleine moeite om haar te mogen interviewen.
Lees verder
door
pieter | 8 februari 2009 |
Luister |
De eerste
tropicalidad.be radio update van 2009 heeft wat op zich laten wachten, maar dat maken we ruimschoots met deze extra lange playlist — die zoals gewoonlijk weer bulkt van de betere tropische klanken.
Enjoy!
door
tim | 4 februari 2009 |
Plaatjes |
Door de populariteit van andere Latijnse genres als
salsa,
son of
merengue, is de
Colombiaanse cumbia ondanks een enorme populariteit in Latijns-Amerika, internationaal wat in de vergetelheid geraakt. Het Franse ensemble
Cumbia Ya! — die we vorig jaar op
Cameleon aan het werk zagen — wil daar graag verandering in brengen en op hun eersteling,
No Me Busques, brengen ze, naast hun eigen composities, hun versie van klassiekers van de bekende cumbia componist
Lucho Bermudez (één van de eerste die cumbia-arrangementen uitschreef voor een volledig orkest, red.). En het moet gezegd, ze doen dat met verve. Verwacht vooral orkestrale oertraditionele Cumbia, met een hoofdrol voor de
klarinet. Persoonlijk zijn wij meer te vinden voor de nummers waarin klarinettiste Soledad Romero de vocalen voor haar rekening neemt; de nummers waarin Abo Augustus zingt klonken ons soms net dat ietsje te cabaretesk (een stijl die wat doet denken aan de circuscapriolen van het eveneens Franse
La Caravane Passe).
Voor wie nog niet met het genre vertrouwd is, kan de pas op het
Crammed label verschenen compilatie
Arriba La Cumbia! een interessante inleiding vormen. De Londense
deejay Russ Jones mixte 14 tracks naadloos aan elkaar, gaande van oude klassiekers (Alberto Pacheco, Lito Barrientos y su Orquesta) tot moderne hiphop en dance remixen van bijvoorbeeld
Tego Calderon of
Basement Jaxx.
myspace.com/cumbiaya |
www.shakinweld.be |
www.crammed.be
door
pieter | 2 februari 2009 |
Frontstage |
Met de tweede wintereditie van het
Cameleon festival begint het festivalseizoen ook dit jaar uiterst vroeg. Het indoor broertje van het
zomerse Cameleon festival bleek
vorig jaar een schot in de roos en een prima middel tegen verkleumde ledematen te zijn. Op het programma stond alweer een gevarieerd palet aan wereldmuziekjes, gaande van
ska over
afrobeat en
funk tot
reggae. Hoewel de buitentemperaturen met het vriespunt dweepten wachtte in de Turnhoutse
Warande een aangenaam warme en aardig gevulde Kuub op ons. Wij kwamen, zagen en verslagen.
Lees verder
door
tim | 1 februari 2009 |
Interviews |
In het
18de arrondissement van Parijs, aan de voet van Montmartre, ligt Barbès, een smeltkroes van culturen en de thuisbasis van ONB of het
Orchestre National de Barbès. Na enkele geslaagde albums eind jaren negentig van de vorige eeuw, waarin ze vooral uitblonken in tranceachtige
chaabi en
gnawa ritmes, werd het plots heel stil rond de band. En nu, zowat tien jaar later, is er plots
Alik, de wedergeboorte van ONB en het eerste album waarop ze ook openlijk rockinvloeden in hun muziek laten gelden. Wij zaten met een boel prangende vragen, maar gelukkig liepen we op het
Couleur Café festival Kamel Tenfice tegen het lijf om ons welwillend van antwoord te dienen.
Lees verder