door
pieter | 27 juni 2012 |
Frontstage |
Op
zaterdag kon enkel een frisse bries het zomerweer wat verstoren, maar op de finale dag van het
Afro-Latino festival plensde de regen de eventuele kater van de voorg
aande avond eruit. Kletsnatte, verlaten springkastelen dus maar is er meer nodig dan een hardnekkige bui om onze wereldmuziekappetijt te laten verwateren. Ondanks het kwakkelende weer — de koffiestand deed overigens gouden zaken — ging het er opnieuw behoorlijk feestelijk aan toe in het Limburgse Bree. Méér zelfs dan op zaterdag en we durven zowaar gewag maken van één van de strafste Afro-Latino festivaldagen ooit. Waarom u er ook bij had moeten zijn doen we met veel plezier (en evenveel foto's) uit de doeken.
Lees verder
door
tim | 27 juni 2012 |
Interviews |
Dit weekend staat
Collieman op het Move podium van
Couleur Café (30 juni, Brussel). Meestal heeft men het op dergelijke evenementen dan niet over de band achter
de artiest in kwestie, iets waar wij graag verandering in willen brengen, zeker als het over
Asham Band gaat. Een gesprek met Asham-drummer en -ruggengraat Wim 'Radics' Verbruggen.
Lees verder
door
pieter | 25 juni 2012 |
Frontstage |
Het is ondertussen alweer
vier jaar geleden dat we de spreekwoordelijke
tropicalidad.be tenten opsloegen in het Limburgse Opitter (Bree). Jaar na jaar slaagt het
Afro-Latino festival erin een net iets straffere
affiche dan het jaar ervoor bijeen te sprokkelen en daar is dit jaar geen uitzondering op. Drie volwaardige festivaldagen, al moesten we noodgedwongen passen voor vrijdag en lieten bijgevolg acts als
Batida,
Che Sudaka,
Kassav' en
Shaggy aan onze neus voorbij gaan — gelukkig hadden die bands ons
frontstage pad al eerder gekruist. Aldus zetten we met veel plezier onze tanden in de line-up van de twee finale festivaldagen en laten u graag meegenieten van wat we op ons concertspoor zijn tegengekomen.
Lees verder
door
tim | 25 juni 2012 |
Interviews |
Geruggensteund door het de excellente Asham Band, staat
Collieman dit jaar
verdiend op het Move podium van
Couleur Café (zaterdag 30 juni in Brussel). Wie deze jonge Belgische reggaebelofte nog niet moest kennen leze vooral verder!
Lees verder
door
tim | 24 juni 2012 |
Plaatjes |
Amper de 25 gepasseerd Stefaan Colman, maar nu al wordt
Collieman binnengehaald als de nieuwe Belgische rootsbelofte. Pressure noemen ze zoiets in het reggaewereldje; kan hij zijn prille status waarmaken met zijn albumdebuut
The Same Blood. Wees gerust, ook op plaat is het allemaal goed gekomen. Collieman liet dan ook weinig aan het toeval over; hij sloeg de handen ineen met
Asham Band, zonder concurrentie de beste backing band die in de lage landen te vinden is en ging opnemen in de splinternieuwe
Majestic Studio in Hever. Om het plaatje helemaal af te maken was de "final mix" in handen van
Not Easy At All Productions, de Nederlanders die ons al heerlijke albums van onder andere
Chezidek en
Earl Sixteen schonken.
Lees verder
door
tim | 21 juni 2012 |
Plaatjes |
Net zoals
Tom Fire is ook
Sanguebom ("goed bloed" in het Portugees) een doe-het-zelver uit de Franse hoofdstad. In zijn muziek flirt Sangue Bom met uiteenlopende genres als hiphop, reggae, soul, rock, dub en triphop en de tracks op
BlackStarLine werden naar eigen zeggen geïnspireerd door een autoreis die hij maakte van Parijs naar Dakar. Opener
A Free-K met Rochelove Dhayvàä (die ook nog opduikt op
Vodun) doet wat denken aan het werk van
Manu Chao.
Baifale is een leuke hiphop/reggae track met lyrics in het
Wolof van de Senegalese rapper
Abass Abass. Voor drie van de meer soulvolle nummers in de tracklist tekende de Ivoriaans-Tunesisische
Laetitia Dana, een beloftevolle soulstem uit Parijs. Het instrumentale
Motel El Queso ligt dan weer in het verlengde van het werk van
Deep Forest. Ook de New Yorkse
Jamalski nam twee nummers op
BlackStarLine voor zijn rekening;
Resistencia Dub en
Metroblaster zijn twee UK dub tracks voorzien van upbeat hiphop lyrics. Een beetje in dezelfde stijl is
Samurai waarvoor Jahguidi de vocals voor zijn rekening nam.
Bigodinho is tenslotte een dubby ode aan de vorig jaar overleden
capoeira-meester Mestre Bigodinho. Als kers op de taart kunnen we u nog meegeven dat het album werd gemixt door
Mad Professor en zijn zoon
Joe Ariwa in diens
Ariwa Studio in Londen. Fascinerende trip!
Lees verder
door
wouter | 17 juni 2012 |
Plaatjes |
Iquitos, het hart van de Peruaanse jungle, ligt op zo'n 2,5 uur vliegen van de hoofdstad Lima. Over land geraak je er niet — de langste weg uit Iquitos verdwijnt na zo'n honderd kilometer — maar gewapend met veel geduld en een motorboot overbrug je nog wel het Andesgebergte en het eindeloze moerassige regenwoud dat de stad scheidt van de bewoonde wereld. Het is zo'n plaats waar je, drijfnat nog voor je de vliegtuigdeur goed en wel door bent, verwacht ondergedompeld te worden in
Bernie Krauses
soundscapes.
Lees verder
door
pieter | 15 juni 2012 |
Plaatjes |
Ergens in het voorjaar van 2009 verscheen de
kuduro (cu-duro oftewel "hard ass") van
Buraka Som Sistema op de
tropicalidad.be radar en ondanks de niet onaardige hoeveelheid electronica kon dit uit
Angola overgewaaid genre ons wel bekoren —
ook live trouwens. Uiteraard
tiert de (iets rauwere) kuduro al meer dan een decennium welig in de straten van
Luanda en blijven de talrijke releases aan de stads- en landsgrenzen steken. De Angolees-Portugese producer Pedro Coquenão a.k.a.
Batida debuteerde in 2009 met het in onze streken moeilijk te krijgen
Dance Mwangolé maar drie jaar later zet het ons
welbekende Soundway Records de schouders onder z'n eerste internationale release:
Batida.
Lees verder
door
tim | 14 juni 2012 |
Plaatjes |
Toumani Diabaté speelde voor het eerst met
Arnaldo Antunes en
Edgard Scandurra op het
Back2Black festival in
Rio in 2010 (het grootste festival rond "zwarte muziek" in Zuid-Amerika, dat dit jaar voor het eerst de oversteek maakt naar Londen). Dat moet vonken gegeven hebben, want het trio besloot om de studio in te duiken en een album op te nemen. Beide heren zijn bij ons wellicht minder bekend, maar in hun thuisland
Brazilië halve legendes; Antunes was de drijvende kracht achter
Titãs, een van de populairste Braziliaanse rockbands van de jaren tachtig van de vorige eeuw en Edgard Scandurra richtte mee
Ira! Op, alweer een bekende Braziliaanse rockband.
Lees verder
door
tim | 14 juni 2012 |
Plaatjes |
Aangezien ze allebei net een nieuw album uithebben, leek het ondergetekende een leuk idee om de koningin van de
Sahrawi muziek eens te vergelijken met haar jonge troonpretendente.
Nubenegra verdeelt al jaren de albums van Mariem Hassan en de laatste tijd lijkt het kleine Spaanse wereldmuzieklabel zelfs enkel nog rond haar releases te draaien.
El Aaiun Egdat is een vrij klassiek, maar oerdegelijk, desert blues album met hier en daar een jazzy toets (de saxofoon op opener
Arfa) waarop de stem van Hassan terecht centraal staat. De titel van het album,
El Aaiun Egdat ("El Aaiun brandt") verwijst naar de hoofdstad van de door Marokko bezette
Arabische Democratische Republiek Sahara en ook veel van de songs op het album gaan over de situatie in de moslimlanden (
Arrabi Al Arabe of "Arabische lente") en meer specifiek die in de ADRS (titelnummer
El Aaiun Egdat,
Annasr Shouru Tetnada, "de overwinning lonkt", of
Ana Saharauia, "ik ben Sahrawi"). Hoe gespannen de sfeer tussen Marokkanen en Sahrawi wel is wordt nog het best geïllustreerd door het nummer
Almalhfa; Hassan schreef dit nummer over de
melfa, vaak felgekleurde traditionele sluiergewaden gedragen door Sahrawi vrouwen, nadat ze in 2009 in Madrid het slachtoffer werd van een groepje Marokkaanse jongeren die haar aanvielen voor het dragen van dit Sahrawi-symbool.
Heel anders klinkt
Aziza Brahim; thematisch mogen haar songs dan overeenkomen met die van Hassan, muzikaal gezien klinkt Brahim een stuk meer up-beat en, met invloeden uit rock (
Hamid Rabi) en blues (
Wilaya Blues), ook westerser. Brahim zingt af en toe ook in het Spaans (de zangeres woont al een tiental jaar in het Spaanse
Leon) en laat zich begeleiden door Gulili Mankoo, haar band met muzikanten uit Senegal, Colombia, Spanje en natuurlijk de Arabische Democratische Republiek Sahara.
www.nubenegra.com |
www.re-aktion.com |
www.xmd.nl
door
tim | 12 juni 2012 |
Plaatjes |
De naam KonKoma deed bij ondergetekende spontaan een belletje rinkelen, want heette de
begeleidingsband van Ebo Taylor niet Bonze Konkoma? Het moest hier dus wel om een
Ghanese band gaan en inderdaad
KonKoma is een nieuw project van saxofonist
Max Grunhard en producer Ben Lamdin opgetrokken rond de Ghanese muzikanten Alfred Bannerman (gitaar, zang) en Emmanuel Rentzos (zang), allebei voormalig actief bij de bekende Ghanese formatie
Osibisa. En of dit vonken geeft; KonKoma klinkt "as
vintage as they get" en dit Afro-funk schijfje gaat dan ook zonder meer onze top tien voor 2012 in!
Lees verder
door
tim | 12 juni 2012 |
Plaatjes |
Gevraagd naar uw kennis van de muziekcultuur in
Malawi zal het antwoord waarschijnlijk een pijnlijke stilte zijn en bij ondergetekende is dat niet anders. Verwonderlijk is het alvast niet, want Malawi behoort tot de armste landen ter wereld en als zelfs schoenen tot de luxeproducten worden gerekend, is muziek maken natuurlijk geen prioriteit. Dat deze
He Is #1 van de
Malawi Mouse Boys (de band werd vernoemd naar de in Malawi populaire straatsnack "
mouse on a stick", gegrilde muissatés) het überhaupt tot in onze contreien geschopt heeft, mag dan ook een klein mirakel heten. Instrumenten zijn er in Malawi al helemaal niet te vinden en dus brengen de Malawi Mouse Boys hun sterk Christelijk geïnspireerde muziek dan ook maar a-capella of begeleid door zelf in elkaar gestoken gitaren. Het geeft de nummers op
He Is #1 een heerlijk
naïviteit en eerlijkheid mee. Het Malawische antwoord op
Staff Benda Bilili!
www.independentrecordsltd.co.uk |
www.xmd.nl
door
tim | 5 juni 2012 |
Interviews |
Na onze eerste
live-confrontatie met het Nederlandse
Jungle by Night — door
Tony Allen al genoegzaam
"de toekomst van de afrobeat" genoemd — waren we eerlijk gezegd serieus van onze sokken geblazen. Net voor die stomende set hadden we backstage nog volgend gesprek met bandleden Ko Zandvliet en Bo Floor.
Lees verder
door
tim | 4 juni 2012 |
Plaatjes |
Dat het
Deense Analogik het nog niet tot op deze pagina's schopte mag eigenlijk niet verbazen, want het vorige werk van deze band bevond zich toch net iets meer in de electro dan wel in de wereldmuziekhoek. Voor deze
New Seeland liet de band zich echter inspireren door de Ethiopische muziek van het einde van de jaren zestig en begin jaren zeventig van de vorige eeuw en het album is bij momenten nog het best te omschrijven als "
Mulatu Astatke in space"; electro meets Ethio-jazz dus. Bevreemdend en bezwerend schijfje!
Lees verder