door
tim | 28 september 2019 |
Plaatjes |
Het verhaal achter deze
Amadjar (Tamasheq voor "onbekende bezoeker") begint in oktober 2018 op het
Taragalte Festival voor nomadische culturen in de Marokkaanse Sahara. Na hun set op het festival reden de leden van
Tinariwen meteen door richting
Nouakchott, de hoofdstad van Mauritanië, een trip van bijna twee weken. Elke avond hield de karavaan ergens halt en begonnen de verschillende muzikanten onder de prachtige open sterrenhemel te werken aan de fundamenten voor deze langspeler. Eenmaal op hun bestemming trokken ze twee weken lang de Mauritaanse woestijn in vergezeld door de Moorse griot
Noura Mint Seymali en haar echtgenoot, gitarist Jeich Ould Chigaly.
Lees verder
door
tim | 20 september 2019 |
Plaatjes |
Afrosideral is het pseudoniem van Dasari Kumar Mora, een naar Madrid uitgeweken Cubaan die eerder al naam maakte in het hip-hopmilieu onder de naam Kumar Sublevao-Beat en al ervaring opdeed bij bands als Havana Cultura,
Afrikun en
Electrorumbaiao (om er maar enkele te noemen), maar met deze
El Olimpo De Los Orishas nu een heel andere richting inslaat. Op dit album laat de man op geniale wijze de Afro-Cubaanse muziektraditie botsen met invloeden uit hip-hop, jazz, dub en vooral electro, en brengt hij een muzikale ode aan de diverse Afro-Cubaanse orishas, bovennatuurlijke goddelijke wezens uit het populaire
santeria- of lukumigeloof, bekend om zijn ritmische gezangen, dansen en liturgieën, steeds begeleid door getrommel op de
batás of añas.
Lees verder
door
tim | 15 september 2019 |
Plaatjes |
Sempre mag dan een splinternieuwe langspeler van de Braziliaanse veteraan
Marcos Valle zijn, dit album klinkt alsof het in de jaren zeventig of tachtig van de vorige eeuw geproduceerd werd. Voor de juiste sound haalde Valle onder andere
Azymuth-bassist
Alex Malheiros, trompettist
Jesse Sadoc, al jaren één van zijn vaste muzikale kompanen, en percussionist Armando Marcal aan boord. Het geheel werd dan ook nog eens geproduceerd door
Daniel Maunick (zoon van Incognito-frontman Bluey). Het resultaat is een langspeler vol vintage klinkende disco (opener
Olha Quem Tá Chegando), cosmic samba (
Odisséia) en late-night jazz-funk (
Odisséia, het bijna als West-Coast funk klinkende
Distância), met als orgelpunt het negen minuten durende
Odisséia dat van jazz-funk langzaam evolueert naar psychedelische samba.
Sempre telt 9 nieuwe tracks en besluit met instrumentale versies van
Alma en
Minha Romã. Braziliaanse samba-disco-funk voor de eeuwigheid!
www.faroutrecordings.com
door
tim | 15 september 2019 |
Plaatjes |
Met
Ekiti Sound creëerde de in Londen gevestigde Nigeriaanse muzikant, vocalist en producer
Leke 'Chif' Awoyinka een muzikale dialoog tussen twee wereldsteden: Londen en Lagos. Die dualiteit zet zich zowel inhoudelijk als stilistisch door over het hele album, want
Abeg No Vex (pidgin-Engels voor: "Don't be angry!" of "Wees niet boos!") gaat niet enkel over Londen versus Lagos, maar ook over yin versus yang, universitair tegenover ongediplomeerde, straatcultuur versus haute couture, en zelfs het platteland van Nigeria (de naam van het project is een knipoog naar
Ekiti, de staat in het zuidwesten van Nigeria waar Leke's vader vandaan komt) versus de chaos van de grootstad Lagos (waar Chif's moeder woonde). Chif pendelt al jaren heen en weer tussen de twee steden en werkte nog een tijdje als sound editor in
Nollywood, de bloeiende filmindustrie in Nigeria, de bekende
Pinewood Studios in het Verenigd Koninkrijk, en is de drijvende kracht achter de
Lagos Music Conference, de eerste internationale Afrikaanse muziekbeurs. Leke omschrijft
Abeg No Vex als: "…the soundtrack to the new diaspora, actively creating a new narrative for the modern African experience with a global perspective." waarvoor hij zowel inspiratie putte uit squat parties in Oost-Londen als sessies in Fela Kuti's Shrine in Ikeja.
Lees verder
door
tim | 2 september 2019 |
Plaatjes |
De nummers op deze
Remena, Nen! (vrij vertaald uit het Catalaans: "dans kind!") behoren tot het collectieve geheugen van de Catalanen en gaan tot wel drie of vier generaties terug. In hun oorspronkelijke vorm doken ze voor het eerst op in de jaren twintig van de vorige eeuw, vereeuwigd door artiesten als Pilar Alonso en Mercè Serós en werden in 1970 nieuw leven ingeblazen op het album
Remena Nena van Guillermo Motta. Arrels De Gràcia (Catalaans voor "wortels in Gràcia", verwijzend naar het district
Gràcia, een stadsdeel van Barcelona dat een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de rumba catalana), een band rond voalist/gitarist Jonatan Ximenis, bassis Tony Reyes, Núria Garcia op viool, Laura Santos, Chiqui Amaya en Fanny Hebrard op backing vocals en Jack Chakatanga op gitaar en percussie, nam het album vol evergreens nu opnieuw op en stak de nummers met de toestemming van Motta in een rumba catalana jasje. Stukje Catalaanse muziekgeschiedenis in een aanstekelijk nieuw jasje!
www.satelitek.com |
www.xmd.nl
door
tim | 2 september 2019 |
Plaatjes |
Dhoad is een kleurrijke zigeunerfanfare uit de deelstaat
Rajasthan in het noordwesten van India grenzend aan Pakistan, vernoemd naar de
maharadja's (vertaald uit het Sanskriet: "grote heersers") die er eeuwenlang de plak zwaaiden (zie ook de titel van dit album). Bandleider en tabla-speler Rahis Bharti kreeg zijn muzikale erfenis met de paplepel mee van zijn vader Ustad Rafeek, die op zijn beurt het vak leerde van zijn grootvader Ustad Rasool Buxkhan. Maar de hele familiale muziektraditie gaat wel zeven generaties terug, toen de voorouders van Rahis en zijn broers Teepu Khan (tabla en vocals), Sanjay Khan (lead vocals en harmonium) en Amrat Hussain (tabla), de kost verdienden met het opvrolijken van het hof bij feestelijke gelegenheden als geboortes, trouwerijen en religieuze ceremoniën. In de tracklist zijn dan ook echo's uit die geschiedenis te horen in de vorm van
Sona Ra Button Banna, waarin de geboorte van een prins gevierd wordt,
Dhanra Saheba Ji, over de aankomst van een bruidsstoet, of
Janwariyo (Romantic Peacock), waarin de pauw zowel staat voor de komst van het regenseizoen, een symbool van weelde, als een teruggekeerde geliefde symboliseert. Dat klinkt de ene keer opzwepend (
Breathing Under The Water,
Janwariyo/Romantic Peacock, afsluiter
Begha Ghara Ayo/Maharani Longing For Maharaja) en dan weer bezwerend (
Dhanra Saheba Ji/Dream Wedding,
Lullaby,
Nagar Bêle/Never Let You Go…). Indisch muzikaal werelderfgoed!
www.dhoad.com |
www.arcmusic.co.uk