door
tim | 30 augustus 2011 |
Plaatjes |
Toegegeven,
Omar Souleyman lijkt wat op een nieuwe creatie van
Borat-bedenker
Sacha Baron Cohen, maar deze
Syrische popster is wel degelijk the real deal en zorgde met zijn opzwepende muziek voor één van de festivalhypes van deze zomer — Omar speelde onder andere voor een
uitzinnige menigte op het legendarische
Glastonbury festival in het Verenigd Koninkrijk en werd bij onze Noorderburen als
de held van Lowlands uitgeroepen. Samen met de
Koerdische keyboardvirtuoos Rizad Sa'id brengt Souleyman voornamelijk
Syrische dabke en
Irakese choubi. Deze
Jazeera Nights mag als een aardige introductie tot 's mans werk gelden, aangezien het hier gaat om van Syrische cassettebandjes gemasterde opnames uit de periode 1995-2009.
Omar Souleyman treedt op 18 september aanstaande gratis op in de Brusselse AB, wat ons betreft een niet te missen evenement!
www.sublimefrequencies.com
door
tim | 22 augustus 2011 |
Plaatjes |
Het mag wonderlijk heten dat niemand al eerder de grote gelijkenissen opmerkte tussen het Nederlandse levenslied en de
loversrock.
Jah6 (spreek uit: djazes) vult nu met brio die leemte op. De bandnaam is een knipoog naar de allergrootste in het genre,
Andre Hazes, en het was ook zijn
Zij Gelooft In Mij dat Jah6 meteen op de Nederlandse muziekkaart zette. Een van de vocalisten zal voor reggaekenners trouwens geen onbekende zijn, want Pieter Both was eerder al frontman bij
Beef. De echte revelatie is echter Herman Havertong, een man met een stem als een klok die Andre Hazes net niet naar de kroon steekt. Op hun titelloze debuut-EP houdt Jah6 het trouwens niet enkel bij het repertoire van Andre Hazes, maar ook nummers van
Johnny Jordaan (
Levenslang) en
Corry Konings (
Mooi Was Die Tijd) komen voorbij. Voor
Diep In Mijn Hart trommelden ze zelfs Lilian Vieira van
Zuco 103 op voor een guestvocal (check zeker eens de
in een bejaardentehuis opgenomen clip).
www.jah6.nl |
www.top-notch.nl
Op hetzelfde label als Jah6 (
Top-Notch Music) vonden we ook deze
Tuintje In Mijn Hart van
Damaru terug. Deze uit
Paramaribo afkomstige zanger brengt voornamelijk in een heerlijk Surinaams Nederlands accent gedompelde of in het
Sranantongo gezongen loversrock, een zeldzame zijsprong richting hiphop en r&b (
Zeg Nooit Nooit,
Zo Zit Het Niet) en natuurlijk een streepje
kaseko (
Een Pot Met Bonen (Oh Marie) een eerbetoon aan de koning van het genre
Lieve Hugo) niet ten na gesproken. Titeltrack
Mi Rowsu/Tuintje In Mijn Hart (met
Jan Smit) is ondertussen al een kleine radiohit, met
Suriname creëerde hij net geen nieuw Surinaams volkslied, de obligate maar geslaagde
Doe Maar cover mag natuurlijk ook niet ontbreken (
1 Nacht Alleen) en ook de rest van het album mag er best wezen. The hottest thing to come out of Surinam since
Quintis Ristie!
www.damaru-officieel.hyves.nl |
www.top-notch.nl
door
tim | 10 augustus 2011 |
Plaatjes |
Azam Ali, een Canadese van Iraanse afkomst droeg
De La Nuit Au Lever Du Jour op aan haar in 2008 geboren zoontje Iman. Voor het album verzamelde ze een aantal traditionele wiegeliederen uit het Midden-Oosten, van Turkije (
Dandini,
Neni Desem) over haar eigen Iran (
Noor,
Mehman) tot
Azerbeidzjan (
Shirin) daarbij gebruik makend van een hoop bij ons weinig bekende instrumenten als de
riq(q),
santur,
setar en
saz. Met dit soort etherische bijna meditatieve muziek is ondergetekende eerlijkheidshalve niet erg vertrouwd, maar fans van bijvoorbeeld
Natacha Atlas zullen hierin zeker hun gading vinden.
www.azamalimusic.com
door
tim | 10 augustus 2011 |
Plaatjes |
Een van de talrijke namen op de uitstekende verzamelaar van het Braziliaanse
Mais Um Discos label
Oi! A Nova Musica Brasileira! was die van
Lucas Santtana. Afkomstig uit
Bahia, baseert Santtana zijn muziek op de simpele combinatie van van zijn stem en de
cavaquinho, zeg maar de Braziliaanse variant van de ukelele, soms doorspekt met breakbeats en distortion-effecten. Zonder omkijken gebruikt hij invloeden van artiesten als
Gilberto Gil, Dorival Caymmi of
Caetano Veloso om de Braziliaanse muziek naar de 21ste eeuw te tillen. Titel
Sem Nostalgia ("zonder nostalgie") is er voor één keer dan ook eens recht op. Fascinerend schijfje dat ook buiten de lijntjes van het wereldmuziekgenre op fans zou moeten kunnen rekenen.
www.maisumdiscos.com |
www.xmd.nl
door
tim | 10 augustus 2011 |
Plaatjes |
Dat de Balkanmuziek ook aan de andere kant van de oceaan voet aan de grond begint te krijgen bewijst de in
Montreal gevestigde
Lubo Alexandrov. Samen met zijn band Kaba Horo (een samentrekking van het Turkse woord "kaba" of "laag" of "ruw" en het Bulgaarse "horo", een traditionele dans), een mix van Oost-Europese en Canadese muzikanten, brengt hij zijn visie op de traditionele trouwfeestmuziek uit de Balkan aangevuld met Turkse en westerse invloeden. Resultaat is deze
Contrabanda, een schijfje Balkanica zoals wij dat maar al te graag horen! Samples van het album vind je op
amazon.com .
www.kabahoro.com |
www.luboalexandrov.com
door
tim | 10 augustus 2011 |
Plaatjes |
Het
Soundway Records label koos deze keer eens niet voor een compilatiealbum maar voor de heruitgave van de soundtrack van
Black Goddess, (aka.
A Deusa Negra), een Nigeriaans-Braziliaanse cultfilm uit de jaren zeventig. De soundtrack van de film is van de hand van
Remi Kabaka, die samen met Biddi Wright, Dele Okonkwo en
Joni Haastrup de experimentele afro-jazz toer opging. Af en toe klinkt dat lekker vet (de dik tien minuten durende titeltrack
Black Goddess), maar we vermoeden toch dat dit eerder voer voor fijnproevers is.
www.soundwayrecords.com |
www.xmd.nl
door
pieter | 4 augustus 2011 |
Frontstage |
De schuchtere festivalzon samen met een kleurrijke multidisciplinaire line-up lokte op zondag een pak meer kijk-, hoor- en proeflustigen naar het Boechoutse Molenveld. Niet enkel het weer zat mee, ook muzikaal leek het beter snor te zitten dan op
zaterdag, al lopen we nu wat op de zaken vooruit. Op de laatste
Sfinks Mixed dag kon u ons zoals gewoonlijk vooral in de concerttent vinden alwaar naar goede gewoonte een gevarieerde stoet acts de revue passeerde. Met veel plezier namen we daarvan akte en of de 36ste Sfinks Mixed als een memorabele editie de boeken mag ingaan doen we in ons verslag graag uit de doeken.
Lees verder
door
pieter | 2 augustus 2011 |
Frontstage |
Ondanks het grijze firmament deed
Sfinks Mixed ook op hun 36ste editie drie dagen dapper dienst als het mekka van de wereldmuziek. Gelukkig kunnen Sfinks en zijn trouwe bezoekers weergewijs tegen een stootje en en hoewel de zonnepanelen van de
Greenpeace-stand weinig energie zullen opgeleverd hebben, bruisten de
meer dan duizend vrijwilligers wél van energie en tonnen enthousiasme om een van onze favoriete festivals op poten te zetten. Dit jaar pikken we in op de tweede festivaldag, waarmee we het
Balkanfeestje van vrijdag aan onze neus lieten voorbij gaan. Vijf jaar op rij staat op vrijdag de Oost-Europese feestmuziek in de spotlight en hoewel we daar allerminst iets op tegen hebben krijgen we toch wat heimwee naar het
Festa do Brasil van weleer. De resterende twee festivaldagen herbergde het Boechoutse Molenveld een hele waaier aan muziek, dans, film en circus acts uit alle uithoeken van onze planeet en net zoals
vorig jaar concentreerden wij ons met veel plezier op het muzikale luik.
Lees verder