door
tim | 22 april 2015 |
Plaatjes |
Ernest Ranglin, gitarist en levende Jamaicaanse muzieklegende, speelde in 2011 voor het eerst samen met drummer Inx Herman, bassist Yossi Fine en toetsenist Jonathan Korty op het podium van het
High Sierra Music Festival in Californië. Het trio vormt ondertussen de harde kern van
Avila en dat leverde al studiowerk op in de vorm van de
Avila featuring Ernest Ranglin EP uit 2012, nu gevolgd door het volwaardige album
Bless Up. Klonk die eerste EP nog heel jazzy, met hier en daar wat Zuid-Afrikaanse invloeden (drummer Inx Herman heeft Zuid-Afrikaanse wortels en Ranglin zelf verkende de Zuid-Afrikaanse muziek al op
Alextown uit 2005), dan worden op
Bless Up ook andere horizonten verkend: opener
Bond Street Express lijkt even te starten als een Indische raga maar gaat dan over in een heerlijk instrumentaal reggaenummer dat dankzij Charlie Wilson's trombone zo op Rico Rodriguez'
Man From Wareika had kunnen staan, Michael Peloquin's harmonica in nummers als
Sivan en vooral
El Mescalero zorgen dan weer voor een vleugje
Toots Thielemans en met
Bra Joe From Kilimanjaro van
Abdullah Ibrahim kiest Ranglin ook een enkele keer voor een cover (op
Avila featuring Ernest Ranglin was ook al diens
Manenberg terug te vinden). Absoluut pareltje voor wie van instrumentale ska, rocksteady en reggae met een jazzy ondertoon houdt!
www.avilastreetrecords.com |
www.xmd.nl
door
tim | 22 april 2015 |
Plaatjes |
Het
Sublime Frequencies label trok voor de eerste keer naar
Burkina Faso waar ze samenwerkten met
Baba Commandant & The Mandingo Band. Baba (geboren Mamadou Sanou) verdiende zijn sporen eerste als danser bij Koule Dafourou en daarna als zanger en donso ngoni-speler bij groepen als Dounia en de begeleidingsband van
Victor Démé. Als invloeden citeert Sanou Nigeriaanse grootheden als Fela Kuti en King Sunny Ade, maar ook Moussa Doumbia, Mali's antwoord op James Brown. Met dat rijtje namen zou u al ergens moeten weten waar het naartoe gaat op
Juguya ("de slechtheid"): stomende Afrikaanse
funkrock en afrobeat om je vingers van af te likken! Uitstekend albumdebuut dat u gegarandeerd gaat terug zien in ons eindejaarslijstje!
Lees verder
door
tim | 21 april 2015 |
Plaatjes |
Afgunst en jaloezie zijn zelden goede raadgevers en dreven de leden van
Staff Benda Bilili dan ook uiteen. Een aantal van de muzikanten (Coco Yakali Ngambali en Théo Ntsituvuidi) herpakte zich echter en aangevuld met een aantal nieuwe gezichten vormden ze
Mbongwana Star (mbongwana is niet toevallig Lingala voor "verandering"). De nieuwe band wist bovendien meteen ook nog eens een albumdeal bij het gerenommeerde
World Circuit Records label in de wacht te slepen. Klinkt Mbongwana Star dan ook als een doorslagje van Staff Benda Bilili (dat trouwens nog ook steeds bestaat in een gewijzigde bezetting)? Toch niet, de cynische knipoog naar hun ex-bandmakkers
1 Million C'est Quoi? komt nog het dichtst in de buurt, maar voor de rest ligt het repertoire van Mbongwana meer in de richting van de psychedelische tribal trance van Congolese bands als
Kasai Allstars of
Konono N°1 (die laatste band duikt trouwens effectief op
From Kinshasa op voor
Mulakayi, meteen ook de eerste single van het album). Dit debuutalbum werd geproduceerd door
Doctor L (Liam Farrell), eerder ook al verantwoordelijk voor Tony Allen's
Black Voices album en eigen werk als
The Great Depression, die de sound zelf omschrijft als: "Making magic out of garbage...".
Hoewel From Kinshasa officieel pas op 18 mei verschijnt, komt Mbongwana Star het album al live voorstellen in De Roma (Antwerpen, 30/04), in CC De Warande (Turnhout, 01/05) en De Centrale (Gent 09/05).
Lees verder
door
tim | 21 april 2015 |
Plaatjes |
Zoals de hoesfoto al mooi illustreert, is
Womama (vrij vertaald: "ik groet jullie"), de opvolger voor
Djeli, het langspelerdebuut van de Guineese kora-speler
Djeli Moussa Condé, bedoeld als eerbetoon aan het Afrikaanse continent. De receptuur van Condé is grotendeels hetzelfde gebleven: West-Afrikaanse ritmes aangevuld met invloeden uit rumba (
La Salsa Africana,
Miri), funk (
African Bond) en zelfs een streepje reggae (al is
Lady, met een lyric als: "Sexy lady, what do you want, I want to give you my life..." tekstueel de minst geslaagde track op
Womama). Deze keer is ook een belangrijke rol weggelegd voor de fluit van Renaud Tenoux (zoals te zien in de videoclip bij titelnummer
Womama). Wij blijven fan van de Guineese
djeli, maar vonden
Womama desalniettemin net dat ietsje minder aanstekelijk als zijn voorganger.
Lees verder
door
tim | 20 april 2015 |
Plaatjes |
Na drie albums van
Bassekou Kouyate & Ngoni Ba dacht ondergetekende wel ongeveer al wat er uit een ngoni te halen valt gehoord te hebben, maar toch slaagt Kouyate erin om
Ba Power opnieuw fris en opwindend te laten klinken. De mentale trauma's geslagen door de brutale inval van de moslimfundamentalisten van
Ansar Dine in 2012 zijn ondertussen verwerkt en de Malinezen kijken opnieuw hoopvol de toekomst tegemoet. Bassekou vliegt er op
Ba Power dan ook stevig in. De titel van het album laat zich niet voor niets vertalen als: "grote kracht". Om het geheel allemaal nog wat aantrekkelijker te maken nodigde Kouyate tenslotte ook nog een heel aantal ons niet onbekende gasten uit:
Samba Touré speelt gitaar op
Fama Magni (en in datzelfde nummer is ook Zoumana Tereta's
soku te horen),
Adama Yalomba neemt in
Waati de lead voor zijn rekening en Chris Brokaw van
The Lemonheads speelt dan weer gitaar in opener
Siran Fen en
Abé Sumaya. Van de stevige rockinvloeden in
Siran Fen over het bluesy
Bassekouni en jazzy
Ayé Sira Bla tot de afrobeat van
Waati, ngoni-meester Bassekou Kouyate weet ons eens te meer mee te slepen op dit hoogst aanstekelijke schijfje. Aanrader!
Lees verder
door
tim | 13 april 2015 |
Plaatjes |
In zijn geboorteland
Ghana is
Rocky Dawuni een heuse ster en ook in de Verenigde Staten, waar hij nu al heel wat jaren leeft en werkt (Dawuni huwde de Amerikaanse fotografe/producente Cary Sullivan), is hij al lang geen onbekende meer. Rocky's songs werden de voorbije jaren onder andere gebruikt in de computergames
FIFA/FIFA WORLD CUP (
African Thriller, ook terug te vinden in de tracklist van
Branches Of The Same Tree) en
The Sims en ook in populaire televisieseries als
ER,
Weeds en
Dexter dook wel eens een nummer van de Ghanese reggaezanger op.
Branches Of The Same Tree is alweer 's mans zesde album en biedt een aangename mix van roots (
Children Of Abraham,
We Never Stop), gospel (opener
Shine A Light) en highlife/afrobeat (
The Sign en check zeker eens de Bob Marley-cover
Get Up, Stand Up). De ukelele in afsluiter
Island Girl deed ondergetekende dan weer meteen denken aan de Hawaïaanse gospel-reggae van
Joshua Alo.
Lees verder
door
tim | 8 april 2015 |
Plaatjes |
Debashish Bhattacharya mag u gerust beschouwen als een
Riverboat Records veteraan, want deze
Slide Guitar Ragas From Dusk Till Dawn is al het zevende album van de Indische meester op het label. Zoals de titel al aangeeft bespeelt Bhattacharya een zelfontworpen versie van de chaturangui, de Indische variant van de slide-gitaar die een sound heeft die dicht bij de sitar aanleunt. Voor een goede
raga moet men de tijd nemen en zelfs de kortste compositie op dit slechts vijf tracks tellende album, waarvoor Debashish zich liet inspireren door de periode tussen valavond en dageraad, duurt meer dan 8 minuten. Klassieke meditatieve Indische muziek zoals wij die wel kunnen smaken.
www.debashishbhattacharya.com |
www.worldmusic.net |
www.musicwords.nl