Couleur Café 2010 - zondag

Ambiance (Couleur Café 2010)Couleur Café 2010Ook al hadden we na vrijdag en zaterdag ettelijke festival­kilometers in de benen, toch gingen we op zondag dapper verder met concerthoppen op Couleur Café. Talloze uitgeslapen en minder uitgeslapen feestvierders vonden op de laatste festivaldag opnieuw de weg naar het uiterst gezellige stadsfestival dat in totaal 76.000 bezoekers mocht ontvangen. De geur van zweet, zonne­crème, lauw bier en exotische kruiden hadden zich na drie dagen vermengd tot een festivalparfum van formaat. De overige zintuigen richtten we resoluut op wat er on-stage te beleven viel en ook op de derde festivaldag bleek dat een dik belegde boterham te zijn.

Lees verder

Couleur Café 2010 - zaterdag

Publiek (Couleur Café 2010)Couleur Café 2010Het immer kleurrijk en uiterst gezellig festivalterrein van Couleur Café werd ook tijdens de tweede dag volop getrakteerd op tropische temperaturen. In de loop van de namiddag vulde het stoffig terrein in hartje Brussel zich lang­zaam­aan met festivalgangers en vormde uiteindelijk een mensenzee van 27.000 man. Schoon weer, schoon volk en ook een schoon affiche waar oude bekenden en (hopelijk) fijne ontdekkingen broederlijk naast elkaar stonden. Net zoals vrijdag slingerde ons concertspoor onverwoed verder tussen de drie podia in een poging om onze festivalhonger te stillen. Dat het een smakelijk meer­gangen­menu is geworden kunnen we u nu al verklappen.

Lees verder

Couleur Café 2010 - vrijdag

Tijdens Shanel & Bucovina Club Orkestar (Couleur Café 2010)Couleur Café 2010Couleur Café haalde afgelopen week vaker de nationale pers dan we gewoon zijn. De hele hetse rond Beenie Man deed behoorlijk wat stof opwaaien en uiteindelijk verdween de Jamaicaan van de affiche om de gemoederen te bedaren — wie er nu gelijk heeft laten we wijselijk in het midden. Waar we wel een uitgesproken mening over hebben is dat er op de openingsdag van het kleurrijke stadsfestival nog genoeg lekkers op de affiche stond om menig wereld­muziek­liefhebber te doen watertanden. We slingerden vrolijk tussen de vertrouwde Fiesta & Univers tent en het gigantisch hoofd­podium (oftewel de boombox) en vertellen u graag wat we op onze concert­tocht zijn tegen­gekomen. Men volge mijn stoffig spoor.

Lees verder

Richy Pitch - Ye Fre Mi Richy Pitch

Richy PitchRichy Pitch debuteerde midden jaren negentig als deejay in de Londense hiphopclub Scratch. In 2006 kreeg hij de kans om mee te werken aan een project in Ghana en dat leverde uiteindelijk dit album op. Voor Ye Fre Mi Richy Pitch ("Ze noemen mij Richy Pitch" in het Twi) werkte Richy samen met het kruim van de Ghanese hiplife scene (Samini, Reggie Rockstone a.k.a. the godfather of hiplife, etc) en de tagline op de hoes van het album: "A musical journey to Ghana, through the ears of a producer from London.", vat perfect samen waar het hier om draait: highlife, hiplife en afrobeat meet the London club scene.

www.bbemusic.com | www.richypitch.com

Kassav' @ Openluchttheater Rivierenhof

Openluchttheater Rivierenhof 2010Kassav' (Openluchttheater Rivierenhof) — foto © YourtAfgelopen zondag is in Deurne het startschot afgevuurd voor een nieuw seizoen in het Open­lucht­theater Rivieren­hof — het zomerverblijf van de Arenberg. Op het programma een niet onaardige portie wereld­muziek, waaruit we voor u alvast deze aanraders aanstippen: Murga Armada (24 juni), The Original Wailers (8 juli), Antwerp Gipsy Ska Orkestra (16 juli), Mdungu (30 juli) en Manteca (27 augustus). De openings­avond werd toevertrouwd aan de zouk maestro's van Kassav'. Zelf waren we er niet bij — we hadden de Parijse dames en heren twee jaar terug op Couleur Café nog aan het werk gezien — maar de trouwe tropicalidad.be lezer Yourt was wel op post in Deurne en was zo vriendelijk om ons een verslag én een rij foto's te sturen. ¡Muchas gracias, Yourt!

Lees verder

Couleur Café 2010 - preview

Titan stage (Couleur Café 2009)Couleur Café 2010Momenteel wordt het wereldmuziek­festival­seizoen bij onze noorder­buren feestelijk ingezet door Festival Mundial alwaar Tim, gewapend met een microfoon enkele artiesten op de rooster zal leggen. Volgend weekend barst het festival­seizoen in ons land in alle hevigheid los met zowel het Afro-Latino festival (Bree) als Couleur Café (Brussel). Het werd een hart­ver­scheur­ende keuze tussen twee bijzonder boeiende line-ups, maar uiteindelijk besloten we om de tropicalidad.be tenten drie dagen lang op te slaan in hartje Brussel en aldus nemen we de Couleur Café affiche even onder de loep (middels een berg bewegende beelden).

Lees verder

Samy Izy - Tsara Madagasikara

Samy IzyTsara Madagasikara, het debuutalbum van de Malagassische formatie Samy Izy herbergt een ware schat aan muzikale informatie over het vanille-eiland. Bandleider Samoela Andriamalalaharijaona aka. Samy is dan ook verre van een beginneling; al in 1980 richtte hij Tarika Sammy op, een band die een hele generatie Malagassische muzikanten (Rossy, Maheleo, ..) zou beïnvloeden. Voor dit nieuwe project omringde Samy zich met jong talent, maar zonder de oudere generatie uit het oog te verliezen (zo speelt bijvoorbeeld de op Madagascar als een halve legende beschouwde fluitspeler Rageorge mee op de nummers Ny Tany en Maro). Ontdek met ons typische instrumenten als sodina, valiha, marovany, kabosy of jejy voatova en laat u niet in verwarring brengen als Tsara Madagasikara de ene keer wat West-Afrikaans klinkt (de klank van de valiha-kabosy, een cyther-luit die wat weg heeft van de West-Afrikaanse kora) en er wat verder weer Mozambikaanse en Zuid-Afrikaanse invloeden doorschemeren (Radio Mozambique is ook op sommige plaatsen in Madagaskar te ontvangen).

www.networkmedien.de

Badume's Band - Addis Kan

Badume's BandEen groepje Bretoenen dat zich vol overgave stort op een repertoire van Ethiopische muziek uit de jaren zestig en zeventig, geeft toe het is niet alledaags! Op hun debuut Addis Kan (de titel is een woordspeling waar Addis Kan staat voor de kan of koning van Addis, maar de kan ha diskan, wat vertaald uit het Bretoens iets als vraag en antwoord betekent, is de populairste vorm van traditionele Bretoense muziek) geven de muzikanten van Badume's Band hun interpretatie van oude hits van Ethiopische artiesten als Getachew Debalqe, Tesfaye Lemma of Mahmoud Ahmed (die als gast opduikt in het nummer Fetsum Denq Ledj Nesh). Geen idee of het Amhaars van frontman Eric Menneteau ook echte Ethiopiërs kan overtuigen, maar als we hun aantreden op het Addis Abeba Festival in 2007 als maatstaf nemen, denkt ondergetekende dat daar weinig twijfel moet over bestaan en ook het vertrouwen dat ze kregen van artiesten als Alemayehu Eshete en Mahmoud Ahmed, voor wie ze als backingband fungeerden tijdens Europese tournees, spreekt boekdelen. De Ethiopische muziek lijkt eindelijk aan haar opmars begonnen!

www.innacor.com

Next Stop… Soweto Volume 2 & 3

Next Stop... SowetoNog net op tijd voor het begin van de wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika gooit het Strut Records label ook deel 2 en 3 in hun Next Stop... Soweto reeks op de markt. Volume 2 kreeg als ondertitel Soul, funk & organ grooves from the townships 1969-1976 en focust voornamelijk op de Zuid-Afrikaanse soulscene. Vanaf de jaren zestig keek het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime met een steeds afkeurender oog naar buitenlandse muziekinvloeden. Hoewel het allesbehalve evident was om in die omstandigheden aan muziek te komen (censuur was aan de orde van de dag) wist een kleine soulscene zich toch te handhaven. Op dit schijfje laat Strut u kennismaken met groepen als The Rovers, The Klooks en The Anchors of de Motown en Stax sounds uit de townships van Zuid-Afrika.

Next Stop... SowetoGiants, ministers and makers, jazz in South Africa 1963-1984, volume 3 in de reeks, klinkt meteen een stuk anders. De geschiedenis van de jazz in Zuid-Afrika gaat terug tot de jaren twintig van de vorige eeuw met een glorieperiode in de jaren vijftig en artiesten als de Jazz Epistles en Chris McGregor als grootste sterren. De nummers op deze compilatie komen echter uit de periode 1963 - 1984. In de voor Zuid-Afrika woelige jaren zestig, een periode gekenmerkt door radiorestricties, politieraids en met de Sharpville Massacre (Het bloedbad van Sharpeville was een incident op 21 maart 1960 in Sharpeville, Zuid-Afrika, waarbij de politie het vuur opende op zwarte demon­stranten. Meer dan 20.000 inwoners demonstreerden tegen de pasjeswetten die hen belemmerden in hun bewegings­vrijheid en hen verplichtten om op vordering hun identiteitsbewijs te tonen. De demonstratie was georganiseerd door het Pan-Afrikaans Congres. De politie schoot op de demonstranten, waardoor 69 doden en vele gewonden vielen, red.) als donkerstee dieptepunt, verlieten verschillende van Zuid-Afrika’s grootste namen — artiesten als Hugh Masekela en Miriam Makeba — het land. Toch besloten een aantal vastbesloten muzikanten om moedig door te bijten en op dit schijfje kan u dan ook eindelijk Zuid-Afrikaanse jazzlegendes als saxofonist Dudu Pukwana of drummer Early Mabuza leren kennen. Een van de nummers op het album is het tot noch toe onuitgegeven nummer Next Stop… Soweto van Dollar Brand aka. Abdullah Ibrahim, waaraan deze reeks haar naam ontleende. Sterk staaltje archiefwerk!

www.strut-records.com

Interview met Tommy T @ Botanique

Interview met Tommy T (Botanique)BotaniqueGogol Bordello bassist Tommy T ver­raste vriend en vijand met zijn solo­debuut waarop hij op subtiele wijze dub, reggae en funk mixt met traditionele Ethiopische muziek en ons en passant liet kennismaken met de legende van Prester John (zie interview). Op 13 mei laatstleden was Tommy met Gogol Bordello te gast op Les Nuits Botaniques, maar met ons wou hij het maar al te graag over zijn solo-uitstap hebben.

Lees verder

Ayobaness: The Sound of South African House

AyobanessHet WK Voetbal vindt dit jaar plaats in Zuid-Afrika en met de compilatie Ayobaness: The Sound Of South African House ("ayoba" is een uitdrukking om aan te geven wanneer iets te gek of geweldig is, red.) serveert het Out Here label een schijfje dat daarbij wel eens de perfecte soundtrack zou kunnen zijn. Zoals de titel al aangeeft gaat het hier om Zuid-Afrikaanse house, dansmuziek uit de shebeens die eind jaren negentig evolueerde uit de kwaito. Populaire Zuid-Afrikaanse deejays als Pastor Mbhobho, DJ Cleo en DJ Clock mixen digitale beats, al dan niet afgewisseld met bijdragen van gevestigde Zuid-Afrikaanse waarden als Hugh Masekela, Moses Molelekwa of Mahlatini & The Mahotella Queens, met teksten in lokale talen als het Zoeloe, Xhosa of Tsonga. De grenzen van het wereldmuziekgenre worden steeds vager en een compilatie als Ayobaness toont hoe mooi rond de cirkel ondertussen geworden is. Voor­proeven kan op outhere.de.

www.outhere.de | www.xmd.nl

Interview met Balkan Beat Box @ AB

Interview met Tamir Muskat (Balkan Beat Box) in de ABBalkan Beat Box (AB)Anciènne BelgiqueHun recentste album, Blue Eyed Black Boy, klinkt meer dan ooit als een mondiale juke­box en hun live shows zijn als auditieve roller­coasters. Laat het duidelijk zijn, onder­ge­tekende is een fan van Balkan Beat Box. Voor hun aan­tre­den op het AB podium spraken wij met Tamir Muskat, één derde van het Balkan Beat Box brein en verantwoorde­lijk voor de talloze beats en samples in de Balkan Beat Box sound.

Lees verder

Ethiopische legendes Alemayehu Eshete en Mahmoud Ahmed @ Zuiderpershuis

Alemayehu Eshete & Mahmoud Ahmed @ Zuiderpershuis — foto © Gregory BatensZuiderpershuisHet publiek dat afgelopen zaterdag in het Zuiderpershuis opdaagde voor het dubbelconcert van Alemayehu Eshete en Mahmoud Ahmed varieerde van 8 tot 88 jaar; geen idee of dat eerder te maken had met de aanwezigheid van de twee Ethiopische muzieklegendes of de vlakbij gelegen Sinksenfoor, maar dat zelfs de Ethiopische ambassadeur opdaagde was toch al wel een goed teken.

Lees verder

Palenque Palenque: Champeta Criolla & Afro Roots in Colombia, 1975-'91

Soundway RecordsPalenque PalenqueVoor de compilatie Palenque Palenque: Champeta Criolla & Afro Roots in Colombia, 1975-'91 verlaat het Soundway Records label de haar vertrouwde Afrikaanse wateren om koers te zetten naar de Caraïbische kustlijn van Colombia. Al wil dat nu ook weer niet zeggen dat er geen aan­knopings­punt is met hun vorige compilaties, want Palenque Palenque focust op de door highlife, soukous, kompa en afrobeat beïnvloedde champeta die eind jaren zeventig ontstond in steden als Barranquilla en Cartagena. In 21 nummers een overzicht proberen te bieden van vijfentwintig jaar champeta criolla is misschien over­ambitieus, al blijft dit wel een superleuke introductie! Een en ander voor­be­luis­teren kan op soundwayrecords.greedbag.com.

www.soundwayrecords.com | www.xmd.nl

Raul Paz - Havanization

Raul PazAls muziekrecensenten het over Raul Paz hebben durft de omschrijving "pionier van de new Cuban wave" (een groep jonge Cubaanse musici die in jaren negentig van de vorige eeuw aanspoelden in Parijs, red.) al wel eens vallen; onder­getekende leerde de man en zijn muziek enkele jaren geleden kennen op het Couleur Café festival en houdt het liever bij de omschrijving: het betere Spaanstalige popwerk, hier en daar bijgekruid met invloeden uit hiphop, rock en groove. Deze Havanization is het logische vervolg op Paz' vorige releases op het Naïve label Mulata en Revolucion. Voorproeven kan op naive.fr.

www.raulpaz.net | www.naive.fr