door
pieter | 30 juni 2010 |
Frontstage |
Ook al hadden we na
vrijdag en
zaterdag ettelijke festivalkilometers in de benen, toch gingen we op zondag dapper verder met concerthoppen op
Couleur Café. Talloze uitgeslapen en minder uitgeslapen feestvierders vonden op de laatste festivaldag opnieuw de weg naar het uiterst gezellige stadsfestival dat in totaal
76.000 bezoekers mocht ontvangen. De geur van zweet, zonnecrème, lauw bier en exotische kruiden hadden zich na drie dagen vermengd tot een festivalparfum van formaat. De overige zintuigen richtten we resoluut op wat er on-stage te beleven viel en ook op de derde festivaldag bleek dat een dik belegde boterham te zijn.
Lees verder
door
pieter | 29 juni 2010 |
Frontstage |
Het immer kleurrijk en uiterst gezellig festivalterrein van
Couleur Café werd ook tijdens de tweede dag volop getrakteerd op tropische temperaturen. In de loop van de namiddag vulde het stoffig terrein in hartje Brussel zich langzaamaan met festivalgangers en vormde uiteindelijk een mensenzee van
27.000 man. Schoon weer, schoon volk en ook een schoon affiche waar oude bekenden en (hopelijk) fijne ontdekkingen broederlijk naast elkaar stonden. Net zoals
vrijdag slingerde ons concertspoor onverwoed verder tussen de drie podia in een poging om onze festivalhonger te stillen. Dat het een smakelijk meergangenmenu is geworden kunnen we u nu al verklappen.
Lees verder
door
pieter | 28 juni 2010 |
Frontstage |
Couleur Café haalde afgelopen week vaker de nationale pers dan we gewoon zijn. De hele
hetse rond
Beenie Man deed behoorlijk wat stof opwaaien en uiteindelijk verdween de Jamaicaan van de affiche om de gemoederen te bedaren — wie er nu gelijk heeft laten we wijselijk in het midden. Waar we wel een uitgesproken mening over hebben is dat er op de openingsdag van het kleurrijke stadsfestival nog genoeg lekkers op de
affiche stond om menig wereldmuziekliefhebber te doen watertanden. We slingerden vrolijk tussen de
vertrouwde Fiesta & Univers tent en het gigantisch hoofdpodium (oftewel de
boombox) en vertellen u graag wat we op onze concerttocht zijn tegengekomen. Men volge mijn stoffig spoor.
Lees verder
door
tim | 24 juni 2010 |
Plaatjes |
Richy Pitch debuteerde midden jaren negentig als deejay in de Londense hiphopclub Scratch. In 2006 kreeg hij de kans om mee te werken aan een project in
Ghana en dat leverde uiteindelijk dit album op. Voor
Ye Fre Mi Richy Pitch ("Ze noemen mij Richy Pitch" in het
Twi) werkte Richy samen met het kruim van de
Ghanese hiplife scene (
Samini,
Reggie Rockstone a.k.a. the godfather of hiplife, etc) en de tagline op de hoes van het album: "A musical journey to Ghana, through the ears of a producer from London.", vat perfect samen waar het hier om draait:
highlife,
hiplife en
afrobeat meet the London club scene.
www.bbemusic.com |
www.richypitch.com
door
pieter | 22 juni 2010 |
Frontstage |
Afgelopen zondag is in Deurne het startschot afgevuurd voor een nieuw seizoen in het
Openluchttheater Rivierenhof — het zomerverblijf van de
Arenberg. Op het
programma een niet onaardige portie wereldmuziek, waaruit we voor u alvast deze aanraders aanstippen:
Murga Armada (24 juni),
The Original Wailers (8 juli),
Antwerp Gipsy Ska Orkestra (16 juli),
Mdungu (30 juli) en
Manteca (27 augustus). De openingsavond werd toevertrouwd aan de
zouk maestro's van
Kassav'. Zelf waren we er niet bij — we hadden de Parijse dames en heren twee jaar terug op
Couleur Café nog aan het werk gezien — maar de trouwe
tropicalidad.be lezer Yourt was wel op post in Deurne en was zo vriendelijk om ons een verslag én een rij foto's te sturen. ¡Muchas gracias, Yourt!
Lees verder
door
pieter | 19 juni 2010 |
Affiche |
Momenteel wordt het wereldmuziekfestivalseizoen bij onze noorderburen feestelijk ingezet door
Festival Mundial alwaar Tim, gewapend met een microfoon enkele artiesten
op de rooster zal leggen. Volgend weekend barst het festivalseizoen in ons land in alle hevigheid los met zowel het
Afro-Latino festival (Bree) als
Couleur Café (Brussel). Het werd een hartverscheurende keuze tussen twee bijzonder boeiende line-ups, maar uiteindelijk besloten we om de
tropicalidad.be tenten drie dagen lang op te slaan in hartje Brussel en aldus nemen we de Couleur Café affiche even onder de loep (middels een berg bewegende beelden).
Lees verder
door
tim | 16 juni 2010 |
Plaatjes |
Tsara Madagasikara, het debuutalbum van de
Malagassische formatie Samy Izy herbergt een ware schat aan muzikale informatie over het vanille-eiland. Bandleider Samoela Andriamalalaharijaona aka. Samy is dan ook verre van een beginneling; al in 1980 richtte hij
Tarika Sammy op, een band die een hele generatie Malagassische muzikanten (Rossy,
Maheleo, ..) zou beïnvloeden. Voor dit nieuwe project omringde Samy zich met jong talent, maar zonder de oudere generatie uit het oog te verliezen (zo speelt bijvoorbeeld de op
Madagascar als een halve legende beschouwde fluitspeler Rageorge mee op de nummers
Ny Tany en
Maro). Ontdek met ons typische instrumenten als
sodina,
valiha,
marovany,
kabosy of jejy voatova en laat u niet in verwarring brengen als
Tsara Madagasikara de ene keer wat West-Afrikaans klinkt (de klank van de valiha-kabosy, een cyther-luit die wat weg heeft van de West-Afrikaanse kora) en er wat verder weer
Mozambikaanse en
Zuid-Afrikaanse invloeden doorschemeren (
Radio Mozambique is ook op sommige plaatsen in Madagaskar te ontvangen).
www.networkmedien.de
door
tim | 14 juni 2010 |
Plaatjes |
Een groepje
Bretoenen dat zich vol overgave stort op een repertoire van Ethiopische muziek uit de jaren zestig en zeventig, geeft toe het is niet alledaags! Op hun debuut
Addis Kan (de titel is een woordspeling waar Addis Kan staat voor de kan of koning van Addis, maar de
kan ha diskan, wat vertaald uit het
Bretoens iets als vraag en antwoord betekent, is de populairste vorm van traditionele Bretoense muziek) geven de muzikanten van
Badume's Band hun interpretatie van oude hits van Ethiopische artiesten als Getachew Debalqe, Tesfaye Lemma of
Mahmoud Ahmed (die als gast opduikt in het nummer
Fetsum Denq Ledj Nesh). Geen idee of het
Amhaars van frontman Eric Menneteau ook echte Ethiopiërs kan overtuigen, maar als we hun aantreden op het Addis Abeba Festival in 2007 als maatstaf nemen, denkt ondergetekende dat daar weinig twijfel moet over bestaan en ook het vertrouwen dat ze kregen van
artiesten als
Alemayehu Eshete en
Mahmoud Ahmed, voor wie ze als backingband fungeerden tijdens Europese tournees, spreekt boekdelen. De Ethiopische muziek lijkt eindelijk aan haar opmars begonnen!
www.innacor.com
door
tim | 10 juni 2010 |
Plaatjes |
Nog net op tijd voor het begin van de
wereldbeker voetbal in
Zuid-Afrika gooit het
Strut Records label ook deel 2 en 3 in hun
Next Stop... Soweto reeks op de markt.
Volume 2 kreeg als ondertitel
Soul, funk & organ grooves from the townships 1969-1976 en focust voornamelijk op de Zuid-Afrikaanse soulscene. Vanaf de jaren zestig keek het Zuid-Afrikaanse
apartheidsregime met een steeds afkeurender oog naar buitenlandse muziekinvloeden. Hoewel het allesbehalve evident was om in die omstandigheden aan muziek te komen (censuur was aan de orde van de dag) wist een kleine soulscene zich toch te handhaven. Op dit schijfje laat Strut u kennismaken met groepen als The Rovers, The Klooks en The Anchors of de
Motown en
Stax sounds uit de townships van Zuid-Afrika.
Giants, ministers and makers, jazz in South Africa 1963-1984,
volume 3 in de reeks, klinkt meteen een stuk anders. De geschiedenis van de jazz in Zuid-Afrika gaat terug tot de jaren twintig van de vorige eeuw met een glorieperiode in de jaren vijftig en artiesten als de
Jazz Epistles en
Chris McGregor als grootste sterren. De nummers op deze compilatie komen echter uit de periode 1963 - 1984. In de voor Zuid-Afrika woelige jaren zestig, een periode gekenmerkt door radiorestricties, politieraids en met de Sharpville Massacre (Het bloedbad van Sharpeville was een incident op 21 maart 1960 in Sharpeville, Zuid-Afrika, waarbij de politie het vuur opende op zwarte demonstranten. Meer dan 20.000 inwoners demonstreerden tegen de pasjeswetten die hen belemmerden in hun bewegingsvrijheid en hen verplichtten om op vordering hun identiteitsbewijs te tonen. De demonstratie was georganiseerd door het Pan-Afrikaans Congres. De politie schoot op de demonstranten, waardoor 69 doden en vele gewonden vielen, red.) als donkerstee dieptepunt, verlieten verschillende van Zuid-Afrika’s grootste namen — artiesten als
Hugh Masekela en
Miriam Makeba — het land. Toch besloten een aantal vastbesloten muzikanten om moedig door te bijten en op dit schijfje kan u dan ook eindelijk Zuid-Afrikaanse jazzlegendes als saxofonist
Dudu Pukwana of drummer Early Mabuza leren kennen. Een van de nummers op het album is het tot noch toe onuitgegeven nummer
Next Stop… Soweto van
Dollar Brand aka. Abdullah Ibrahim, waaraan deze reeks haar naam ontleende. Sterk staaltje archiefwerk!
www.strut-records.com
door
tim | 8 juni 2010 |
Interviews |
Gogol Bordello bassist
Tommy T verraste vriend en vijand met zijn
solodebuut waarop hij op subtiele wijze dub, reggae en funk mixt met traditionele Ethiopische muziek en ons en passant liet kennismaken met de legende van Prester John (zie interview). Op 13 mei laatstleden was Tommy met Gogol Bordello te gast op Les Nuits Botaniques, maar met ons wou hij het maar al te graag over zijn solo-uitstap hebben.
Lees verder
door
tim | 7 juni 2010 |
Plaatjes |
Het
WK Voetbal vindt dit jaar plaats in
Zuid-Afrika en met de compilatie
Ayobaness: The Sound Of South African House ("ayoba" is een uitdrukking om aan te geven wanneer iets te gek of geweldig is, red.) serveert
het Out Here label een schijfje dat daarbij wel eens de perfecte soundtrack zou kunnen zijn. Zoals de titel al aangeeft gaat het hier om Zuid-Afrikaanse house, dansmuziek uit de
shebeens die eind jaren negentig evolueerde uit de
kwaito. Populaire Zuid-Afrikaanse deejays als Pastor Mbhobho,
DJ Cleo en DJ Clock mixen digitale beats, al dan niet afgewisseld met bijdragen van gevestigde Zuid-Afrikaanse waarden als
Hugh Masekela,
Moses Molelekwa of Mahlatini & The Mahotella Queens, met teksten in lokale talen als het
Zoeloe,
Xhosa of
Tsonga. De grenzen van het wereldmuziekgenre worden steeds vager en een compilatie als
Ayobaness toont hoe mooi rond de cirkel ondertussen geworden is. Voorproeven kan op
outhere.de.
www.outhere.de |
www.xmd.nl
door
tim | 3 juni 2010 |
Interviews |
Hun recentste album,
Blue Eyed Black Boy, klinkt meer dan ooit als een mondiale jukebox en hun live shows zijn als auditieve rollercoasters. Laat het duidelijk zijn, ondergetekende is een fan van
Balkan Beat Box. Voor hun aantreden
op het AB podium spraken wij met Tamir Muskat, één derde van het Balkan Beat Box brein en verantwoordelijk voor de talloze beats en samples in de Balkan Beat Box sound.
Lees verder
door
tim | 2 juni 2010 |
Frontstage |
Het publiek dat afgelopen zaterdag in het
Zuiderpershuis opdaagde voor het dubbelconcert van
Alemayehu Eshete en
Mahmoud Ahmed varieerde van 8 tot 88 jaar; geen idee of dat eerder te maken had met de aanwezigheid van de twee
Ethiopische muzieklegendes of de vlakbij gelegen Sinksenfoor, maar dat zelfs de Ethiopische ambassadeur opdaagde was toch al wel een goed teken.
Lees verder
door
tim | 1 juni 2010 |
Plaatjes |
Voor de compilatie
Palenque Palenque: Champeta Criolla & Afro Roots in Colombia, 1975-'91 verlaat het
Soundway Records label de haar vertrouwde Afrikaanse wateren om koers te zetten naar de Caraïbische kustlijn van
Colombia. Al wil dat nu ook weer niet zeggen dat er geen aanknopingspunt is met
hun vorige compilaties, want
Palenque Palenque focust op de door
highlife,
soukous,
kompa en
afrobeat beïnvloedde
champeta die eind jaren zeventig ontstond in steden als
Barranquilla en
Cartagena. In 21 nummers een overzicht proberen te bieden van vijfentwintig jaar champeta criolla is misschien overambitieus, al blijft dit wel een superleuke introductie! Een en ander voorbeluisteren kan op
soundwayrecords.greedbag.com.
www.soundwayrecords.com |
www.xmd.nl
door
tim | 1 juni 2010 |
Plaatjes |
Als muziekrecensenten het over
Raul Paz hebben durft de omschrijving "pionier van de new Cuban wave" (een groep jonge Cubaanse musici die in jaren negentig van de vorige eeuw aanspoelden in Parijs, red.) al wel eens vallen; ondergetekende leerde de man en zijn muziek enkele jaren geleden kennen op het
Couleur Café festival en houdt het liever bij de omschrijving: het betere Spaanstalige popwerk, hier en daar bijgekruid met invloeden uit hiphop, rock en groove. Deze
Havanization is het logische vervolg op Paz' vorige releases op het
Naïve label Mulata en
Revolucion. Voorproeven kan op
naive.fr.
www.raulpaz.net |
www.naive.fr