door
benjamin | 31 januari 2017 |
Luister |
BaBa ZuLa, de psychedelische avonturiers uit Istanbul, vieren hun 20ste verjaardag met een caleidoscopische compilatie (inclusief cd met dub mixes) met onuitgegeven materiaal. 'XX' is ons album van de week, uit op Glitterbeat Records.
Radio Mukambo kondigt het Afropolitan Festival aan, met centrale gast Fredy Massamba (Congo) in BOZAR, het
Groovalicious festival met Gan Gah (Marokko) in La Tricoterie en ook Baloji (Congo) in Pllek (Amsterdam).
Lees verder
door
tim | 28 januari 2017 |
Plaatjes |
Opnieuw opnemen in hun thuishaven
Kidal was en is nog steeds geen optie, maar voor
Elwan ("de olifanten") bleven de heren van Tinariwen toch al een heel stuk dichter bij huis dan voor voorganger
Emmaar uit 2014 (opgenomen in de
Rancha de la Luna in het
Joshua Tree National Park in Californië). Als locatie werd deze keer gekozen voor
M'Hamid El Ghizlane, een oase in het zuiden van Marokko aan de grens met Algerije. De olifanten uit de titel duiken - althans in figuurlijke vorm - op in
Ténéré Tàqqàl (vrij vertaald: "wat is er toch met de woestijn gebeurd?"), een nummer waarin Tinariwen de milities en multinationals, die alles wat in hun pad komt vertrappelen, aanklaagt. Ook op
Elwan maken weer enkele gasten hun opwachting: naast gitaristen
Matt Sweeny en
Alain Johannes, zijn dat ook nog
Kurt Vile (ex-
The War On Drugs) en
Mark Lanegan en het is vooral
Nannuflay, het nummer waarin die twee laatsten hun opwachting maken dat het meest naar Amerikaanse blues nijgt. Wij hebben onze Tinariwen echter liefst zo puur mogelijk, zoals in bonustrack
Fog Edaghân met een heerlijk dromerige intro op fluit.
Tinariwen komt
Elwan op 15 maart live voorstellen in de Brusselse
Ancienne Belgique.
www.tinariwen.com |
www.pias.be
door
tim | 28 januari 2017 |
Plaatjes |
Zoals ondertitel
The Roots Of Subtropical Music In Uruguay 1975-1979 al aangeeft, verzamelde de Uruguayaanse deejay
Selectorchico (Nandy Cabrera) voor
Macondo Revisitado 21 nummers uit de uitgebreide catalogus van het Macondo label. Dat label werd ergens rond 1970 in
Montevideo opgericht door de Chileense zakenman Luis Onel, die voor de naam inspiratie putte uit het oeuvre van
Gabriel Garcia Marquez. In de begindagen focuste Macondo nog voornamelijk op folk, tango, murga en rock, maar vanaf 1975 kwam daar mede onder invloed van arrangeur, componist en trompettist Mario Maldonado verandering in en werden genres als guaguanco, guaracha, porro, vallenato, merengue, cumbia, bomba en plena steeds populairder. Vooral de Porto Ricaanse
plena, een ritme dat zeer compatibel bleek met de Afro-Uruguayaanse
candombe, sloeg aan. Ontdek bands als Conjunto Casino, Las Estrellas De Macondo, Grupo Cubano, Sonora Cienfuegos en vele anderen. Hoewel Uruguay tussen 1973 en 1985 gebukt ging onder een
militaire dictatuur, was het muzikale feestje er blijkbaar niet minder om. ¡Disfrútense!
www.munster-records.com
door
benjamin | 27 januari 2017 |
Luister |
Voor het vijfde jaar op rij selecteert
DJ Mukambo de beste tracks van het jaar op
Radio Mukambo om een onwaarschijnlijke mixtape te maken die van Afrika over Europa naar Latijns Amerika gaat, van de Maghred naar de Caraïben en van Brazilië over Haiti naar Ethiopië. Altijd op zoek naar groovende muziek die de traditionele muziek uit deze regio's naar de 21ste eeuw tillen. Afrobeat, Ethiojazz, Braziliaanse grooves, Afrobass, reggae, Haitiaanse hiphop, calyspo, Losufone grooves, cumbia, breakbeats, Congotronics, Touareg, slam, remixes, dubwise & otherwise, hang tight & join the ride!
Lees verder
door
tim | 24 januari 2017 |
Plaatjes |
Voor
Apikorsim/Heretics ("ketters") keerden
The Klezmatics terug naar de basis. Sterker zelfs, dit is het eerste album van de New Yorkse band waarop geen gasten te horen zijn en dat noch vocaal noch instrumentaal. The Klezmatics kozen natuurlijk niet zomaar voor de titel van dit album; de band wordt wel eens omschreven als The Clash onder de klezmerbands en schuwt wat hun songteksten betreft allerminst de controverse. Zo ook op
Apikorsim/Heretics waarop ons tekstueel vooral het titelnummer (waarin ze stellen dat ongelovigen veel meer plezier beleven dan zeloten) en
Vi Lang? (How Long?), een adaptatie van een revolutionair gedicht van de Joods-Russisch-Amerikaanse anarchistische poëet
David Edelstadt, opvielen. Naar goede gewoonte wordt op
Apikorsim/Heretics in het Jiddisch gezongen, dus als je die taal niet machtig bent, haal je er best de liner notes bij. Dertig jaar nadat ze hun eerste noten speelden in het New Yorkse
East Village zijn The Klezmatics nog steeds zowat the hippest cats in klezmer!
The Klezmatics komen
Apikorsim/Heretics live voorstellen in de Brusselse
Bozar op 30 Januari.
www.klezmatics.com |
www.worldvillagemusic.com
door
tim | 23 januari 2017 |
Plaatjes |
Voor hun nieuwe langspeler, die verschijnt in de prestigieuze
Ethiopiques reeks van Francis Falceto, sloeg de Franse Ethio-groove band
Akalé Wubé (vrij vertaald "mijn schatje" of "mooie vrouw"; de band haalde de naam bij een nummer van de legendarische Ethiopische saxofonist
Getatchew Mekurya) de handen ineen met de Ethiopische muzieklegende
Girma Bèyènè. Bèyènè, die ondertussen rond de tachtig moet zijn, beleefde hoogdagen als pianist, componist en arrangeur in het Addis van de jaren zestig van de vorige eeuw, maar ontvluchtte in 1981 de communistische dictatuur in zijn land om pas in 2008 vanuit de Verenigde Staten terug te keren en te ontdekken dat hij in Addis nog steeds niet vergeten was. Op
Mistakes On Purpose wisselt Akalé Wubé af tussen soulvol en funky (
Enkèn Yèlélèbesh,
Mèslogn Nèbèr,
Mèlèwètesh Menèw), bluesy (
Feqer Endè Krar/Yebèqagnal), jazzy (opener
Tewèdjign Endèhu/Ahun Negèrign, het heerlijke bijna 10 minuten durende
Bèmèlkesh Aydèlem,
For Amha,
Sét Alamenem) en zelfs nijgend naar psychedelische funkrock (
Ené Nègn Bay Manèsh of afsluiter
Tewèdjign Endèhu/Ahun Negèrign), met steeds het parlando van Girma's stem als bindende factor, resulterend in een album dat je zo terugvoert naar het
Ras Hotel (in de gouden jaren zestig de favoriete pleisterplaats van Bèyènè) in downtown Addis!
Akalé Wubé staat op 24 februari samen met Black Flower (maar zonder Girma Beyene) op het podium van
Cultuurhuis De Warande in Turnhout.
www.akalewube.com |
www.budamusique.com |
www.xmd.nl
door
pieter | 18 januari 2017 |
Plaatjes |
Indoluwe is het alter ego van Kelly Margai, die als kind in
Sierra Leone al muzikale dromen koesterde. Het was pas na de overtocht naar Nederland en later ook België dat die droom vorm kreeg. Na wat muzikale omzwervingen begon Kelly in 2007 aan de eerste nummers van zijn debuutplaat die negen jaar later in de (
virtuele)
CD-rekken zou belanden. Een hele tocht met als resultaat een consistent klinkend album met 11 eigen composities, opgenomen met een internationaal collectief muzikanten. Doorheen het album komt voornamelijk afro-pop op de voorgrond met hier een daar wat reggae en dancehall — nummers met die laatste invloeden konden ons het meest bekoren. Als favorieten stip ik graag
Count on Me,
Michel en
Highway Watcher aan. Als die-hard wereldmuziekfanaten had het voor ons iets rauwer gemogen, maar het poppy sausje op dit album zal wellicht een breder publiek aanspreken. Oordeel gerust zelf: het album kun je integraal op
spotify beluisteren.
www.indoluwemusic.com
door
benjamin | 17 januari 2017 |
Luister |
Radio Mukambo blikt vooruit op al het muzikale moois dat 2017 voor ons in petto heeft. Het album van de week is 'Mistakes on Purpose' van Girma Bèyènè &
Akalé Wubé, een samenwerking tussen een Ethiopische veteraan en een Ethiojazz band uit Parijs, geproducet door Francis Falceto (Ethiopiques).
Kijken we uit naar de albums van Grant Phabao & RacecaR (hiphop/afrobeat/reggae), Hoodna Orchestra (Ethiojazz/afrobeat), BaBa ZuLa (psychadub uit Istanbul), Jupiter Okwess (Congo), Karlon (Kaapverdische hiphop) en Gato Preto (kuduro/Afrobass).
Lees verder
door
tim | 16 januari 2017 |
Plaatjes |
Garifuna-ambassadeur
Aurelio Martinez nam de songs voor
Darandi (dat zich laat vertalen als "introductie") op in de Real World Studios van Peter Gabriel in Bath. Het idee was om te trachten Aurelio's aanstekelijke live sound zo goed mogelijk te vatten en zo een aantal van zijn favoriete nummers uit zijn dertigjarige carrière, gaande van
Yalifu, een klaagzang uit Martinez' debuutalbum
Garifuna Soul over Aurelio's vader die in zijn kinderjaren uit het leven van zijn zoontje verdween, tot
Landini, het swingende titelnummer uit Aurelio's derde album, in een nieuw jasje te steken. Je zou
Darandi dus gerust ook kunnen beschouwen als een 'Best Of' compilatie of de perfecte introductie tot het oeuvre van Martinez.
www.aureliomusic.net |
www.realworldrecords.com
door
wouter s. | 13 januari 2017 |
Luister |
Bij Bounty Radio blikken we
ook even muzikaal terug op 2016 in 2 lijsten. Deze week presenteren we onze lijst van beste albums die de revue passeerden in een van de afleveringen.
In de onderstaande aflevering en playlist ontdek je onze 20 aanraders uit 2016.
Lees verder
door
tim | 11 januari 2017 |
Plaatjes |
Wie denkt dat onder het bewind van
Erdoğan in Turkije nu werkelijk alles gecontroleerd en gecensureerd wordt, moet dringend eens het oeuvre van
BaBa ZuLa checken. Met
XX (te lezen als het Romeinse cijfer twintig, maar in combinatie met de suggestieve hoesfoto natuurlijk ook een knipoog naar X-rated films) vier de Turkse band, die zich voor hun psychedelische sound liet inspireren door de Turkse folkrock pioniers van
Moğollar (Turks voor "Mongolen" en ook wel de grondleggers van de Anatolische rock genoemd), zijn twintigjarige bestaan.
XX is echter niet zomaar een
Best Of compilatie. Osman Murat Ertel, samen met Levent Akman, de oprichter van de band, vat het zelf als volgt samen: "We wanted to have a compilation that was a little different. None of the pieces here are in their original form. Instead, we picked remixes, re-recordings, collaborations, live tracks, all the possibilities, but none of these have been released before. And it's a mix of recording techniques, digital, analogue, tape, mp3.". Het nummer dat de band meteen nationale bekendheid opleverde was
Biz Size Aşik Olduk (vrij vertaald "wij werden verliefd op jou"), dat gebruikt werd voor een gelijknamige televisieserie en ook in de tracklist van
XX terug te vinden is.
XX is bovendien een dubbelalbum geworden en op het tweede schijfje zijn dubversies terug te vinden van de nummers op de eerste CD, waarvoor beroep gedaan werd op artiesten als
Mad Professor,
Dr. Das van
Asian Dub Foundation en
Dirtmusic. Absolute aanrader voor wie Turkije eens van een andere kant wil leren kennen.
www.babazula.com |
www.glitterbeat.com |
www.xmd.nl
door
tim | 11 januari 2017 |
Plaatjes |
Muzikaal gezien is de Portugese singer-songwriter en poëet
Lula Pena altijd al een anachronisme in de moderne fado-scene geweest en zelf omschrijft ze zich nog het liefst als een existentialistische muzikante. Haar discografie is tot dusver uiterst beperkt gebleven en deze
Archivo Pittoresco is dan ook pas Lula's derde album sinds haar uit 1998 stammende debuut
Phados. Alleen begeleid door haar akoestische gitaar verkent ze op dit album zowel fado (of "phado" zoals Pena het liever spelt) als morna, bossa nova, flamenco, Amerikaanse folk en meer, waarbij ze vanuit de eenentwintigste eeuw (
Rose, een nummer van de vorig jaar overleden Braziliaanse componist Ederaldo Gentil of
Pesadelo Da Historia, gebaseerd op een gedicht van de Braziliaanse poëet Ronaldo Augusto) via de zeventiende en achttiende eeuw (
Ojos Si Quereis Vivir) terugkeert tot ergens in de middeleeuwen (
Cantiga De Amigo) en daarbij probleemloos afwisselt tussen Portugees, Frans (opener
Poema/Poème, waarvoor Lula een surrealistisch gedicht van de Belgische dichter
Louis Scutenaire gebruikte), Engels, Spaans (
Ausencia, een nummer van het Chileense icoon
Violeta Parra), Grieks (
Pes Mou Mia Lexi, geschreven door de bekende Griekse componist
Manos Hadjidakis) en zelfs Sardijns (
A Diosa). Aanrader voor poëtische zielen.
Lula Pena komt
Archivo Pittoresco live voorstellen in de Brusselse
AB op 3 februari en in
De Centrale in Gent op 11 mei.
www.lulapena.com |
www.crammed.be
door
benjamin | 2 januari 2017 |
Luister |
[image:radiomukambo.jpg:Radio Mukambo:left:0]]
Sinds 2012 serveert
Radio Mukambo jaarlijks de 30 beste albums van het jaar. Deze week gaat het de 15 allerbeste albums van 2016. Afrobeat, afrofunk, Haitiaanse hiphop, Brazuka beats, Afrikaanse breatbeats en Ethiogrooves loodsen ons naar de top 3:
The Bongo Hop (Latino hiphop grooves),
Konono N°1 meets Batida (Congotronics vs Lusotronics) en
Arat Kilo (Ethiojazz ontmoet de wereld).
Lees verder