door
tim | 19 augustus 2018 |
Plaatjes |
Deze
Dos Gigantes De La Musica Cubana is er zo eentje waarbij de titel al grotendeels duidelijk maakt waar het om gaat. Voor dit album bracht
Tumi Music de Cubaanse gitaarlegende
Eliades Ochoa samen met tres-veteraan Alejandro Almenares. De eerste behoeft nog weinig introductie want is bekend van zijn werk met
Cuarteto Patria en als bandlid van
Buena Vista Social Club en
Afro-Cuban All Stars. Almenares is internationaal wellicht iets minder bekend, maar wordt op Cuba beschouwd als een levende legende en verdiende zijn sporen de afgelopen zeven decennia onder andere bij Trio Oriente, Quinteto Oriente (waarmee hij onder andere het populaire nummer
Mueve La Cintura Mulata opnam, in 2004 als
Mueve La Cintura Mulato nieuw leven ingeblazen door
Omara Portuondo) en het al vernoemde Cuarteto Patria. Alejandro's vader Angel was bovendien de oprichter van La Casa De La Trova in
Santiago de Cuba, een plek waar Ochoa en Almenares elkaar haast wekelijks treffen. Het resultaat is een volledig instrumentaal album vol son en boleros, waarbij de gitaar van Ochoa en de
tres en
requinto van Almenares vanzelfsprekend de boventoon voeren, een enkele keer aangevuld door een fluitsolo van Jorge Pujals Silva (
Pepillito,
Lechero), de saxofoontonen van René Dominguez (
El Son De Vicentico,
Mujercita Linda) of de vioolpartijen van Pedro Alarcon (
La Finca De Vila,
Te Vi Y Te Contemple). Plaatje dat op een zonnige ochtend gegarandeerd een glimlach op uw gezicht zal toveren!
Lees verder
door
tim | 19 augustus 2018 |
Plaatjes |
Nadat
Strut Records vorig jaar al voor een heruitgave van
Mulatu Of Ethiopia, Mulatu Astatke's meesterwerk uit 1967, zorgde, gaat het label door op het ingeslagen pad met deze 'Afro-Latin Soul Vols. 1 & 2', destijds eveneens opgenomen voor Gil Snapper's Worthy Records label, maar een jaartje eerder dan
Mulatu Of Ethiopia. Wie op dit album de typische Ethio-jazz verwacht die het handelsmerk van Astatke geworden is, zal van een koude kermis thuiskomen. Mulatu nam dit album op net nadat hij afgestudeerd was aan het befaamde
Berklee College of Music in Boston en wilde een poging wagen om traditionele Ethiopische muziek te verzoenen met jazz en vooral Latin-invloeden: "I have always felt a deep connection between Latin and African music. I travelled to Cuba and listened to their musicians; the tempo, rhythm and feeling was very similar to different African forms. In the mid-nineteen sixties, I formed a band called The Ethiopian Quintet in New York comprising Ethiopian, Latin and Afro-American musicians – the band included trumpeter and pianist Rudy Houston, who later played with Yambu, and Felix Torres, who played with
La Sonora Ponceña.". De beste tracks op
Afro-Latin Soul (opener
I Faram Gami I Faram, een adaptatie van een Ethiopisch krijgslied, het betoverende
Shagu, het jazzy
One For Buzayhew, het romantische
A Kiss Before Dawn…) klinken als de betere Latin-jazz, maar hier en daar (
Alone In The Crowd,
Love Mood For Two…) roept dit album toch ongewild herinneringen op aan de muzak die u nog hier en daar nog in de lift van een hotel of als wachtmuziek aan de telefoon te horen krijgt. Eentje voor de Mulatu diehards dus, interessant experiment, maar zeker niet het album waarvoor de man blijvend herinnerd zal worden.
www.strut-records.com
door
tim | 19 augustus 2018 |
Plaatjes |
Seven Sisters is het langspelerdebuut van
Don Kipper, een zevenkoppige bende uit het noordoosten van Londen. De titel van het album verwijst naar het
stadsdeel (deel van de
Borough of Haringey) waar het gros van de bandleden gevestigd is; een buurt die bekendstaat on zijn multiculturele karakter. Het mag dan ook niet verbazen dat de sound van Don Kipper een weerspiegeling is van de invloeden die de diverse bandleden dagelijks in en om Seven Sisters kunnen opsnuiven, gaande van de marktkramers van Ridley Road over de drukte van Joodse bakkerijen, laatavondsessies in Dalston's jazzclubs en de houtskoolgeur van Turkse barbecues als je op een vrijdagavond van Green Lanes naar de Kingsland Road loopt. Op dit album een mix van traditionele Griekse (
Opa Ela,
Min Orkizese, origineel van de Griekse rebetiko-componist
Dimitrios Semsis) en Turkse folk (
Gül Ali), Balkan-invloeden (
Hajri Me Ta Dike, een herinterpretatie van een klassieker van de Macedonische diva
Esma Redzepova) en klezmer (
Cassenbaumer Sher), of zoals ze het zelf graag samenvatten: "Traditional music of North-East London!".
Lees verder
door
tim | 19 augustus 2018 |
Plaatjes |
Wie nog eens zin heeft in een uitstekend schijfje vol authentieke Cubaanse son, guajira en trova, moet zeker eens deze
Finca Santa Elena van Arturo Jorge y El Cuarteto Tradicion eens een kans geven. Arturo werd geboren in San Rafael, een dorpje in de landelijke
Granma provincie in het zuidoosten van Cuba. De man ontwierp zelf een dubbele
tres, die hij zelf "octatres" noemde en is voorlopig de enige muzikant op de planeet die het instrument bespeelt. Jorge laat zich voor zijn nummers liefst inspireren door het plattelandsleven in zijn geboortestreek Granma. Arturo wordt vaak vergeleken met Cubaanse helden als
Miguel Matamoros,
Polo Montañez en
Compay Segundo, en in
No Va A Morir La Trova Tradicional steekt hij zijn bewondering voor zijn helden dan ook niet onder stoelen of banken. Niet van zijn eigen hand is titelnummer
Finca Santa Elena, dat gepend werd door
Tumi Music oprichter
Mo Fini en gebruikt werd voor de soundtrack van
Mambo Man, een nog te verschijnen op feiten gebaseerde film over JC, een lokale muziekproducer en -promotor, boer en kleine oplichter die weet te overleven door gebruik te maken van zijn verstand en verbeeldingskracht. Authentieke Cubaanse charme!
Lees verder
door
tim | 15 augustus 2018 |
Plaatjes |
Met de heruitgave van deze
Cachaito gaat
World Circuit Records verder op het pad dat ze eerder al waren ingeslagen met luxe vinyl-releases van onder andere Ruben Gonzalez'
Introducing… Ruben Gonzalez, Ibrahim Ferrer's
Buena Vista Social Club Presents Ibrahim Ferrer, en natuurlijk
Buena Vista Social Club zelf. Dit soloalbum van Buena Vista Social Club bassist
Orlando 'Cachaito' Lopez, de enige muzikant die op alle nummers van Buena Vista meespeelde, dateert oorspronkelijk uit 2001, al mag u data "solo" meteen met een korreltje zout nemen want ook Afro-Cuban All Stars Buena Vista maatjes Miguel 'Anga' Diaz (conga's),
Amadito Valdés (timbalen) en
Ibrahim Ferrer (vocals) werkten aan
Cachaito mee. Voeg daar nog namen als surf-gitarist
Manuel Galban (tevens lid van de Cubaanse
doowop band
Los Zafiros), de Jamaicaanse toetsenist Bigga Morrison, de Amerikaanse funksaxofonist
Alfred 'Pee Wee' Ellis, de Zuid-Afrikaanse trompettist
Hugh Masekela en de Franse hip-hoppionier
DJ Dee Nasty aan toe en je krijgt een ijzersterke internationale all-star cast waarmee het moeilijk fout kon lopen. Het resultaat is een fascinerend album dat natuurlijk hints bevat naar Cachaito's werk met Buena Vista (
Wahira) en Afro-Cuban All Stars (
Conversacion), maar dat vooral stukken jazzier klinkt en zelfs een vleugje hip-hop (
Cachaito In Laboratory) of dub (
Redencion) niet schuwt.
Lees verder
door
tim | 15 augustus 2018 |
Plaatjes |
Als de sound van deze
Maghreb United van
AMMAR 808 herinneringen oproept aan
Targ van het Tunesische
Bargou 08, dan is dat zeker geen toeval, want het brein achter dit project is opnieuw de Tunesische toetsenist
Sofyann Ben Youssef. Voor dit project waarmee Sofyann naar eigen zeggen het muzikale verleden van
de Maghreb wilde laten botsen met de toekomst, liet hij zich inspireren door de sound van de
TR-808, een klassieke analoge drumcomputer van
Roland uit 1980; een toestel waar de naam van de band eveneens naar verwijst: "As soon as you put on distortion, filters, samples, the 808 can shape the sound any way you want. I'm a big science fiction fan; I dream about it. This project is a way to try and build a possible understanding of the world and the musical identity of the world today. It puts everything in a futuristic frame that opens ways to reflect on the present. Experimenting is my way of doing things, and this project is an experiment about a possible future through music and video. The music on
Maghreb United is the past with now and the future with now. I'm trying to weave threads from folklore and mythology into futurism. And I'm not necessarily projecting a positive image; from all we can see, things aren't going in the right direction. What I hope is that it will raise an alarm. It's an album that brings power and traditional music together.".
Lees verder
door
tim | 9 augustus 2018 |
Plaatjes |
Deze
Disques Debs International Vol. 1: An Island Story is de eerste compilatiereeks van één van de belangrijkste Frans-Caribische labels, het Guadeloupse Disques Debs International. Het label werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw opgericht door
Henri Debs en produceerde in de daaropvolgende vijf decennia niet minder dan 300 7inch singles en 200 LP's, in genres variërend van vroege
beguine en bolero's tot zouk en reggae, en daarbij een cruciale rol spelend in de verspreiding van de Frans-Antilliaanse cultuur. Dit eerste volume, samengesteld door Hugo Mendez (
Sofrito) en
Emile Omar (Radio Nova), focust op de vroege jaren van het label, toen nog werd opgenomen in een achterkamer van Henri's winkeltje in
Point-à-Pitre. Naast Henri's eigen kwintet en sextet (
Douce Kombass,
Moin Çe On Maléré met Paul Blamar), zijn onder andere bands als Orchestre Esperanza (
Ou Pas Bel met Jean Leroy) en Orchestre Caribbean Jazz te horen, maar ook jazz-poëet en radiopersoonlijkheid Casimir 'Caso' Létang (
Travail Z'enfants! Chantez Après!) en de folkloristische gwo ka artiest Sydney Leremon (
You You Matayango) maken hun opwachting. Daarnaast haalde Disques Debs ook toerende artiesten als de Haïtiaanse trompettist Raymond Cicault ('À Mon Ami Lucien Jolibois') en de Trinidadiaanse Cyril Diaz (
Feeling Happy) naar de studio. Volume 2 en 3 mag u verwachten in 2019. Unieke inkijk in de Frans-Antilliaanse muziekgeschiedenis.
www.strut-records.com
door
tim | 3 augustus 2018 |
Plaatjes |
Voeg gelijke delen
The Pogues,
Maldita Vecindad en
Rowwen Hèze toe in een blender, even goed schudden en je krijgt
Piñata Protest, een vierkoppige band uit
San Antonio, Texas. Deze 'Necio Nights' is meteen Piñata Protest's de derde langspeler en hun eerste internationale release. Verwacht je aan een stevig Mexicaans feestje waarin frontera genres als
norteño,
huapango norteño en cumbia overgoten worden met stevige punk en ska en een hoofdrol steeds is weggelegd voor het accordeon van frontman Alvaro Del Norte. In de tracklist 10 feestelijke nummers van eigen makelij en één cover van de Mexicaanse norteño-koning
Ramon Ayala (afsluiter 'Tragos Amargos').
www.pinataprotestband.com |
www.kasbamusic.com |
www.xmd.nl