Tony Allen + Seun Kuti & Egypt 80 @ Théâtre National

VrijheidsfestivalSeun Kuti & Egypt 80 (Théâtre National)Het Brusselse Vrijheidsfestival (a.k.a. Festival des Libertés) pakte afgelopen vrijdag uit met een smakelijke dubbel-affiche in Théâtre National: de drummer van Africa 70 én de erfgenaam van Egypt 80. We hebben het hier uiteraard over Tony Allen, Seun Kuti en de twee legendarische begeleidings­bands van afrobeat pionier Fela Kuti. En alsof dat nog niet genoeg was gooiden ze er nog een concert van Oghene Kologbo (gitarist van Africa 70) en een Groovalicious afterparty boordevol afrobeat bovenop. Mede dank­zij DJ Mukambo — de hof­leverancier van tropische muziekjes op Radio Mukambo — zag de eerste Belgische "Felabration" het levenslicht in Brussel en daar wilden we uiteraard een stukje van meepikken.

Lees verder

Marockin' Brass feat. Byron Wallen - Tout Droit

Marockin' BrassVoor Tout Droit sloeg Marockin' Brass, het gnawa-jazz project van en rond saxofonist Luc Mishalle, de handen ineen met de Britse trompettist Byron Wallen. Alle tracks voor Tout Droit werden live opgenomen in de Antwerpse Rataplan, de Gentse Handelsbeurs en De Werf in Brugge en het is natuurlijk op het podium dat de improvisaties van deze formatie het best tot hun recht komen. Op Tout Droit hoorde een flard funk, een streepje reggae en een hoop gnawa-invloeden, maar vooral veel jazz en de muziek van Marockin' Jazz zal daarom ook wellicht eerder fans van dat laatste genre dan wereldmuziekliefhebbers aanspreken.

Lees verder

Interview met Heartwash @ Radio Centraal

Interview met Sillah Ishaga & Bernd Thoné (Heartwash) @ Radio CentraalOp 31 oktober stelt de Antwerpse afro-reggaeband Heartwash in Petrol haar derde langspeler Tesitoo/Ready To Work voor. De ideale gelegenheid om eens met frontman Sillah Ishaga en drummer Bernd Thoné rond de tafel te gaan zitten voor een leuk gesprek dachten wij zo!

Lees verder

Heartwash - Tesitoo/Ready To Work

HeartwashMet Tesitoo/Ready To Work heeft de Antwerpse afro-reggaeband Heartwash een heerlijk schijfje afgeleverd. Frontman Sillah Ishaga gaat deze keer volop voor het Mandinka (uitzonderingen zijn het autobiografische Taxi Driver en Burning In The Ghetto) en je hoort gewoon dat hij zich daar veel comfortabeler bij voelt. Voor de mix deed Heartwash deze keer een beroep op Sen-C P en dan weet je eigenlijk al dat het goed zit (check zeker eens Sen-C P's dubversie van opener Wandiyatehmoola/We Belong Together). Met Tesitoo/Ready To Work zorgt Heartwash voor een reeks oerdegelijke rootsy klinkende afro-reggaenummers-met-een-boodschap waar allerminst op af te dingen valt. Een volgende keer misschien nog enkele traditionele West-Afrikaanse instrumenten toevoegen en het perfecte afro-reggaealbum is binnen bereik.

Heartwash stelt Tesitoo/Ready To Work live voor in Petrol op 31 oktober als onderdeel van Hotel Jamaica.


www.heartwash.be

Hernán Reinaudo Trio - Kuko

Hernán Reinaudo TrioGitarist Hernán Reinaudo behoort tot de top van de hedendaagse Argentijnse tangomuzikanten. In het verleden maakte hij onder andere deel uit van 34 Puñaladas en het Hugo Rivas Quartet, maar voor het Hernán Reinaudo Trio keerde hij terug naar de essentie. Samen met zijn landgenoten Nicolás Enrich (bandoneon en accordeon) en Patricio Cotella (contrabas) en met de Belgische Ananta Roosens (ons reeds bekend van haar werk met La Sieste Du Dromedaire) op viool en trompet, brengt hij op Kuko een mix van tango, klassieke muziek, jazz en flamenco. Dat resulteert in een instrumentaal album dat af en toe wat naar de soundtrack van een film nijgt (een milieu dat Reinaudo absoluut niet vreemd is, want in 2012 componeerde hij al de muziek voor de Argentijnse animatiefilm La Máquina Que Hace Estrellas).

Voor de concerten in Théâtre Molière en N9 zijn we helaas net te laat, maar u kunt het trio wel nog aan het werk zien in Arscene in Hansbeke (30/10), Toogenblik in Haren (31/10), 't Smiske in Asse (01/11) en Muziekclub 't Ey in Belsele (02/11).

www.hernanreinaudo.com

Setenta - Latin Piece Of Soul

SetentaJe hoeft maar even naar het toepasselijk getitelde Latin Piece Of Soul te luisteren om te beseffen dat Setenta goed geluisterd heeft naar de groten uit de Nuyorican salsa en soul scene (wie hier meer pap van lust moet zeker de catalogus van het Fania Records label eens checken). Setenta (de bandnaam is een knipoog naar de jaren zeventig van de vorige eeuw) komt uit Parijs en werd in 2006 opgericht door lead-vocalist en guiro-speler Osman Jr. en brengt een groovy mix van soul, salsa, boogaloo, jazz en hip-hop. Na Funky Tumbao, hun debuut uit 2010, volgt nu deze Latin Piece Of Soul. Opvallend in de tracklist is Ijo Soul, een herwerking van Orlando Julius' gelijknamige hit uit 1966 waarvoor Setenta met de meester zelf samenwerkte. Naast een hoop eigen composities staan in de tracklist van Latin Piece Of Soul ook twee covers: Woo Haa is een herwerking van Woo Hah!! Got You All In Check, in 1996 de eerste grote hit voor Busta Rhymes en hier terug te vinden in een funky Latin versie, maar de versie van Nirvana's Smells Like Teen Spirit had voor ondergetekende niet gehoeven.

Setenta staat op 31 oktober op het podium van Espace Senghor in Brussel.

www.setenta.fr | www.hotcasarecords.com

Papa Touwtjie - Gangster En Andere Poku's

Papa TouwtjieIn de reeks Sranan Gowtu ("Surinaams goud") op het Nederlandse Top-Notch label verscheen nu ook deze Gangster En Andere Poku's, een compilatie van het werk van Johan Eduard Touwslager aka. Papa Touwtjie, Suriname's bekendste reggae-artiest. Touwtjie schreef in zijn korte carrière vooral nummers over de rauwe werkelijkheid waarin hij opgroeide; nummers over armoede maar ook over gangsters (Gangster Master, Gangster (Soor Mie Oenoe Hand)), want hoewel hij een pientere jongen was met een fenomenaal fotografisch geheugen (iets wat hem later ook bij het improviseren van zijn teksten zou helpen), hing hij veel op straat rond en was de verleiding van de rudeboy lifestyle af en toe te groot. Als zijn vrienden hem weer een keertje in het midden van de nacht uit bed komen lichten om "makkelijk geld te gaan halen" loopt het verkeerd af: de eigenaar van de zaak waar ze inbreken, ligt gewapend met een jachtgeweer op de loer en treft Touwtjie in het onderbeen. Omdat zijn vrienden op de vlucht slaan, hij pas de volgende ochtend gevonden wordt en ze hem vervolgens ook nog eens weigeren te helpen in het hospitaal omdat ze hem als een crimineel beschouwen, raakt zijn wonde steeds erger geïnfecteerd en verliest Touwslager uiteindelijk zijn onderbeen. Minder mobiel geworden, legt Touwtjie zich vervolgens volledig toe op zijn muziek, waarbij hij vooral inspiratie haalt uit de Jamaicaanse reggae en dancehall. Papa Touwtjie rapt en toast in het Surinaams, iets wat hem tot dan alleen werd voorgedaan door kawina-muzikant Sam Breeveld.

Lees verder

Addys Mercedes - Locomotora A Cuba

Addys MercedesAddys Mercedes werd geboren in Moa, een industriestadje in het oosten van Cuba, en belandde na heel wat omzwervingen (Gelsenkirchen, Dusseldorf, Tenerife) uiteindelijk met haar gezin in het Duitse Essen. Op Locomotora A Cuba, alweer haar vierde album, serveert Mercedes in het gezelschap van haar man Cae Davis (basgitaar, percussie, backing vocals) en dochter Lia (viool) een mix van pop en rock met invloeden uit Latijns-Amerikaanse en Caraïbische genres als son, rumba, cumbia (titelnummer Locomotora A Cuba, waarin het cumbia-ritme de cadans van een trein imiteert en dat herinneringen oproept aan de klassieker La Collegiala van Rodolfo Y Su Tipica) en reggae. Echt onweerstaanbaar is Rompe El Caracol (vrij vertaald "kom uit je slakkenhuis"), een opgewekt door een accordeonritme voortgedreven dansnummer waarin Addys de mensen oproept om uit hun schulp te komen. Met ballades als Atrapa Los Sueños of Querer De Segunda Mano bewijst Addys, dat ze ook een trager nummer moeiteloos aankan.

Lees verder

Amariszi - Nine Balkan Nights

AmarisziNet als Klavan Gadje is ook Amariszi een Nederlands ensemble dat zijn eigen grotendeels Nederlandstalige kijk (zangeres Merel Simons zingt op Nine Balkan Nights naast in het Nederlands ook nog in het Frans en Engels) geeft op het zigeunergenre. En net als Harrejasses Hotel van Klavan Gadje, verschijnt ook deze Nine Balkan Nights op het I-C-U-B4-T sublabel van Music & Words. Nine Balkan Nights is voor Amariszi zowel muzikaal als financieel een heel avontuur geworden. In de zomer van 2013 trok Amariszi drie weken lang door Bulgarije (waar ze samenwerkten met ex-Le Mystére Des Voix Bulgares zangeres Galina Durmushliyska en het ons reeds bekende Oratnitza), Macedonië en Hongarije en de nummers voor Nine Balkan Nights, een mengeling van live-opnames en studio sessies, werden allemaal op locatie opgenomen. Voor wat de financiering van het album betrof besloten de bandleden van Amariszi dan weer om hun fans aan te spreken en die via crowdfunding tot een bijdrage te bewegen. Verwacht trouwens niet louter zigeunermuziek, want op Nine Balkan Nights zijn net zo goed invloeden uit swingjazz (More Than Flowers), reggae (Sunny Lake) en zelfs een flard Franse musette te horen.

www.amariszi.nl | www.musicwords.nl

Tony Allen - Film Of Life

Tony AllenHoewel Tony Allen waarschijnlijk voor de rest van zijn carrière vereenzelvigd zal blijven met het afrobeatgenre bewees hij in het verleden al meermaals zijn veelzijdigheid als muzikant. Ook op Film Of Life staan weer een aantal pure afrobeat-tracks: opener Moving On, waarin Tony terugblikt op zijn carrière, het geweldige African Man, Ire Omo, waarvoor hij het gezelschap kreeg van de Nigeriaanse vrouwenband Adunni & Nefretiti en het eerder ingehouden Boat Journey, een rechtstreekse waarschuwing aan Afrikanen die de gevaarlijke overtocht naar Europa willen wagen. Op dit album vind je echter net zo goed seventies psychedelica en funk (Ewa, Afro Kungfu Beat) en de doorleefde vocals van Kuku (die wij leerden kennen dankzij zijn bijdrage op de compilatie Red Hot + Fela) in afsluiter Tony Wood, geven het nummer een negrospiritual-tintje.

Lees verder

Glitterbeat: Dubs & Versions 1

Glitterbeat: Dubs & Versions 1Voor Glitterbeat: Dubs & Versions 1 nodigde het Glitterbeat Records label een reeks producers uit om een aantal nummers uit de Glitterbeat catalogus een makeover te geven. De eerste release die in 2013 op het label verscheen was de 12inch Mark Ernestus Meets Ben Zabo en Wari Vo Dubwise en Danna Dubwise werden symbolisch ook in de tracklist van Glitterbeat: Dubs & Versions 1 opgenomen. Zoals de titel al enigszins aangeeft gaat het hier niet uitsluitend om dubversies (zo klinkt Be Ki Don (Cockpit Dub) van Schneider TM eerder als elektro, is Harmonious Thelonious' Danna (Healing Remix) pure afro-techno en gaf de Zuid-Afrikaanse producer Nozinja Aminata Wassidjé Traoré's Tamala het shangaan electro kleurtje waarvoor hij bekendstaat), maar onze voorkeur ging toch uit naar de tracks die door dubveteraan Dennis Bovell onder handen genomen werden (opener Ayé Go Mila Dubwize, origineel van Samba Touré, en Itous Dubwize, een dubversie van een nummer van Tamikrest). Intrigerende verzameling wereldmuziekremixen voor de eenentwintigste eeuw!

www.glitterbeat.com | www.xmd.nl

Nilza Costa - Revolution, Rivoluzione, Revolução

Nilza CostaNilza Costa is een Braziliaanse uit Ondina bij Salvador da Bahia die in 2006 in het Italiaanse Bologna belandde. In haar muziek verzoent ze jazz, soul, blues en reggae met invloeden uit Braziliaanse samba, candomblé, cantigas de roda (kinderliedjes) en maculelê, waarbij Afrika nooit veraf is. Voor elke track op Revolution, Rivoluzione, Revolução, Costa's langspelerdebuut, lijkt de Braziliaanse zangeres het perfecte evenwicht gevonden te hebben tussen percussie, melodie en stem, waarbij de luisteraar steeds heen en weer geslingerd wordt tussen een jazzclub en een candomblé-ceremonie. Absolute ontdekking!

www.nilzacosta.com | www.studiosoundlab.com

Chancha Via Circuito - Amansara

Chancha Via CircuitoChancha Via Circuito is het alter ego van de Argentijnse producer Pedro Canale die in zijn muziek electro met invloeden uit Braziliaanse ritmes, Paraguayaanse harpmuziek (Sueño En Paraguay) en Argentijnse folklore mixt. De inspiratie voor zijn artiestennaam haalde Canale bij de spoorverbinding die het centrum van Buenos Aires verbindt met de buitenwijken in het zuiden van de stad; een route die Pedro jarenlang zowat dagelijks aflegde. Vrij vertaald uit het Spaans betekent "chancha" zoveel als varken en het is de bijnaam voor de oude Fiat-locomotieven die de treinstellen al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw trekken. Voor de vocale bijdragen op Amansara ("tam" of "mak") zorgen onder andere de Argentijnse rapster Sara Hebe, de Colombiaanse electropop-prinses Lido Pimienta en de Argentijnse folkzangeres Miriam Garcia (die er ook al bij was op Rio Arriba, het vorige album van Chancha Via Circuito). Voor een streepje dubstep zorgt tenslotte Sabiamantis, een samenwerking met Barrio Lindo (Agustín Rivaldo) en Sidirum (Nicolás Bruschi). Intrigerend album voor liefhebbers van elektronische Zuid-Amerikaanse muziek zoals we die al onder andere kenden van Meridian Brothers, La Yegros of Palenke Soultribe.

www.crammed.be

Amsterdam Klezmer Band - Blitzmash + Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra - Imbarca

Amsterdam Klezmer BandHet eerste wat opvalt aan Blitzmash, alweer het elfde album voor Amsterdam Klezmer Band, is het enorme aantal gasten dat de Amsterdamse band voor deze langspeler uitnodigde. Opener Op Je Hoede krijgt een Braziliaans tintje dankzij Lilian Vieira (Zuco 103). Geslaagd is Rokjesdag, een nummer waarvoor Amsterdam Klezmer Band de steun kreeg van Rotfront voorman Yuriy Gurzhy en het Pauni Trio en waarin hip-hop en reggae naadloos versmelten met klezmer en zigeunermuziek en met Bhangra Balkan Style zorgen ze dan weer voor een mix van de zigeunertradities uit de Balkan en de bhangra ritmes uit India. Voor een moderne toets in Ladybirds zorgen dan weer de raps van Cata Pirata (Skip & Die). De muziek van Amsterdam Klezmer Band mag dan vrolijk dansbaar klinken, dat het inhoudelijk af en toe best serieus mag worden bewijzen ze met Tussen Gisteren En Vandaag, een nummer dat door de aanwezigheid van Samira Dainan een licht Arabische toets krijgt en waarin het leven van iemand op de vlucht voor de pogroms in Oost-Europa wordt geschetst. Alweer een geslaagde release van dit Amsterdamse feestorkest!

www.amsterdamklezmerband.com

Barcelona Gipsy Klezmer OrchestraOok Barcelona heeft nu blijkbaar een eigen zigeuner/klezmerorkest. Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra ontstond in 2012 toen elf muzikanten verzamelen bliezen voor een concert in het kader van International Romani Day (7 april). Van die elf muzikanten bleef uiteindelijk een harde kern van zes over en met een extra ruggensteuntje van de Duitse violist Vroni Schnattinger leveren ze nu hun eerste langspeler Imbarca (vrij vertaald "inschepen!") af. Op dit album geeft de band hun eigen interpretatie aan een aantal klassiekers uit het klezmer- en zigeunergenre zoals opener Hévenu Shalom Aléchem of Djelem Djelem. Maar ook minder voor de hand liggende nummers passeren de revue: zo kreeg Hasta Siempre, Commandante, het emotionele eerbetoon van de Cubaanse componist Carlos Puebla aan Ernesto 'Che' Guevara een klezmer makeover en hetzelfde geldt voor La Dama d'Aragó, een traditioneel Catalaans volkslied dat voor Imbarca een zigeunerkleedje kreeg aangemeten. Met nummers als He Tought He Was Italian en Kus Kus voegde Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra tenslotte ook nog een aantal eigen composities aan de tracklist van Imbarca toe. Op zijn minst geslaagd debuut van een band die wij zeker in de gaten blijven houden!

www.bgko.org | www.satelitek.com | www.xmd.nl

Marinah - El Baile De Las Horas

MarinahVoor haar solodebuut koos Marinah (ex-Ojos de Brujo frontvrouw Marina 'La Canillas' Abad) voor een licht verteerbare sound die ze zelf omschrijft als worldpop. El Baile De Las Horas ("de dans van de seizoenen", de horen waren in de Griekse en Romeinse mythologie de godinnen van de seizoenen) is inderdaad een pop-album geworden, maar dan toch eentje dat vrij goed overeind blijft. Marinah liet zich dan ook omringen door een hoop goed volk: voor de flamenco- en rumba-invloeden zorgen flamencogitaristen Dani de Morón en Ruben Labaniegos (Despierto, Iré), een snuifje tango krijgen we dankzij Gotan Project's Philippe Cohen Solal (El Carrusel) en voor wat hip-hop meets cumbia vibes zorgen Ruzzo en Roldan van Orishas in Te Gustó. Met het stevig rockende Aqui Estoy, dat wat ondergetekende net zo goed de opener van het album had kunnen zijn, bevestigt Marinah dat ze er ook na Ojos de Brujo nog steeds staat. Waarvan akte!

Marinah staat samen met haar band The Argonouts op 10 oktober in De Roma in Antwerpen.

www.marinah.es | www.montuno.com | www.worldvillagemusic.com