door
tim | 30 juni 2014 |
Plaatjes |
Alma Afrobeat Ensemble is het geesteskind van Aaron Feder een gitarist uit Chicago. De band zag het levenslicht in 2003, maar kreeg een volledige makeover nadat Aaron in 2006 naar Barcelona verhuisde. Een eerste album,
Toubab Soul, verscheen in 2010, onmiddellijk gevolgd door een geremixte versie,
Toubab Resouled en nu is er dus deze opvolger
Life No Get Dublicate. Feder steekt zijn bewondering voor afrobeatpionier
Fela Kuti niet onder stoelen of banken: samen met hun manager Javi Zarco aka. Pincha Extra Z en
DJ Floro begonnen ze Felabration concerten te organiseren in Barcelona en voor de hoesillustratie van
Life No Get Dublicate werkte Alma Afrobeat Ensemble zelfs samen met
Lemi Ghariokwu, de Nigeriaanse grafisch designer die destijds verantwoordelijk was voor menig hoesontwerp van Fela's albums. Voor de vocals kan de band onder andere beroep doen op de Argentijnse
Lucila Ciocoletto en de Senegalese Babacar 'Baba' Gaye, wat hen toe laat vlot af te wisselen tussen Engels, Frans, Spaans en Wolof en zo hun sound een heel eigen kleurtje te geven. De wereldwijde afrobeatfamilie blijft groeien!
www.almaafrobeat.com |
www.slowwalkmusic.com |
www.xmd.nl
door
tim | 30 juni 2014 |
Plaatjes |
Het Duitse
Out Here Records trok deze keer naar
Kenia waar ze rapper
Octopizzo tegen het lijf liepen (niet hun eerste bezoekje aan het Oost-Afrikaanse land trouwens, want ook voor de compilatie
BLNRB, Welcome To The Madhouse uit 2011 trokken ze al naar Nairobi). Voor Octopizzo (geboren Henry Ohanga) lijkt alles rond het cijfer acht te draaien: zijn moeder vertelde hem dat hij als baby zijn ogen pas acht dagen na de geboorte opende, zijn favoriete dier is de octopus, de "h" is de achtste letter van het alfabet en staat zowel voor hip-hop als voor Henry en tenslotte is het ook het nummer van de
matatu minibus die je van het centrum van
Nairobi naar
Kibera, de slum waar Octopizzo opgroeide, voert. In de gastenlijst van het album een hoop namen die, met uitzondering van de Keniaanse
Muthoni The Drummer Queen (die we ons nog herinnerden van
haar samenwerking met Fredy Massamba) bij ons niet echt een belletje deden rinkelen (Sage Chemutai,
Amina, Octopizzo's dochter Tracy,
Antoneosoul,
Kayvo-Kforce). Octopizzo wisselt vlot af tussen Engels en Swahili, maar voor de rest had
Chocolate City (een verwijzing naar Kibera, waar zowel de onverharde wegen als de verroeste golfplaten daken de kleur van chocolade hebben) net zo goed uit de Verenigde Staten kunnen komen; voor hip-hop fans is dat ongetwijfeld een extra argument om zich dit album aan te schaffen, voor wereldmuziekliefhebbers dan weer net iets minder.
www.outhere.de |
www.octopizzo.com |
www.xmd.nl
door
tim | 16 juni 2014 |
Plaatjes |
Na een hiatus van iets meer dan een jaar, tijd die hij spendeerde om het landbouwbedrijf van zijn familie in
Ivoorkust terug op poten te zetten, is
Tiken Jah Fakoly terug met
Dernier Appel, een album waarvoor hij verder het pad volgde dat hij al was ingeslagen voor
L'Africain (2007) en nog meer voor
African Revolution (2010): Afrikaanse instrumentatie, meer Engelstalige nummers en ook producers Jonathan Quarmby en Kevin Bacon zijn opnieuw van de partij. In zijn Engelstalige teksten is Tiken soms nog iets te simplistisch en dus vielen wij als vanouds meer voor de Franstalige en Afrikaanse tracks (
Dakoro, afsluiter
Saya) op
Dernier Appel.
Tata, een nummer dat ook al terug te vinden was op Tiken's
Cours D'Histoire album (1999) verdient een speciale vermelding: het nummer is opgedragen aan Tiken's eerste liefde die in Ivoorkust achterbleef nadat Tiken richting Europa vertrok. Op het vorig jaar verschenen
Mystic Power album van
Alpha Blondy stond al het duet
Reconciliation dat de verzoening tussen de twee Ivoriaanse reggaehelden moest symboliseren en Tiken en Alpha doen het nog eens over voor
Diaspora, helaas niet meteen het sterkste nummer op
Dernier Appel. Andere gasten die in de tracklist opduiken zijn de Sierra-Leonees-Duitse singer-songwriter
Patrice en de Nigeriaans-Duitse zangeres
Nneka. Wat die duetten betreft kon de revamp van Max Romeo's
War Ina Babylon, die op
Dernier Appel naadloos overgaat in
John Lennon's
Give Peace a Chance, ons niet echt bekoren wegens te commercieel klinkend, maar
Human Thing met Nneka is dan weer wel één van de pareltjes uit de tracklist. Met de titel van het album wilde Tiken aangeven dat het Afrikaanse continent op een kruispunt in zijn geschiedenis staat; het is nu of nooit en tijd voor een laatste oproep tot eenheid.
Tiken Jah Fakoly staat op vrijdag 27 juni aanstaande op het Titan-podium van
Couleur Café!
www.tikenjah.net |
www.universalmusic.fr
door
tim | 16 juni 2014 |
Plaatjes |
Het
wereldbeker-circus van FIFA draait inmiddels op volle toeren en dus blijven ook wij nog maar wat in Braziliaanse sferen hangen.
Sergio Mendes (voor wie hem niet meteen kan plaatsen, de man zal voor eeuwig en een dag vereenzelvigd blijven met de wereldhit
Mais Que Nada) stelt ons zijn nieuwe langspeler
Magic voor, een album dat net zo goed
Sergio Mendes And Friends had kunnen heten, want Sergio nodigde voor elk nummer een gast uit. In de gastenlijst duiken naast een aantal andere Braziliaanse muzieklegendes (
Carlinhos Brown,
Milton Nascimiento) ook nieuwe gezichten uit de Braziliaanse scene op (
Seu Jorge,
Maria Gadu,
Ana Carolina). Met
Will.I.Am en
John Legend werkte Mendes ook al samen voor
Timeless uit 2011 en natuurlijk kon ook
One Nation, Sergio's bijdrage voor het FIFA WK niet op
Magic ontbreken. 'Magic' slingert heen en weer tussen pop, samba, bossa nova, jazz en nog een half dozijn genres en klinkt daardoor als een tijdloos album dat verschillende decennia overkoepelt. Voor de geïnteresseerden voegen we tenslotte nog toe dat de hoes van het album het werk
Pianist van de Braziliaanse schilder
Claudio Souza Pinto is.
Sergio Mendez komt 'Magic' op 15 juli live voorstellen in het Antwerpse
Openluchttheater Rivierenhof.
www.sergiomendesmusic.com |
www.okeh-records.com
door
tim | 16 juni 2014 |
Plaatjes |
De voorbije jaren verschenen op het Piranha label al zes volumes vol
raqs sharqi, in het westen simpelweg bekend als buikdansmuziek, samengesteld door de gereputeerde buikdanseres
Jalilah (geboren Lorraine Zamora Mutke Chamas), die hiervoor samenwerkte met Mokhtar Al-Said (dirigent van het Egyptsische El Ferka el Mesaya orkest), Hossam Shaker (studeerde af aan het Higher Institute of Arabic Music in Cairo en is nu een veelgevraagd dirigent en componist in de Arabische muziekwereld) en Ihsan Al-Mounzer (studeerde aan het
Lebanese National Higher Conservatory of Music en het
Cairo Conservatory en is net als Hossam Shaker een veelgevraagd componist in de Arabische muziekwereld). Uit die zes volumes zijn nu de meest aanstekelijke nummers geselecteerd voor
Stage Cuts, een 'Best Of' compilatie. Arabische aanrader!
www.piranha.de
door
pieter | 13 juni 2014 |
Frontstage |
Vergeleken met de meerdaagse, multi-podium festivals is het Leuvense
Wereldfeest een kleinschalig evenement, maar het heeft desondanks een aardige reputatie opgebouwd in het strikken van straffe muzikale afsluiters. In het verleden passeerden kleppers als
Ba Cissoko (Mali),
The Heptones (Jamaica), Terrakota (Portugal) en
Habib Koité (Mali) de revue en ook dit jaar deden ze hun reputatie eer aan. Hier bij
tropicalidad.be keken we al een tijdje uit naar wie het nieuwe geluid uit
Kinshasa, ofwel
Jupiter & Okwess International in hun line-up mocht opnemen en dit jaar is dat — naast
Sfinks Mixed in juli en
Esperanzah! in augustus — niemand minder dan het Leuvense Wereldfeest.
Lees verder
door
tim | 11 juni 2014 |
Interviews |
Nog nooit was een Wereldkampioenschap Voetbal zo controversieel als
de editie 2014 in Brazilië. We konden dan ook niet nalaten ons favoriete Braziliaanse
afrobeatorkest,
Bixiga 70, enkele prangende vragen over het evenement te stellen. Toetsenist/giarist Mauricio Fleury en baritonsaxofonist Cuca Ferreira staken hun mening dan ook niet onder stoelen of banken; meer nog, de hoes en de titel van hun laatste album,
Ocupai, blijken geïnspireerd door de straatprotesten die Brazilië het afgelopen jaar in rep en roer zetten.
Lees verder
door
tim | 9 juni 2014 |
Interviews |
Ondergetekende heeft al langer een boon voor Ethio-jazz en als er dan een Belgische exponent in het genre opduikt zijn wij er natuurlijk als de kippen bij. Wij zagen
Black Flower, een project van en rond saxofonist/fluitist Nathan Daems aan het werk in de Antwerpse Arenbergschouwburg en kunnen u alvast melden dat de band live nog stukken beter klinkt dan op plaat. Wie hen zelf eens aan het werk wil zien kan de volgende weken terecht op
Borgerrio,
Fête de la Musique in Luik en het
Copacobana Festival en
Gent Jazz Festival. Als opwarmertje serveren we alvast volgend gesprek met bandleider Nathan Daems.
Lees verder
door
tim | 2 juni 2014 |
Plaatjes |
Voor wie de aanhoudende stroom aan
Mais Um Discos releases niet heeft kunnen bijhouden, lanceert het label nu deze dubbelaar met daarop meer dan veertig tracks. Natuurlijk duiken weer een aantal bekende gezichten (
Lucas Santtana,
Graveola,
Rodrigo Amarante,
Metá Metá,
Siba,
Bixiga 70…) uit de Mais Um Discos catalogus op, maar net als op hun voorgaande compilaties (
Oi! A Nova Musica Brasileira! uit 2011 en het vorig jaar verschenen
Daora: Underground Sounds Of Urban Brazil) gaat het vooral om het ontdekken van een hoop nieuw Braziliaans talent. Ons vielen de rockinvloeden van de
Cariocas van
Do Amor, de bossa nova meets
brega,
carimbó en guitarrada van
Lia Sophia en het multimedia collectief
Sistema Criolina uit
Brasilia op, maar gaat u vooral zelf op auditieve ontdekkingstocht!
www.maisumdiscos.com |
www.xmd.nl
door
tim | 2 juni 2014 |
Plaatjes |
Deze
Feitiço Caboclo ("de toverspreuk van de Caboclo", met de term
Caboclo worden in Brazilië mensen van gemengde inheemse en Europese afkomst aangeduid) van
Dona Onete is een beetje een vreemde eend in de
Mais Um Discos bijt. Het label heeft zich gespecialiseerd in het promoten van nieuw Braziliaans talent en Dona Onete, die al een stuk in de zeventig is, lijkt niet meteen in dat plaatje te passen. Als je echter weet dat
Feitiço Cabloco pas het debuutalbum is van deze kranige dame, dan lijkt deze release plots een pak meer op zijn plaats. Onete beschouwde zingen nooit als meer dan een hobby en bouwde een carrière uit als professor geschiedenis in
Igarapé-Miri, een dorp op een kleine honderd kilometer van
Belém in het noorden van Brazilië. Haar leven kreeg echter een heel andere wending toen de leden van Coletivo Radio Cipó haar op een dag toevallig hoorden zingen en Dona Onete prompt uitnodigden om een bijdrage te leveren op hun
Formigando Na Calçada Do Brasil album uit 2008. In haar muziek combineert Onete
lundu en
carimbó tot een stijl die ze zelf omschrijft als carimbó chamegado, maar op
Feitiço Caboclo zijn net zo goed invloeden uit
bumba meu boi,
brega en natuurlijk samba terug te vinden. De Braziliaanse ontdekking van het jaar!
Lees verder
door
tim | 2 juni 2014 |
Plaatjes |
Voor
Palenke Soultribe combineren producer/bassist Juan Diego Borda (ook bekend als
Insectosound) en producer/toetsenist Andres 'Popa' Erazo elektronische muziek met ritmes en melodieën uit de Afro-Colombiaanse traditie. Het duo werkte in 2001 al samen voor een gelijkaardig project (Polaina Dinamita) en toen ze elkaar in 2006 terug tegen het lijf liepen in Los Angeles sprong de vonk onmiddellijk weer over. De naam van de band verwijst naar de zogenaamde "palenques", versterkte nederzettingen gesticht door gevluchte slaven, waarvan
San Basilio de Palenque, ondertussen uitgeroepen tot werelderfgoed door
UNESCO, het enige nog resterende voorbeeld is in Colombia. De stevige dansmuziek van Palenke Soultribe, die herinneringen oproept aan groepen als
Buraka Som Systema,
Batida en
Bomba Estereo, is niet helemaal ons ding, maar we kunnen ons levendig voorstellen dat dit in de juiste festivalsetting voor een serieus feestje kan zorgen.
Palenke Soultribe is deze zomer meerdere keren in ons landje te gast en u kunt hen dan ook aan het werk zien op
Sfinks Mixed,
Gentse Feesten,
Esperanzah en
Antilliaanse Feesten!
www.palenkesoultribe.com
door
tim | 2 juni 2014 |
Plaatjes |
Met
Jaam Dong ("alleen maar vrede", maar natuurlijk ook een verwijzing naar "Jamdown" of Jamaica) is de Senegalese rapper/singjay
Lëk Sèn al aan zijn derde langspeler in iets meer dan een jaar tijd toe, maar wie daarbij gaat denken dat kwaliteit dan wel voor kwantiteit zal moeten wijken, is eraan voor de moeite.
Jaam Dong is Sèn's meest reggaegetinte album tot nu toe en hoewel wij ook genoten van zijn vorige werk, schiet hij met dit album pas echt raak. Voor de kers op de taart zorgen gastvocalisten als Julia Sarr (Senegalese mezzosopraan en veelgevraagde backing vocaliste die in het verleden al samenwerkte met onder andere Youssou N'Dour en
Lokua Kanza), Méta Dia (bekend van
Meta and The Cornerstones, die Lëk Sèn hier bijstaat in
Aluleen) en de jonge Franse reggaeleeuw
Lexon (
Ring Di Alarm). Uitstekend Afrikaans reggaealbum!
www.leksen.com |
www.jahsencreation.com