door
tim | 28 april 2017 |
Frontstage |
Acht jaar geleden is het ondertussen alweer dat wij naar Amsterdam trokken om aldaar de nachtegaal uit Wassoulou te kunnen
interviewen.
Oumou Sangare is ondertussen van label veranderd — haar nieuwe album verschijnt niet langer op
World Circuit maar op het kleinere
No Format — en kwam afgelopen donderdag het splinternieuwe
Mogoya voorstellen in
Bozar.
Het eerste nummer dat we uit dat nieuwe album te horen krijgen is
Kamelemba, een aanklacht tegen mannen die het nodig vinden om hun vrouwen te bedriegen en vreemd te gaan. De band bestaat uit bas (Elise Blanchard), gitaar (Guimba Kouyate), kamele ngoni (Abou Diarra), keyboards (Alexandre Millet), en hoewel er van een tama of talking drum geen sprake is, wordt dat gemis prima opgevangen door drummer Jon Grandcamp.
Lees verder
door
wouter s. | 25 april 2017 |
Luister |
Episode 36 van Bounty Radio bevat 10 essentiële Spaanse Rumba nummers, geselecteerd door DJ Panko (Ojos De Brujo, Electro Rumbaiao). Daarnaast enkele nummers uit knappe nieuwe albums van ÌFÉ, Thornato en Lagartijeando, plus te verschijnen materiaal van Dona Onete en Mina.
Lees verder
door
benjamin | 24 april 2017 |
Luister |
Radio Mukambo kijkt deze week vooral naar Afrika met twee albums van de week: 'Mogoya' van de Malinese sterzangeres Oumou Sangare en 'Around Félicité' (soundtrack) van Kasai Allstars. Sangare stelt haar zevende plaat donderdag voor bij BOZAR en de film 'Félicité' gaat zaterdag in première bij BOZAR.
Verder luisteren we naar nieuws singles: van de Brusselse cumbiarockers La Chiva Gantiva, van Poly-Rythmo de Cotonou, van Borchi vs Ozferti, plus 2 tracks van de EP van FurmigaDub uit noordoost Brazilië. Zonder de concerten van Dele Sosimi en BaBa ZuLa te vergeten!
Lees verder
door
tim | 24 april 2017 |
Plaatjes |
Hoewel de band het gros van de nummers op deze
Around Félicité voor zijn rekening nam, is dit geen nieuwe langspeler van het Congolese
Kasai Allstars, maar wel de soundtrack bij
Félicité, een film van de Senegalese regisseur
Alain Gomis, die zich dan weer wel helemaal in het universum van Kasai Allstars afspeelt. Het hoofdpersonage in de film, Muambuyi, vertolkt door Vero Tshanda, is een trotse vrijgevochten vrouw die zangeres is bij Kasai Allstars en doorheen de film moet proberen haar zoon uit de greep van de straten van Kinshasa te houden. Naast de nummers van Kasai Allstars zijn er op
Around Félicité ook nog drie composities van de Estse componist
Arvo Pärt terug te vinden, vertolkt door het
Orchestre Symphonique Kimbanguiste; nummers die ons wat deden terugdenken aan de soundtrack die
Ennio Morricone destijds componeerde voor
The Mission. Kers op de taart is een tweede schijfje,
Félicité Remixes met daarop nog eens 10 remixen door onder andere
Clap! Clap!, Daedalus,
Africaine 808 en
RAMZi.
www.crammed.be |
www.felicite-lefilm.com
door
pieter | 24 april 2017 |
Frontstage |
Dat de jongste telg van de
afrobeat pionieer
Fela Kuti hier op handen gedragen wordt hoeven we je niet meer te vertellen, al is het toch al weer
van 2014 geleden dat we
Seun Kuti en de zijnen live aan het werk hebben gezien. Sindsdien moesten we qua studiowerk ook wat op onze honger blijven zitten, op een remix EP (
Higher Consciousness, 2015) en een reguliere EP (
Struggle Sounds, 2016) na. Hoog tijd dus voor een update op plaat alsook op de planken. Voor dat laatste moesten we afgelopen zaterdag in
Het Depot in Leuven zijn.
Lees verder
door
tim | 19 april 2017 |
Plaatjes |
Met
Lamomali ziet zanger en componist
Matthieu Chedid aka. M een droomproject gerealiseerd. Voor dit album werkte de Frans-Libanees-Egyptische muzikant samen met kora-virtuozen
Toumani en Sidiki Diabate en voor de vocale gedeeltes nodigde hij dan weer gasten als
Amadou & Mariam,
Oxmo Puccino,
Mamani Keita,
Santigold en vooral
Fatoumata Diawara, die in maar liefst vijf nummers te horen is, uit. Hoewel M in Parijs al meer dan twintig jaar met Malinese muzikanten samenwerkt, blijft hij zichzelf toch een beetje als een buitenbeentje beschouwen; vandaar ook de titel van het album,
Lamomali, een woordspeling op Mali en anomalie. Opener
Manitoumani is een ode aan Toumani Diabate en zijn instrument de kora en met het disco-getinte
Bal De Bamako, een van de aanstekelijkste nummers op
Lamomali, doet M hetzelfde voor de Malinese hoofdstad Bamako. Voor
Cet Air gaat M dan weer de dubby afro-reggae toer op en in
Le Bonheur verweeft hij traditionele Malinese muziek op een betoverende manier met klassieke vocalen en elektronica. Vanwege het onderwerp van en het grote aantal gasten dat opduikt in
Solidarité (
Ibrahim Maalouf, Sajay Khan, Santigold,
Seu Jorge,
Youssou N'Dour, Chacha…), alweer funky disco, doet het nummer wat denken aan een moderne versie van benefietsingles als
Do They Know It's Christmas of
We Are The World. Het meest traditionele nummer op
Lamomali is
Mama waarvoor Mamani Keita de krachten bundelde met Moriba Diabate. De grootmoeder van M was auteur en poëet
Andrée Chedid, en het citaat uit haar gedicht
Toi, dat ook op de hoes van het album prijkt, vat de gedachtegang achter dit project perfect samen: "Toi, qui que tu sois, je te suis bien plus proche qu'étrange."
Op vrijdag 30 juni komt M dit project live voorstellen op
Couleur Café.
www.labo-m.net |
www.wagram.fr
door
benjamin | 18 april 2017 |
Luister |
De jonge Touareg blues-rockers
Tamikrest zijn op tournée in de Benelux om 'Kidal' voor te stellen, het album van de week op
Radio Mukambo. Daarnaast geven we tickets weg voor Dele Sosimi (afrobeat) in Muziekgieterij (Maastricht), Seun Kuti in Vooruit (Gent) en BaBa ZuLa op het Balkan Trafik festival in BOZAR (Brussel).
Verder luisteren we naar heel wat vette funked-up remixes van AkizzBeatzz. De Griekse producer is zaterdag de internationale gast op de
Groovalicious party in La Tricoterie (Brussel).
Lees verder
door
tim | 15 april 2017 |
Frontstage |
Iets meer dan een jaar na
zijn passage in de Antwerpse Roma was Ethio-jazz legende
Mulatu Astatke opnieuw te gast in ons land.
Voor het de beurt is aan Mulatu en zijn band, krijgen we echter eerst nog
Blue Lab Beats, een duo uit Londen dat naar eigen zeggen een mengeling van jazz en hiphop brengt, gebracht op keyboard, gitaar en sampler, doet ons tijdens de betere momenten denken aan de acid jazz uit de jaren negentig van de vorige eeuw, en bij de wat mindere nummers aan de stukjes muziek die je destijds te horen kreeg als er wat mis liep op televisie en het bordje met "even geduld a.u.b." in beeld kwam. Diegenen die het duo absoluut willen leren kennen kunnen alvast hun nieuwe single
Keep Moving eens checken, in de Ancienne Belgique meteen ook de afsluiter.
Lees verder
door
tim | 12 april 2017 |
Plaatjes |
In de reeks heruitgaven van releases op het Quartin label presenteert
Far Out Recordings na Victor Assis Brasil's
Toca Antonio Carlos Jobim en Jose Mauro's
Obnoxious nu deze
Vocês Querem Mate? ("willen jullie doden?"), het debuut van Piry Reis, beter bekend als Piri; een album dat in zijn originele vinylversie uit 1970 een heus verzamelobject geworden is en op het internet gemakkelijk enkele honderden euro waard is. De persrelease bij
Vocês Querem Mate? maakt gewag van "dreamy and ethereal, groovy Brazilian psych-folk", en daar willen wij ons graag bij aansluiten. Vederlichte flower power uit een periode toen Brazilië nochtans gebukt ging onder een militair bewind (waarnaar de titel van het album natuurlijk een knipoog is).
www.faroutrecordings.com
door
wouter s. | 11 april 2017 |
Luister |
In episode 35 starten we met stevige cumbia sonidera, groovy afrobeat en global beats uit Colombia, Ghana en zelfs Sudan. Ons album van de week, Half Man Half Clap van Supersan tilt global bass naar een nieuw niveau. Je krijgt nog gloednieuw materiaal te horen van Blay Ambolley, Quitapenas en meer.
Ons Album van de Week is deze week
Half Man Half Clap van het Griekse producerduo Supersan. Supersan is het project van Panama Cardoon (Carnibal Records) en Mister Kentro (Balkan Riddims). Op dit debut werken ze samen met een lange lijst gastmuzikanten en -stemmen, waarvan ze de meeste nooit echt ontmoetten. Het album beslaat een breed spectrum van global bass en electronica: je hoort Cumbia, Forró en Afrobeat naast - of gemengd met - Reggaeton, Dancehall, Breakbeat en Moombahton... Naast de sterke vocals van Princesa, MC Zulu en Neguedmundo krijg je ook enkele verrassende instrumentale nummers zoals
Santa Luzia waar Afro-House en Dub elkaar moeiteloos afwisselen. Het album is
hier te verkrijgen.
Lees verder
door
benjamin | 11 april 2017 |
Luister |
Deze week gaan we naar de Caraïben met
Ondatropica. Op tweede album 'Baile Bucanero' voegen Mario Galeano (Frente Cumbiero, Bogota) & Engelsman Will Holland aka Quantic reggae en tropische invloeden aan hun gebruikelijke cumbia & Afro-Colombiaanse sound.
Radio Mukambo kondigt ook een resem concerten aan die je deze maand niet mag missen: Oumou Sangaré (Mali), Orchestra Baobab (Senegal), Mulatu Astatke (Ethiopië), Seun Kuti & Dele Sosimi (Nigeria), Tamikrest (Touareg), BaBa ZuLa (Turkije), Afrikän Protoköl (België/Burkina Faso).
Lees verder
door
tim | 9 april 2017 |
Plaatjes |
Wij dachten eerlijk gezegd dat het lied van
Orchestra Baobab ver uitgezongen was, maar
net zoals bij hun Beninse collega's van Le Tout Puissant Orchestre Poly-Rythmo het geval was, had de Senegalese band een overlijden te betreuren en hebben daarnaast ook nog enkele bandleden andere oorden opgezocht (gitaristen Latfi Ben Jelloun en Barthélemy Attisso verlieten beiden de band). Samen met Balla Sidibe, Rudy Gomis en Thione Seck gold Ndiouga Dieng al sinds het plotse overlijden van Laye Mboup in 1974 als één van de stemmen van Orchestra Baobab en het is dan ook niet meer dan logisch dat de overgebleven bandleden dit nieuwe album aan hem opdroegen. Voor de rest is het business as usual en gaat Orchestra Baobab op
Tribute To Ndiouga Dieng gewoon door waar ze ons achterlieten met het alweer uit 2007 (!) daterende
Made In Dakar. Ndiouga Deng is daarboven ondertussen in goed gezelschap en wij bouwen hier beneden gewoon een stomend Senegalees feestje ter zijner ere!
U kunt het trouwens ook zelf live meemaken, want op 5 mei staat Orchestra Baobab in het kader van het Afrika Filmfestival in Het Depot in Leuven. Allen daarheen!
www.orchestrabaobab.com |
www.worldcircuit.co.uk
door
tim | 8 april 2017 |
Plaatjes |
Het Duitse
Jamaram zette al vaker een dier op de hoes van hun albums: voor
Jameleon uit 2010 was dat een kameleon, voor
Heavy Heavy, het samenwerkingsproject met Acoustic Night Allstars uit 2015 kozen ze voor een olifant, en voor deze
Freedom Of Screech is het een kleurrijke papegaai geworden. De albumtitel is een oproep tot ruimdenkendheid en respect, en is vooral bedoeld als een statement tegen het steeds verder oprukkende isolationistische denken. Het reflecteert zich ook in de nummers op het album, een ware caleidoscoop aan genres gaande van reggae (
Like A Rock,
Never Ever,
Cross The Line) en ska (opener
Back In The Day,
Girlfriend) over hip-hop (
Off My Lawn) en funkrock (
Worlds Apart) tot zelfs wat salsa (
Pa Mi Gente), dancehall met Indische percussie (
We Got The Groove) en singer-songwriter pop (
Honey Bee). Release die even veelkleurig is als de pluimen van de papegaai op de hoes!
www.jamaram.de |
www.turban-records.de
door
benjamin | 5 april 2017 |
Luister |
Heel wat Arabische muziek deze week met
Love and Revenge als album van de week, een nieuw project van de Libanese hip-hop pionier Rayess Bek & visual artist Randa Mirza dat Arabische pop-songs en cinemamuziek mixt met hiphop beats en rock. Acid Arab noemt zijn mix van Arabische sounds met hiphop en electro letterlijk 'Musique de France', terwijl Sofyann Ben Youssef een van de interessantste producers is van Noord-Afrikaanse muziek.
Radio Mukambo kondigt ook concerten aan van Terrakota, Batuk, Bonga, King Ayisoba, Bassekou Kouyaté, Dayme Arocena, Luciano en Les Filles de Illighadad.
Lees verder
door
tim | 5 april 2017 |
Plaatjes |
Met deze
1000 Can Die probeert de Ghanese
kologo-speler (een traditionele luit)
King Ayisoba de traditionele ritmes die hij van zijn vader aangeleerd kreeg naar de eenentwintigste eeuw te tillen. Aangevuld met percussie op guluku,
dundun en bembe trommels en elektronica levert dat een rauwe sound op die zeker niet iedereen zal smaken. En King Ayisoba mag dan traditionele ritmes gebruiken, zijn teksten, afwisselend gebracht in
Frafra,
Twi en Pidgin Engels, zijn dat allerminst. In opener
Africa Needs Africa vat hij mooi de problemen van zijn continent samen: corrupte leiders, jongeren die uit wanhoop richting Europa vluchten en datzelfde Europa dat de Afrikaanse rijkdommen blijft plunderen als was het hun eigendom, titelnummer
1000 Can Die waarschuwt dan weer voor de horror en het menselijke leed die een oorlog kunnen veroorzaken, en
Ndeema gaat over de traditionele manier waarop ze in Ghana huwelijksproblemen oplossen (de vrouw trekt een poosje opnieuw bij haar ouders in). Opvallende gasten op het album zijn reggaelegende Lee 'Scratch' Perry die samen met de Ghanese rapper
M3nsa te horen is in het titelnummer, en de Nigeriaanse saxofonist
Orlando Julius, die opduikt in
Dapagara. Het enige nummer waarin de kologo van Ayisoba niet te horen is, is
Wine Lange, waarin Sakuto Yongo's de honneurs waarneemt op zijn
gonje, een éénsnarige viool. Oude tradities uit het donkere continent nieuw leven ingeblazen.
Het concert in de Brusselse
Ancienne Belgique in het kader van het BRDCST festival hebt u net gemist, maar King Ayisoba staat op 9 april nog in
Het Bos in Antwerpen.
www.kingayisoba.net |
www.glitterbeat.com |
www.xmd.nl
door
tim | 4 april 2017 |
Plaatjes |
De
Togolese trompettist
Daniel Dzidzonu geldt nu al een poosje als een absolute revelatie in de Belgische afrobeat- en jazz-scene. Hoog tijd dus om zijn muziek ook op plaat verkrijgbaar te maken en dat doet
Zephyrus met niet één maar twee vinylreleases tegelijk:
Unknownland en
Vikpomé. Met de titel van dat laatste album, vrij vertaald "kleine ruimte", wil Daniel aangeven dat we nooit mogen vergeten om te genieten van de kleine dingen in het leven, want het zijn net die mooie details die het pad naar iets groters verlichten. Ook al wordt Dzidzonu's sound vaak vergeleken met de vintage afrobeat uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw - zelf omschrijft hij zijn sound liver als "new generation afrobeat" - met een twintigkoppige band toeren is helaas niet meer van deze tijd en dus staat Daniel de ene keer met een trio op het podium, dan weer met een kwintet, en als echt alles uit de kast gehaald moet worden met een zevenkoppige band en twee gastvocalisten. Daniel kreeg zijn eerste bugel al op zeer jonge leeftijd van zijn vader (die zelf percussionist was in het lokale kerkorkest) en bleek meteen een natuurtalent. Vele jaren later verhuisde Dzidzonu naar België waar hij in 2009 een jazzopleiding volgde aan
de muziekacademie van Evere. Voor hij zich uiteindelijk volledig op zijn solocarrière stortte, speelde Daniel nog een tijdje samen met
Oghene Kologbo, destijds nog gitarist bij Fela zelve. Twee keer funky afro-groove van een opkomend toptalent!
U moet alvast zeker niet te vrezen dat u Daniel Dzidzonu deze zomer niet aan het werk zult zien, want de man staat zowat op elk festivalpodium van
Couleur Café over
Kokopelli en
Esperanzah tot
Copacobana en
Sfinks Mundial!
www.danieldzidzonu.com |
www.zephyrusvzw.be
door
tim | 4 april 2017 |
Plaatjes |
Hijaz, het oriëntaalse jazzkwartet rond oed-speler Moufadhel Adhoum en pianist Niko Deman bestaat tien jaar, en om die verjaardag extra in de verf te zetten presenteert de band deze
10 Years: Live Recording, een soort live
Best Of album dat enkel in beperkte oplage verkrijgbaar zal zijn. Al moet u "live" in dit geval zeker niet te letterlijk nemen, want de opnames van de tracks op
10 Years: Live Recording gebeurden in de RTBF studio's ter gelegenheid van het programma
Le Monde est un Village en van enig publiek is dan ook geen sprake. De enige uitzondering is
Aisha dat werd opgenomen in zaal
coStA in Antwerpen. Eid milad saeid (gelukkige verjaardag) Hijaz!
www.hijaz.be |
www.zephyrusvzw.be