door
tim | 25 februari 2011 |
Plaatjes |
Kareyce Fotso is een nieuwkomer op het
Contrejour label. De
Kameroense singer-songwriter lijkt met haar songs terug te willen naar de basis. Vaak enkel begeleid door haar eigen gitaar, doet ze de ene keer wat aan een Afrikaanse
Tracy Chapman denken (
Goun), maar roept ze op andere nummers dan weer een echo van
Zap Mama op (
Pac-Ler Francaise,
Kodjieu) en ook
Rokia Traoré is nooit veraf. Moet nog gezegd dat dit een vrij intiem album is geworden dat naar onze mening een stuk beter in een gezellig zaaltje dan op een festivalpodium zal werken.
www.contrejour.com |
www.kareycefotso.org
Ook
Aly Keïta zocht voor de opvolger van zijn debuutalbum
Akwaba Iniséné terug de eenvoud op en en besloot voor
Farafinka de letterlijke betekenis van het woord "soloalbum" in de praktijk te brengen. Op uitzondering van één nummer na (
Bamana Folie een duet met die andere
balafongrootmeester Kélétegui Diabaté) hoort u een heel album lang alleen Keïta's balafon. West-Afrikaanse ritmes in hun meest pure vorm!
www.contrejour.com |
www.alykeita.com
door
tim | 24 februari 2011 |
Plaatjes |
Sergent Garcia's laatste wapenfeit,
Mascaras, dateerde alweer van 2006. Voor dat album reisde hij naar Mexico, waar hij zich liet inspireren door de lokale muziektradities. Garcia kreeg de smaak blijkbaar serieus te pakken, want ook voor deze
Una Y Otra Vez ging hij de mosterd halen op het Zuid-Amerikaanse subcontinent. Het album werd afwisselend opgenomen in
Valencia en Parijs, maar vooral
Colombia speelde een zeer belangrijke rol; daar werkte Garcia onder andere samen met Erica Muñoz (één van de vocalistes bij
Sidestepper), enkele muzikanten van
La-33, zowat de populairste Colombiaanse salsabands van het moment, en Li Saumet, lead-vocaliste bij
Bomba Estéreo. Ondergetekende leerde de sergeant kennen ten tijde van
Un Poquito Quema'o — Garcia's tweede album uit 1999 dat hem wereldwijd op de muziekkaart zette — en vroeg zich dan ook af of diens sound zijn uiterste houdbaarheidsdatum nog niet had overschreden. Niet dus; titelnummer
Una Y Otra Vez draagt nog het meest Garcia's oude salsamuffin stempel, maar voor de rest gonst dit album van de plezierige ritmes. Tekst en uitleg van de man zelf krijg je in deze
mini-docu.
www.sergentgarcia.com |
www.cumbancha.com |
www.radiotimbo.com
door
tim | 23 februari 2011 |
Plaatjes |
Bij gebrek aan een degelijke bio — het enige dat we over de band te weten kwamen is dat ze verrees uit de assen van
The Millenniums en dat ze op
Mundial Night een indrukwekkende set heeft neergezet — moeten we dit debuut van
Balaxy Orchestra louter beoordelen op muzikale merites; objectiever kan haast niet. Net zoals de bandnaam al enige verwijzing naar de Melkweg bevat, is ook
Wilkey May Trip, de titel van dit debuutalbum, een woordspeling in die richting. Gemakshalve zou men de muziek van Balaxy kunnen klasseren bij het Balkangenre, maar dat is voor ondergetekende toch net iets te kort door de bocht. Natuurlijk zijn er Balkaninvloeden te horen op
Wilkey May Trip, en met een dergelijke blazerssectie in de rangen kan dat ook moeilijk anders, maar daarnaast zorgen de gitaren van Pieter Thys en Roeland Van Noten af en toe voor een serieuze rocktoets en dan zijn er natuurlijk nog de vocals van Assunta Mandaglio, de zangeres met Italiaanse roots wiens naam alleen al doet dromen van verre oorden. Een paar voorsmaakjes vind je op hun
myspace profiel.
www.balaxyorchestra.be |
www.mundialbookings.com
Een stuk fanfaresker gaat het er aan toe bij
Orchestre International Du Vetex die we nog kennen van hun concert op
Balkan Trafik in 2008. De bijna twintigkoppige fanfare ontstond in het Kortrijkse in 2004 met als nobele gedachte het samenbrengen van muzikanten uit Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk; de huidige politieke situatie in ons landje indachtig een bijna nobel streven.
Le Beau Bazar is een heruitgave van het debuutalbum van de band uit 2005 waarvoor Orchestre International du Vetex zich liet inspireren door zowat alle koperblazermuziek uit Oost- en West-Europa en daarbuiten; letterlijk feesten geblazen!
www.oidv.net |
www.vialactea.be |
www.xmd.nl
door
tim | 20 februari 2011 |
Interviews |
Ska Cubano serveert nu al enkele jaren een muzikale mix die zowat een staalkaart van het Caraïbisch gebied vormt. Na een gesmaakte set op
Cameleon Indoor — al hun tweede passage in het Turnhoutse
CC De Warande — peilden we bij frontman, oprichter en absolute cool cat Natty Bo naar het verhaal achter de band.
Lees verder
door
tim | 17 februari 2011 |
Plaatjes |
Bombino had de naam van een hardcore
reggaetonartiest kunnen zijn, maar is in feite het pseudoniem van de jonge Toearegmuzikant Omara Moctar die van het
Cumbancha label de kans kreeg om op hun sublabel Cumbancha Discovery zijn kunsten wereldkundig te maken. Bombino (een verbastering van het Italiaanse "bambino" of "jongetje") groeide op in
Agadez, een stadje op de karavaanroute in centraal
Niger. Zoals de meeste Toeareg, kwam ook Bombino in Algerije en Libië terecht en het was daar dat hij zijn eerste elektrische gitaar in handen kreeg, een instrument dat in Niger trouwens lang verboden bleef wegens te reactionair. Als zijn grootste invloeden citeert Bombino graag
Jimi Hendrix,
Mark Knopfler en natuurlijk
Tinariwen.
Lees verder
door
tim | 17 februari 2011 |
Plaatjes |
Voor wie, net als ondergetekende, wel te vinden is voor de subtiele sensuele charmes van de
bossanova, maar nooit verder raakte dan
Astrud Gilberto's
Girl From Ipanema (
Garota De Ipanema in de originele versie) of
Antonio Carlos Jobim's
Desafinado, zou deze door
Soul Jazz Records samengestelde
Bossa Nova and the rise of Brazilian music in the 1960's wel eens een godsgeschenk kunnen zijn. Op twee schijfjes kunt u kennismaken met de crème de la crème van het genre: van bekende namen als
João Gilberto,
Sergio Mendes en
Baden Powell over de koninginnen van het genre
Elis Regina en
Nara Leão tot artiesten als
Maria Bethânia en
Gilberto Gil, die vanuit
Bahia de Braziliaanse muziek voorgoed zouden veranderen. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, voegt Soul Jazz er nog een 71 pagina’s tellend koffietafelboekje vol prachtige foto’s en een uitvoerige beschrijving van het ontstaan en de ontwikkeling van het genre aan toe. Diegenen die na de aanschaf van deze dubbelaar de smaak helemaal te pakken hebben, kunnen tenslotte nog het luxe fotoboek van de hand van
Gilles Peterson en Stuart Baker, dat vooral de cover art van de originele bossanovaplaten in de kijker zet.
www.souljazzrecords.co.uk
door
tim | 15 februari 2011 |
Plaatjes |
We worden hier bij
tropicalidad.be de laatste tijd bijna doodgegooid met compilatiealbums vol gepimpte wereldmuziekremixen, maar zolang die vol leuke tunes blijven staan is negeren natuurlijk geen optie. Voor
Sono Maison Mere Vol. 1 verzamelde het Franse
Naïve label een zeventiental tracks die de muzikale toekomst van Afrika moeten symboliseren (zie ook het futuristische coverdesign). Dat levert vooral een hoop hiphop op (
Yabaz'abantu van
Mr. Selwyn,
Vagina van
Emmanuel Jal of nog
Saria van
Diata Sya feat.
Mokobé), een genre dat het continent nu al enkele jaren in zijn greep houdt, maar ook een aantal originele remixen (
Africa,
Amadou & Mariam feat.
K'Naan in een
Bob Sinclar mix, the recyclers remix van
Rokia Traoré's
Kôté Don of nog
Issa Bagayogo's
Touba in een
Kabanjak remix) passeren de revue. Afrika is duidelijk nog lang niet uitgezongen!
www.naive.fr
door
tim | 15 februari 2011 |
Plaatjes |
Ladysmith Black Mambazo, werd in 1964 opgericht nadat
Joseph Shabalala een visioen kreeg in een droom. Toen
Paul Simon in 1986 met hen samenwerkte voor zijn ondertussen legendarische
Graceland album, kreeg de band, die tot dan toe enkel bij de zwarte bevolking in
Zuid-Afrika populair was, plots wereldwijde bekendheid. Ladysmith heeft ondertussen al meer dan 50 (!) albums op haar actief en op deze
Songs From A Zulu Farm keren ze terug naar de wereld van hun kinderjaren en de liederen die hun toen werden aangeleerd op de heuvelige weilanden van
KwaZoeloe-Natal. Het mag dan ook niet verbazen dat de titels van verschillende nummers op het album terugverwijzen naar boerderijdieren (
Yangiluma Inkukhu/The Biting Chicken,
Wemfana/Bad Donkey,
Lezenkomo/Praise The Cows and Bulls, ...); al vonden wij de Zoeloeversie van evergreen
Old MacDonald Had A Farm eerlijk gezegd net een stapje te ver gaan. De vocale ritmiek van Ladysmith Black Mambazo heeft na al die jaren nog steeds niets aan overtuigingskracht ingeboet en blijft boeien!
Amandla!
www.mambazo.com |
www.properuk.com |
www.iwelcom.tv
door
tim | 9 februari 2011 |
Interviews |
Een echt journalist rust natuurlijk nooit en als je dan tijdens een verblijf in
Addis Abeba de kans krijgt om een
Ethiopische muzieklegende te interviewen, grijp je die natuurlijk met beide handen.
Alemayehu Eshete had ons
enkele maanden eerder, in het Antwerpse
Zuiderpershuis, al zijn nummer gegeven met de boodschap hem zeker eens te bellen wanneer we in Addis passeerden. Zogezegd zo gedaan en zo kwamen we dus op een zonnige septembermiddag bij een koffietje in het
Ras Hotel in hartje Addis tegenover elkaar te zitten voor volgend gesprek.
Lees verder
door
tim | 8 februari 2011 |
Plaatjes |
Met deze
Debademba zouden we al wel eens heel vroeg in het jaar één van de beste Afrikaanse releases van 2011 in handen kunnen hebben. De Burkinabese gitarist
Abdoulayé Traoré sloeg in 2009 de handen ineen met het opkomende Ivoriaanse talent Mohamed Diaby. Die laatste kreeg al enige bekendheid toen hij in 2007 dankzij Cana Sanga (een televisieprogramma voor nieuw talent gesponsord door niemand minder dan
Oumou Sangare) een bescheiden hit wist te scoren met het nummer
Zouloukalanani. Voor
Debademba, 'grote familie' in het Bambara, werkte het duo samen met een horde aan muzikanten waaronder de Malinese
Fatoumata Diawara, een andere grote belofte voor 2011. Samen creëerden ze voor
Debademba een sound die de ene keer als klassieke West-Afrikaanse desert blues klinkt (
Sidebemonebo), maar evengoed flirt met Arabo- Andalusische invloeden (
Ma Chérie,
Ma) ,
Amadou & Mariam-achtige afro-funk (
Agnankamina) en salsa (
Thomas Sankara, waarop u trouwens de stem van de vermoorde ex-president van Burkina Faso trouwens te horen krijgt). Topalbum!
www.naive.fr |
www.chapablues.com
door
tim | 8 februari 2011 |
Plaatjes |
Vanuit het hoge noorden (lees: het
Finse Lapland) bereikte ons dit albumdebuut van
Jaakko Laitinen & Väärä Raha. Dit vijfkoppige ensemble mixt op geslaagde wijze de
Finse tango met invloeden uit Rusland en de Balkan en deed ondergetekende af en toe ongewild terugdenken aan
Oboroty van
La Minor uit 2009; de sfeer uit een rokerige kroeg dus, waar er heerlijk op los gefeest en af en toe bij een meer melancholisch nummer een stevige
wodka (ja ook Finland staat bekend om die geestrijke drank) achterovergekapt wordt.
Kippikset sille! Voorproeven kan op hun
myspace.
www.helmilevyt.com
door
tim | 7 februari 2011 |
Plaatjes |
Met
Armoei Troef stelt
Campina Reggae de opvolger voor het uit 2008 daterende
Vet En Verstaanbaar. Aan de formule — met humor doorspekte Kempense dialectreggae — is weinig veranderd, al valt toch op dat de meerderheid van de tracks op
Armoei Troef een stuk rootsier klinken. Uitzonderingen zijn het Cubaans geïnspireerde
Zwaartekracht, het funky
Obibini (knipoogjes naar Vangool's muzikale verleden bij bands als
Wawadadakwa of Belgian Afrobeat Association) of het dancehallnummer
Ni OK. Naar hedendaagse normen zou
Armoei Troef eerder een EP genoemd worden, maar Campina frontman Steven Vangool droomt naar eigen zeggen van een vinylversie van het album en dan past dat aantal nummers natuurlijk perfect. Geslaagd tweede hoofdstuk! Integraal te beluisteren op
bandcamp.com.
www.campinareggae.be |
campinareggae.bandcamp.com
door
tim | 7 februari 2011 |
Plaatjes |
Los Callejeros mag dan bij hoog en laag blijven beweren dat ze vooral een livegegeven zijn, feit is dat ondergetekende hun albumreleases ook best kan smaken. Sterker zelfs, met deze
Présente!, opvolger voor hun, uit 2008 daterende, debuut
El Camino Es El Destino, bevestigen ze hun status als beste mestizoband van ons landje. In een wirwar van talen — waarbij
Nifuna Ndoni, een nummer waarin ze naar eigen zeggen maar liefst 28 (!) talen gebruiken, de kroon spant — en stijlen (wij hoorden onder andere flarden
son,
chicha,
zydeco, reggae en cumbia, maar vult u gerust zelf aan) creëerden Los Callejeros een virtuele reis doorheen Latijns-Amerika en de Caraïben; prachtig geïllustreerd door het roetsjbaandesign op de albumhoes. Als u dan ook nog weet dat Los Callejeros voor
Présente! samenwerkte met een hoop goed volk (
Terrakota, Alain 'aLion' Meloen,
Murgalova, ...) dan mag het duidelijk zijn dat u met deze release een leuk schijfje in huis haalt!
Op 12 februari zijn deze rakkers ook live te ontdekken in Het Depot (Leuven)
www.loscallejeros.be
door
pieter | 3 februari 2011 |
Frontstage |
Op een bitter koude avond zoals die van afgelopen zaterdag hunkert een mens al snel naar warmere oorden en die vonden we ook; zij het dan in de vorm van een scheepslading tropische muziekjes in hartje Wilrijk. In
CC De Kern hield
Mundial Bookings een soortement opendeurdag waarbij ze een resem live bands en DJ's uit
hun stal hadden gehaald. Een indoor miniatuurfestival met een werelds gekruide line-up, daar komt u ons uiteraard
frontstage tegen.
Lees verder