door
pieter | 28 juni 2011 |
Frontstage |
Het veelkleurige
Couleur Café festivalterrein ontwaakte op de derde en finale festivaldag onder een stralende zon. De grimmige lucht van vrijdag en zaterdag moest plaats maken voor een
helblauw firmament en de tropische temperaturen vormden de voedingsbodem van een crème van een festivalparfum bestaande uit zweet, verschaald bier, zonnecrème, exotische kruiden en wierook.
Vrijdag en
zaterdag zagen we een indrukwekkend aantal concerten voor onze neus (en lens) passeren en ook op zondag ging de queeste naar tropische klanken onverstoord verder. Tijd dus voor het derde luik van ons festivalverslag, dat naar goede gewoonte rijkelijk voorzien is van kijkmateriaal.
Lees verder
door
pieter | 28 juni 2011 |
Frontstage |
Ook op de tweede festivaldag werd
Couleur Café niet bepaald op tropische temperaturen getrakteerd, maar dat kon duizenden open-minded muziekliefhebbers niet tegenhouden om terug naar hartje Brussel af te zakken. De (wereld)muziek kwam je ook op zaterdag vanuit alle windstreken tegemoet waaien, maar gelukkig hadden we ons
huiswerk gemaakt. Zodoende beschikten we over een uitgestippelde route langs oude bekenden en (hopelijk) enkele fijne ontdekkingen. Men volge mijn (bij momenten modderig) spoor.
Lees verder
door
pieter | 27 juni 2011 |
Frontstage |
Ondanks het kwakkelende weer gingen voor de eerste dag van het kleurrijke stadsfestival
Couleur Café alle
25.000 tickets vlotjes over de toonbank. Het werd dus aardig koppenlopen op het
welbekende terrein van
Tour & Taxis, alwaar de Titan, Univers en Fiesta tent een, op z'n zachts gezegd, eclectische collectie acts huisvestten. En dan vergeten we nog de Dance Club, Move stage, rondlopede
batteria's, Raggaravane, Electrovan en de instant-DJ's van de ontelbare eetkraamjes en dranktenten. We baanden ons een weg door deze muzikale Brusselse hoogmis en vertellen u graag wat we op ons pad tegenkwamen.
Lees verder
door
tim | 22 juni 2011 |
Interviews |
In zijn thuisland
Colombia is hij een levende legende en zowat iedereen in Latijns-Amerika kent zijn naam en toch is het pas nu dat ook wij accordeonkoning
Anibal Velasquez op een podium te zien en vooral te horen krijgen. Wie het
zinderende concert in het Antwerpse
Zuiderpershuis gemist heeft kan dit weekeinde nog herkansen op het
Afro-Latino festival in Bree. Opwarmen kunt u alvast met dit korte interviewtje!
Lees verder
door
pieter | 21 juni 2011 |
Affiche |
Momenteel wordt er keihard
getimmerd en
geknutseld in hartje Brussel en Bree, want volgend weekend barst het festivalseizoen in alle hevigheid los met
Couleur Café en
Afro-Latino festival. Dat twee titanen onder de wereldmuziekfestivals in ons belgenlandje hetzelfde weekend hebben uitgekozen is een bijzonder spijtige zaak, zeker als beide festivals met een boeiende line-up uitpakken. Uiteindelijk viel onze vinger op het kleurrijkste stadsfestival van het land. Daarom nemen we de Couleur Café affiche alvast even onder de loep en destilleren daaruit onze concerttips middels woord én beeld.
Lees verder
door
tim | 18 juni 2011 |
Interviews |
Met zijn dertienen delen ze het podium — het moet het grootste latin-orkest zijn dat ons landje gekend heeft sinds het bijna legendarische
El Tattoo del Tigre — en hoewel van een album nog geen sprake is en ze nog maar een handvol concerten gespeeld hebben zorgt
Zule Max nu al voor een buzz op de zomerfestivals
— zoals volgend weekend op Couleur Café (24 juni, Brussel). Tja, dan moeten wij gewoon meer weten en dus spraken we gewoon af met met frontvrouw en ruggengraat van de band Zulema Hechevarria Blanco voor een gezellig gesprek bij haar thuis op de sofa.
Lees verder
door
tim | 16 juni 2011 |
Plaatjes |
Belahcene Yacine is de vaste
oudspeler bij onder andere Nour en Cheb Balowski. Met
Yacine & The Oriental Groove slaat hij wat dezelfde richting in als
Speed Caravan, maar waar
Mehdi Haddab's muziek eerder trance- en metalinvloeden heeft, is het bij Belahcene Yacine eerder rock, punk en een streepje reggae (al komen nummers als
Saskin of
En Va Emigro aardig bij de sound van Speed Caravan in de buurt).
Abdelkader herkenden we nog als één van de allergrootste hits van
Khaled en
Goumari roept herinneringen op aan de hoogdagen van
Orchestre National de Barbès. Het feit dat er op
Parabòlic vooral in het Catalaans gezongen wordt, geeft het album wel een apart kleurtje.
www.kasbamusic.com |
www.xmd.nl
door
tim | 16 juni 2011 |
Plaatjes |
Na de albums van
Lobi Traoré zorgt het Nederlandse
Xango Music Distribution nu ook voor de verdeling van wat ouder werk op het
Kanaga System Krush label.
Ceremonial Drumming In Modern Bamako dateert uit 2006 en focust op de traditionele percussie van Ibrahima Sarr en zijn band
Danaya Percussion. Niet wereldschokkend, maar leuk voor wie even terug wil naar de basis van de West-Afrikaanse muziek of nog eens wil horen hoe het nu echt moet na het terug thuiskomen van de djembe-les.
www.systemkrush.com |
www.xmd.nl
door
pieter | 13 juni 2011 |
Frontstage |
Het
concertseizoen wordt dit voorjaar gedomineerd door herontdekte wereldmuziekhelden. In januari viel de
highlife van de 74 jarige
Ebo Taylor (
Zuiderpershuis) uit
Ghana behoorlijk in de smaak, in mei vergaapten we ons aan het terug springlevende
Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou (
Espace Senghor) uit Benin en afgelopen vrijdag waren we opnieuw paraat in ons favoriet wereldculturencentrum voor een stukje
Colombiaanse muziekgeschiedenis: de ondertussen 75-jarige accordeonist
Anibal Velasquez en zijn muzikale makkers van Los Locos del Swing — benieuwd.
Lees verder
door
tim | 13 juni 2011 |
Plaatjes |
Is de hele Balkan craze wat op de terugweg of was het gewoon tijd voor wat nieuws? Wat er ook van zij, het
Eastblok label focust met
Swing Diskoteka op een nieuw subgenre dat een mengeling tussen Balkanmuziek, klezmer en de
swingjazz uit de jaren twintig tot veertig van de vorige eeuw moet worden. Al is dat nu ook weer niet iets geheel nieuws want al in de jaren dertig evolueerde uit de swingjazz de zogenaamde
gipsy swing, vooral bekend gemaakt door gitaarvirtuoos
Django Reinhardt. Daar heeft de muziek op deze
Swing Diskoteka echter weinig mee van doen (al heeft een track al
Carantino Manouche toch ergens raakpunten). Burlesque-beats door een hoop artiesten die ook wij via deze verzamelaar leerden kennen. Zou dit de nieuwe hype worden? Wat ondergetekende betreft klinkt het alvast aanstekelijk genoeg! Voorbeluisteren kan op
eastblokmusic.com
www.eastblokmusic.com |
www.xmd.nl
door
tim | 13 juni 2011 |
Plaatjes |
De oplettende lezer zal de naam
Besh O Drom zeker al
eerder op
tropicalidad.be hebben zien voorbijflitsen, maar pas nu belandde er ook daadwerkelijk een album (hun eerste in meer dan vijf jaar trouwens) van deze
Hongaarse band op onze testbank. Gemakshalve zou je kunnen stellen dat Besh O Drom het Balkan-genre naar de eenentwintigste eeuw probeert te tillen. Zeker, op deze
Kertünk Alatt staan nog genoeg authentiek klinkende zigeunernummers (
Csángó Leány), maar de band wordt naar eigen zeggen evengoed beïnvloed door ritmes uit Egypte, Afghanistan,
Armenië of Griekenland waarbij vooral het geluid van de Hongaarse
taragot opvalt. Dat alles levert een fris, modern album op dat ondergetekende er alvast doet naar verlangen om hen eens live aan het werk te zien!
www.beshodrom.hu |
www.narrator.hu |
www.xmd.nl
door
tim | 10 juni 2011 |
Plaatjes |
Bouwdewijn Büch, een te vroeg gestorven Nederlands auteur en notoir mythomaan, beweerde wel eens dat
Goethe, één van zijn grote fascinaties, allesomvattend en overal aanwezig was.
BLNRB (een samenvoeging van de
luchtvaartcodes voor Berlijn en Nairobi), een nieuwe verzamelaar op het
Out Here Records label, zou hem daarin wel eens kunnen bijtreden, want dit unieke samenwerkingsproject tussen Duitse (
Modeselector,
Jahcoozi,
Gebrüder Teichman) en Keniaanse artiesten (Mister Abbas, Kimja,
Nazizi,
Lon' Jon), werd zowaar gesponsord door het
Goethe Institut in Nairobi! Resultaat is een urban blend van vooral hiphop met electro, drum & bass, dancehall en nog een hoop andere invloeden (check bijvoorbeeld zeker eens de niet geringe bijdrage van enkele straathonden op
Living Room). Vernieuwend alleszins, maar dit is ongetwijfeld geen spek naar ieders bek. Interessant experiment.
www.outhere.de |
blog-goethe.de/BLNRB
door
tim | 10 juni 2011 |
Plaatjes |
De uitzondering bevestigt de regel, zo gaat het spreekwoord en de
Kameroense gitarist en songwriter
Roland Tchakounte is wellicht die uitzondering. Zich niets aantrekkend van de hele Mali blues hype die wij nu al enkele jaren gewillig ondergaan, baseert een met een
Gibson gewapende Tchakounte zijn sound op de echte
Amerikaanse blues; muziek die hij ontdekte dankzij een nummer van veteraan
John Lee Hooker. Een enkele keer maakt Tchakounte een uitstapje richting jazz (
Yuna) of een iets swingender Afrikaans ritme (
Yoh Mama,
Soukous Blues). Mocht u de taal waarin de man zich uitdrukt niet meteen herkennen, dat is het
Bamiléké, een dialect uit het westen van Kameroen.
www.roland-tchakounte.com |
www.worldconnection.nl
door
tim | 8 juni 2011 |
Interviews |
Het
concert dat
Le Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou onlangs gaf in de Brusselse
Espace Senghor, was zowat het beste wat ons dit jaar al overkwam. Volledig van zijn sokken geblazen wilde ondergetekende natuurlijk maar al te graag het verhaal achter deze
Beninese groep met bijna mythische allures horen.
Voor we het interview op u los laten geven we nog even mee dat je de heren van Poly-Rythmo binnenkort live aan het werk kan zien op het Afro-Latino festival (25 juni, Bree).
Lees verder
door
tim | 6 juni 2011 |
Plaatjes |
Amper enkele weken na de release van het nieuwe album van
La Pegatina, serveert het
Kasba label ons al de nieuwe langspelers van hun mestizo-broeders van
Zulu 9.30 en La Kinky Beat. Het feit dat ondergetekende het opvallend lichtvoetige en opgewekte
Tiempo Al Tiempo van Zulu 9.30 een pak beter kon smaken dan het recente album van La Pegatina, ligt wellicht aan het feit dat hun sound me als reggaeliefhebber wel ligt, maar ook hun teksten lijken iets meer poëtische diepgang te hebben dan die van La Pegatina. En nog meer goed nieuws:
Tiempo Al Tiempo kun je gratis downloaden op hun webstek
zulu930.com.
www.kasbamusic.com |
www.zulu930.com
Ook
Massive Underground van
La Kinky Beat is grotendeels een reggaealbum, zij het dan van een iets andere orde. De gelijknamige
titeltrack van het album is een UK
dub nummer met loodzware bassen. Van dat kaliber staan er op het album trouwens nog wel een paar songs (
Dance Floor,
Good System), afgewisseld met stevige drum & bass tracks (
Vampires,
Interjungle 2.0). Het toch wat matige Engels van frontvrouw Matahary moet u er helaas wel bijnemen: het Spaanse accent willen wij nog als charmant klasseren, maar teksten als: "...I need you baby for my satisfy" (
Wrong Love) kunnen wat ondergetekende betreft echt niet, al is: "The only good system is a sound system!" (
Good System) dan weer wel leuk gevonden. Niet helemaal bevredigende ervaring dus deze
Massive Underground, al sleuren sommige nummers je moeiteloos de dansvloer op.
www.xmd.nl |
www.lakinkybeat.com