door
pieter | 29 april 2011 |
Affiche |
De afgelopen dagen hebben we al een voorsmaakje van de zomerzon gekregen en binnenkort luiden de lentefestivals het nieuwe festivalseizoen in. Wij gingen alvast eens in de affiches neuzen wat er dit jaar aan wereldmuziek te rapen valt.
Ook dit jaar mag
Mano Mundo (8-9 mei, Boom) het seizoen aftrappen en als headliners blokletteren ze op hun affiche onder andere de van
On my radio wereldberoemde Britse skankers
The Selecter, de
feestgrage Roemeense Balkan fanfare
Mahala Raï Banda en
Habib Koité, het overbekende
gitaarwonder uit
Mali. Aan DJs geen gebrek op Mano Mundo en als we er eentje mogen aanstippen dan kunnen we de heren van
Tsiganization Project (die we begin dit jaar nog
aan het werk zagen) in het gezelschap van de dansende
Yella Gipsy Queens warm aanbevelen.
Het open minded
Kokopelli festival (13-15 mei, Gullegem) krijgt drie dagen lang schoon volk over de vloer. In de
line-up vinden we verrassend veel bekend volk terug, zoals de
home-grown musica mestiza van
Los Callejeros, de
geslaagde wit-hete
soukous van
S.W.A.N., de inlandse
multicuturele fanfare
Orchestre International du Vetex, de
sympathiekste Siciliaanse trompettist
Roy Paci, de in Brussel
aangespoelde Toaregs van
Kel Assouf en ook de Argentijnse en Columbiaanse
straatmuzikanten van
Che Sudaka.
De webstek van het Leuvense
Wereldfeest (28 mei, Leuven) hinkt nog wat achterop, maar
uit goede bron hebben we vernomen dat we in de muzikale line-up namen als de illustrere Bhelli (die een portie warme
Congolese rumba zou serveren), de Leuvense Murga oftwel
Murgalova en headliner
Terrakota (dé
voortrekkers van de Lisboa fusão uit Portugal doen het zowel op
plaat als
live voortreffend) kunnen verwachten. Wie weet worden daar nog enkele smakelijke namen aan toegevoegd.
Op
Sfinks Mundial (2 juni, Boechout) krijgen we naar goede gewoonte enkele nieuwkomers in de wereldmuziekscène voorgeschoteld. Hoewel we niet direct uitkijken naar de trancy Berberse folkrock van
Idirad, klinkt
Klody Ndongala Project (zwoele Congolese salsa
soukous),
Dr. Blue Beat (
niet onaardige ska van eigen bodem) en Maguaré (oftwel:
dancehall meets Cumbia) wél als muziek in onze oren. En uiteraard mag ons
favoriet percussie-collectief
Lokomotiv niet ontbreken.
door
tim | 27 april 2011 |
Plaatjes |
Vorig jaar ontdekten we haast bij toeval de
Catalaanse reggaeband
Txilum. De tracks op hun gratis demo
Cultura Accidental konden ons wel
bekoren en dat schijfje is nu uitgegroeid tot een meer dan volwaardig album. In classic Jamaican style is het zowaar een dubbelaar geworden; op het eerste schijfje zijn de nummers die we ook op de demo aantroffen terug te vinden, aangevuld met een aantal nieuwe tracks, terwijl het tweede schijfje gereserveerd werd voor de dubversies van diezelfde tracks en nog wat bonusmateriaal (onder andere twee versions op de Cultura Accidental riddim en een nummer met
Lone Ark man
Roberto Sanchez die een aardig handje toestak bij de productie). Dat alles komt dan ook nog eens in een mooi uitgevoerde box waarvoor alle illustraties verzorgd werden door Marc Hosta, zanger van de band en duidelijk een man die van vele markten thuis is. Alweer een zeer sterke release van Europese makelij waarvoor een welgemeende big up aan het jonge
Reggaeland label.
www.reggaeland.cat
door
tim | 27 april 2011 |
Plaatjes |
Balcony Go Crazy is het volledig ecologisch verantwoorde debuut (het schijfje zelf zit verpakt in een doosje uit gerecycleerd karton en voor elk verkocht exemplaar belooft de band een boom te planten) van het
Rotterdamse Balcony Players, een kwintet dat muzikaal gezien balanceert op die vage grens tussen folk en wereldmuziek of in dit geval klezmer en Balkan-muziek.
Balcony Go Crazy mist wat de rauwe anarchie van een echte Roma-band, maar de melancholie die in zowel klezmer als zigeunermuziek terug te vinden is, weten de Balcony Players dan weer wel te vatten. Niet onaardig debuut dat met iets meer durf een knallende opvolger kan opleveren!
www.balconyplayers.com |
www.xmd.nl
door
tim | 24 april 2011 |
Plaatjes |
Le Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo zou wel eens één van de
best bewaarde muzikale geheimen uit West-Afrika kunnen zijn. De band, deels vernoemd naar de Poly Disco, een platenzaak waar ze hun eerste optredens verzorgden, werd opgericht ergens in de jaren zestig van de vorige eeuw, maar zette tot nog toe weinig voet buiten
Benin.
Cotonou Club, zowat hun eerste albumrelease in twintig jaar, moet daar nu verandering in brengen. Het album werd volledig opgenomen in Parijs en leverde duetten op met de Beninese superster
Angelique Kidjo en opkomend Malinees talent
Fatoumata Diawara. Nog minder waarschijnlijk is
Lion Is Burning , waarvoor de band samenwerkte met de
Glaswegians van
Franz Ferdinand. De van
vodun doordrenkte (zie albumhoes) afrofunk van Le Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo groovet dat het geen naam heeft en ondergetekende heeft dan ook geen moeite om
Cotonou Club nu al een plaatsje in de top 3 van 2011 te beloven. James Brown is alive and kicking and residing in Benin! Op de
luisterpaal van
3voor12 kun je dit album alvast voorbeluisteren.
Onder de noemer "soirées Afro Heat" haalt Espace Senghor het Orchestre Poly-Rythmo op 30 april naar Brussel. Wij hebben ons frontstage plaatsje alvast gereserveerd.
www.polyrythmo.com |
www.strut-records.com
door
tim | 18 april 2011 |
Plaatjes |
Met
Love And Death bracht het
Strut Records label de Ghanese
highlife en
afrobeatlegende
Ebo Taylor terug uit de vergetelheid. Ondertussen is hij weer helemaal hot en kon er dus ook nog een compilatiealbum met zijn beste werk af (
Life Stories: Highlife & Afrobeat Classics 1973-1980). Net voor hij met Bonze Konkoma
het podium op moest in het Antwerpse
Zuiderpershuis hadden wij volgend boeiend gesprek met een duidelijk ontspannen Ebo Taylor.
Lees verder
door
tim | 18 april 2011 |
Plaatjes |
Het succes van
Love And Death, het heerlijke afrobeat-album dat
Ebo Taylor opnam met het Berlijnse
Afrobeat Academy, inspireerde het
Strut label nu ook tot de release van
Life Stories, een dubbel compilatiealbum vol oude successen van de
Ghanese grootmeester. Dit soort verzamelaars kan je als liefhebber van de betere Afrikaanse muziek natuurlijk alleen maar bejubelen: niet alleen zijn Ebo Taylor's oude releases moeilijk te vinden, 's mans carrière omspant ook zowat de hele geschiedenis van de moderne Ghanese muziek.
Finger licking good!
www.strut-records.com
Samen met het door hem zelf samengestelde
Bonze Konkoma verkent de Ghanese gitaargrootmeester heel andere horizonten. Taylor is afkomstig uit
Saltpond, een stadje in het uiterste zuiden van
Ghana en de regio van de
Fante Akan cultuur. Met Bonze Konkoma verkent Taylor de rijke Asafo (strijdliederen van de zogenaamde "warrior societies") en Adzewa (vocale gezangen vooral door vrouwen gebracht) muziektradities en natuurlijk de zogenaamde Konkoma highlife waarin vooral het gebruik van de vierkante Konkoma drums opvalt.
Abenkwan Puchaa is een Ghanese productie op het
Essiebons label en vooralsnog enkel verkrijgbaar bij de concerten van Ebo Taylor, maar van kwalitatief minder hoogstaande opnametechnieken is wat ondergetekende betreft weinig te merken.
www.essiebons.com
door
tim | 13 april 2011 |
Plaatjes |
Today & Tomorrow, het albumdebuut van
Jupiter & Ma Shi Faï, klinkt als het werk van doorwinterde muzikanten; misschien niet verwonderlijk, want als
Jupiter & Massive 5 timmert de groep al aan de weg
sinds 2005. Zanger en frontman Jupiter Diop heeft
Senegalese roots (zie ook de verwijzingen naar de
Baye Fall in de teksten op
Today & Tomorrow) en zingt afwisselend in het Frans, Engels en natuurlijk
Wolof. Door de inbreng van instrumenten als viool (Sebastien Paz-Ceroni) en mondharmonica (Johan 'Mr. Jo' Serck) zorgen de muzikanten van Ma Shi Faï ("ik ben de remedie" in het Wolof) voor een originele toets, maar om je tegenwoordig als afro-reggae formatie staande te houden tussen kanonnen als
Tiken Jah Fakoly of
Takana Zion, moet je sterk in je schoenen staan.
Today & Tomorrow overstijgt overal vlot de middelmaat, maar hoewel
Amini dicht in de buurt komt, mist het album een nummer dat een echte hit zou kunnen worden. Voorbeluisteren kan op
jupitermashifai.com en dit
interview van
tvbrussel willen we u ook niet onthouden.
www.jupitermashifai.com
door
tim | 13 april 2011 |
Plaatjes |
Na,
Rappel A L'Ordre, het wat teleurstellende tweede album van
Takana Zion uit 2009, was het erop of eronder voor de
Afrikaanse Sizzla. De singjay uit
Guinée koos dan ook eieren voor zijn geld en trok naar Jamaica om er in de Harry J Studio deze
Rasta Government gaan op te nemen in het goede gezelschap van rasmuzikanten als
Sly Dunbar,
Sticky Thompson, Robbie Linn en Dalton Brownie. Dat
Rasta Government minder Afrikaans klinkt dan zijn voorgangers, mag dan ook niet verbazen. Het vuur uit zijn debuut
Zion Prophet is wat weg, maar Takana lijkt vooral als zanger gegroeid op dit zeer rootsgetinte album. Top track is zonder de minste twijfel
Glory, een duet met een
Capleton in zeer goeden doen!
www.soulbeats.fr |
www.iwelcom.tv
door
pieter | 11 april 2011 |
Frontstage |
Vier jaar geleden vond het debuutalbum
Tuttilegal van het (toen nog illustere)
Antwerp Gipsy-Ska Orkestra de weg naar het
tropicalidad.be hoofdkwartier en sindsdien kruist deze bonte mengeling rasmuzikanten ons
concertspoor met de
regelmaat van de klok. Met wat vertraging is de nieuwe plaat
I Lumia Mo Kher er dan toch geraakt en het resultaat mag er weldegelijk
wezen. Daarom verkasten we afgelopen zaterdag onder een stralende lentezon richting
Handelsbeurs alwaar het ondertussen vertrouwde Orkestra hun nieuw geesteskind aan het Gentse publiek ging voorstellen.
Lees verder
door
tim | 7 april 2011 |
Plaatjes |
Dit titelloze debuut van
Owiny Sigoma Band, een samenwerkingsproject van een vijftal muzikanten uit Londen (Jesse Hackett/keyboard, Louis Hackett/bas, Sam Lewis/gitaar, Chris Morphitis/bouzouki + gitaar en Tom Skinner/drums) met een aantal Keniaanse collega's van de
Luo stam (Joseph Nyamungu/nyatiti en Charles Owoko/percussie), dateert nog van vorig jaar, maar kwam pas nu op
onze testbank terecht. Samen zorgen ze voor een ongewone maar daarom niet minder aanstekelijke sound op waarbij vooral de ritmische percussie en het geluid van de
nyatiti (Keniaanse lier, red.) centraal staan. De vijf Londenaars lieten zich naar eigen zeggen beïnvloeden door artiesten als
Fela Kuti,
Oumou Sangare of
Thomas Mapfumo en daar zijn inderdaad echo's van terug te vinden op het album. Ook
Damon Albarn gaf dit project zijn zegen en zorgde voor de orgelarrangementen op
Odera Lwar en
Margaret Okudo (Dub).
www.brownswoodrecordings.com
door
tim | 4 april 2011 |
Interviews |
I Lumia Mo Kher, het tweede album van
Antwerp Gipsy-Ska Orkestra scoorde hoog op de
tropicalidad.be radar en nieuwsgierig als we zijn komen we er dan maar al te graag achter hoe zo'n album tot stand komt. Gelukkig vond Mukti, gitarist en backing vocalist bij de band, nog een gaatje in zijn agenda. We troffen elkaar op een zonnige lentemiddag in het Antwerpse Café Zeezicht.
Lees verder