door 
tim | 30 september 2012 |  
Plaatjes | 
  
 
  
Na de Nigeriaanse 
afrobeat vindt ook de Ethiopische muziek eens steeds 
breder afzetgebied in Europa. Uit het Zwitserse 
Genève komt 
Imperial Tiger Orchestra, zes muzikanten die zich overtuigend gestort hebben op het herinterpreteren van Ethiopische klassiekers; vooral instrumentale nummers dan (
Tirulegn met gastzangeres Bethlehem Dagnachew is een leuke uitzondering), want geen van de bandleden is het Amhaars machtig. 
Mercato (een verwijzing naar 
de markt in Addis Abeba, de grootste van het Afrikaanse continent) klinkt als een vintage plaat uit de gouden jaren van het Swinging Addis van de jaren zestig en begin zeventig van de vorige eeuw en is zonder twijfel het vetste stukje "Ethiopalia" dat wij recent in handen kregen!
Wie hen live aan het werk wil zien kan op 12 oktober naar Espace Senghor in Brussel of de dag erna naar de N9 in Eeklo!
www.absinthemusic.com | 
www.mentalgroove.ch

Als 
Mulatu Astatke de Ethiopische jazz vertegenwoordigd en 
Mahmoud Ahmed's muziek een Ethiopische versie van de soul is, dan situeert het 
Krar Collective zich eerder in het rockspectrum. Zoals de naam van de band al aangeeft, staat het geluid van de 
krar, de traditionele Ethiopische vijf- of zessnarige lier, centraal in de muziek van Krar Collective (al maakt de band vooral gebruik van een moderne versterkte versie van dit oeroude instrument). Mulatu Astatke heeft jarenlang geijverd voor een herwaardering van de krar en krijgt op 
Ethiopia Super Krar dan ook een passend eerbetoon (
Mr Astatke). Een groot deel van de overige nummers op het album (
Guragigna, 
Oromigna, 
Wello, 
Konso) vertegenwoordigen telkens een regionale stijl uit Ethiopië. De ritmes zijn voor westerse oren niet altijd even gemakkelijk verteerbaar, maar voor wie eens een andere kant van het Ethiopische muzieklandschap wil ontdekken een absolute aanrader.
www.worldmusic.net | 
www.musicwords.nl 
 
  
  
    door 
tim | 30 september 2012 |  
Plaatjes | 
  
 
  
Rhythms Del Mundo is een reeks waarbij per album steeds een hele reeks wereldsterren samen met lokale artiesten hun ding doen. Op deze editie krijgen wereldhits als 
Viva La Vida van 
Coldplay, 
Crazy van 
Gnarls Barkley of 
I Need A Dollar van 
Aloe Blacc een Afrikaans kleedje aangemeten en met gasten als 
Rokia Traore, 
Toumani Diabate, 
Bassekou Kouyate en leden van de bands van 
Ali Farka Touré en 
Miriam Makeba kan dit natuurlijk niet mis gaan; gelukkig maar, want de opbrengsten van deze reeks gaan integraal naar door APE (
Artists' Project Earth) gesteunde projecten in de Derde Wereld.
www.rhythmsdelmundo.org | 
www.apeuk.org 
 
  
  
    door 
tim | 25 september 2012 |  
Plaatjes | 
  
 
  
Over 
Le Pop het debuutalbum van het Noorse meidenkwartet 
Katzenjammer waren we enkele jaren geleden nog vol lof, maar over opvolger 
A Kiss Before You Go zullen we het eerder kort houden. Het gros van de tracks op dit album helt eerder over naar het pop- en rockgenre en van enige wereldmuziekinvloeden is nog maar mondjesmaat sprake (een 
Gogol Bordello-achtige zigeunervibe op 
Gypsy Flee). Eigenlijk hoort 
A Kiss Before You Go dus niet echt meer thuis op deze pagina's. Katzenjammer was één van de revelaties op de recentste editie van 
Rock Werchter en hoewel dit al enigszins doet vermoeden dat we de dames niet al te vaak meer op ons muzikale pad zullen treffen, wensen we Katzenjammer het allerbeste toe!
www.katzenjammer.no | 
www.propellerrecordings.no 
 
  
  
    door 
tim | 25 september 2012 |  
Plaatjes | 
  
 
  
Met deze door de notoire Duitse muziekverzamelaar Dr. Bertram Nickolay samengestelde compilatie wil het 
Piranha-label de aandacht vestigen op de symbiose tussen Arabische en Joodse muzikanten zoals die al eeuwenlang bestaat in heel wat gebieden rond de Middellandse Zee. Ondertitel van deze verzamelaar is 
A West-Eastern Divan, verwijzend naar de 
bestuursvorm tijdens het gigantische Ottomaanse rijk, toen de verschillende 
sultanaten bestuurd werden door 
vizieren in opdracht van de Turkse sultan. 
Turks-Sefardische gezangen, Noord-Afrikaanse 
chaabi of Oriëntaalse dansmuziek uit Libanon, al deze genres zijn familie van elkaar. Namen als 
Watcha Clan, Ruth Yaakov, 
Maurice El Médioni, 
Mahmoud Fadl en 
The Klezmatics zouden bij de liefhebbers toch al enig belletje moeten doen rinkelen. Intrigerende verzamelaar die aantoont dat we allemaal toch niet zo verschillend zijn als sommige politieke of religieuze stemmen ons soms willen doen geloven. Aan de binnenkant van de albumhoes staat een flard tekst van The Klezmatics afgedrukt die het allemaal perfect samenvat: "I ain't affraid of your Yahweh. I ain't affraid of your Allah. I ain't affraid of your Jesus. I'm afraid of what you do in the name of your God!"
www.piranha.de 
 
  
  
    door 
tim | 10 september 2012 |  
Plaatjes | 
  
 
  
Het Canadese 
Souljazz Orchestra blijft tot onze grote vreugde met de regelmaat van de klok albums afleveren en hun muziek blijft daarbij steeds van kwalitatief hoogstaand niveau. Na hun vorige, hoofdzakelijk akoestisch opgenomen album 
Rising Sun, kozen de Souljazzers deze keer opnieuw resoluut voor een versterkte sound en aangevuld met een aantal vintage instrumenten zoals een 
Italiaanse elektrische Elka piano, levert dat een super vette sound op. Opener 
Bibinay is een stevig afrobeatnummer, maar op 
Solidarity is net zo goed plaats voor salsa (
Ya Basta) of reggae (
Jericho, 
Kingpin) en afsluiter 
Nijaay zullen liefhebbers van Afrikaanse muziek ongetwijfeld herkennen van 
Orchestra Baobab. De hoesillustratie doet denken aan het tijdperk van de jaren zestig van de vorige eeuw, toen verschillende Afrikaanse staten net hun onafhankelijkheid verworven hadden en het continent nog baadde in een sfeer van optimisme. Een van de pareltjes van 2012!
www.strut-records.com | 
www.souljazzorchestra.com 
 
  
  
    door 
tim | 10 september 2012 |  
Plaatjes | 
  
 
  
"Now Israel loved Joseph more than all his children, because he was the son of his old age: and he made him a coat of many colours." (Genesis 37:3)
Ondergetekende moest spontaan aan dit bijbelfragment denken bij het zien van de hoes van deze 
Riots In The Jungle en het omschrijft ook perfect excentrieke frontvrouw 
Catarina Aimée Dahms aka. Cata-Pirata. Cata-Pirata werd geboren in 
Zuid-Afrika, maar zwierf met haar ouders zowat de halve aardbol af; zo kwam ze onder andere op de 
Azoren en in 
Ibiza terecht en later in 
Argentinië en het Verenigd Koninkrijk. Tegenwoordig woont Cata in 
Amsterdam waar ze muzikant en producer Jori Collignon tegen het lijf liep. Het tweetal trok samen naar Zuid-Afrika en die trip ligt aan de basis van dit albumdebuut van 
Skip & Die. Het duo werkte ter plekke samen met een aantal lokale talenten (
Gazelle, 
Driemanskap, Season Marimba Stars) en de sound op 
Riots In The Jungle is dan ook niet zomaar in enkele woorden te vatten. De mix van tropicalia, hiphop, dubstep en electronica roept af en toe herinneringen op aan het al even bevreemdende hiphopuniversum waarin Pirata's landgenoten van 
Die Antwoord en 
Jack Parow vertoeven. En toch weer niet, want met invloeden uit zowel Afrika, Azië als Zuid-Amerika is de muziek van Skip & Die stukken eclectischer. En waar vind je nog een zangeres die vlotjes heen en weer kan schakelen tussen Portugees, Engels en Spaans? Intercontinentaal lappendeken!
Live te ontdekken op 14 november in de Beursschouwburg (Brussel) en op 29 november in Trix (Antwerpen).
www.skipndie.com | 
www.crammed.be 
 
  
  
    door 
tim | 4 september 2012 |  
Interviews | 
  
 
  
De panfluiten van 
Narasarito, een band uit de verre Salomonseilanden in de Stille Oceaan, was met voorsprong het 
origineelste wat we dit jaar te zien kregen op de podia van 
Sfinks Mixed in Boechout. Nieuwsgierig om meer te weten te komen over die muzikale eilandcultuur haalden we "bassist" Jimmy Ho'asimarana voor onze microfoon. Grote praters zijn de Salomonseilanders blijkbaar niet, maar dit korte interview geeft toch een blik op de cultuur van de Are'are. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 4 september 2012 |  
Plaatjes | 
  
 
  
Creatief met bamboe, zo zou je de muziek van 
Narasarito, een band die de traditionele muziek van de 
Are'are cultuur op de 
Salomonseilanden in de Stille Oceaan vertegenwoordigd, gemakshalve kunnen samenvatten, want, op een drumstel na, zijn al hun instrumenten &msah; een areaal aan panfluiten en percussie-instrumenten — vervaardigd uit de stengels/stammen van deze plant. Narasirato moet je vooral live aan het werk zien, maar toch komt hun muziek ook op deze 
Warato'o aardig tot zijn recht. Het album werd opgenomen in Amsterdam tijdens een Europese tournee en straalt vooral een levensvreugde en natuurlijke eenvoud uit die je nog in weinig muziekproducties terugvind. Belevenis!
www.narasirato.com