door
tim | 29 april 2022 |
Plaatjes |
De nieuwste aanwinst in de nog steeds aangroeiende familie van bands die experimenteren met eigen versies van de Anatolische psychedelische rock komt deze keer verassend genoeg uit het Israëlische
Jaffa bij Tel Aviv.
Şatellites is een zeskoppige band (Ariel Harosh - bas, Lotan Yaish - drums, Yuli Shafriri - vocals, Tsuf Mishali - toetsen, en Tal Eyal - percussie) rond bandleider Itamar Kluger (saz, bağlama, bouzouki) met een sound die ze zelf omschrijven als: "Lost somewhere between the mysterious alleys of 70s Istanbul and the scorching sun and crystal blue sea of Jaffa, Tel Aviv!".
Lees verder
door
tim | 26 april 2022 |
Plaatjes |
De in Lissabon gevestigde Kaapverdiaan
Miroca Paris moet één van de zeldzame artiesten zijn die het genoegen mocht smaken om tijdens de afgelopen COVID-19 pandemie toch op een podium te mogen staan. Op 25 juni 2021 stond de man met zijn band in het
Białołęcki Ośrodek Kultury Theater in de Poolse hoofdstad Warschau, en dat leverde meteen ook dit uiterst geslaagde live-album op. In de tracklist nummers uit Paris' zeer gesmaakte debuut
D'Alma, aangevuld met een versie van
Regresso, een ode aan Cesaria Evora (waarmee Paris jarenlang het podium deelde). In de live sound van Paris en zijn vierkoppige begeleidingsband vallen vooral de jazzy trompettoetsen en gitaarriffs van Jessica Pina en Vaiss Dias op. Na vijf nummers zit het Kaapverdiaanse feestje er echter alweer op en dat had gerust langer mogen duren, maar als dit korte live-album bedoeld is om ons zin te laten krijgen om deze man eens live aan het werk te zien, dan is die missie meer dan geslaagd!
www.mirocaparis.com |
www.xmd.nl
door
tim | 22 april 2022 |
Plaatjes |
Toen Ayub Ogada's iconische
En Mana Kuoyo album in 1993 op
Real World Records verscheen was er van deze site nog lang geen sprake, maar we kunnen de man, die in 2019 op 63-jarige leeftijd overleed, nu alsnog postuum eren dankzij de inzet en het werk van de Britse muzikant, producer en componist Trevor Warren, die al eerder met Ogada samenwerkte voor het in 2015 verschenen
Kodhi: Trevor Warren's Adventures with Ayub Ogada. Het resultaat is
Omera: The Further Adventures of Trevor Warren with Ayub Ogada (omera kan je uit het
Luo vertalen als "mijn broer"): When Ayub passed, I felt a deep sense of loss for a man whom I had considered a friend and inspiration. The world had lost a wonderful artist who had left us with all too few recordings. In 2012, when I visited Ayub in Kenya for the sessions that were to become 'Kodhi', little did I imagine that it would turn out to be the last time we would record together. Isaac Gem, who had played such a big part in the 'Kodhi' sessions, told me of his passing and a few days later suggested creating this tribute album. In the two weeks we had all spent together in Nairobi and Naivasha we recorded maybe sixty different musical ideas, and on listening again I found many tracks that had been originally rejected for 'Kodhi' but were worthy of re-evaluation and reworking.".
Lees verder
door
tim | 22 april 2022 |
Plaatjes |
Na een carrière van ruim 15 jaar onder het pseudoniem Freestyle in eigen land en alweer 4 jaar als vocalist bij het legendarische Orchestra Baobab, presenteert de Senegalese
Cheikh Ibra Fam nu een eerste langspeler onder zijn eigen naam.
Peace In Africa is een stilistisch lappendeken aan genres geworden, gaande van de moderne afrobeats in opener en titelnummer
Peace In Africa' (een duet met
Boddhi Satva, die we ons nog herinnerden van
Trouble Fête, zijn samenwerking met Badi uit 2020) en de Afro-pop van
Cosaan Original (het titelnummer van Fam's gelijknamige album uit 2019, toen nog onder de naam Freestyle) of
Coumba, over meer typische Senegalese ritmes in nummers als
Yolele of
Jerejef, tot zelfs een streepje reggae in
Diom Ngakou Fi, een duet met de Frans-Kaapverdiaanse
Mo'Kalamity. Ook al is er
The Future, het duet met Baobab-veteraan Balla Sidibé (het laatste nummer dat de man opnam, enkele dagen voor zijn overlijden in 2020), en is hier en daar de saxofoon van Thierno Koité te horen (de man die Fam bij Orchestra Baobab introduceerde), het dichtst in de buurt van de legendarische Senegalese band komt Fam dan weer met nummers als
Diarabi en
Dounde. West-Afrikaanse "nieuwkomer" om zeker in de gaten te houden!
Lees verder
door
tim | 18 april 2022 |
Plaatjes |
Ook na de uitstekende compilatie
Léve Léve en de heruitgave van Pedro Lima's
Maguidala, lijkt
Les Disques Bongo Joe nog niet meteen van plan om het Afrikaanse ministaatje São Tomé & Principe meteen te verlaten. Getuige deze
Antologia Vol.1, een eerste compilatie van het werk van
África Negra, São Tomé's bekendste en meest succesvolle muzikale exportproduct in de jaren na de onafhankelijkheidsverklaring van het land.
Lees verder
door
tim | 12 april 2022 |
Plaatjes |
Na
Saadia Jefferson, hun langspelerdebuut uit 2019, is
El Khat, de band rond Eyal El Wahab, terug met opvolger
Albat Alawi Op.99. Geconfronteerd met de limieten van de strenge Israëlische lockdownregels tijdens de COVID-19 pandemie moest ook El Wahab creatief uit de hoek komen om het album überhaupt tot stand te laten komen: "You can write at home anywhere, but we hit an obstacle with the quarantine here. It was almost impossible to get together to rehearse or make the album. In the end we recorded seperatly, doing everything in layers. At one point, though, I did manage to have a choir of seven people in the living room, singing into two microphones.". Uiteindelijk betekende al dat oponthoud dat het album pas volledig klaar was in de lente van 2021.
Lees verder
door
tim | 12 april 2022 |
Plaatjes |
Dankzij deze
Let's Go maken we gelijktijdig kennis met
The Scorpios, een tienkoppige band Soedanese expats uit Londen, en het Afro7 Records label uit Finland dat ook al het in 2017 verschenen titelloze debuutalbum van de band, verdeelde. Voor
Let's Go trokken The Scorpios in 2018 naar de gereputeerde Abbey Road studio's in Londen waar ze versterking kregen van de Japanse toetsenist Izumi Kobayashi. De sound van de band moet u ergens situeren tussen de naar Toeareg-blues nijgende vibes van opener
Shuruq Alshams ("zonsopgang"), meer naar Ethio-groove overhellende composities als
Mashena of
Samha, Soedanese traditionals als het akoestische
Traditional Bridal Song, westerse jazz (de trage afsluiter
Azzah met de heerlijke sax van Sue Lynch), funk en reggae/dub (het heerlijke meer dan 8 minuten durende
Kifaya Mosa of "het is genoeg", met een hoofdrol voor het toetsenwerk van nieuwkomer Izumi Kobayashi). Veel meer introductie hebben The Scorpios eigenlijk niet nodig, dus aanschaffen dit album,
Let's Go!
www.afro7.net
door
tim | 3 april 2022 |
Plaatjes |
De Nigerese Sidi Ag Abdallah Oumbadougou is de zoon van de legendarische Toearegmuzikant
Abdallah Oumbadougou uit Agadez. Sidi behoort tot de nieuwe lichting Nigerese Toeareg-artiesten, waartoe u ook namen als Bombino, Mdou Moctar of Rhissa ag Wanagli mag rekenen. Voor
Issiktane, dat zich laat vertalen als "herinnering", liet Sidi zich enkel bijstaan door bassist Dawoul Ahamouk en drummer Djamilou Rabey, wat uiteindelijk toch een zeer upbeat en dansbaar album oplevert met zeven tracks waarin Sidi onder andere verhaalt over de socio-politieke moeilijkheden in Niger, maar ook de schoonheid van het land (opener
Imiksinane, afsluiter
Arlit Akaline), liefde in tijden van oorlog (titelnummer
Issiktane, dat zich laat vertalen als "herinnering"), en natuurlijk de moeilijkheden en de strijd van de Toeareg (
Tchimidiwene,
Walla Jhossan). Uitstekende toevoeging in het steeds langer wordende lijstje van Toeareg-acts.
www.clermontmusic.com
door
tim | 3 april 2022 |
Plaatjes |
Ondergetekende maakte voor het eerst kennis met het Barcelonese meidenkwintet
Maruja Limon dankzij de release van hun langspelerdebuut
Mas De Ti uit 2018. Opvolger
Ante Mi uit 2019 raakte blijkbaar niet tot op onze testbank, maar we hernieuwen onze kennismaking nu met
Vidas. Voor dit album liet het vijftal zich deze keer inspireren door een reeks stemmen en levens die verhalen over het dagelijks leven in hun buurten, dorpen of steden en daarbij heden, verleden en mogelijke toekomst onthullen; stemmen die hun eigen realiteit blootleggen, zichzelf rechtvaardigen tegenover andere opvattingen en bovenal hun vermogen tonen om hindernissen te overwinnen.
Lees verder
door
tim | 3 april 2022 |
Plaatjes |
Susuma ("ziel" of "geest" in het Ga, een taal uit de streek in en rond de Ghanese hoofdstad Accra) is het langspelerdebuut van Jembaa Groove, dat eind 2020 ontstond nadat bandleiders Yannick Nolting (bas, productie) en Eric Owasu (percussie, vocals) elkaar toevallig tegen het lijf liepen toen ze hun zoontjes gingen oppikken in een lokale speeltuin. Yannick, een Duitser die vooral ervaring opdeed in het Lusofone muziekcircuit in Lissabon, en Eric, van Ghanese afkomst maar opgegroeid in Nigeria en een gereputeerd percussionist die in het verleden al vaak samenwerkte met Ghanese en Nigeriaanse veteranen als Ebo Taylor, Pat Thomas en Orlando Julius, vonden elkaar meteen in hun liefde voor West-Afrikaanse muziek.
Lees verder