door
pieter | 31 mei 2009 |
Plaatjes |
Dat de tropische, en in het bijzonder afrikaanse muziekjes dapper wortel schieten in de Vlaamse klei hebben bands als
Zeker Weten met
glans — en nog veel meer
goesting — bewezen. Maar dat dat bij onze noorderburen ook het geval is, daar zijn we begin dit jaar pas achter gekomen. Op de
jongste wintereditie van
Cameleon festival zette de band
Mdungu een verrassend authentieke afrikaanse groove neer die ons metteen deed watertanden naar hun debuut album. Het hebbeding heeft de naam
Afro What!? meegekregen en zou rond deze tijd bij de betere platenboer in de rekken moeten liggen — en is met een beetje geluk nog op de
luisterpaal te beluisteren.
Lees verder
door
tim | 26 mei 2009 |
Interviews |
Vorig jaar noemden we zijn recentste album,
Isabela, nog "de ideale zomerplaat" en nu is Ricardo weer in het land om u ook live in te pakken met zijn mix van traditioneel Afrikaanse muziekgenres als Congolese rumba,
soukous of Angolese
kizomba met koloniaal geïmporteerde salsa- of
sonklanken. Aanstaande zaterdag, 30/05, staat hij in de
4AD in Diksmuide en later deze zomer op het Gentse
Polé Polé podium en wij serveren nog graag als voorafje een kort interviewtje met de man,
vorig jaar op Couleur Café.
Lees verder
door
wouter | 24 mei 2009 |
Plaatjes |
Camilo Lara klaagt dat zijn gigantische platencollectie zijn liefdesleven fnuikt. Wat er ook van zij, aan zijn gevoel van humor zal het alvast niet liggen. Van de titel, die burrito- en tacofielen wellicht oprispingen bezorgt, tot de knotsgekke pastiche van
the Verve's Bittersweet Symphony, de
nieuwste van
M.I.S. zit vol met tong-in-cheek verwijzingen. Naar muziek, uiteraard, van
britpop tot
cumbia, films, van
Garcia Bernal tot
Karate Kid, literatuur, en wellicht heb ik er nog niet de helft van mee.
Hacemos una banda que no suena a Pink Floyd zingt Lara op
Alocatel, en dat is een understatement dat kan tellen. Veel
Pink Floyd horen we inderdaad niet, maar wel honderden samples uit die beruchte collectie, professioneel verweven tot het karakteristieke MIS-geluid. Wie het geduld heeft om de laagjes electro, cumbia, bolero, mariachi en hip-hop af te pellen kan rekenen op een uiterst smakelijk tijdverdrijf. Voor mensen met een minder sterke maag, duft het brouwsel wellicht wat zwaar op de maag te liggen. Lara's lijzige zang is dan ook niet erg behulpzaam om te voorkomen dat de verveling wel eens toeslaat.
Lees verder
door
tim | 19 mei 2009 |
Interviews |
Vanaf het begin waren wij bij
tropicalidad.be grote fans van de
Garifuna muziek van
Andy Palacio en zowat de hele muziekpers was het daarin
met ons eens. Andy Palacio werd dan ook een grote toekomst toegedicht maar het mocht niet zijn. Aurelio Martinez tracht het gat dat Andy's plotse
overlijden achterliet nu op te vullen en het moet gezegd hij doet dat met flair. Wij hadden een kort gesprek met de man op
Sfinks Mixed waar hij het
Umalali vrouwenproject vertegenwoordigde.
Lees verder
door
tim | 19 mei 2009 |
Plaatjes |
Paranda dateert eigenlijk al uit 2000, maar vooraleer u: "Amai, nu staan ze daar wel echt achter!" begint te roepen, het wordt nu voor de eerste keer verdeeld in de Benelux dankzij
Xango Music Distribution. Voor het album verzamelde het
Stonetree label het kruim van de
Garifuna muzikanten en
Paranda lanceerde ook mee de internationale carrières van onder andere
Aurelio Martinez en de betreurde
Andy Palacio. Deze laatsten maakten deel uit van de nieuwe lichting
puntamuzikanten die de oude Garifuna tradities, waarvan de paranda er maar één is, terug gingen verkennen en herontdekken. Op deze
Paranda treden ze aan naast enkele monumenten uit het genre:
Paul Nabor, de laatste nog in leven zijnde parandero in
Punta Gorda,
Belize, Jursino Cayetano, de laatste parandero in
Guatemala en tenslotte Gabaga Williams, die beschouwd wordt als de grootste parandero ter wereld, maar die, getroffen door artritis, helaas zijn nummers niet meer zelf kon spelen en op het album bijgestaan werd door Dale Guzman.
www.stonetreerecords.com |
www.xmd.nl |
www.cumbancha.com
door
tim | 18 mei 2009 |
Plaatjes |
"Without
Tony Allen, there'd be no
afrobeat." is een citaat van wijlen
Fela Kuti en wie zijn wij om hem tegen te spreken?
Secret Agent is Tony’s eerste album voor het gerenommeerde
World Circuit label en Allen hield de productie volledig in eigen handen. Resultaat is een oldschool afrobeat album met hier en daar een jazzy ondertoon. Het enige genrevreemde instrument dat wij opmerkten was de accordeon van Fixi, toetsenist en accordeonist bij het Franse
Java. Stemgewijs deed Tony — jarenlang de vaste drummer van Fela Kuti — voor dit album beroep op een hele reeks landgenoten (King Odudu, Switch, Wura Samba, etc), maar vooral de stemmen van
Kefee Obareki en
Ayo zijn een verademing in het anders zo door mannen gedomineerde afrobeat wereldje.
Lees verder
door
pieter | 17 mei 2009 |
Frontstage |
Als een affiche onder de titel
African Night één van onze favoriete
afrobeat bands en een al even intrigerend
soukous orkest bloklettert, dan kunt u er donder op zeggen dat ondergetekende van de partij is. Het feestje ging door in de Kuub van de Turnhoutse
Warande — dezelfde plaats waar het
Cameleon festival begin dit jaar de winterkou te lijf ging met hun
winter-editie. Geen vriestemperaturen gisterenavond, al konden we toch nog wat extra opwarming gebruiken. Met plezier ruilden we de familiale warmte van het eurovisiesongfestival in tegen de
chaleur afrique die
vzw Baobab naar de Kempen haalde in de vorm van
The Souljazz Orchestra en
Odemba OK All Stars. Ook deze keer serveren we ons
tropicalidad.be concertverslag met een royale hap kijk- en luisterplezier.
Lees verder
door
pieter | 14 mei 2009 |
Frontstage |
Een band uit de underground-scene van
Lissabon die in een uitverkocht
Depot speelt, dat zien we niet elke dag. Het feit dat
Buraka Som Sistema enkele maanden geleden op de affiche van
StuBru's
Clubside down stond en op datzelfde radiostation een royale portie airplay toebedeeld kreeg, zal hun ongetwijfeld geen windeieren gelegd hebben — al kan wouters uiterst boeiende review van hun eerste langspeler
Black Diamond daar ook voor iets tussen gezeten hebben. In ieder geval zijn deze heren (en dame) aardig goed op weg om de wereld te veroveren met hun
kuduro on steroids. Wij gingen gisterenavond in Leuven polsen of Buraka Som Sistema ook ons achterwerk in brand kon zetten.
Lees verder
door
tim | 12 mei 2009 |
Interviews |
Meer dan welke andere Afrikaanse band weet
Orchestra Baobab sfeer te creëren op het podium. Het geniale gitaarspel van
Barthélemy Atisso, de capriolen van saxofonist
Issa Cissoko of de coole suave van gitarist Latfi Benjeloun, Orchestra Baobab biedt voor elk wat wils en telkens ze in de buurt zijn zijn wij dan ook gegarandeerd van de partij. Hun laatste concert op Belgische bodem, in het Antwerpse Zuiderpershuis was meer dan uitverkocht, maar niet gewanhoopt, op 30 mei aanstaande tekenen ze alweer present op het Leuvense
Wereldfeest.
Lees verder
door
wouter | 10 mei 2009 |
Plaatjes |
De
BBC omschrijft de sound van
Transglobal Underground als "tribal house-world fusion-ambient dub" en zelf kan ik daar weinig aan toevoegen. Het DJ- en muzikantencollectief uit het west-Londonse
Ealing (waar uw blogger zich op dit moment zelf ophoudt) heeft zichzelf en zowat elk muziekgenre dat door hun samplers kwam, zo dikwijls heruitgevonden dat er zelfs verwarring is om de identiteit van de oprichters. Geen wonder dat de mainstream media nooit echt vat gekregen hebben op de groep. Maar hun invloed op de hedendaagse dance en world fusion is moeilijk te onderschatten, niet in het minst door talrijke spinoffs en nevenprojecten.
Run Devils and Demons, de best of, is een wervelende bloemlezing door de fusie van dub en housebeats met voornamelijk Arabische, Tibetaanse, en Indische muziek, en natuurlijk de zijden stem van onze eigenste
Natacha Atlas.
Lees verder
door
pieter | 6 mei 2009 |
Luister |
Nu toch we pakken gratis tickets uw richting uit gooien, doen we daar graag nog een nieuwe playlist bovenop: tien verse songs op de zonnigste radio van internetland. Men drukke op
PLAY.
door
wouter | 1 mei 2009 |
Plaatjes |
Het Britse label
Strut Records doet vooral in uitstekende retrofunk compilaties, waaronder
Nigeria 70 en
Calypsoul 70 onze aandacht trokken. Sinds kort hebben ze zich onder de noemer "Inspiration Information" ook gestort op een boeiende reeks collaboratieve studiosessies, die tegen een hoog tempo richting platenwinkel gestuurd worden. Een half jaar geleden beten
Sly & Robbie de spits af met
Amp Fiddler, wat een aangenaam kabbelend maar weinig inspiratievol
plaatje afleverde. De
samenwerking tussen
Horace Andy en
Ashley Beedle gaf al heel wat meer vonken, maar het is pas bij de
derde sessie dat de serie stevig op de rails lijkt de staan. De combinatie van
Mulatu Astatke en het Engelse soul jazz ensemble
The Heliocentrics wordt door
kenners de hemel ingeprezen sinds de plaat vorige maand uitkwam.
Lees verder