door
tim | 29 oktober 2009 |
Interviews |
La Cherga mixt traditionele Balkanmuziek met dub en reggae en laat dat nu net twee genres zijn die ondergetekende wel kan smaken. Hun debuutalbum
Fake No More was ons al bevallen en we keken dan ook rijkhalzend uit naar hun optreden op
Sfinks Mixed. Dat werd uiteindelijk een
swingend feestje en dus kon een gesprek met oprichter en bezieler Nevenko Bucan niet uitblijven.
Lees verder
door
wouter | 25 oktober 2009 |
Plaatjes |
Een paar jaar geleden waren ze nog
buskers in de straten van Dublin, dit jaar stonden ze op het
hoofdpodium van Werchter. Voor het Mexicaanse gitaarduo
Rodrigo y Gabriela is het allemaal best snel gegaan. Hun eponymisch
debuutalbum stootte de
Arctic Monkeys van de eerste plaats in de Ierse charts, en de opvolger
11:11 belooft het in de lijstjes niet veel slechter te doen.
De explosieve akoestische gitaarsound spreekt dan ook meteen aan. Hun roots in de Mexicaanse metal group Tierra Acida zorgen voor een stevige ritmisch onderstel, waarover Rodrigo vingervlugge rifs en solos drapeert. Het geheel heeft nog het meest weg van Flamenco op steroiden, al willen ze dat zelf niet gezegd hebben. Een aantal gastmuzikanten, waaronder een geweldige solo van
Alex Skolnick (
Testament) op
Atman en minimalistische piano van ene Edgardo Pineda Sanchez op de afsluiter
11:11, zorgen voor een paar spaarzame maar welgekome variaties op het thema. Nog maar eens een pareltje dat live zeker nog een pak beter klinkt.
Lees verder
door
pieter | 25 oktober 2009 |
Plaatjes |
Dat
Ali Farka Touré, de oom van
Afel Bocoum én peetvader van de
desert blues te vroeg het tijdelijke tegen het
eeuwige geruild heeft is duidelijk. Gelukkig leeft zijn muziek verder in zijn zoon
Vieux Farka Touré, hoewel Ali eigenlijk zijn neef (en bandlid) Afel Bocoum als muzikale erfgenaam had aangeduid. Daar waar Vieux modernere elementen en instrumenten vermengt met de
blues-traditie uit de stoffige straten van
Niafunké (
Mali), bewandelt Afel een authentieker pad. Niettegenstaande zal Afel Bocoum bij het ruime publiek beter bekend zijn met
Mali Music, een samenwerkingsproject met
Damon Albarn, frontman van
Blur én bezieler van
Africa Express.
Net als
Niger, zijn vorig album bij
Contre Jour is
Tabital Pulaaku een klassieke desert blues plaat geworden, waarbij je al snel het warme woestijnzand proeft. Afel's rustgevend, kabbelend gitaarwerk staat in vele nummers in schril contrast met de knarsende, éénsnarige
njarka (waar ongetwijfeld wat zand is tussen geraakt) en zorgt zo voor de spankracht die de blues uit de
Sahara typeert. Om zoveel mogelijk landgenoten te bereiken vertolkt Afel zijn sociaal bewogen boodschap in het
Tamasheq,
Sonrai,
Peul en
Bambara. Die verscheidenheid aan talen is er muzikaal gezien wat minder, al steekt
Diadie er wat mij betreft bovenuit. Oordeel gerust zelf middels de voorproefjes op
mondomix en
radio6.nl.
door
pieter | 18 oktober 2009 |
Frontstage |
Toegegeven, het is hier qua
frontstage avonturen een poos stil geweest en gezien we daar allerminst een gewoonte van willen maken trokken we gisterenavond met veel plezier naar
Het Depot, de Leuvense muziektempel in de spreekwoordelijke achtertuin van het
tropicalidad.be hoofdkwartier. Dit jaar lijkt Het Depot terug meer wereldmuziekacts te programmeren — eerder dit jaar waren we getuige van de
Buraka Som Sistema pletwals, passeerde ook
Quantic de revue en dit najaar heb je nog
Zion Train en
Yellowman te goed. Gisteren stond een act van een heel ander allooi op de planken:
Mulatu Astatke, de peetvader van de
Ethiopische jazz in het goede gezelschap van
The Heliocentrics.
Lees verder
door
tim | 17 oktober 2009 |
Plaatjes |
Het debuut van de
Bulgaarse techneut
Kottarashky (geboren Nikola Gruev) roept vage herinneringen op aan de muziek van
Deep Forest en dan misschien meerbepaald hun tweede album
Boheme waarvoor de heren (Michel Sanchez en Eric Mouquet) hun inspiratie in de
Balkan gingen zoeken.
Opa Hey! is een muzikale trip van begin tot einde waarin oost en west, zigeunermuziek, folk en dance moeiteloos versmelten in een perfect gelukte collage.
www.asphalt-tango.de
door
pieter | 15 oktober 2009 |
Luister |
Terwijl de temperaturen buiten gevoelig dalen, houden we het hier op
tropicalidad.be gezellig warm met een alweer swingende playlist op onze radio. Klikken op
play is de boodschap. Enjoy!
door
tim | 12 oktober 2009 |
Interviews |
Shantel heeft pas een nieuw album uit (
Planet Paprika) en staat op 18 oktober aanstaande met zijn band
op het AB podium; de perfecte gelegenheid om u dit korte interviewtje van op de vorige editie van
Fiesta Mundial te serveren.
Lees verder
door
tim | 12 oktober 2009 |
Plaatjes |
Twee compilaties die elk een bijna vergeten hoofdstuk muziekgeschiedenis belichten van twee stukken van de
Caraïben.
Tumbélé: Biguine, afro & latin sounds from the French Caribbean, 1963-74 neemt de luisteraar mee naar de
Franse Antillen en meerbepaald
Guadeloupe en
Martinique, waar in de periode van de jaren zestig en vroege jaren zeventig de tumbélé hoogtij vierde. Dit typisch Antilliaans genre ontstond uit een kruisbestuiving van de
Haïtiaanse compas,
Congolese rumba,
Cubaanse guaguanco en de lokale
biguine tradities (de biguine was zelf een mengvorm van
New Orleans jazz,
contredance en Afrikaanse ritmes meegebracht door de slaven). Naast de meer urbane sound van de biguine kenden Martinique en Guadeloupe ook nog de meer rurale tradities van de
bélé en
gwo-ka (van deze laatste zou de tumbélé de grote ka-drums [zie albumcover] overnemen), beiden ontstaan in de slavengemeenschappen op de vele plantages die de eilanden rijk waren. Het spreekt vanzelf dat deze 'negermuziek' volledig onacceptabel was voor de toenmalige upper class. Het precieze punt aanduiden wanneer een nieuw genre ontstond, is vrijwel onbegonnen werk, maar toch lijkt de ontwikkeling van de tumbélé veel te maken te hebben met het bezoek van het Congolese Ry-co Jazz in 1967; een verblijf dat uiteindelijk vier jaar zou duren.
Gevraagd naar de vroegste sporen in de rijk gevulde geschiedenis van de muziekbusiness op
Jamaica, zullen de meeste bronnen verwijzen naar de Federal Studio van de familie Khouri, actief vanaf 1958, maar
Soundman Shots voegt aan die geschiedenis nu een bijna vergeten en verloren gegaan hoofdstuk toe. De compilatie is gebaseerd op de 78 toeren plaatjes van de Caribou en Downbeat labels van Dada Tewari, een Indische entrepreneur die al in 1956 de Jamaica Recording Company oprichtte om Jamaicaanse mento, calypso en rhythm & blues artiesten op plaat te vereeuwigen. Het eerste schijfje van deze dubbelaar bevat de opnames op het Caribou label: Jamaicaanse
mento en
calypso van artiesten als
Lord Tanamo,
Count Lasher en het vroege werk van ska legende
Laurel Aitken. De tracks op de tweede CD — gewijd aan het Downbeat label — focust op Jamaicaanse rhythm & blues. De rhythm & blues, die kwam overgewaaid uit de Verenigde Staten, zou nog tot ver in de jaren zestig populair blijven op het eiland en uiteindelijk tot het ontstaan van een geheel nieuwe stijl, de
ska, leiden. Verschillende van de hier terug te vinden nummers zouden later opnieuw worden ingezongen in een reggaeversie (zo coverden
Bunny Wailer &
Rita Marley bijvoorbeeld
The Vow, hier terug te vinden in de oerversie van Gene & Eunice). Al is
Soundman Shots vooral voer voor fanatieke verzamelaars, muziekhistorisch gezien is dit zeker geen onbelangrijk document.
www.soundwayrecords.com |
www.snappermusic.com |
www.xmd.nl
door
pieter | 8 oktober 2009 | via
radio6.nl |
Luister |
September was Braziliëmaand bij het Nederlandse
Radio 6. Begin dit jaar trok niemand minder dan radiomaker én
Brazilië-
aficionado Zjakki Willems naar
Recife en maakte er opnamen van het
RecBeat festival. Hij knutselde de documentaire serie "Radio Mauritsstad" ineen die de muziekgeschiedenis van
Recife en
Pernambuco uit de doeken doet. Deze ongemeen interessante en swingende radio-docu werd in vier delen uitgezonden op Radio 6 en kun je hieronder herbeluisteren. Enjoy!
door
pieter | 7 oktober 2009 |
Allerlei |
Dat we op
tropicalidad.be niet vies zijn van de zogenaamde nieuwe media en hippe internet speeltjes, dat zal u al wel gemerkt hebben. Als
bloggers van het eerste uur kan u ons ook op sociale speeltuinen als
Facebook,
MySpace en
YouTube vinden.
De opmerkzame bezoeker zal ongetwijfeld gemerkt hebben dat we ook op de
twitter-trein gesprongen zijn. Sinds
Sfinks Mixed zijn we ietwat stiekem aan het experimenteren met live verslaggeving en micro nieuwsflashes. Zo kunnen we julllie wereldmuzieknieuwshonger nóg sneller stillen. Onze
tweets (korte nieuwsberichtjes) kun je op de voet volgen aan de rechterkant op onze
frontpage of op ons eigen
twitter profiel.
Twitter aldus gerust met ons mee en we hopen u dan ook in grote getale twittergewijs te mogen begroeten!
door
tim | 3 oktober 2009 |
Plaatjes |
Reggae do Brazil? Ach, waarom ook niet, het moet niet altijd
samba of
bossa nova zijn.
Jamaica Groove is een zeskoppige formatie uit
Tubarão in het zuiden van
Brazilië. Hun volledig in eigen beheer geproduceerde debuut
Mãe Terra is pure roots reggae, maar met een Braziliaans hart. Lead-vocalist Frank Medeiros zingt in het Portugees en instrumenten als de
berimbau en de
cavaco zorgen voor de lokale toets al is het meest in het oor springende instrument op het album duidelijk de dwarsfluit van Nido. Jamaica Groove is, zoals het een roots reggae band betaamt, begaan met het milieu en dat trekt de band ook door naar de productie van hun album; voor de hoes van
Mãe Terra werden alleen gerecycleerde materialen gebruikt. Mits wat gericht netwerken zou dit wel eens één van de smaakmakers op de volgende zomerfestivals kunnen worden!
www.jamaicagroove.com.br
door
tim | 3 oktober 2009 |
Plaatjes |
Beetje een randgeval op
tropicalidad.be deze
People & Things van
Zeep (een samenwerkingsproject van Nina Miranda, die eerder bij het Engelse
Smoke City zong, en Chris Frank, bekend van
Da Lata en hetzelfde Smoke City).
People & Things begint als een leuk popfolkalbum, maar neemt de luisteraar al snel mee naar het Brazilië van de
bossa nova. Leukste uitschieter op het album is zonder twijfel de samba-light versie van
Ghost Town, een reggaeklassieker van
The Specials. Geslaagd semi-akoestisch popalbum met de smaak van een zonnige lentedag.
www.crammed.be
door
tim | 1 oktober 2009 |
Interviews |
Met hun versie van Cambodjaanse psychedelische rock zorgde
Dengue Fever voor één van de muzikale verrassingen van 2008. Het door Real World verdeelde
Venus On Earth schiep hoge verwachtingen en we waren dan ook meer dan beniewd hoe ze het er live vanaf zouden brengen. Op
Festival Mundial (Tilburg) bleken ze ook op het podium die
magie waar te kunnen maken, veel meer redenen om een gesprek aan te knopen hadden wij echt niet nodig.
Lees verder