Interview met Shakara United @ Trix

TrixOp 17 april aanstaande stelt Shakara United eindelijk hun debuutalbum voor, maar als opwarmertje serveren wij alvast dit gesprek dat wij met een aantal heren van de band hadden na een gesmaakte set in Trix.

Lees verder

Shakara United - Shakara United

Shakara UnitedHoewel Shakara United zelf niet te veel wil vastgepind worden op de term afrobeat, verheugt het ons na het uiteenvallen van Belgian Afrobeat Association eindelijk nog eens wat Nigeriaanse funk van Belgische makelij te horen te krijgen. Dit titelloze debuut zou aanvankelijk nog voor een live-publiek in het W.C.C. Zuiderpershuis opgenomen worden, maar, na de onverwachte sluiting, moest ter elfder uur uitgeweken worden naar een andere locatie (Bye W.C.C. Zuiderpershuis Bye mag gelden als een mooi saluut aan het ter ziele gegane Antwerpse wereldmuziekcentrum). Dat werd uiteindelijk de legendarische Jet Studio in het Brusselse Jette. Naast afrobeat, zetten de heren en dame van Shakara United af en toe ook een zijstapje naar andere genres (het Latin-geïnspireerde Terra Prometida, de Zuid-Afrikaanse township jive van Kukunanatzi en Modern Times en de jazzinvloeden op Woman, Woman, Woman). Als hoesillustratie koos Shakara United voor Lost Persons Paradise een niet meteen Afrikaans aandoend werk van kunstenares Lucy Borghouts. Overtuigend debuut van een band waar we ongetwijfeld nog heel wat plezier aan gaan beleven!

Shakara United stelt dit album officieel voor in de Antwerpse Roma op woensdag 17 april. Allen daarheen!

www.shakaraunited.be

Joe Driscoll & Sekou Kouyate - Faya

Joe Driscoll & Sekou KouyateFaya mag dan het zoveelste voorbeeld zijn van een muzikale ontmoeting tussen een Amerikaanse en een Afrikaanse muzikant, de chemie tussen de ondertussen in het Verenigd Koninkrijk residerende Joe Driscoll en de Guinese kora-speler Sekou Kouyate druipt eraf. Sekou speelde eerder al mee in de groep rond Ba Cissoko en het geluid van de elektrisch versterkte kora overheerst ook op Faya. In een stomende hutsepot van funk (Lady), hiphop (Faya, Ghetto Many, Birnakely, New York), reggae (Zion, Birnakely) een natuurlijk een serieuze portie West-Afrikaanse vibes leveren beide heren een bom van een album af. Aanrader!

www.joeandsekou.com | www.joedriscoll.net | www.diplomatsofsound.org

Red Baraat - Shruggy Ji

Red BaraatOndergetekende leerde Red Baraat, de New Yorkse dhol-‘n-brass fanfare van Sunny Jain, kennen op de vorige editie van het Sfinks Mixed festival. Met Shruggy Ji breit het gezelschap uit Brooklyn nu een vervolg aan hun debuutalbum Chaal Baby. Shruggy Ji klinkt bij momenten (Halla Bol, Dama Dam Mast Qalandar) een stuk explosiever dan Chaal Baby en vat net iets beter de sfeer die je tijdens live concerten van Red Baraat ook kunt ervaren. Daarnaast valt vooral op dat de nummers in het Engels minder smaken, dan de meer authentiekere nummers in het Punjabi. Red Baraat blijft garant staan voor een stevig Indisch (trouw-) feestje!

www.redbaraat.com | www.jaro.de

Gratis vier dagen naar Sfinks Mixed!

Sfinks MixedRevolutie bij Sfinks Mixed! Het mag dan nog bar koud en winters zijn, het Boechout­se wereld­muziekfestival lost toch al de eerste namen, maar dat is verre van het grote nieuws: niet alleen keert het festival terug naar de oude vierdaagse formule, de 34ste editie van het wereldmuziekfestijn zal ook volledig gratis zijn! Het festival hoopt met het schrappen van een toegangsprijs een pak meer volk aan te trekken, volk dat dan hopelijk ook nog pakken meer zal consumeren op het festivalterrein. Na het verliezen van heel wat subsidiegelden komt deze dubbelslag toch als een serieuze verrassing.

Sfinks Mixed 2012Met als slogan "Global Fiesta" gaat het festival dit jaar ook een pak breder dan andere jaren en zullen, net als op bijvoorbeeld Couleur Café, ook urban genres meer ruimte krijgen. Wat die eerste namen betreft mag u zich alvast verheugen op het Tanzaniaanse Jagwa Music, het Nieuw-Zeelandse Batucada Sound Machine, het serieus swingende Lindigo uit La Réunion en de hiphop van de Nigeriaans-Amerikaanse Akau Naru.

Fela Kuti - The Best Of The Black President 1 & 2

Fela KutiFela KutiHet Knitting Factory Records label kreeg in 2009 een officiële licentie van het Fela Anikulapo Kuti Estate voor de wereldwijde distributie van de catalogus van de meester. Knitting Factory Records werkt momenteel aan de heruitgave van het volledige bijna vijftig albums tellende oeuvre van Fela, maar The Best Of The Black President 1 (uit 2009) en The Best Of The Black President 2 zijn alvast een perfecte smaakmaker. De tracks op deze twee dubbelaars zijn bij echte afrobeat-fanaten al lang bekend (en komen op tal van andere Fela compilaties voor), maar voor wie de vette afrobeat van Kuti nog moet leren kennen, vormen deze ‘Best Of’-compilaties de perfecte introductie. Haalt u de deluxe edition van deel twee in huis, dan krijgt u er van Knitting Factory Records zelfs nog een bonus-DVD bovenop met daarop een live-opname van Fela op het Glastonbury festival uit 1984.

www.knittingfactoryrecords.com | www.fela.net

Rachid Taha - Zoom

Rachid TahaAls we de in 2011 verschenen Best Of-compilatie niet meerekenen zit er tussen Rachid Taha’s laatste release (Bonjour, Barclay) en deze Zoom net geen vijf jaar. De king of rock-‘n-rai werkte voor dit album samen met Justin Adams (ons reeds bekend als muzikant bij JuJu, maar hier dus aan het werk als producer). In zijn typische stijl rijmt Taha weer oost met west, Arabische muziek (Ya Oumri met Cheba Fadela) met westerse rock (check zeker eens zijn versie van de Elvis Presley-klassieker Now Or Never), traditie (de stem van de legendarische Oum Kalsoum in Zoom Sur Oum) met toekomst. Met de hoes van Zoom knipoogt Taha naar filmklassieker Casablanca waarin Humphrey Bogart te zien is in gekleed in een regenjas en met een fedora op het hoofd. Zoom besluit met een nieuwe versie van Taha’s oude hit Voilà Voilà, een statement tegen de steeds verder oprukkende onverdraagzaamheid en xenofobie waarvoor hij gasten Agnès B, Rachida Brahkni, Eric Cantona, Femi Kuti en Christian Olivier uitnodigde.

www.rachidtahaofficial.com | www.naive.fr

Lëk Sèn - Tomorrow + Nuru Kane - Exile

Lëk SènMet een titelloze EP gaf Lëk Sèn ons vorig jaar al een voorproefje van deze Tomorrow en ook de andere tracks op dit album liggen in dezelfde lijn. Lëk Sèn werpt zelf op dat er in zijn muziek weinig Senegalese invloeden terug te vinden zijn en wij sluiten ons graag bij die mening aan, want buiten het gebruik van Senegalese talen als Wolof en Lébou is Tomorrow vrij on-Afrikaans. Niet dat dat op enigerlei wijze afbreuk doet aan de kwaliteit van Lëk Sèn’s muziek; integendeel zelfs, want de man brengt net zo vlot een reggae- of hiphoptune als een ingetogen akoestisch singer-songwriter nummer. De duetten op Tomorrow spreken toch net dat ietsje meer tot de verbeelding dan Lëk Sèn's solonummers; op de EP stond al een track met Clinton Fearon en op deze langspeler voegt hij daar nog Jaam Maï Ka met Groundation frontman Harrison Stafford en het super vette hiphopnummer Jaam met Blitz The Ambassador aan toe.

www.chaptertworecords.com

Nuru KaneNet als Lëk Sèn is ook Nuru Kane afkomstig uit Senegal, leeft hij tegenwoordig in Frankrijk en kijkt hij in zijn muziek niet op een genre meer of minder, maar daar houden de vergelijkingen zowat op. Kane is aanhanger van de Baye Fall beweging, iets wat hij niet alleen uit door het dragen van kleurrijke kledij en dreadlocks, maar ook in zijn nummers laat terugkomen; zo is Bambala een ode aan Sjeik Amadou Bamba en gaat het in Niang Balo over Sjeik Ibrahima Fall, de stichter van de beweging. Tijdens een vakantiereis naar Marokko kwam Nuru in aanraking met de gnawa-muziek waarvan invloeden duidelijk te horen zijn in nummers als Bambala of Sadye. Maar ook genres als blues (Niang Balo), reggae (Issoire) en flamenco (Corriendo) zijn Nuru Kane niet vreemd en Yes We Kane klinkt dankzij de toevoeging van een viool bijna als een cajun-nummer. Overtuigende wereldreis!

www.worldmusic.net | www.musicwords.nl

Graveola - Eu Preciso De Um Liquidificador

GraveolaGraveola is een zeskoppige band uit Belo Horizonte in het zuidoosten van Brazilië die met Eu Preciso De Um Liquidificador (“Ik heb een keukenrobot nodig”) al aan zijn derde langspeler toe is en behoort tot het groepje beloftevol nieuw Braziliaans talent waarop het Mais Um Discos label nu al een poosje onze aandacht probeert te vestigen. Graveola flirt met rock, blues en funk, maar schuwt ook enige invloeden uit de Braziliaanse tropicalia-beweging van de jaren zeventig van de vorige eeuw niet, een sound die meer dan enkel een wereldmuziek-minnend publiek zal aanspreken!

www.graveola.com.br | www.maisumdiscos.com | www.xmd.nl

Skazka Orchestra - Kalamburage

Skazka OrchestraLaat u zeker niet in verwarring brengen, want met het uptempo muziekgenre uit Jamaica heeft Skazka Orchestra weinig vandoen. Deze feestband werd opgericht door Artur Gorlatschov en Valentin Butt, twee in Berlijn gestrande Russische expats en in het Russisch betekent Skazka dan ook zoiets als “verhaal” of “sprookje”. Muzikaal vertaalt zich dat in een mengeling van stijlen gaande van klezmer over Balkanmuziek tot folk en jazz. Skazka Orchestra is al een fenomeen in de Berlijnse scene en dankzij deze Kalamburage nu ook in de rest van Europa te ontdekken!

www.skazka-orchestra.de | www.eastblok.com | www.xmd.nl