door
tim | 25 maart 2013 |
Interviews |
Op 17 april aanstaande stelt
Shakara United eindelijk hun
debuutalbum voor, maar als opwarmertje serveren wij alvast dit gesprek dat wij met een aantal heren van de band hadden na
een gesmaakte set in
Trix.
Lees verder
door
tim | 25 maart 2013 |
Plaatjes |
Hoewel
Shakara United zelf niet te veel wil vastgepind worden op de term
afrobeat, verheugt het ons na het uiteenvallen van Belgian Afrobeat Association eindelijk nog eens wat Nigeriaanse funk van Belgische makelij te horen te krijgen. Dit titelloze debuut zou aanvankelijk nog voor een live-publiek in het W.C.C. Zuiderpershuis opgenomen worden, maar, na de
onverwachte sluiting, moest ter elfder uur uitgeweken worden naar een andere locatie (
Bye W.C.C. Zuiderpershuis Bye mag gelden als een mooi saluut aan het ter ziele gegane Antwerpse wereldmuziekcentrum). Dat werd uiteindelijk de legendarische
Jet Studio in het Brusselse
Jette. Naast afrobeat, zetten de heren en dame van Shakara United af en toe ook een zijstapje naar andere genres (het Latin-geïnspireerde
Terra Prometida, de Zuid-Afrikaanse
township jive van
Kukunanatzi en
Modern Times en de jazzinvloeden op
Woman, Woman, Woman). Als hoesillustratie koos Shakara United voor
Lost Persons Paradise een niet meteen Afrikaans aandoend werk van kunstenares
Lucy Borghouts. Overtuigend debuut van een band waar we ongetwijfeld nog heel wat plezier aan gaan beleven!
Shakara United stelt dit album officieel voor in de
Antwerpse Roma op woensdag 17 april. Allen daarheen!
www.shakaraunited.be
door
tim | 18 maart 2013 |
Plaatjes |
Faya mag dan het zoveelste voorbeeld zijn van een muzikale ontmoeting tussen een Amerikaanse en een Afrikaanse muzikant, de chemie tussen de ondertussen in het Verenigd Koninkrijk residerende
Joe Driscoll en de Guinese kora-speler
Sekou Kouyate druipt eraf. Sekou speelde eerder al mee in de groep rond
Ba Cissoko en het geluid van de elektrisch versterkte kora overheerst ook op
Faya. In een stomende hutsepot van funk (
Lady), hiphop (
Faya,
Ghetto Many,
Birnakely,
New York), reggae (
Zion,
Birnakely) een natuurlijk een serieuze portie West-Afrikaanse vibes leveren beide heren een bom van een album af. Aanrader!
www.joeandsekou.com |
www.joedriscoll.net |
www.diplomatsofsound.org
door
tim | 18 maart 2013 |
Plaatjes |
Ondergetekende leerde
Red Baraat, de New Yorkse dhol-‘n-brass fanfare van Sunny Jain, kennen op de vorige editie van het
Sfinks Mixed festival. Met
Shruggy Ji breit het gezelschap uit
Brooklyn nu een vervolg aan hun debuutalbum
Chaal Baby.
Shruggy Ji klinkt bij momenten (
Halla Bol,
Dama Dam Mast Qalandar) een stuk explosiever dan
Chaal Baby en vat net iets beter de sfeer die je tijdens live concerten van Red Baraat ook kunt ervaren. Daarnaast valt vooral op dat de nummers in het Engels minder smaken, dan de meer authentiekere nummers in het
Punjabi. Red Baraat blijft garant staan voor een stevig Indisch (trouw-) feestje!
www.redbaraat.com |
www.jaro.de
door
tim | 16 maart 2013 |
Affiche |
Revolutie bij
Sfinks Mixed! Het mag dan nog bar koud en winters zijn, het
Boechoutse wereldmuziekfestival lost toch al de eerste namen, maar dat is verre van het grote nieuws: niet alleen keert het festival terug naar de oude vierdaagse formule, de 34ste editie van het wereldmuziekfestijn zal ook volledig gratis zijn! Het festival hoopt met het schrappen van een toegangsprijs een pak meer volk aan te trekken, volk dat dan hopelijk ook nog pakken meer zal consumeren op het festivalterrein. Na het verliezen van heel wat subsidiegelden komt deze dubbelslag toch als een serieuze verrassing.
Met als slogan "Global Fiesta" gaat het festival dit jaar ook een pak breder dan andere jaren en zullen, net als op bijvoorbeeld
Couleur Café, ook urban genres meer ruimte krijgen. Wat die eerste namen betreft mag u zich alvast verheugen op het Tanzaniaanse
Jagwa Music, het Nieuw-Zeelandse
Batucada Sound Machine, het serieus swingende
Lindigo uit La Réunion en de hiphop van de Nigeriaans-Amerikaanse
Akau Naru.
door
tim | 11 maart 2013 |
Plaatjes |
Het
Knitting Factory Records label kreeg in 2009 een officiële licentie van het Fela Anikulapo Kuti Estate voor de wereldwijde distributie van de catalogus van de meester. Knitting Factory Records werkt momenteel aan de heruitgave van het volledige bijna vijftig albums tellende oeuvre van Fela, maar
The Best Of The Black President 1 (uit 2009) en
The Best Of The Black President 2 zijn alvast een perfecte smaakmaker. De tracks op deze twee dubbelaars zijn bij echte afrobeat-fanaten al lang bekend (en komen op tal van andere Fela compilaties voor), maar voor wie de vette afrobeat van Kuti nog moet leren kennen, vormen deze ‘Best Of’-compilaties de perfecte introductie. Haalt u de deluxe edition van deel twee in huis, dan krijgt u er van Knitting Factory Records zelfs nog een bonus-DVD bovenop met daarop een
live-opname van Fela op het Glastonbury festival uit 1984.
www.knittingfactoryrecords.com |
www.fela.net
door
tim | 11 maart 2013 |
Plaatjes |
Als we de
in 2011 verschenen Best Of-compilatie niet meerekenen zit er tussen
Rachid Taha’s laatste release (
Bonjour, Barclay) en deze
Zoom net geen vijf jaar. De king of rock-‘n-rai werkte voor dit album samen met
Justin Adams (
ons reeds bekend als muzikant bij JuJu, maar hier dus aan het werk als producer). In zijn typische stijl rijmt Taha weer oost met west, Arabische muziek (
Ya Oumri met Cheba Fadela) met westerse rock (check zeker eens zijn versie van de Elvis Presley-klassieker
Now Or Never), traditie (de stem van de legendarische Oum Kalsoum in
Zoom Sur Oum) met toekomst. Met de hoes van
Zoom knipoogt Taha naar filmklassieker
Casablanca waarin
Humphrey Bogart te zien is in gekleed in een regenjas en met een
fedora op het hoofd.
Zoom besluit met een nieuwe versie van Taha’s oude hit
Voilà Voilà, een statement tegen de steeds verder oprukkende onverdraagzaamheid en xenofobie waarvoor hij gasten
Agnès B,
Rachida Brahkni,
Eric Cantona,
Femi Kuti en Christian Olivier uitnodigde.
www.rachidtahaofficial.com |
www.naive.fr
door
tim | 5 maart 2013 |
Plaatjes |
Met
een titelloze EP gaf
Lëk Sèn ons vorig jaar al een voorproefje van deze
Tomorrow en ook de andere tracks op dit album liggen in dezelfde lijn. Lëk Sèn werpt zelf op dat er in zijn muziek weinig Senegalese invloeden terug te vinden zijn en wij sluiten ons graag bij die mening aan, want buiten het gebruik van Senegalese talen als
Wolof en
Lébou is
Tomorrow vrij on-Afrikaans. Niet dat dat op enigerlei wijze afbreuk doet aan de kwaliteit van Lëk Sèn’s muziek; integendeel zelfs, want de man brengt net zo vlot een reggae- of hiphoptune als een ingetogen akoestisch singer-songwriter nummer. De duetten op
Tomorrow spreken toch net dat ietsje meer tot de verbeelding dan Lëk Sèn's solonummers; op de EP stond al een track met
Clinton Fearon en op deze langspeler voegt hij daar nog
Jaam Maï Ka met
Groundation frontman Harrison Stafford en het super vette hiphopnummer
Jaam met
Blitz The Ambassador aan toe.
www.chaptertworecords.com
Net als Lëk Sèn is ook
Nuru Kane afkomstig uit Senegal, leeft hij tegenwoordig in Frankrijk en kijkt hij in zijn muziek niet op een genre meer of minder, maar daar houden de vergelijkingen zowat op. Kane is aanhanger van de
Baye Fall beweging, iets wat hij niet alleen uit door het dragen van kleurrijke kledij en dreadlocks, maar ook in zijn nummers laat terugkomen; zo is
Bambala een ode aan
Sjeik Amadou Bamba en gaat het in
Niang Balo over
Sjeik Ibrahima Fall, de stichter van de beweging. Tijdens een vakantiereis naar Marokko kwam Nuru in aanraking met de
gnawa-muziek waarvan invloeden duidelijk te horen zijn in nummers als
Bambala of
Sadye. Maar ook genres als blues (
Niang Balo), reggae (
Issoire) en flamenco (
Corriendo) zijn Nuru Kane niet vreemd en
Yes We Kane klinkt dankzij de toevoeging van een viool bijna als een
cajun-nummer. Overtuigende wereldreis!
www.worldmusic.net |
www.musicwords.nl
door
tim | 2 maart 2013 |
Plaatjes |
Graveola is een zeskoppige band uit
Belo Horizonte in het zuidoosten van
Brazilië die met
Eu Preciso De Um Liquidificador (“Ik heb een keukenrobot nodig”) al aan zijn derde langspeler toe is en behoort tot het groepje beloftevol nieuw Braziliaans talent waarop het
Mais Um Discos label nu al een poosje onze aandacht probeert te vestigen. Graveola flirt met rock, blues en funk, maar schuwt ook enige invloeden uit de Braziliaanse
tropicalia-beweging van de jaren zeventig van de vorige eeuw niet, een sound die meer dan enkel een wereldmuziek-minnend publiek zal aanspreken!
www.graveola.com.br |
www.maisumdiscos.com |
www.xmd.nl
door
tim | 2 maart 2013 |
Plaatjes |
Laat u zeker niet in verwarring brengen, want met het
uptempo muziekgenre uit Jamaica heeft
Skazka Orchestra weinig vandoen. Deze feestband werd opgericht door Artur Gorlatschov en Valentin Butt, twee in
Berlijn gestrande Russische expats en in het Russisch betekent Skazka dan ook zoiets als “verhaal” of “sprookje”. Muzikaal vertaalt zich dat in een mengeling van stijlen gaande van klezmer over Balkanmuziek tot folk en jazz. Skazka Orchestra is al een fenomeen in de Berlijnse scene en dankzij deze
Kalamburage nu ook in de rest van Europa te ontdekken!
www.skazka-orchestra.de |
www.eastblok.com |
www.xmd.nl