De 10 strafste wereldmuziek albums van 2016

Ook dit jaar vonden er weer karre­vrachten albums vanuit elke uithoek van onze aardbol de weg naar de onverbiddelijke tropicalidad.be testbank. Uit die torenhoge stapel schijfjes visten we net zoals vorig jaar de tien strafste plaatjes van 2016. Hier zijn ze dan, in geheel willekeurige volgorde:

Kel Assouf
Tikounen
Kel Assouf / Tikounen Zonder meer één van de beste woestijnblues — of moeten we zeggen woestijnrock — van het afgelopen jaar, made in Belgium! video
Aziza Brahim
Abbar el Hamada
Aziza Brahim  / Abbar el Hamada Brahim geeft op een uitstekende manier de schrijnende situatie van haar volk een plaats in haar muziek. Letterlijke woestijnblues. video
Black Flower
Artifacts
Black Flower / Artifacts De Ethio-jazz experimenten van Nathan Daems blijven boeien. video


Lees verder

Radio Mukambo #281 Top 30 albums van 2016 (30 tot 16)

Radio MukamboSinds 2012 serveert Radio Mukambo jaarlijks de 30 beste albums van het jaar. Deze week gaat het om het laatste stuk: de albums 30 tot 16. Heel wat afrobeat en reggae, maar ook funana, hiphop, Afrobass, Ethiogrooves en tropical funk!
Tijdens de Groovalicious party in La Tricoterie op oudejaarsavond zal een van DJ Mukambo's sets volledig gewijd zijn aan de beste Afro-grooves uit 2016!

Lees verder

Sarathy Korwar - Day To Day

Sarathy KorwarVoor zijn langspelerdebuut trok de Amerikaans-Brits-Indische drummer/percussionist/producer Sarathy Korwar naar Gujarat om er samen te werken met de Siddi, afstammelingen van Afrikaanse kooplui, zeelieden, contractarbeider en huurlingen, die zich al vanaf de zevende eeuw in India kwamen vestigen. Korwar werkte er samen met de zangers, dansers, drummers en malunga-spelers van The Sidi Troupe of Ratanpur. Vooral dat laatste instrument, dat wat doet denken aan de Braziliaanse berimbau, is ondertussen vrij zeldzaam geworden. De hoesillustratie die voor het album gebruikt werd, is een afbeelding van een typische sprei, zoals die door de Sidi-vrouwen gemaakt worden van stofoverschotten en vodden en waarvan Sarathy vond dat het een perfecte synthese was voor de muziek op Day To Day. Muzikaal deed dit album ons wat denken aan een Indische versie van Black Flower, want ook hier wordt etnische muziek als basis gebruikt en gemixt met jazz en, in mindere mate, electro. Voor Day To Day kreeg Sarathy de steun van The Steve Reid Foundation, een organisatie in het leven geroepen door Brownswood/Gilles Peterson om het werk en de nalatenschap van de legendarische drummer/percussionist Steve Reid levendig te houden. De organisatie ondersteunt en begeleid opkomende talenten en met Emanative, Floating Points, Koreless, Gilles Peterson zelf en Four Tet, kreeg Korwar daarbij zeker niet de minste mentoren toegewezen. Die laatste vatte zijn interesse in Sarathy alsvolgt samen: "Sarathy instantly caught my attention when he said he wanted to make an album that embraced both Indian folk music en jazz, two worlds that have had a big influence on me. His album succeeds in bringing these things together in an elegant way, but it's his own style and ideas that come through the most in the music. Refreshingly different, this is a deep and powerful listening experience!". De invloeden van de Afrikaanse muziek op de muzikale tradities van het Amerikaanse continent werden al uitvoerig beschreven en gedocumenteerd. Korwar voegt daar met Day To Day nu een heel ander hoofdstuk aan toe: de migratie vanuit de Afrikaanse oostkust richting Azië. Fascinerende muzikale reis.

Sarathy Korwar staat op 23 januari in de Brusselse Ancienne Belgique.

www.sarathykorwar.com | www.ninjatune.net | www.stevereidfoundation.org

Bounty Radio 20 Essentiële nummers uit 2016

Radio MukamboBij Bounty Radio blikken we, zoals velen, ook even muzikaal terug op 2016 in 2 lijsten. Deze week presenteren we onze lijst van essentiële singles die de revue passeerden in een van de afleveringen. Volgende week volgt onze top 20 favorite albums van het afgelopen jaar.

Lees verder

Candido Fabre - Carretero

Candido FabreCandido Fabre maakte jarenlang het mooie weer als frontman bij het Orquesta Original de Manzanillo, maar doet het nu al een hele poos solo. Carretero is ondertussen dan ook alweer 's mans zesde album voor het Britse Tumi Music. Fabre nam Carretero volledig op in zijn eigen studio in Manzanillo en dat leverde een uitstekende collectie son (opener Ayaca, die er meteen de sfeer in brengt, titelnummer Carretero, Yo No Viro Los Canones, Manzanillo…), bachata (No Lloro Y Canto, Diosito Santo, La Copa Vacia) en charanga (La Curandero, Formell, Hello Baby…) op. Vooral Helo Baby, dat helemaal achteraan in de tracklist ook nog eens opduikt in een Latin-pop versie met Laritza Bacalla en JG, en waarin Fabre in gebroken Engels een haperend telefoongesprek voert met zijn dochter die naar de Verenigde Staten (?) is getrokken, bezorgde ons zowel een lach als een traan. En is dat nu niet net waar het in goede Cubaanse muziek allemaal om moet draaien?

www.tumimusic.com | www.xmd.nl

Radio Mukambo #280 Ijexá Voodoo Funk

Radio MukamboAangezien Radio Mukambo volgende week de 30 beste albums van 2016 gaat serveren, is dit de laatste podcast van het jaar, dus heeft Benjaflor iets speciaals in petto: twee cd's van de week: 'Kidayú' van Vaudou Game (afrofunk uit Togo/Frankrijk) en 'Ijexá Funk Afrobeat' van IFÁ (afrobeat uit Salvador da Bahia) ++ focus op Bitori, de 'Legend of Funaná' uit Kaapverdië.
Verder nog ethiojazz van Black Flower, mandingo-grooves van Lakuta, Afro-Latin van Family Atlantica en Lusofoon Afrikaanse muziek van Bonga (semba) en Fogo Fogo (funaná).


Lees verder

Fanga - Kaleidoscope

FangaWat afrobeat betreft is Fanga (Dioula voor "kracht, energie en macht") in Frankrijk al jaren een instituut. Afrobeat halfgod Fela Kuti zei ooit: "Don't do what I've already done!" en dat citaat is Fanga zeker niet ontgaan, getuige ook weer deze Kaleidoscope. Wikipedia definieert een caleidoscoop als: "…een spiegelende veelhoekige buis of koker die aan het ene einde een compartiment met gekleurde kralen of andere kleurige voorwerpen bevat. De gebruiker kijkt erin van de ene kant en het licht zorgt via de andere kant voor reflecties in de spiegels. Door deze reflecties ontstaat een als mooi ervaren, symmetrisch mandala-achtig patroon, dat dan door het schudden met de buis kan veranderen. Het woord caleidoscopisch wordt ook in figuurlijk/overdrachtelijke zin gebruikt, indien een grote keuze aan aspecten, meningen, standpunten in een bepaald domein mogelijk is.", en dat principe heeft Fanga ook doorgetrokken naar de hoes van het album, waarop elementen te zien zijn die elk refereren naar één van de songs op Kaleidoscope. Soldiers, een nummer over het pleit van de kindsoldaten in Afrika, Kalo Ka Bon en Compréhension, tracks waarin de Burkinese frontman Korbo overschakelt op het Frans konden ons iets minder bekoren, maar de rest van de nummers op Kaleidoscope zijn pure afrobeat zoals wij die het liefst horen, waarbij van ondergetekende een extra pluim mag gaan naar David Rekkab voor zijn uitstekende psychedelische orgelspel (check vooral eens opener From Sheep To Sheep). De geest van Fela is ook in Montpelier nog springlevend!

www.fanga-official.com | www.xmd.nl

El Juntacadaveres - Who's Gonna Stop Us EP

El JuntacadaveresDeze Who's Gonna Stop Us EP is het eerste deel van wat uiteindelijk een trilogie moet worden die zich afspeelt in 1974 (het geboortejaar van El Juntacadaveres frontman Enrique Noviello) en waarbij telkens een stad die een belangrijke rol speelde in Kike's muzikale evolutie - deze keer New York en wat de volgende delen betreft Buenos Aires en Antwerpen - centraal staat. De vinyl-editie van de verschillende EP's (daarnaast ook nog verkrijgbaar in cassetteformaat) krijgen telkens ook een andere kleur en zullen samen de Belgische driekleur vormen. Voor El Juntacadaveres combineert Enrique invloeden uit de tango en hip-hop en het is vooral dat laatste genre dat op deze EP centraal staat. De hoes van Who's Gonna Stop Us doet denken aan een vergeten discoplaat uit de jaren zeventig van de vorige eeuw en het is exact die vibe die ook in het gelijknamige titelnummer overheerst; een track die ook nog een tweede keer in de tracklist opduikt in een remix door Buscemi. Met La Vuida, waarvoor Scale flarden dialoog uit een obscure film noir gebruikte, zorgt El Juntacadaveres voor een vervolg op Julia Y Yo uit het vorige album van de band. Beide nummers draaien rond Julia, één van de hoofdpersonages uit Juan Carlos Onetti's El Juntacadaveres die zich op het eind van het boek verhangt. Voor afsluiter Tormenta, gooit El Juntacadeveres tenslotte nog wat rock in de mix. Wij kijken alvast uit naar deel twee en drie in deze trilogie!

www.eljuntacadaveres.com

Radio Mukambo #279 Grooves da Terra

Radio MukamboHet jaareinde is nabij en Radio Mukambo heeft nog een paar goede albums in petto, dus gaan we deze week voluit met twee albums van de week: 'The Brasil Sessions' van de Haitiaanse rapper Vox Sambou en 'Musica da Terra' van het Zuid-Afrikaanse afro-bass trio Batuk.
De Marokkaanse producer Gan Gah zal zaterdag zijn tweede EP 'Chaâbitronics' voorstellen in de Vk*, een double bill met N3rdistan (we weven drie duotickets weg voor dat concert) + focus op de compilatie 'Kafundó Vol. 4: Carimbó, Baião and Beyond' ++ wat heerlijke afrobeat.


Lees verder

Le Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo - Madjafalao

Le Tout-Puissant Orchestre Poly-RythmoNa de dood van bandleider Mélomé Clément in 2012 hadden de overgebleven leden van Le Tout-Puissant Orchestre Poly-Rythmo even tijd nodig om te herbronnen, maar Vincent Ahehehinnou (zang), Gustave Bentho (basgitaar) en Loko Pierre (zang) besloten uiteindelijk dan toch om een doorstart te maken. Samen met producer Florent Mazzoleni en de Burkinese geluidstechnicus Eliezer Oubda trok de band zich terug in de Satel studio in Cotonou en dat leverde 10 splinternieuwe tracks op. Vooral titelnummer en opener van het album Madjafalao ("let op") is classic Poly-Rythmo en nestelt zich onmiddellijk in het feestgedeelte van je brein. Andere aanraders zijn de swingende ode aan het Afrikaanse continent Africa en het opzwepende Wolou. Mogen ze daar in Benin nog lang blijven doorfeesten!

Lees verder

Kanazoé Orkestra - Miriya

Kanazoé OrkestraSeydou Diabate, bijgenaamd Kanazoé, is een Burkinese balafoonspeler die in 2010 naar Frankrijk verhuisde. Voor zijn Kanazoé Orkestra verzamelde hij een aantal gedegen muzikanten rond zich (Mamadou Dembélé - fluit/ngoni/balafoon/zang, Stéphane Perruchet - percussie, Martin Etienne - saxofoon, Laurent Planells - drums, Elvin Bironien - basgitaar en Zaky Diarra - zang) en het resultaat is Miriya (Dioulla voor "gedachten"), een album dat ondergetekende ongewild deed terugdenken aan Akwaba Inesene van Ali Keïta (al zal dat ongetwijfeld te maken hebben met de gelijklopende instrumentkeuze en virtuositeit van beide muzikanten). De gedachten waarvan sprake in de titel, gaan vooral uit naar Seydou's te vroeg gestorven ouders, waaraan hij het album dan ook heeft opgedragen. Met Miriya levert Kanazoé Orkestra op de valreep nog één van de Afrikaanse toppers voor 2016 af!

Lees verder

Erik Aliana & Picket - Just My Soul

Erik Alian & PicketOndergetekende leerde de Kameroense singer-songwriter Erik Aliana in 2013 kennen dankzij het Just My Land album. Voor Just My Soul heeft hij de handen ineengeslagen met Francis 'Picket' Dschoutezo, een goede vriend en collega. Just My Soul mag dan af en toe klinken alsof u zich te midden een groep pygmeeën in het Afrikaanse regenwoud bevindt (Coeur De Pygmées), inhoudelijk tackelt Aliana in zijn nummers onderwerpen die gaan van wapenhandel (Ngaré), over de kwalijke gevolgen die het verspreiden van roddels en onwaarheden kunnen hebben (Kongossa), tot zelfs de alomtegenwoordigheid van smartphones, die nu ook in Afrika een plaag geworden zijn (Kā Owa). Intieme kijk in de ziel van een artiest en de (muzikale) cultuur van zijn vaderland Kameroen.

www.erikaliana.com | www.budamusique.com | www.xmd.nl

Doing It In Lagos

Doing It In LagosDat de term "wereldmuziek" ondertussen een zeer rekbaar begrip geworden is, bewijst Soundway Records nog maar eens met deze Doing It In Lagos, een dubbel verzamelalbum vol Nigeriaanse disco, funk, boogie en pop uit de Jaren tachtig van de vorige eeuw. Het was de periode toen in het zuiden van het land enorme olievoorraden ontdekt werden en het Nigeria dus een nooit geziene economische boom kende. Weg was plots de gepolitiseerde afrobeat en in de plaats kwamen disco, funk, boogie en pop, want er moest gefeest worden! De nummers op Doing It In Lagos, het werk van producers als Jake Sollo, Lemmy Jackson, Tony Essien, Odion Iruoje en nieuwkomers als Nkono Teles en Tony Okoroji, verschilt nauwelijks van gelijkaardige Amerikaanse en Europese producties uit diezelfde periode, en een enkel nummer niet ten na gesproken (Toby Foyeh's 'Ore Mi'), is Engels steeds de voertaal. Op het eerste schijfje vooral uitstekende disco en funk waaruit wij voor Enjoy Your Life van Oby Onyioha en Danny Offia & The Friks Funk With Me onthouden. Biedt iets meer variatie: zo deed Identify With Your Root van Odion Iruoje ons onmiddellijk terugdenken aan de vroege hip-hop experimenten van Sugarhill Gang en Lexy Mella's On The Air vertoont dan weer ontegensprekelijke overeenkomsten met Herbie Hancock's iconische Rockit. Geen voer voor puristen van Afrikaanse ritmes, maar niettemin een fascinerende colectie waarvan de originelen vaak hallucinante prijzen halen op het internet.

www.soundwayrecords.com

Khalab & Baba - Khalab & Baba

Khalab & BabaVoor Khalab & Baba sloeg de Italiaanse beatmaker en zelfverklaarde afro-futurist DJ Khalab de handen ineen met de Malinese tamani- of talking drum grootmeester Baba Sissoko. Het resulterende album drijft op een mix van traditionele percussieritmes en electro en zal waarschijnlijk vooral fans van Congotronics bands als Konono N°1 of Kasaï Allstars aanspreken. Afrikaanse trance op zijn best!

www.wonderwheelrecordings.com | www.xmd.nl

Karim Baggili - Apollo You Sixteen

Karim BaggiliKeerde de Belgische oedspeler van Jordaans-Joegoslavische afkomst Karim Baggili voor Kali City uit 2014 nog terug naar zijn wortels, dan geldt op Apollo You Sixteen een en al experimenteringsdrang. Het album is een mix van grooves, electro en klassiek geworden en deed ondergetekende bij de iets ruigere nummers (Exitimuse, Balaka Bike, Bee Red) af en toe denken aan het werk van Mehdi Haddab bij Speed Caravan. De oed zoals u ze waarschijnlijk nog niet vaak gehoord heeft!

www.karimbaggili.be

Azymuth - Fênix

AzymuthBij Far Out Recordings zijn ze al maanden in blijde verwachting en nu is het nieuwe Azymuth-album - dat de toepasselijke titel Fênix kreeg toebemeten - er dan eindelijk. Na het overlijden van keyboardmeester Roberto Bertram in 2012, moesten overgebleven bandleden Ivan Conti en Alex Malheiros natuurlijk op zoek naar een geschikte vervanger en die vonden ze in Kiko Continentino. Van de disco-carnaval in titelnummer Fênix over de jazz-funk van Orange Clouds tot de futuristische samba van Corumba, alles roept opnieuw de hoogdagen van het jazz-funk trio in herinnering. Braziliaanse feniks herrijst uit de assen!

www.azymuth.net | www.faroutrecordings.com

DJ Click - Labesse Club

DJ ClickMet Labesse Club viert de Franse DJ Click (Benjamin Martin) de tiende verjaardag van Labesse, Click's eerste soloalbum uit 2006, met een reeks van 17 nieuwe nummers (en twee bonustracks) waarvoor hij onder andere samenwerkte met The Alaev Family, Watcha Clan, Sofiane Saidi, Simo Bouamar, Yasmine Djel, Guy Shalom en nog een hoop anderen. Zowel de titel van het originele album uit 2006 als deze Labesse Club zijn zowel een verwijzing naar het Arabische "labas" wat vrij vertaald: "Alles goed!" betekent, als naar de Place des Abbesses bij Montmartre en de multiculturele buurt rond de Boulevard Barbès in Parijs; een locatie waar altijd wel straatmuzikanten aan het werk zijn. De mix van oriëntaalse ritmes met westerse elektronica werkt vandaag nog steeds even aanstekelijk als tien jaar geleden en Labesse Club staat dan ook garant voor een stevig feestje. Zeg dat wij het gezegd hebben!

www.nofridge.com | www.xmd.nl

Radio Mukambo #278 Where is the Justice?

Radio MukamboSeekaman levert het album van de week op Radio Mukambo, 'Where is the Justice?', heerlijke reggae met Ghanese roots en meer Afrikaanse invloeden. Zaterdag stelt de Gentse band het album voor bij Trefpunt.
Verder kijken we uit naar de cd-voorstelling van El Juntacadáveres (tango with balls) donderdag in Antwerpen, en luisteren we naar heel wat nieuwe muziek van IFÁ (afrobeat), David Nesselhauf (afrokraut), Vaudou Game (afrofunk), OZFERTI (afrogrime), Batuk (afrobass) en Turkse psychedub van BaBa ZuLa.

Lees verder

Bounty Radio #27 Manara

Radio Mukambo Episode 27 combineert de ingetogen klank van het nieuwe album van Alsarah & The Nubatones - Manara (ons album van de week) met exotische pareltjes uit Colombia, Brazilië en Togo.

Lees verder

Tao Ravao & Thomas Laurent - Au Bout Du Petit Matin…

Tao Ravao & Thomas LaurentVoor zijn nieuwste langspeler werkte de Malgassische multi-instrumentalist Tao Ravao - Ravao debuteerde op de mandoline, schakelde daarna over op de banjo en de gitaar, maar viel uiteindelijk tijdens een reis naar zijn thuisland voor de charmes van de kabosy - samen met de Franse harmonicaspeler Thomas Laurent. Het resultaat is Au Bout Du Petit Matin, een album waarop naast traditionele Malgassische folksongs (Nofy, Mamy T, een ode aan Tao's moeder die in 2010 overleed) net zo goed Kaapverdiaanse saudade (St. James Infirmary), Braziliaanse forro (Inxuga O Rato), Trinidadiaanse calypso (opener Count Zebra, een ode aan de gelijknamige calypsonian) en creoolse invloeden (de Cajun vibes van Tite Fleur Aimee) terug te vinden zijn. De titel van het album is een verwijzing naar Cahier d'Un Retour Au Pays Natal, het iconische werk van de Martinikaanse schrijver Aimé Césaire uit 1939, waarin de dichter reflecteert over de positie van de zwarten in wat toen nog een koloniale maatschappij was. Album dat blijft boeien en intrigeren dankzij zijn eclectische karakter.

www.taoravao.com | www.budamusique.com | www.xmd.nl

Nilamayé - Las Flores Del Sol + Pixvae - Pixvae

PixvaeNilamyéLas Flores Del Sol roept onmiddellijk herinneringen op aan het werk van de koningin van de Afro-Colombiaanse muziek Toto La Momposina, maar dankzij de uitgebreide liner notes van Carlos Miñana Blasco, etnomusicoloog aan de Universiteit van Bogota, en de antropologen Denis Laborde en Jaime Andres Salazar (de laatste tevens componist van het gros van de tracks op het album), mag je Las Flores Del Sol bijna beschouwen als een mini-encyclopedie over alles wat met de Afro-Columbiaanse cultuur te maken heeft. Nilamayé zelf is samengesteld uit in Frankrijk levende Colombiaanse expats aangevuld met de Franse percussioniste Margaux Delatour. Las Flores Del Sol is bovendien een zogenaamde "enhanced CD", wat in dit geval wil zeggen dat u er naast de muziek ook nog drie clips op kunt terugvinden.

Ook gebaseerd op de Colombiaanse muziektraditie, maar van een heel andere orde, is de muziek van Pixvae, een zeskoppige band waarbij opnieuw Jaime Andres Salazar het hoge woord voert en ook nog twee andere bandleden (Alejandra Charry en Margaux Delatour) uit de line-up van Nilamayé opduiken. De bandnaam ontleenden ze aan de perzikpalm (zie ook de hoesafbeelding van het album), een palmsoort die veelvuldig voorkomt in Zuid- en Centraal-Amerika. Zelf omschrijven ze hun sound als een mix tussen jazzcore en currulao (en van ondergetekende mag u daar nog een gezonde dosis funk bij rekenen), dus enkel aanbevolen voor wie het graag iets steviger heeft, maar daarom niet minder intrigerend.

www.nilamaye.com | www.budamusique.com | www.xmd.nl

Shishani & The Namibian Tales - Itaala

Shishani & The Namibian TalesMet Itaala probeert de Belgisch-Namibische Shishani Vranckx de muzikale tradities van haar moederland - Shishani werd geboren in Windhoek, maar verhuisde in 1992 naar Nederland - ook buiten de grenzen van Namibië wat meer bekendheid te geven. Makkelijker gezegd dan gedaan, want Shishani was het Oshiwambo, de taal van haar moeder, niet machtig (op Itaala zingt ze ook nog in het Engels en Frans). En als ze op zoek gaat naar muziek uit Namibië vindt ze in een lokale Nederlandse bibliotheek enkel een etnografisch album met muziek van de San of Bosjesmannen. Zelfs Namibië zelf levert weinig soelaas, want ook daar blijken de lokale tradities grotendeels vergeten en vervangen door genres als house, reggae, kwaito, hip-hop en r&b. Toch laat ze zich door de Amsterdamse percussionist Sjahin During overhalen en het resultaat is Itaala, een akoestisch (gitaar, percussie, cello, mbira en kora) singer-songwriter album met een titel die zich meer dan toepasselijk laat vertalen als "geloof"; geloven in jezelf en wat je kunt verwezenlijken, maar dus ook geloven in het belang van tradities en talen.

www.shishani.nl | www.xmd.nl