door
tim | 20 oktober 2015 |
Plaatjes |
Het zeskoppige
Les Cerveaux Lents is al sinds 2002 een gelegenheidsproject waarbij muzikanten van
Absynthe Minded en
Va Fan Fahre zich uitleven in genres als klezmer en zigeunermuziek. In 2013 werd het hele project met een fris repertoire nieuw leven ingeblazen, wat meteen ook culmineerde in een titelloze EP en nu dus de langspeler
Heiβ Und Fürchterlich (de titel is een verwijzing naar een citaat van Franz Kafka uit een
brief aan Oskar Pollak). Maar pin u zeker niet vast op die voorgenoemde genres, want Les Cerveaux Lents gaat op dit album stukken verder dan dat: opener
Tanz is swingende jazz manouche,
Jump begint als pure klezmer, maar krijgt algauw een jazzy ondertoon, voor
Falash Mura doet het sextet zelfs wat rocksteady in de mix, in
Sputraum Nach Mizwa zijn flarden tango te horen en zoals de titel al aangeeft is
Une Petite Lumičre Et La Valse in essentie een wals. Feestorkest dat zo uit een rokerige club uit
het Berlijn van begin twintigste eeuw lijkt weggelopen.
Les Cerveaux Lents |
www.zephyrusvzw.be
Wie Les Cerveaux Lents eens live aan het werk wil zien kan op 30 oktober terecht in de Brusselse
Moličre waar de band ten dans speelt in het kader van
11-11-11.
door
tim | 20 oktober 2015 |
Plaatjes |
Na een kortstondige samenwerking met Todd Simon's
Ethio Cali, gaat de uit Los Angeles afkomstige singer-songwriter
Dexter Story met zijn tweede langspeler volledig de Oost-Afrikaanse toer op. In de tracks op
Wondem (Amhaars voor "broeder") verwerkte Story invloeden uit Ethiopia, Eritrea, Soedan, Somalië en Kenia en om het geheel wat extra authenticiteit te geven nodigde hij ook vocalisten
Alsarah Elgadi (
Without An Address) en Yared Teshale (
Lalibela,
Sidet Eskemeche) uit. De prachtige akoestische pianosolo van
Mark de Clive-Lowe in
Yene Konjo zorgt meteen ook voor de ideale dromerige afsluiter.
Wondem is een absoluut geslaagde stijloefening die wij zeker een plaatsje zullen toedichten in ons eindejaarslijstje voor 2015!
www.wondem.com |
www.dexterstory.com |
www.soundwayrecords.com
door
tim | 20 oktober 2015 |
Plaatjes |
Toen
Toto La Momposina in 1991 en 1992 samen met producers
Phil Ramone en John Hollis de studio indook voor wat uiteindelijk het
La Candela Viva album zou worden, had ze er waarschijnlijk geen enkel idee van dat dat album van haar een internationale ster zou maken. John Hollis, ondertussen Toto's schoonzoon, moest onlangs op zoek naar enkele geschikte samples voor een nummer van
Michel Cleis en wilde daarvoor de originele mastertapes van
La Candela Viva wilde gebruiken. De schat aan ongebruikt materiaal die hij aantrof (inclusief enkele nummers die nooit het daglicht zagen) overtrof Hollis' stoutste verwachtingen en zo rijpte al snel het plan om iets met dat archiefmateriaal aan te vangen. Het resultaat is deze
Tambolero, niet zomaar een heruitgave van
La Candela Viva, maar een herwaardering en herinterpretatie van het origineel. Om sommige van de tracks wat extra warmte te geven en om een brug tussen verleden en toekomst te slaan vroeg Hollis twee van Toto's kleindochters, Maria del Mar en Oriana Melissa, om wat extra koortjes in te zingen. Uitstekende herwerking en een prima eerbetoon aan de grande-dame van de Afro-Colombiaanse muziek!
www.totolamomposina.com |
www.realworldrecords.com
door
tim | 15 oktober 2015 |
Plaatjes |
Het warm water hebben de vijf heren van het Londense
Afriquoi niet opnieuw uitgevonden, maar hun mix van West-Afrikaanse kora (
Jallykebba Susso) en Congolese gitaar ('Papa' Fiston Lusambo) met invloeden uit westerse genres als house, hip-hop, soul en jungle werkt zeker aanstekelijk en doet denken aan een kruising tussen
Afro Celt Sound System en
Congotronics groepen als
Konono N°1 of
Kasai Allstars. Dankzij de vocale bijdragen van de uit Zimbabwe afkomstige gastvocalist
Kudaushe Matimba en de mbira van de Zweeds-Botswaanse Otto Gumaelius komt daar bovendien nog eens een Oost-Afrikaans tintje bovenop. Afrikaanse klanken dus waarmee je net zo goed een club als een wereldmuziekfestival mee op stelten kunt zetten. Ontdekking!
www.afriquoi.com |
www.wormfood.co.uk |
www.xmd.nl
door
tim | 15 oktober 2015 |
Plaatjes |
In
2012 stelden we u al voor aan
Joan Soriano, samen met zijn broers en zussen het symbool van de moderne Dominicaanse
bachata, en op deze
Me Decidí komt daar ook nog de ravissante
André Velóz bij. Velóz, naast zangeres ook nog kunstenares en actrice, en de absolute ontdekking op deze
Me Decidí, mag u van ondergetekende beschouwen als de vrouwelijke evenknie van Joan 'El Duque De La Bachata' Soriano zelve. De zeemzoete Dominicaanse bachata zal nooit ons favoriete Latijns-Amerikaanse genre worden, maar voor de liefhebbers is
Me Decidí opnieuw een absolute aanrader.
www.iasorecords.com |
www.xmd.nl
door
tim | 12 oktober 2015 |
Plaatjes |
Het is ondertussen alweer 5 jaar geleden dat
de Franse cellist Vincent Segal en de Malinese kora-speler Ballaké Sissoko in de Moffou studio van Salif Keita in Bamako het wondermooie
Chamber Music creëerden. Voor deze "opvolger" ging het duo nog een stapje verder in hun zoektocht naar de pure essentie van hun muziek. Segal trok opnieuw naar Mali, waar een deel van de tracks midden in de nacht op het dak van Sissoko's woning werden opgenomen, wat meteen ook de titel van het album,
Musique De Nuit ("nachtmuziek") verklaart. Voor de overige nummers trok het tweetal dan weer naar de legendarische
Bogolan studio van wijlen Ali Farka Toure. Het resultaat is een album dat nog een stuk intiemer klinkt dan
Chamber Music en ja als u in de achtergrond denkt een geit te horen mekkeren, dan is dat inderdaad wel degelijk een geit.
www.noformat.net
door
pieter | 8 oktober 2015 |
Frontstage |
Begin deze zomer wist
Strut Records de voltallige
tropicalidade.be redactie te verrassen met de release van
Pat Thomas & Kwashibu Area Band. In het kielzog van de
afrobeat heropleving pikt de
highlife uit
Ghana ook enkele graantjes mee en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Pat Thomas, a.k.a. "The Golden Voice of Africa" timmert al ettelijke jaren aan de weg maar zijn roem reikte niet ver buiten zijn landsgrenzen. Tot voor kort dus. Afgelopen woensdag wist de
Ancienne Belgique de Ghanees samen met zijn gloednieuwe backing band te strikken voor een concert in de Clubzaal. Wij lieten ons gewillig meenemen op een tijdreis naar de jaren zeventig, de meest funky periode in West-Afrika.
Lees verder
door
tim | 7 oktober 2015 |
Plaatjes |
Met
Laru Beya, waarvoor hij naar Senegal trok en samenwerkte met
Youssou N'Dour en enkele leden van
Orchestra Baobab, verkende
Aurelio Martinez nog de link tussen Afrika en de Caraďben, maar voor deze
Landini ("aanlegplaats") keerde hij terug naar Plaplaya, zijn geboortedorp in het noordoosten van
Honduras: "Ik heb de afgelopen jaren nogal wat afgereisd en al dat reizen deed me beseffen dat mijn echte kracht als kunstenaar, onze kracht als een cultuur, in de kleine Garifuna-gemeenschappen zoals mijn geboortedorp ligt. Hoe meer ik rondreisde en de wereld verkende, hoe meer behoefte ik had om weer aan te knoppen met mijn roots. Hoe verder ik ga, hoe meer ik terug wil komen." Een van Aurelio's belangrijkste muzikale invloeden is zijn moeder Maria, en verschillende nummers op
Landini schreef Aurelio dan ook samen met haar of zijn geďnspireerd op liederen die zij al haar hele leven zingt. Een nummer als
Irawini ("middernacht"), waarin Maria angstig op de terugkeer van haar zoon zit te wachten terwijl ze zijn gitaarspel al in de verte hoort, vat hun samenwerking prachtig samen. Producer Ivan Duran (
Stonetree Records) weet op
Landini eens te meer de essentie van de
paranda te vatten en maakte van dit album een waar Garifuna-pareltje. Aanrader!
www.aureliomusic.net |
www.realworldrecords.com |
www.stonetreerecords.com
door
tim | 7 oktober 2015 |
Plaatjes |
Met de release van deze
Fatteliku: Live In Athens 1987, een registratie van een concert van
Youssou N'Dour en Le Super Etoile De Dakar uit 1987, zorgt
Real World Records voor de vereeuwiging van een stukje wereldmuziekgeschiedenis. Het concept "wereldmuziek" (lees: de popularisering van niet-westerse genres) stond nog in zijn kinderschoenen en N'Dour was nog lange niet de wereldster die hij vandaag is. In 1987 verzorgde hij dan ook gewoon het voorprogramma van
Peter Gabriel's 'So' tournee. Gabriel ontdekte N'Dour begin jaren tachtig van de vorige eeuw in een Parijse club en was meteen verkocht. Toen hij in 1985 begon aan de opnames voor wat uiteindelijk het
So album zou worden, nodigde hij de Senegalese zanger dan ook uit om hem te vergezellen in zijn studio in
Bath. De gezamenlijke sessie mondde uit in
In Your Eyes, een nummer waarvan de live-versie ook op deze
Fatteliku: Live In Athens 1987 terug te vinden is. De wederzijdse bewondering die de twee artiesten voor elkaar koesterden zou uitgroeien tot een warme vriendschap en toen Peter Gabriel in 2014 werd opgenomen in
Rock and Roll Hall of Fame, stond Youssou N'Dour dan ook trots aan zijn zijde om opnieuw samen
In Your Eyes te brengen.
www.realworldrecords.com