door
tim | 29 september 2016 |
Plaatjes |
Op deze
Anda kruipt het Argentijnse enfant terrible
Melingo voor de tweede keer in de huid van zijn linyera (
Lunfardo voor "vagebond" of "zwerver") alter ego. In onze recensie van voorganger
Linyera vergeleken we de man al met Tom Waits en Nick Cave, maar ook met Serge Gainsbourg, en niet lukraak zo blijkt, want voor
Anda nam hij Gainsbourg's
Intoxicated Man opnieuw onder handen. Met
Gnossienne, een herwerking van het bekende werk van de negentiende-eeuwse Franse componist
Erik Satie, zorgt Melingo dan weer voor een snuifje oriëntalisme op
Anda, en het album opent met een eresaluut aan de Argentijnse tangomeester
Osvaldo Pugliese met een Melingo-versie van diens
Se Viene El Dos Mil.
Lees verder
door
benjamin | 27 september 2016 |
Luister |
Professor Wouassa uit Lausanne (Zwitserland) levert deze week het album van de week, 'Grow Yes Yes!' Heerlijke en verrassend zwoele afrobeat. Radio
Mukambo heeft nog meer afrobeat in petto, met Lakuta, The Togo All Stars, Ogun Afrobeat, en zowaar een afrobeat-achtige sound uit het Kenya van de jaren 70!
In het tweede deel van de podcast laten geslaagde remixes en elektronische producties ons reizen van Afrika over de Caraïben naar Zuid-Amerika.
Lees verder
door
tim | 26 september 2016 |
Plaatjes |
De Venezolaanse percussionist
Edwin Sanz is terug met een opvolger voor het uit 2014 daterende
San Agustin. Inhoudelijk viel ons op
Overflow vooral
De Mujer A Mujer op, een nummer waarin zangeres Sylvia Parejo de lesbische liefde bezingt. Opener
We're Blessed is uitstekende Nuyorican soul,
Eres Tu lekkere salsa en afsluiter
Yo Vengo De Venezuela een mooie ode aan zijn vaderland. Opvallend zijn tenslotte ook nog de Latin-covers van
Level 42's
Something About You en de Screamin' Jay Hawkins klassieker
I Put A Spell On You. ¡A gozar!
www.edwinsanz.com |
www.alexwilsonrecords.com |
www.xmd.nl
door
tim | 26 september 2016 |
Plaatjes |
Voor
Artifacts, de tweede langspeler van het Brusselse Ethio-jazz ensemble
Black Flower, haalde frontman Nathan Daems (fluit, sax) inspiratie uit een reis naar Griekenland waar hij zich verder ging bekwamen in het bespelen van de
ney. Ook voor dit album pende Nathan weer een heerlijke dreamscape neer; een verhaal dat in vele opzichten het logische vervolg op het verhaal achter
Abyssinia Afterlife is. Met de titel van het album verwijst Daens naar: "...eeuwenoude breekbare voorwerpen of gereedschappen die aan de basis liggen van het ontstaan van de menselijke cultuur en zonder welke het heden er helemaal anders zou uitzien." Als rechtgeaarde reggaefanaat werd onze aandacht natuurlijk vooral getrokken door het uitstekende dubby titelnummer
Artifacts (ook
Helios Victor is van eenzelfde orde), maar ook de rest van de tracks op
Artifacts konden ons zeker bekoren. Check zeker eens de op heerlijke
washint-klanken voortdrijvende opener
Bones of de relaxte Ethio-lounge van
High Upon The Mountain High Upon The Hill. Black Flower blijft uitstekend!
Lees verder
door
tim | 26 september 2016 |
Plaatjes |
Real Rio, na
Oi! A Nova Musica Brasileira!,
Daora en
Rolê , ondertussen alweer de vierde compilatie vol hedendaagse Braziliaanse muziek (deze keer rock, pop, noise en elektronica uit Rio de Janeiro), werd samengesteld door
Chico Dub, tevens de curator van
Novas Frequencias, een gerenommeerd festival voor experimentele muziek in Rio. Op het eerste schijfje van deze dubbelaar onder andere exponenten uit Rio's alternatieve lo-fi scene als
Ava Rocha, Ricardo Dias Gomes,
Negro Leo en
Meia Banda en Afrikaanse geïnspireerde acts als
BNegão & Seletores de Frequência,
Abayomy Afrobeat Orchestra en
André Sampaio e Os Afromandinga. Het tweede schijfje, dat ondergetekende persoonlijk iets minder lag, heeft dan weer vooral elektronische downbeat van onder andere
Ceticencias, Superficie en Eric Alves, en door de
baile funk beïnvloede club sounds van
Cadu Tenorio,
Bemônio en
Chelpa Ferro. Liefhebbers van Braziliaanse muziek die bij willen blijven weten wat gedaan!
www.maisumdiscos.com |
www.xmd.nl
door
wouter s. | 23 september 2016 |
Luister |
Onze episode 22 is een wilde rit van Mexicaanse cumbia over Nu-LatAm electronica, via Afro grooves naar het Midden-Oosten waar we luisteren naar experimenten met de Oed en afsluiten met electronica uit Tel-Aviv.
Lees verder
door
tim | 22 september 2016 |
Plaatjes |
Samen met Philippe Thuriot (accordeon), Lode Vercampt (cello), François Taillefer (percussie) en Helena Schoeters (vocals), vormt de Iraakse qanûn-meester (de
qanûn, ook wel kanun, is een op een hakkebord of cimbalom gelijkend snaarinstrument uit de groep plankciters en stamt uit het Midden-Oosten)
Osama Abdulrasol het Osama Abdulrasol Quintet. Op
Jedid ("nieuw") zorgt het kwintet voor een dialoog tussen oost en west, in de schemerzone waar occidentale en oriëntaalse klassieke muziek elkaar ontmoeten en aanvullen. Resultaat is een album waarin je als luisteraar heen en weer wordt geslingerd tussen de mysterieuze wereld van Duizend-en-een-nacht, een Frans
caf'conç (opner
Ghazal,
Stairway/Sullem) en een klassieke opera (
Camel Walk).
Het
Ousama Abdurasol Quintet komt
Jedid live voorstellen in de Antwerpse
Roma op 30 september en in de Brusselse
Bozar op 1 oktober.
www.osart.be |
www.homerecords.be
door
tim | 22 september 2016 |
Plaatjes |
Ialma dat zijn Veronica Codesal (die sommigen onder u zich wellicht ook nog zullen herinneren als zangeres bij Urban Trad), Magali Menendez, Natalia Codesal en Marisol Palomo, 4 Brusselse zangeressen van Galicische afkomst die ondertussen al meer dan 15 jaar hun eigen invulling geven aan de
Galicische folk (vanwege het Keltische verleden van de regio nauw verwant met haar Schotse en Ierse tegenhangers, onder andere door het frequente gebruik van de doedelzak, zie bijvoorbeeld
Novo Alen). Voor
Camiño liet het viertal zich inspireren door de pelgrimsroute naar
Santiago de Compostella (tevens de hoofdstad van
Galicië), een tocht die symbool staat voor introspectie, ontmoetingen en uitwisselingen (net zoals Compostella is Brussel, hun geboortestad, natuurlijk een plek waar mensen van verschillende achtergronden elkaar ontmoeten en ervaringen met elkaar delen). Liefhebbers van tradi-moderne folk en mooie vocale harmonieën (vaak in het
Galego of Galicisch) moeten deze
Camiño zeker een kans geven!
www.homerecords.be
door
tim | 22 september 2016 |
Plaatjes |
Het zat eraan te komen, want net zoals
Strut Records na de release van
Love And Death, met
Life Stories voor een carrièreoverzicht van Ebo Taylor zorgde, doen ze nu hetzelfde voor "The Golden Voice of Africa"
Pat Thomas. De dubbele verzamelaar
Coming Home: Original Ghanaian Highlife & Afrobeat Classics 1967-1981 (of driedelige LP-versie, als u een vinylliefhebber bent), overloopt de carrière van Thomas van in de begindagen ergens in de tweede helft van de jaren zestig van de vorige eeuw, toen hij samen met Ebo Taylor het mooie weer maakte bij de Broadway Dance Band, over later werk met bands als Blue Monks of het door de Ghanese Cocoa Marketing Board gesponsorde Sweet Beans, tot zijn periode in Berlijn, waar Pat na de coup van
Jerry Rawlings in 1979 in zelfgekozen ballingschap ging en mee aan de basis lag van wat tegenwoordig de
burger highlife genoemd wordt (Ghanese expats in Duitsland noemden zichzelf "burgers"). Verwacht op
Coming Home trouwens niet enkel highlife of afrobeat, want Thomas experimenteerde doorheen de jaren ook met reggae (
Revolution, duidelijk geïnspireerd door de sound van Jimmy Cliff), soul (
Brain Washing,
Can't You See) en disco (
Who's Free,
Yamona). Vintage African niceness!
www.strut-records.com
door
tim | 22 september 2016 |
Plaatjes |
Far Out Recordings zorgt nu ook voor de heruitgave van de catalogus van het Quartin label van Roberto Quartin, te beginnen met deze
Obnoxious, een vergeten pareltje uit de Braziliaanse muziekgeschiedenis van de hand van José Mauro. Over Mauro is eigenlijk maar vrij weinig bekend. Sommige bronnen stellen dat de man net voor de release van
Obnoxious het leven liet in een auto-ongeval, maar anderen beweren dan weer dat hij ontvoerd werd door het Braziliaanse leger omdat hij zich in zijn nummers (zie bijvoorbeeld
Apocalipse) te kritisch uitliet over
het toenmalige dictatoriale bewind in het land. Wat er ook van zij, José heeft een klein (later dit jaar volgt op
Far Out Recordings ook nog
A Viagem Des Horas) maar indrukwekkend oeuvre achtergelaten. Op
Obnoxious neemt hij je mee naar zijn eigen universum waar Latin jazz, samba/bossa nova, psychedelische folk en zelfs wat country (
Arraila Da Lua Cheia) in elkaar overvloeien. Heerlijke blast from the past!
www.faroutrecordings.com
door
benjamin | 20 september 2016 |
Luister |
11.11.11 vecht al 50 jaar tegen onrecht en dat mag gevierd worden. Zaterdag in de Hallen van Schaarbeek met concerten van Fredy Massamba en Vetex gevolgd door een
Groovalicious party met special guest Selector Matanzas (Radio Chango). Er zal serieus gedanst worden om de verjaardag van koepel van de Vlaamse Noord-Zuidorganisaties te vieren! Verder kondigt
Radio Mukambo de International Days of Peace aan met concerten van Afrikän Protoköl (Afro-jazz) en Akalé Wubé (Ethiojazz), alsook het Tempo Color festival in Luik met Lindigo.
Lees verder
door
benjamin | 14 september 2016 |
Luister |
Shabaaz' ghetto-blaster blaast de denkbeeldige grenzen tussen muziekgenres, landen en tussen de twee kanten van de Congorivier opzij op 'D'une rive à l'autre', onze cd van de week. De hedendaagse griot schippert tussen zijn Congolese roots en urban sounds van onze westerse steden.
Radio Mukambo kijkt uit naar ManiFiesta, dit weekend in Bredene met ondermeer Skip&Die en
Groovalicious, terwijl het zondag in de AB te doen. Als seizoensopener gaat de Brusselse concertzaal te Global Street Sounds tour op met Daniel Dzidzonu (afrobeat, Togo), Chouk Bwa Libète (voodoo, Haïti) en 47 Soul (electrodabke, Palestina). Verder luisteren we naar nieuwe tracks van Afro Latin Vintage Orchestra (hiphop), Renegades of Jazz (hiphop), Professor Wouassa (afrobeat), Clinton Fearon (reggae) en Chico Correa (Brazilië).
Lees verder
door
tim | 13 september 2016 |
Plaatjes |
Ogun Afrobeat is een Spaans afrobeatproject rond de Nigeriaanse drummer Akindimeji Onasanya, waarvan de naam verwijst naar de
Yoruba god of orisha van de oorlog en de metalen. De band mag zich dan wel presenteren als een afrobeatproject, op deze
Koko Iroyin (vrij vertaald: "de hoofdzaak"), 9 eigen nummers en één cover (Fela's
Open & Close), zijn naast andere Nigeriaanse genres als
apala en
fuji ook invloeden uit highlife, funk (
Noah's Dance met Aqeel op vocals), West-Afrikaanse muziek (
Resurrection met
Seydina Mboup op vocals) en Marokkaanse gnawa (
Afromaghreb met
Mohammed El Bouzidi en
Bilal Artiach op banjo,
gimbri,
krakebs en vocals) te horen waarbij wordt afgewisseld tussen Yoruba, Nigeriaans Pidgin Engels, Spaans (
Open & Close met
Frank T op vocals), Wolof en Arabisch. Onze persoonlijke favorieten uit de tracklist zijn het al vermelde
Resurrection,
Olofofo, waarin het heerlijk psychedelisch jazzy klinkende orgel van Juan Carlos 'Chavi' Ontoria in dialoog mag gaan met de blazers van Pablo Hernandez Ramos (altsaxofoon) en Daniel Niño (baritonsax) en Frank David Santiuste (trompet), en
Aye, opnieuw vanwege de P-funk-achtige keyboard-outro van Chavi. Spaanse afrobeat met een eigen visie en sound.
Lees verder
door
tim | 12 september 2016 |
Plaatjes |
Combineer het beste uit de Balkanfanfares met invloeden uit de Afro-Colombiaanse traditie, voeg daar nog enkele danseressen en wat elementen uit het circus aan toe en je hebt
Gypsy Kumbia Orchestra, een feestelijke bende Canadezen uit
Montreal die met deze
Revuelta Danza Party nu ook hun debuutalbum voorstellen. Of Gypsy Kumbia Orchestra muzikaal gezien nu zo vernieuwend is durven wij toch te betwijfelen, maar visueel zijn de shows van de band in ieder geval een feest voor de zintuigen; vaak gaat het zelfs om echte voorstellingen met namen als
Makondo,
Melkiades of, speciaal voor kinderen,
No King In The Jungle, waarbij de invloed van het eveneens in Montreal gevestigde
Cirque Du Soleil onmiskenbaar is (zie ook het hoesontwerp van het album).
www.gypsykumbia.com |
www.xmd.nl
door
tim | 11 september 2016 |
Interviews |
Met
Arbina ("onze God") heeft de
Mauritaanse Noura Mint Seymali net een uitstekende opvolger voor
Tzenni uit 2014 klaar. Wij spraken de iggawen (griot) op de recentste editie van
Sfinks Mixed en verkenden met haar de Mauritaanse muziekwereld.
Lees verder
door
tim | 10 september 2016 |
Plaatjes |
They Will Have To Kill Us First is de soundtrack bij de gelijknamige documentaire van Johanna Schwartz uit 2015 over de impact die de invallen door de jihadistische fundamentalisten van
Ansar Dine en
Al Qaida hadden op het muzikale leven in Mali. De soundtrack werd samengesteld en geproduceerd door Nick Zinner, gitarist bij de Amerikaanse indierockband
Yeah Yeah Yeahs, maar ook de producer van
Music In Exile, het bejubelde debuut van
Songhoy Blues. In de tracklist bekende namen als
Ali Farka Touré,
Afel Bocoum,
Khaira Arby,
Toumani Diabate,
Bombino en natuurlijk het net vermelde Songhoy Blues, maar ook een aantal namen die bij ondergetekende niet meteen een belletje deden rinkelen (Amkoullel, Kankou Kouyaté, Moussa Sidi, Fadimata 'Disco' Wallet Oumar). Als u de Malinese muziek ook maar een beetje genegen bent is deze
They Will Have To Kill Us First zeker een aanrader. En dan hebt u nog niet eens de bijhorende documentaire gezien!
Lees verder
door
tim | 10 september 2016 |
Plaatjes |
Voor
Arbina ("onze God"), haar tweede internationale album, trok de Mauritaanse iggawen (griot)
Noura Mint Seymali opnieuw naar
Studio G in Brooklyn waar ze ook al een deel van voorganger
Tzenni had opgenomen. De titel van het album is een term die de Mauritaniërs gebruiken om naar God te verwijzen en de rode draad doorheen
Arbina is dan ook God om hulp en bescherming vragen. Het meest persoonlijk wordt dat in titelnummer
Arbina, waarin Noura haar landgenotes aanmaant om zich toch maar te laten screenen op borst- en baarmoederkanker, een ziekte die ook het leven van Noura's moeder eiste.
Arbina klinkt stukken funkier en een tikje minder rock-getint dan voorganger
Tzenni, maar is in alle opzichten een meer dan waardige opvolger geworden.
www.nouramintseymali.com |
www.glitterbeat.com |
www.xmd.nl
door
tim | 10 september 2016 |
Plaatjes |
Gasper Nali is een singer-songwriter uit
Malawi die met deze
Abale Ndikuwuzeni ("mensen, laat me jullie vertellen") zijn langspelerdebuut voorstelt. Nali woont in
Nkhata Bay, een dorp aan de oever van
Lake Malawi, waar hij aan de kost kwam met het entertainen van toeristen in een nabijgelegen resort. Voor zijn muziek gebruikt Gasper een babatoni, een zelfgemaakte eensnarige basgitaar met een drie meter lange hals. Het deed ondergetekende in ieder geval denken aan een Malawische versie van
Seasick Steve of, misschien nog meer, de Jamaicaanse
Brushy One String. Stilistisch deden Nali's funky en vrolijk klinkende nummers ons wat aan de Zuid-Afrikaanse township jive of
mbaqanga denken. Maar laat u niet om de tuin leiden, Nali's muziek mag dan vrolijk klinken, de man behandelt in zijn nummers wel degelijk serieuze onderwerpen; zoals in titelnummer
Abale Ndikuwuzeni bijvoorbeeld, waarin hij het over de talrijke gedwongen kinderhuwelijken in zijn land heeft. Serieus of niet, stilstaan is in ieder geval geen optie. Ontdekking!
www.sparedogrecords.com |
www.xmd.nl
door
wouter s. | 9 september 2016 |
Luister |
Bounty Radio brengt je terug op de hoogte van de essentiële releases uit het spanningsveld tussen roots en bass, tussen analoog en digitaal, traditie en innovatie.
Ons album van de week is Moyo Wangu van Renegades of Jazz en zet de toon. De producer bracht een deel van zijn jeugd door in Tanzania, in een dorpje vlakbij de iconische Kilimanjaro. Met deze Moyo Wangu brengt hij een heerlijk schijfje uit. De gekende jazzbreaks worden aangevuld met vette Afro-grooves en sfeervolle vocals en een extra rijke bezetting dankzij de vele gastartiesten. We luisteren naar de titeltrack (met Hugo Kant) en de track Moto Moto.
De volledige recensie kon je hier al op Tropicalidad lezen. Verder meer boeiende Afro-sounds door DJ Spoko, MIXG, Susso en The Soil.
Lees verder
door
tim | 6 september 2016 |
Plaatjes |
The Ukrainians vieren hun vijfentwintigjarige bestaan in stijl met deze
Evolutsiya! 40 Best and Rarest 1991-2016. Het repertoire van deze Engelse band wordt wel eens omschreven als kozakkenpunk, een mix van Oekraïense folklore met elementen uit de westerse punk en rock. Op dit dubbele verzamelalbum niet minder dan 40 (!) tracks, gaande van hun grootste hits over een aantal live versies tot een reeks obscure nummers en alternatieve mixen. Onze aandacht werd daarbij vooral getrokken door de "Oekraïense" versies van bekende nummers uit de pop- en rockgeschiedenis als
Ace Of Spades (
Motörhead),
The Model en
Radioactivity (
Kraftwerk),
The Queen Is Dead (
The Smiths),
Venus In Furs (
Velvet Underground),
Anarchy In The UK (
Sex Pistols) of zelfs
Telstar van
The Tornados. Uitstekende introductie voor wie de band nog moet leren kennen en een mooi overzicht van wat was, voor de fans!
www.the-ukrainians.com |
www.eastblok.com |
www.xmd.nl
door
benjamin | 5 september 2016 |
Luister |
Tropical Funk is hoe Lakuta zijn mix van afrobeat, funk, Latin & beyond omschrijft. Hun debuut 'Brothers & Sisters' is ons album van de week.
Radio Mukambo laat je ook genieten van nieuwe afrobeat van Professor Wouassa, Jupiter & Okwess International en Sir Jean & NMB Afrobeat Experience. Er is ook heel wat reggae met Ponto de Equilibrio, The Sea, Dubblestandart & André Sampaio in dub. We eindigen met nieuwe sounds van Chico Correa (Brazilië), Shabaaz (Congo/hip-hop) & Renegades of Jazz.
Lees verder