Jiggy - Hypernova

JiggyFolkreleases behoren niet echt tot ons vakgebied, maar voor deze Hypernova, het tweede album van de Ierse band Jiggy, maken we graag een uitzondering. Het zevenkoppige collectief mixt Ierse folk met invloeden uit de Indische muziektraditie zoals konnakol, vocale percussie uit de zuid-Indische Carnatische muziek (afsluiter Back To Belfast, Tāl, Road To Errogie), hip-hop (Pádraig 'MC Muipéad' Ó Conghaile die zowaar in het Iers-Gaelisch rapt in Man Of Aran), westerse beats en zelfs wat rock-meets-zydeco invloeden in Who Put The Blood. De naam van de band verwijst natuurlijk naar de jig, de typisch Ierse volksdans en bijhorende folkmuziek. Stuwende kracht achter Jiggy is percussionist en bodhrán-speler Robbie Harris, die het idee voor het project kreeg nadat hij in 2007 de Indische zigeunerfanfare Dhoad vergezelde tijdens enkele concerten in Ierland. Het hele album werd dan weer opgedragen aan voormalig Jiggy gitarist en bassist Gavin Ralston die vorig jaar de strijd tegen kanker verloor. Bij ondergetekende riep de sound van Jiggy bij momenten vooral herinneringen op aan de muziek van Afro Celt Sound System, en daarom verdient Hypernova dus zeker een plaatsje op deze pagina's.



www.jiggy.ie

Les Amazones d'Afrique - Amazones Power

Les Amazones d'AfriqueDe West-Afrikaanse vrouwensupergroep Les Amazones d'Afrique is terug met een opvolger voor hun in 2017 verschenen debuut République Amazone. Sterkhouders van het project blijven Mamani Keita en Rokia Kone, maar de rest van de line-up op deze 'Amazones Power' bestaat grotendeels uit jonge leeuwinnen als Fafa Ruffino uit Benin, Niariu uit Guinée, Ami Yerewolo uit Mali, Kandy Guira uit Ivoorkust en Nacera Ouali Mesbah uit Algerije, deze maal zelfs aangevuld met de mannenstemmen van Douranne 'Boy-Fall' Fall (opener Heavy) en Amadou Denbélé (Timbuktu, Dogon). De Beninse Fafa Ruffino is alvast zeer duidelijk wat haar motivatie om deel te nemen aan het project betreft: "The first thing was the concept… I mean, asking different female singers to team up and fight for women's rights, by using music as the ultimate force, is just amazing. I came running because I felt this was a duty call, and even more than that… We come from different countries, yet we're facing the same issues in our home towns. We need to show the world that there are no boundaries when it comes to standing for our rights… It felt like the universe put us together. We were fighting alone, and something pushed our energy to meet.". Ook de Guinese muzikante, danseres en zangeres Niariu is meer dan enthousiast: "To me particularly, the biggest message would be to say that there are voices that really need to be heard and we have to make space for all women to express themselves and take part in solutions. We can't make feminism only about gender equality in western countries when a lot of women don't have access to basic human rights. If we're not all free, then some become the oppressors while others stay oppressed. This project is called Les Amazones d'Afrique, but I think it's important not to put it in a "box". People need to start realizing that the African continent is a significant part of the world. Everything is international about this project, from the people that worked on it to the languages and the sounds we're using, to the message we're sharing, and I hope everyone will embrace it as a whole.".

Lees verder

Ibrahim Ferrer - Buenos Hermanos

Ibrahim FerrerBij World Circuit Records is het ditmaal Buenos Hermanos, in 2003 het tweede soloalbum van Buena Vista Social Club vocalist Ibrahim Ferrer (en meteen goed voor de Grammy voor Best Traditional Latin album) dat een opfrisbeurt krijgt. Omringd door een all-star band bestaande uit Orlando 'Cachaito' Lopez (bas), Manuel Galban (gitaar/toetsen), Chucho Valdes (piano), Miguel 'Anga' Diaz (percussie) en Ry Cooder (gitaar), aangevuld met het accordeon van de Mexicaanse meester Flaco Jimenez, de stemmen van Blind Boys of Alabama en de trompet van John Hassell, kon Ferrer ook haast niet falen. Deze keer pakte het label het echter iets grondiger aan dan bij vorige heruitgaven het geval was, want onder leiding van Ry Cooder, destijds de drijvende kracht achter het Buena Vista Social Club project, werd de originele tracklist aangevuld met vier nooit eerder verschenen songs, opgenomen tijdens de originele opnamesessies voor Buenos Hermanos, en daarnaast greep Cooder meteen de kans aan om alle originele tracks te remixen en de tracklist een andere volgorde te geven: "We went back into the session tapes and found songs that were overlooked for some reason, and you're going to be as thrilled as I am. We’ve really polished it up and improved it and expanded it, it sounds almost brand new.". Zelfs de originele hoesfoto van het album werd vervangen door een alternatieve uit dezelfde fotosessie van Christien Jaspars. Wat de "nieuwe" nummers betreft is Ven Conmigo Guajira een levendige interpretatie van een Cubaanse klassieker van de hand van componist en bandleider Francisco 'Machito' Grillo; een versie die Ry Cooder omschrijft als: "…the best version of that song I've ever heard!". Mujer is een versie van een klassieke bolero, deze keer van de Mexicaanse muzikant en songschrijver Augustin Lara. In dezelfde lijn ligt Ojos Malvados ("kwade ogen"), alweer een bolero maar deze keer van Cristina Saladrigas, één van de weinige vrouwen uit de vroege Cubaanse trova-traditie, en Me Voy Pa' Sibanicu is tenslotte een heerlijke uptempo guaracha. Het laatste woord geven we maar al te graag aan de betreurde Ibrahim Ferrer zelf: "These are songs that make me feel younger. I have put my deepest feelings into them and it's my way of giving something back to my listeners and thanking them for their support; I enjoy feeling there is something inside what I am singing!".

www.worldcircuit.co.uk

Uzelli Elektro Saz: 1976-1984

Uzelli Elektro SazFans van het Turkse gezelschap BaBa ZuLa die benieuwd zijn waar deze band onder andere de mosterd haalde, kunnen we zeker deze Uzelli Elektro Saz: 1976-1984 aanraden. De compilatie werd samengesteld door BaBa ZuLa frontman Murat Ertel en zijn vrouw Esma en focust enerzijds op de revolutie die de traditionele saz of bağlama doormaakte toen het instrument vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw ook elektronisch versterkt werd, en anderzijds op de gloriejaren van het Uzelli Kaset label in 1971 in het leven geroepen door Muammar en Yavuz Uzelli, twee naar Frankfurt uitgeweken Turkse broers die met hun cassettes algauw de soundtrack leverden voor de vele Turkse gastarbeiders verspreid over Europa. Door de toenemende populariteit van het label (ook binnen Turkije) verhuisden de broers in 1977 opnieuw naar Istanboel. Doorheen de jaren verschenen op het Uzelli label een aantal van de belangrijkste releases uit de Turkse pop, folk, psychedelica en jazz, zoals İbrahim İbrahim Tatlıses, Grup Turbo and Kibariye. Toen de muziekindustrie in de jaren negentig de switch maakte naar het CD-formaat, bleven de broers Uzelli desondanks focussen op hun cassettes. Pas recent werd de hele backcatalogus van het label gedigitaliseerd en zijn ook al enkele vinylreleases verschenen zoals deze Uzelli Elektro Saz. De compilatie opent met Darildim Darildim van Akbaba Ikilisi, het relaas van een man die zijn lot in eenzame opsluiting aanklaagt, een nummer dat wat ondergetekende betreft zo uit de soundtrack van de filmklassieker Midnight Express had kunnen komen. Andere aanraders uit de tracklist zijn Misket (in twee versies terug te vinden) en Topal, beide instrumentals van respectievelijk Kina Gecesi Ensemble en Sari Zeki. Fascinerend stukje Turkse muziekgeschiedenis!

www.uzelli.com