door
tim | 29 oktober 2019 |
Plaatjes |
Deze
I Love You Inna mag dan onze eerste kennismaking zijn met het oeuvre van de jonge Malinese gitaarvirtuoos
Oumar Konaté, het is alweer de vijfde langspeler die de man opnam voor het Amerikaanse
Clermont Music label. In eigen land is Oumar dan ook al een heuse superster met een sound die vooral de Malinese jeugd lijkt aan te spreken. Net zoals op zijn vorige albums liet Oumar zich ook voor deze
I Love You Inna' opnieuw flankeren door bassist Dramane Toure (voormalig lead-gitarist bij de Malinese diva Khaira Arby) en drummer/percussionist Makan Camara. Inhoudelijk gaan Oumar's nummers van lichtvoetige liefdesliedjes als het aanstekelijke titelnummer
I Love You Inna of opener
Houndia ("Gao loopt vol mooie meiden") over dansnummers als
Oumar Bakoi of
Zankai Hora tot socio-politieke statements als
Wa Toto ("het is tijd om ons land herop te bouwen") en het reggaegetinte
Almounakaf ("jullie die terreur en vernieling brachten in ons land, scheer je weg!"). Op
I Love You Inna zijn eigenlijk geen mindere nummers terug te vinden, maar Oumar excelleert pas echt wanneer hij zijn gitaar eens lekker kan laten huilen zoals in het al genoemde
Almounakaf,
Koima Djine, waarin Konaté de djinns van
Koïma, een dorp in Gao aan de Nigerrivier, oproept om regen te brengen, of nog het stevig rockgetinte
Ni Tchilla Sibara ("er is niemand zoals jij"). Een ding staat vast: met Oumar Kounaté is de toekomst van de Malinese muziek verzekerd!
Lees verder
door
tim | 29 oktober 2019 |
Plaatjes |
De Nigerese Toeareg-gitarist/vocalist
Bibi Ahmed staat vooral bekende als de frontman van
Group Inerane, maar voor deze
Adghah wist Gregor Samsa, oprichter van het Duitse
Sounds Of Subterrania label, de man te overtuigen om het ook een solo te proberen. Het resultaat is een uiterst ingetogen album waarop naast Ahmed's stem vaak niet meer te horen is dan gitaar en wat percussie, instrumenten die Ahmed zelf inspeelde. Bibi leerde zich als kind zelf gitaar leerde spelen, maar werd op latere leeftijd de kneepjes van het vak bijgebracht door de Nigerese grootmeester Abdallah Ag Oumbaduogo. De titel van het album verwijst naar een berg die een kruispunt vormt op de grens tussen Algerije en Niger. In de tracklist lichtvoetige liefdesliedjes als
Tamiditin Aïcha of
Tamiditin Janette (een ode aan Bibi's echtgenote), maar ook socio-politiek geïnspireerde tracks als
I Fitilan en
Lucia Taura (over de ontvoogdingsstrijd van de Toearegs in Niger), of
Marhaba en
La La La, waarin hij respectievelijk de Libische vluchtelingen welkom heet in Niger en zijn eigen landgenoten waarschuwt om te bezinnen vooraleer de levensgevaarlijke tocht richting Europa aan te vatten. Intieme woestijnparel.
Lees verder
door
tim | 25 oktober 2019 |
Plaatjes |
Voor deze
Alefa Madagascar!: Salegy, Soukous & Soul From The Red Island 1974-1984, doken de uit Mauritius afkomstige
Percy Yip Tong en het Réunionse deejay-collectief
La Basse Tropicale in de archieven van Malagassische labels als Discomad van Jean-François de Comarmond en Kaiamba van Charles Maurin Poty. Het resultaat is een 18 tracks tellende compilatie vol nummers uit de periode tussen 1974 en 1984. In Madagaskar had je in die periode natuurlijk de eigen
salegy, een genre gekenmerkt door zijn typerende snelle 6/8 en 12/8 ritmes (op
Alefa Madagascar! onder andere gestalte gegeven door Roger Georges'
Mama, Jean Kely et Basth's
Andosy Mora of
Tokatoka van Kaiamba Orchestra, al klinken de nummers van die twee laatsten door het gebruik van het Hammond-orgel wat als een Malagassische versie van The Doors), maar dankzij de radio sijpelden invloeden uit Congo, Mozambique, Zuid-Afrika en Kenia ook het muzikale landschap binnen, en werden ook genres als soul (
Ngôma Hoe van Papa James) en soukous (
Mahonena van Ny Anjarasoa) een vaste waarde. Een beetje een vreemde eend in de bijt is Izahay Mpamita, een band die teruggreep naar de folklore van het "rode eiland", een sound die de soundtrack vormde bij de
rotaka opstanden begin jaren zeventig van de vorige eeuw (een serie boeren- en studentenrevoltes die in Madagaskar plaatsvonden tussen april van 1971 en mei 1972 en tot de val van
de Malagassische Republiek onder leiding van president
Philibert Tsiranane leidden). Fascinerende tijdreis naar een muzikale periode in de geschiedenis van Madagaskar die het pad effende voor Malagassische supersterren als Jaojoby, D'Gary en Lego!
www.strut-records.com
door
tim | 18 oktober 2019 |
Plaatjes |
Sommige albums zijn zo iconisch dat ze nog weinig introductie behoeven. Neem nu deze
Pata Pata, het internationale doorbraakalbum van Mama Africa
Miriam Makeba dat origineel in 1966 verscheen op het Amerikaanse
Reprise Records label en waarvoor ze begeleid werd door
Harry Bellafonte, ondertussen al tientallen keren heruitgegeven.
Strut Records koos er voor deze
Pata Pata: Definitive Remastered Edition voor om zowel de mono- als stereoversies van de nummers in de tracklist op te nemen, iets wat vooral echte audiofielen zal plezieren, maar niet meteen een enorme muzikale meerwaarde oplevert. De Engelstalige nummers op
Pata Pata (
What Is Love,
Ring Bell, Ring Bell) klinken na zoveel jaren wat naïef en gedateerd (lees: ademen nog de onschuld van de flowerpower beweging), maar Makeba's nummers in het
Xhosa hebben de tand des tijds wonderwel doorstaan. Een uitzondering op het voorgaande is wellicht het atmosferische
West Wind, dat later nog gecoverd werd door
Nina Simone.
Lees verder
door
tim | 13 oktober 2019 |
Interviews |
Nick 'Dubulah' Page, de drijvende kracht achter
Dub Colossus had de afgelopen jaren af te rekenen met serieuze gezondheidsproblemen en dus werd het noodgedwongen wat stil rond zijn muzikale hobbyproject. Met
Dr Strangedub, Or How I Learned To Stop Worrying And Dub The Bomb staat Dub Colossus er nu echter weer helemaal. Hoog tijd dus voor een diepgaand gesprek over deze fascinerende Jamaicaans-Engels-Ethiopische kruisbestuiving!
Lees verder
door
tim | 13 oktober 2019 |
Plaatjes |
Het was wat stil geworden rond
Dub Colossus, het hobbyproject van Nick 'Dubulah' Page. Met goede redenen trouwens: de man kreeg af te rekenen met serieuze gezondheidsproblemen en besloot daarna om dat nieuwe album volledig zelf te financieren en een crowdfundingactie op touw te zetten. Voor
Dr Strangedub, Or How I Learned To Stop Worrying And Dub The Bomb, een titel die in het licht van Dubulah's eigen situatie natuurlijk wel kan tellen, maar die natuurlijk ook een knipoog is naar
Dr Strangelove or: How I learned To Stop Worrying and Love the Bomb, de cultklassieker van
Stanley Kubrick uit 1964 met Peter Sellers in de hoofdrol, en volgens Page: "…a reflection on the strange Trumpanonic-Brexiting coldwar 3 weirdness presently ongoing…", herwerkte Nick zes tracks uit
Addis To Omega (titelnummer
Addis To Omega,
Keep On Rocking,
Fight Back,
Orpheus Underground,
Family Man en
A Voice), stuk voor stuk uitstekende dubversies van de vocal cuts op het vorige album, en voegde daar nog eens acht nieuwe composities aan toe.
Lees verder
door
tim | 13 oktober 2019 |
Plaatjes |
Als we de dubbele compilatie
XX uit 2017 even buiten beschouwing laten, is deze
Derín Derín (Turks voor "diep, diep") de eerste langspeler van het Turkse muzikale rebellencollectief
BaBa ZuLa in zowat 5 jaar. Wij mogen hun mix van Turkse psychedelica, Anatolische folk met invloeden uit de Duitse krautrock dan beschouwen als een rebelse muzikale anti-beweging in het Turkije van Erdogan, maar zelf zien de leden van BaBa ZuLa hun muziek eerder als kunst, zoals oprichter, vocalist en saz-speler Osman Murat Ertel verklaart: "Art is our language. We're an art group! My father and my uncle were artists. I grew up watching and hearing them. I learned that the barriers between (different) areas of art can be broken. I think there's a consciousness awakening, but it will take time to grow. We keep pushing!". Het instrumentale gedeelte van dit album evolueerde uit muziek die BaBa ZuLa componeerde voor een documentaire over valken: "We learned a lot about the birds while we were making the soundtrack. After we'd completed it, we began to think about new layers and elements we could add.". Het recept van de band is doorheen de jaren alsmaar meer gelaagd geworden. Zo werkte de band voor
XX nauw samen met dubmeester Mad Professor en is dus ook dat genre deel gaan uitmaken van de sound van BaBa ZuLa.
Lees verder
door
tim | 10 oktober 2019 |
Plaatjes |
Zowat vijfentwintig jaar na zijn langspelerdebuut
Muso Ko en vijf jaar na voorganger
Soô is de Malinese bard
Habib Koite terug met
Kharifa. De sound van Koite is doorheen de jaren duidelijk verfijnder geworden, maar aan de formule werd weinig of niet gemorreld. Wat op
Kharifa (Bambara voor "wat we je toevertrouwen", een oproep aan elk individu om zijn of haar verantwoordelijkheid op te nemen in de samenleving) dan ook vooral opvalt zijn de samenwerkingen met onder andere Toumani Diabate (wiens kora te horen is in
Forever), Amy Sacko, de echtgenote van Bassekou Kouyate en lead-vocaliste in diens band Ngoni Ba, maar ook Koite's neef M'Bouillé Koite en Habib's zoon Cheik Tidiane Koite, of nog de Guineese gitaarlegende Sekou 'Bembeya' Diabaté (medeoprichter van het legendarische Bembeya Jazz, wiens slidegitaar te horen is in
Forever). Veteraan Boubacar Traore is dan wel niet te horen op
Kharifa, maar schreef mee aan
Ntolognon (dat zich toepasselijk laat vertalen als "vriendschap").
Lees verder