door
tim | 26 mei 2014 |
Plaatjes |
Söndörgő is het verhaal van een Hongaars familieorkest bestaande uit de drie broers Áron, Benjamin en Salamon Eredics en hun neef Dávid Eredics (enkel bassist Attila Buzás is geen familielid) dat zich heeft gespecialiseerd in het bespelen van de
tambura (een op de Griekse
bouzouki gelijkend snaarinstrument, dat voorkomt in Bulgarije en Macedonië en incidenteel ook gebruikt wordt door zigeuners in zuidoost Hongarije). In nummers als
Hulusi of
Hulusination staat dan weer de
hulusi, een Chinese
aerofoon, centraal. Voor hun nummers lieten ze zich inspireren door het werk van de bekende Hongaarse componist
Béla Bartok (Hongaars componist en pianist die algemeen beschouwd wordt als een van de belangrijkste componisten van de twintigste eeuw. Bartók kreeg ook bekendheid door zijn uiterst nauwgezette transcripties van de Oost-Europese volksmuziek in samenwerking met Zoltán Kodály en was daarmee een van de grondleggers van de etnomusicologie.) en dat van de Hongaarse etnograaf Tihamér Vujicsics. Indrukwekkend staaltje volksmuziek dat op geen enkel moment ouderwets of gedateerd klinkt.
Hongaarse folk voor de eenentwintigste eeuw!
www.sondorgo.hu |
www.worldmusic.net |
www.musicwords.nl
door
tim | 26 mei 2014 |
Plaatjes |
Voor het recht voor de raap getitelde
Toumani & Sidiki sloeg kora grootmeester
Toumani Diabate de handen ineen met zijn zoon
Sidiki (al werkten de twee al eerder samen voor
A Curva Da Cintura, het samenwerkingsproject met de Braziliaanse muzikanten Arnaldo Antunes en Edgard Scandurra). Hoewel die laatste in zijn geboorteland Mali vooral bekend is als de helft van het populaire hip-hop duo dat hij vormt met rapper
Iba One, volgde hij ook de familietraditie van de Diabate clan en bekwaamde zich net als zijn voorvaderen in het bespelen van de kora. Op
Toumani & Sidiki dialogeren vader en zoon met hun instrumenten, improviserend op oude en obscure Malinese kora composities. Het album werd zo opgenomen dat u Toumani steeds links te horen krijgt en Sidike rechts. Dromerige instant klassieker!
Toumani & Sidiki staan op 13 november in de Brusselse
Bozar, op 14 november op het podium van
De Roma in Antwerpen en tenslotte op 18 november in
De Centrale in Gent
www.toumaniandsidiki.com |
www.worldcircuit.co.uk
door
tim | 26 mei 2014 |
Plaatjes |
Bij het horen van het repertoire van
Sonido Gallo Negro ("het geluid van de zwarte haan"), een instrumentale mix van
cumbia sonidera,
huayno,
boogaloo en
chicha (waarbij instrumenten als het
Farfisa orgel en de
theremin voor een psychedelisch sfeertje zorgen) zult u wellicht niet meteen aan een Mexicaanse band denken, maar toch komt deze bende ongeregeld uit
Mexico-Stad, waar ze de underground scene al sinds 2011 in vuur en vlam zetten.
Sendero Mistico ("het mystieke pad") is al het tweede album van de band en is meteen ook de eerste niet Afrikaanse productie op het
Glitterbeat Records label. Absolute ontdekking!
www.glitterbeat.com
door
tim | 26 mei 2014 |
Plaatjes |
Herinnert u zich de Parijse doehetzelver Sanguebom nog? Na ons in 2012 verrast te hebben met
BlackStarLine is hij nu terug met
No Mundăo De Rolé ("een reis rond de wereld"), een samenwerkingsproject met Charel Peręrę aka. Charel Angola, een muzikant, zanger en capoeira-meester uit Bahia. De twee liepen elkaar tegen het lijf tijdens een capoeira evenement in 2005, maar hoewel de muzikale en amicale vonk meteen oversloeg zou het toch nog tot 2012 duren vooraleer ze daadwerkelijk samen de studio indoken voor wat uiteindelijk dit album zou worden. Net zoals voor
BlackStarLine werkte Sanguebom ook nu weer samen met
Mad Professor en Joe Ariwa en werd het album gemixt in hun Londense
Ariwa Studio. Voor het vocale gedeelte deed het duo dan weer beroep op een waaier aan gasten waaronder de Braziliaanse zanger Fubuia, de Senegalese rapper Abbas Abbas (ook al present op
BlackStarLine) en de Antilliaanse toaster Nerejah. Met een mix van hip-hop, reggae, rock/metal en natuurlijk een hoop Braziliaanse invloeden is
No Mundăo De Rolé één van de aanstekelijkste soundtracks bij de komende
wereldbeker voetbal in Brazilië geworden die ondergetekende dit jaar al te horen kreeg.
www.sanguebomusic.com |
www.musicast.fr |
www.iwelcom.tv
door
tim | 22 mei 2014 |
Plaatjes |
Muyei Power ("de kracht van onze natie") of Orchestre Muyei, een populaire band uit het
Sierra Leone van de jaren zeventig van de vorige eeuw, was het geesteskind van Abou Bakarr Whyte. Hoewel in Freetown toen vooral genres als
palm-wine (ook bekend als maringa),
milo-jazz (de Sierra Leoonse variant van
gumbe) en Congolese rumba populair waren, ging Whyte zich met Muyei Power focussen op de inheemse muziek uit het binnenland. Zijn mix van traditionele liederen, die vaak nog als onaantastbaar werden beschouwd, met westerse invloeden werd destijds op heel wat controverse onthaald in Sierra Leone. Veel meer dan een handvol 12-inch singles zijn er van Muyei Power echter niet bewaard gebleven en het gros daarvan, opgenomen voor het Makossa Records label in New York, zijn nu gebundeld voor dit compilatiealbum. Vintage Sierra Leoonse funkrock vibes!
www.soundwayrecords.com |
www.xmd.nl
door
tim | 22 mei 2014 |
Plaatjes |
Soutak van
Aziza Brahim, de vorige release op het
Glitterbeat Records label, nam ons al mee naar de Arabische Democratische Republiek Sahara en ook voor
Tzenni van
Noura Mint Seymali blijven we in de Sahara-regio hangen. Vertaald uit het
Hassaniya (variant van het Arabisch dat door de
Beni Hassan bedoeďenen verspreid werd in de westelijke Sahara regio) betekent
Tzenni iets als "ronddraaien" of "rondtollen" en verwijst naar een wervelende dans die hoort bij de muziek van Moorse griots. Met de term Moor wordt de vermenging van Arabieren en Berbers aangeduid, de twee bevolkingsgroepen van
Mauritanië. Noura Mint Seymali stamt uit een lang geslacht van Mauritaanse muzikanten en biedt op
Tzenni een moderne kijk op de tradities van haar voorouders. Naast westerse instrumenten als gitaar, bas en drums, hoort u op
Tzenni vooral de ardine, een aan de West-Afrikaanse kora verwante harp (zie ook de hoesfoto van het album), en de
tidinit, de Mauritaanse variant van de ngoni. Alweer een hoogst aanstekelijk woestijnschijfje!
www.nouramintseymali.com |
www.glitterbeat.com
door
tim | 22 mei 2014 |
Plaatjes |
Zes jaar na de release van hun debuutalbum
In The 7th Moon, The Chief Turned Into A Swimming Fish And Ate The Head Of His Enemy By Magic komen de
Kasai Allstars eindelijk met een opvolger aandraven. De voorbije jaren hebben blijkbaar genoeg materiaal opgeleverd, want
Beware The Fetish is meteen een dubbelaar geworden. Zoals de hoesfoto al aangeeft staat ook deze keer de
likembe (aangevuld met xylofoon en de lokombe/
lokole of splittrommel) weer centraal en met titels als
Yangye, The Evil Leopard,
Thus Spoke The Ancestors of
As They Walked Into The Forest On A Sunday, They Encountered Apes Dressed As Humans worden weer tal van voorouderlijke legendes uit het
Kasaď regio in Congo opgevoerd. Maar Kasai Allstars brengt natuurlijk vooral trancemuziek en met
Beware The Fetish kan u zich daar meer dan 100 minuten aan overgeven. De muziek van Congotronics groepen als Kasai Allstars en Konono N°1 werd ook opgepikt door westerse muzikanten en dat leidde in 2011 tot het
Tradi-Mods vs. Rockers album en de Congotronics vs. Rockers live tournee (
toen onder andere te zien op Couleur Café). Uit die set werd het opzwepende
The Ploughman/Le Laboureur overgenomen, een nummer dat meteen ook een waardige afsluiter is voor dit uitstekende dubbelalbum.
www.crammed.be |
www.congotronics.com
door
tim | 21 mei 2014 |
Plaatjes |
We bespreken hier op deze pagina's niet al te vaak DVD's, maar voor deze
El Docu 10 Ańos, een documentaire die verhaalt over het wel en wee van één van onze favoriete mestizo bands,
La Pegatina, wilden we toch een uitzondering maken. De band vierde in 2013 zijn tienjarig bestaan en wilde dat met deze documentaire, waarin het verhaal van La Pegatina verteld wordt door telkens in te zoomen op één van de bandleden, nog eens extra in de verf zetten. Zo ontdek je hoe La Pegatina er in slaagde om in tien jaar te groeien van een onbetekenend bandje in de grote Barcelonese mestizo scene tot één van de voortrekkers van het genre en tussendoor ook nog eens half de wereld rond te reizen (waarbij België trouwens niet over het hoofd wordt gezien, want enkele scenes werden gefilmd op het
Pole Pole festival in Gent). Bovenop de 80 minuten durende en met de nodige humor gefilmde documentaire (waarin ook nog eens verschillende leden van andere mestizo bands opduiken) bevat de DVD ook nog wat bonusmateriaal in de vorm van enkele weggeknipte scčnes en zes videoclips. Aanrader!
Lees verder
door
tim | 19 mei 2014 |
Plaatjes |
In 2006 was er al
Guča (aka
Gucha - Distant Trumpet) een romantische komedie van Duan Milić met Marko Markovic in de hoofdrol, die zich deels afspeelde op het
Guča Trumpet Festival, maar met
Brasslands is er nu eindelijk een volwaardige documentaire over het Servische fanfarefestival. De film zelf, die focust op de jubileumeditie van het festival dat in 2010 voor de vijftigste maal werd georganiseerd, kregen wij nog niet te zien, maar over de bijhorende soundtrack kunnen we u wel onze mening geven. In de liner notes van het album krijgt u alvast uitvoerig uitleg over de fanfarecultuur in Servië en wordt ook het Guča Trumpet Festival kort voorgesteld. Voor de rest focust het album op drie Servische (Dejan Avdić Orchestra,
Demiran Ćerimović Orchestra en
Dejan Petrović Orchestra) en vier Amerikaanse bands (
Raya Brass Band,
Slavic Soul Party,
Veveritse Brass Band en
Zlatne Uste) die in de documentaire aan bod komen. Het recept van hun muziek hoeven we u hopelijk niet meer uit leggen. Vrijeme je da stranka ("feesten maar")!
www.brasslands.com |
www.evergreenemusic.com |
www.guca.rs |
www.xmd.nl
door
tim | 19 mei 2014 |
Plaatjes |
Voor wie maar niet genoeg kan krijgen van de Thaise molam en luk thung op
The Sound Of Siam: Leftfield Luk-thung, Jazz & Molam In Thailand, 1964 - 1975, komt
Soundway Records nu met opvolger
The Sound Of Siam Volume 2: Molam & Luk Thung From North-East Thailand 1970 - 1982 waarin, zoals de subtitel al aangeeft, wordt gefocust op de muziek uit
het noordoosten van Thailand, een regio waar vooral etnische Laotianen wonen en instrumenten als de
phin en
khaen populair zijn.
The Sound Of Siam Volume 2 is misschien net dat ietsje minder toegankelijk dan zijn voorganger, maar minstens even psychedelisch en bezwerend.
www.soundwayrecords.com |
www.xmd.nl
door
tim | 11 mei 2014 |
Plaatjes |
De releases op het
Mais Um Discos label blijven elkaar in hoog tempo opvolgen en deze keer is het de beurt aan
Bixiga 70, een tienkoppige band uit
de gelijknamige buurt of bairro in Săo Paulo. Het cijfer 70 in hun bandnaam is niets minder dan een knipoog naar Fela Kuti's Africa 70 en daarmee weet u meteen ook op welk genre Bixiga 70 zich heeft toegelegd. Hen als een pure afrobeatband omschrijven zou echter te ver gaan, want ze gaven het genre niet alleen een Braziliaanse toets, op
Ocupai zijn ook invloeden uit genres als jazz, highlife, funk (
5 Esquinas),
carimbó (
Kalimba) en psychedelica (het keyboard/orgelspel van Mauricio Fleury) terug te vinden. Fans van het Canadese
The Souljazz Orchestra, het Nederlandse
Jungle By Night of ons eigenste
Shakara United, zullen hier zeker weg van zijn.
Ocupai ("bezet"), de titel van het album, verwijst naar de straatprotesten die in 2013 op verschillende plaatsen uitbraken in Brazilië en ook wel bekendstaan als de
Revolta do Vinagre ("Azijnopstand") of Braziliaanse Lente.
Op 30 mei komt Bixiga 70
Ocupai live voorstellen in de Brusselse
Espace Senghor.
www.bixiga70.com.br |
www.maisumdiscos.com |
www.xmd.nl