door
tim | 23 november 2020 |
Plaatjes |
De Belgo-Tunesische producer Sofyann Ben Youssef aka.
AMMAR 808 besloot na
Maghreb United om het over een volledig andere boeg te gooien en trok voor opvolger
Global Control / Invisible Invasion naar
Tamil Nadu in India, waar hij in de studio van Paul Jacobs aan de slag ging met lokale muzikanten en vocalisten.
Ben Youssef: "When I was 20, I went to Delhi and studied for months. I learned sitar and tabla and did a lot of recording, and I began to absorb the culture, to learn. Hinduism has a pantheon of gods, and it shows a different culture of freedom. After 2011 and the start of the Arab Spring in Tunisia, my homeland, I've been wondering more and more about freedom and my own identity.". In 2019 keerde hij dan eindelijk terug naar
Chennai, de hoofdstad van Tamil Nadu: "I spent 24 days there; I found the incredible singers and musicians through a man called Paul Jacobs. He owns the studio where I worked, and he's a musician and producer himself; he knows a lot of people and stories.". Hoewel je in
Invisible Invasion, het tweede deel van de albumtitel, ongetwijfeld een verwijzing naar de heersende COVID-19 pandemie kunt lezen, was dat toch niet meteen AMMAR 808's bedoeling: "To me, in the Hindu belief system, the invisible invasion happens in the brain, the soul. We're invaded without ever seeing it externally, and this system decrees our fate. And usually we embrace it, instead of fighting against it. Then COVID-19 happened, of course, but this name precedes it. This year just emphasises how vulnerable we are.".
Lees verder
door
tim | 5 november 2020 |
Plaatjes |
Na een jarenlange werkrelatie met het Belgische
Contre Jour label knoopt
Afel Bocoum aan bij het gerenommeerde Engelse
World Circuit Records van Nick Gold, waar het in 1999 met
Alkibar allemaal begon. De namenlijst van de participerende muzikanten oogt alvast indrukwekkend. Executive producer van het album is niemand minder dan Damon Albarn, op percussie en drums zijn nog de betreurde Alpha Ousmane 'Hama' Sankare en afrobeatlegende Tony Allen te horen, Sidiki en Madou Diabate — de zoon en broer van Toumani Diabate — spelen kora, ska- en reggaeveteraan Vin Gordon is te horen op trombone, Joan as Police Woman op viool en Garba Touré van Songhoy Blues op gitaar. Albumtitel
Lindé verwijst naar de wilde uitgestrektheid rond Bocoum's geboorteplaats Niafunké en Afel wilde met deze nieuwe langspeler vooral een boodschap van hoop, solidariteit en eenheid brengen in een wereld vol onzekerheden en een thuisland dat geteisterd wordt door jihadisten, armoede en stammentwisten: "We have to meet each other, talk to each other, look each other in the eye and tell the truth. If we're not united, I can see no solution. Our social security is Music. That's all we've got left. People love music, so we have to make use of that fact.".
Lees verder
door
tim | 2 november 2020 |
Plaatjes |
Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig van de vorige eeuw gold het Colombiaanse Cumbia Siglo XX als één van de vernieuwers in het
cumbiagenre, waarbij ook invloeden uit disco en rock hun intrede deden. Met deze
Cumbia Siglo XXI trekt Eblis Alvarez aka.
Meridian Brothers die vernieuwingsbeweging nu door naar de eenentwintigste eeuw. Daarbij maakt hij naar goede gewoonte — het grotendeels akoestische
¿Donde Estas María? mag u beschouwen als een uitzondering in 's mans oeuvre — volop gebruik van drummmachines, gitaareffecten, synths en algoritmische sofware: "I have different dimensions of relation to cumbia, both innocent from my childhood and environmentally because of the updated cumbia started in the last decades in Latin Amarica. My main use of cumbia though is as a channel of communication — a frame where I can pat all the other jibber jabber that sounds in my head as a composer.".
Lees verder