door
tim | 28 februari 2012 |
Plaatjes |
Prince Fatty (Mike Pelanconi) en The Mutant Hifi (Nick Coplowe, de vroegere rechterhand van
On-U Sound opperhoofd
Adrian Sherwood) omschreven deze
Return Of Gringo zelf als een "surf/ska/spaghetti western soundtrack album for a film that is yet to be made" en zoiets trekt natuurlijk meteen onze aandacht. Het westerngenre is vooral wat naamgeving betreft altijd al nauw verweven geweest met reggae, maar Prince Fatty en The Mutant Hifi doen daar bij dezen toch nog een schepje bovenop;
Return Of Gringo klinkt alsof
Ennio Morricone één van zijn spaghettiwesternsoundtracks ging opnemen in een studio in Kingston. Uiterst geslaagde fun ride!
www.princefatty.com |
www.mrbongo.com
door
tim | 25 februari 2012 |
Plaatjes |
In de slipstream van de Balkan-hype wordt ook de
klezmer, oorspronkelijk instrumentale muziek van de
Jiddisch sprekende Joden uit Oost-Europa, alsmaar populairder; toch blijft het gros van de wereldmuziekliefhebbers het genre links laten liggen en ook op de bekende wereldmuziekfestivals zie je maar zelden een klezmergroep op het podium staan. Op
tropicalidad.be willen we alvast ons best doen om het genre de plaats te geven die het verdiend.
Hoewel de oervorm van de klezmer al vele eeuwen teruggaat, zorgden
The Klezmatics in de jaren tachtig van de vorige eeuw bijna eigenhandig voor een revival van het genre. De band bestaat ondertussen al net iets meer dan vijfentwintig jaar en voor wie hun oeuvre nog moet leren kennen is de uit 2008 daterende compilatie
Tuml = Lebn: The Best Of The First 20 Years wellicht een ideale introductie. De 16 tracks op het album dateren allemaal uit — u raadt het al — de eerste twee decennia in het bestaan van de band en zijn ruwweg in drie categorieën onder te verdelen: nummers in het Engels, nummer in het Jiddisch en instrumentals.
Wie al een voorsmaakje wil van de live-ervaring van een Klezmatics concert (de band speelt in de komende weken tot driemaal toe ten dans op verschillende Belgische podia
*) kan alvast
Live At Town Hall eens in de CD-speler mikken. Deze over twee schijfjes gespreide live-opname uit 2011 werd opgenomen in hun thuisbasis New York, waar naast The Klezmatics een hele horde aan gastmuzikanten aantraden.
* op 3 maart in het Zuiderpershuis (Antwerpen), 13 maart in CC Leopoldsburg en op 14 maart in CC De Spil (Roeselare)
www.klezmatics.com |
www.piranha.de
Nog meer klezmer is er van de ons
al bekende Amsterdam Klezmer Band aka. The Magnificent Seven; die vieren dit jaar hun vijftienjarige bestaan en namen in de Amsterdamse
Studio 150 voor de gelegenheid deze
Mokum (een populaire uit het Hebreeuws stammende bijnaam voor Amsterdam) op, een soort live "Best Of" album met een aantal van hun meest gesmaakte live-nummers. Zelf zo'n Amsterdams klezmerfeestje meemaken? Dat kan want de Amsterdam Klezmer Band staat op 13 april aanstaande als deel van het
Balkan Trafik festival in de Brusselse
Bozar!
www.amsterdamklezmerband.com |
www.essayrecordings.com
door
tim | 21 februari 2012 |
Plaatjes |
Ondergetekende is een
zware fan van
Jah6 en wachtte na de release van hun
debuut EP vorig jaar dus met spanning op een eerste album. Jah6 weet ook die hooggespannen verwachtingen volledig in te lossen. Naast een aantal nummers die al terug te vinden waren op de EP (
Diep in Mijn Hart,
De Vlieger en natuurlijk
Zij Gelooft In Mij), prijken op dit eveneens titelloze album onder andere een schitterende jazzy rootsversie van
Rames Shaffy's
Laat Me (inclusief een aantal soundbites van Shaffy zelf), een dancehall herwerking met beiaardintro van
Danny de Munk's hit
Ik Voel Me Zo Verdomd Alleen (uit de soundtrack van "Ciske De Rat") en
Andre Hazes'
Bloed Zweet & Tranen in een mix van tango en reggae. Ook de versie van
Mooi Was Die Tijd verschilt van die op de EP, want voor de albumversie kon Jah6
Corry Konings overtuigen om zelf het nummer opnieuw in te zingen. Absolute aanrader voor reggaeliefhebbers zonder oog- of oorkleppen op.
Lees verder
door
tim | 21 februari 2012 |
Plaatjes |
Voor deze
Give was het voor de heren van
Balkan Beat Box blijkbaar back-to-basics. Het trio trok zich terug in de Vibromonk studio in
Tel Aviv en ging daar uitsluitend met analoog materiaal aan de slag. Het resultaat klinkt een pak donkerder en ruiger dan voorganger
Blue Eyed Black Boy (een uitzondering als
Urge To Be Violent niet ten na gesproken); meer "Beat Box" dan "Balkan" dus en dat had van ondergetekende gerust omgekeerd gemogen. Niet helemaal "our cup of tea" dus deze
Give al twijfelen we er niet aan dat Balkan Beat Box live nog steeds garant zal staan voor een
stomend feestje!
www.balkanbeatbox.com |
www.crammed.be
door
pieter | 17 februari 2012 |
Plaatjes |
De muzikale en vestimentaire duizendpoot
Stef Kamil Carlens was al langer gefascineerd door muziek van het zwarte continent, maar het was het
Zuiderpershuis die voor het spreekwoordelijke duwtje in de rug zorgde. In 2010 doorkruiste Stef
Mali en
Burkina Faso met
twee Canned Heat nummers op zijn iPod op zoek naar muzikale zielsverwanten en de wortels van de
blues. In
Bobo-Dioulasso ontmoette hij zangeres
Awa Démé en
balafonspeler
Mamadou Diabaté Kibié — niet te verwarren met de land- en instrumentgenoten
Mamadou Diabate en
Kélétigui Diabaté (beter bekend als de
balafon-speler van
Habib Koité) — en het bleek te klikken. Afgelopen jaar toerde hij met het
Wait for me project langs
Belgische en
Nederlandse concertzalen en vanaf volgende week ligt het Afrikaans avontuur van
Zita Swoon Group in de rekken van de betere platenboer.
Lees verder
door
tim | 16 februari 2012 |
Plaatjes |
Bart De Wever gaat het niet graag horen, maar
Sens Unique is een Vlaams vijftal dat zich onledig houdt met wat ze zelf omschrijven als "wereldfolkrock à la française", een omschrijving die wat ondergetekende betreft de lading van hun muziek dekt, want in de vijf tracks op hun EP
Envie zijn zowel sporen van folk, rock (
Moi-Même), frans chanson, tango (
La Bête Est Là) als zelfs een snuifje reggae (
Je Me Plains) terug te vinden.
À découvrir, zoals men bij onze zuiderburen placht te zeggen!
www.sensunique.org
door
tim | 1 februari 2012 |
Plaatjes |
Bij
calypso denken velen nog steeds spontaan aan
Harry Bellafonte, de man die met hits als
Matilda of
Banana Boat Song een commerciële variant van het genre wereldwijd populair maakte; de echte wortels van de calypso liggen op
Trinidad waar artiesten als
Lord Melody en
Lord Kitchener al in de jaren vijftig van de vorige eeuw pionierswerk verrichtten, maar de ongekroonde koning van het genre is zonder de minste twijfel Winston Martin a.k.a.
Mighty Sparrow. De man is al meer dan vier decennia actief. Sparrow's nummers zijn ruwweg onder te verdelen in drie categorieën: sociale commentaren als
Ah Diggin Horrors (over het harde bestaan in Trinidad) of
Kennedy And Kruschev (over de
Cubaanse rakettencrisis) feestnummers als
Calypso Boogaloo en
Dancehall Brawl en, hoe kan het ook anders, nummers over de liefde als
Oriental Touch (waarin Sparrow verliefd wordt op een Japanse Geisha) en
Sweet Loving tot het wat meer aangebrande
Big Bamboo. Essentiële collectie voor wie wil weten waar het bij calypso echt om gaat.
www.strut-records.com |
www.mightysparrow.com